Baarin kannatusmaksut
Narratiivisuus ei ole mulle kovin tuttu käsite
......Ymmärrän narratiivisen käsittelytavan välttämättömyyden, mutta olen silti sitä mieltä että joskus asiat vain ovat mitä ovat ja piste. On olemassa kokemuksia, joista saa eniten irti kun ottaa ne siinä hetkessä juuri sellaisena kuin ne tulevat vastaan, siinä määrin kuin se kulloisessakin tilanteessa on mahdollista. Tarinat ja ennakkokäsitykset vaikuttavat toimintatapoihimme ja ratkaisuihimme halusimme tai emme. Toivottavasti kykenisimme kuitenkin tietoisesti valitsemaan, käytämmekö narratiivista käsittelytapaa asioiden ymmärtämiseen vai jäämmekö itse rakentamiemme kerronnallisten kyhäelmien vangiksi.
Sadomasokismin tarinallisuusTavallisessakin sessiossa on silti monta tarinaa, kuten Kipukynnyskin korostaa: on ennalta visioidut tapahtumat, on subin (tai subien) ja domin (tai usean) oma kokemus tapahtuneesta, ja sitten aftercare-vaiheen yhteisten keskustelujen luoma “virallinen” totuus. Sekä, vielä, osallisten tulkinnat tuosta virallisesta totuudesta omien kokemustensa kautta. Lisäksi, kehomme saattavat ne kuljettaa mukanaan narratiiveja sessioista, tarinoita jotka poikkeavat siitä, mitä mielemme muistaa.Meillä on ihmisinä lajityypillinen taipumus tehdä kokemastamme tarinoita, ja sessioden fyysisyys, arjesta irti oleva, korostetusti erilainen tilapäistodellisuus, ja usein myös toivottu kuuma tarina muistonamme, sisäinen kertomus jonka haluamme muistaa jatkossakin, houkuttelevat meitä tiivistämään kokemamme kertomuksiksi, jonka pidämme tai jaamme.