Baarin kannatusmaksut
Niitä tarvitaan kai silloin jos haluaa saada isompia asioita aikaiseksi, eli sellaisia missä tarvitsee muiden ihmisten apua. Työpaikolla on kuri koska muuten työt ei todennäköisesti etenisi. Ihmiset istuisivat mieluummin kahviossa kun liukuhihnalla. Toki ne kenellä on aito intohimo työtään kohtaan ei kuria kaipaa, he tekevät töitä ihan luonnostaan. Mutta kuinka monella siivoojalla on suurta intohimoa työtään kohtaan?
Koko maailman kannalta ohjaus ja kontrolli lienee jossain määrin tarvittavaa. Esimerkiksi käyttäytymistavat ja -säännöt ovat hyviä olemassa, helpottaa ihmisten välistä kanssakäymistä.
Ihminen syntyy hyvin hyvin keskeneräisenä. Meidän selviytymisemme on niin sidoksissa hoitajaan että jo se antaa vastauksen kysymykseen. Emme voi selvitä elossa ilman sääntöjä, kontrollia, ohjausta ja hallintaa. Ja se rakentaa sen kaiken meihin itseemme sisään; säännöt, ohjauksen ja kontrollin. Ihminen ei ole ihminen ilman sitä (joo, ne villilapset jotka ovat kasvaneet ilman ihmiskontaktia ovat hyvä osoitus asiasta; nut cakes).Mutta ihmisen erityisyys taas on sitten tuossa "vapaassa tilassa". Se on se mikä erottaa meidät muista olennoista. Me emme ole vain eläimiä. Niin kiva kun olisi joskus niin ajatella (ja toimiakin).Tuomme siihen vapaaseen tilaan aina väistämättä kulttuurisen ja sosiaalisen rakenteemme, se kannattelee olemistamme tässä ja nyt ja se myös ohjaa tulevan suuntaa. Mutta.Ilman sellaisia aivoja kuin ihmisellä on uudenlaisen kulttuurin rakentuminen ei olisi mahdollista (toivottavasti ne vain riittävät sillä kun katsoo ympärilleen niin aika paskassa tilanteessa olemme).Meillä on ainutlaatuinen ominaisuus kyetä muokkaamaan tulevaa. Meillä on kieli, symbolit ja abstarktin ajattelun kyky. Niin pienemmässä kuin suuremmassa mittakaavassa voimme joka hetki kyseenalaistaa menneen ja tehdä valintoja jotka muokkaavat tulevaa erilaiseksi eiliseen verrattuna. Ja tämä koskee kaikkea yhteisöllisyyttä (jopa sitä joka on rakentunut sisällemme ja muodostaa itsereflektoivan identiteettimme).
Kaippa mä eniten sitä terrorismia tuossa ajattelin. Että kun siihen olisi puututtavat,mutta keinot taitavat olla aika vähissä jne.
Newtonin ensimmäisen lain mukaan ihminen tekee juuri sitä mitä tykkää, ellei joku yhtä vahva ole estämässä.Periaatteessa uskon, että ihminen tarvitsee aina jonkinlaisia rajoja yhteiskuntakelpoiseen elämään. Kaikki rajat eivät ole aina näkyviä ja konkreettisia kuin vaikkapa lait, vaan on myös huomaamattomampia rajoja, kuten yksilön lapsuudessa oppima moraali.Ihminen yksilönä pystyisi kyllä elämään ilman rajoja, mutta ilman yhteisesti sovittuja lakeja ei yhteiskunta pystyisi toimimaan kokonaisuutena. Yhteiskunnan kaatuminen taas johtaisi siihen, että ihmiset eläisivät kuin metsän elikot. Myös metsän eläimillä on omat rajoituksensa ja sääntönsä. Vahvempi voittaa. Vahvempi johtaa laumaa, ja asettaa rajat heikommilleen. Vahvempi vie heikommalta saaliin, koska saaliin riistäminen heikommilta on helpompaa, kuin sen hankkiminen itse.Täysinkin ilman rajoitteitakin yksilö voisi tulla toimeen, ainakin niin kauan, kun kohtaisi kaltaisensa. Tällöin todennäköisesti päädyttäisiin konfliktiin, ja voittava osapuoli määrittelisi taas rajat.
Meidän maailmamme ei ole oikeudenmukaisuudessaan sellainen että voisimme nostaa syyttävän sormemme vain kohden itää. Ihmishenki ei ole yhtä arvokas joka puolella. Meillä raskaan sarjan murhaajat paistattelevat mediassa vapaalla jalalla solidaarisuuskulkueissa vaikka omien käsien veri ei ole edes ehtinyt kuivua. Sellaisessa maailmassa on turha ruveta syyttämään toista, joka ei ole niin kaveri, sellaisista asioista (tappaminen), mitä toinen, joka on enemmän kaveri, on tehnyt. Meillä kaikilla kuitenkin on tietona ja kokemuksena edessämme maailma arvoineen jossa elämme. Jokainen voi miettiä pystyykö sen hyväksymään. Minä en kykene. Näin ollen ymmärrän ihmisiä (esim nyt muslimeita) jotka tuntevat tulevansa väärin kohdelluiksi tässä maailmassa.Ja ei, en tarkoita että hyväksyn terrorismin; en tod hyväksy. Mutta en myöskään hyväksy muuta tappamista jota tehdään muualla. Sekin on terrorismia. Mutta kaikki tappaminen ei ole samalla tavalla tuomittua julkisesti.