Baarin kannatusmaksut
Lainaus käyttäjältä: Schizoid - 25.09.2014, 18:15Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 25.09.2014, 17:50Jotenkin luen tuosta kirjoittamastsi että olisi olemassa jokin globaali ettiikka siis olemassa? Onko?Sitä se etiikka on jo periaatteessa itsessään. Tarkoitatko siis että moraalisia tosiasioita on olemas
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 25.09.2014, 17:50Jotenkin luen tuosta kirjoittamastsi että olisi olemassa jokin globaali ettiikka siis olemassa? Onko?Sitä se etiikka on jo periaatteessa itsessään.
Jotenkin luen tuosta kirjoittamastsi että olisi olemassa jokin globaali ettiikka siis olemassa? Onko?
Kiitos Guide...samaan suuntaan olen matkalla tässä juuri itsekin.Eli. Jos on estetiikkaa että jossain päin maailmaa ympärileikataan poikalapsia, onko silloin estetiikkaa myös että jossain päin maailmaa ympärileikataan myös tyttölapsia?
(Sori mut en jaksa jauhaa somaleista tai feminismistä.)
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 26.09.2014, 11:06(Sori mut en jaksa jauhaa somaleista tai feminismistä.)Kaikki itselle vaikeat asiat on tosiaan helpompaa sivuuttaa vaan toteamalla ettei jaksa jauhaa asiasta. Ei tarvitse jauhaa, kun kerran perustelee asiat kunnolla niin se on sillä selvä. Toki, tätä asiaa ei kertakaikkiaan pysty perustelemaan mitenkään..IKRM
Allright. Siis. Uskonto. Noh, uskonto on varmaan vähän muutakin kuin estetiikkaa. Eikös. Et me tehään näin ku tää on meist jees, ja me tykätään tästä.Eli ollaan jälleen sen moraalin äärellä. Ympäri mennään yhteen tullaan...eiku... Sanotaan vaiks et jossainpäin maailmaa palvotaan munaa kaikkein täydellisimpänä ja hienoimpana elämän ilmentymänä ja symbolina.Tästä johtuen (nyt oion tosi karkeasti) tyttölapset ympärileikataan erittäin raskaasti ja ommellaan sitten kiinni. Jätetään reikä kuukautisverelle poistua. Naimisiin mennessä leikataan hieman enemmän auki, ja synnyttäessä sitten vielä lisää, jonka jälkeen uudelleen kiinni etc etc. Seurauksena se ettei seksi ole kivaa (kummallekaan sukupuolelle aviopuolisoille siis), hyvin kivuliasta jopa johtuen tulehduksista etc (voitte kuvitella, en jatka).Mutta se mikä nyt on oleellista on että nämä naiset, tai nuoret tytöt, mennessään ympärileikattaviksi tekevät sen vapaaehtoisesti, jopa halusta ja omasta vaatimuksestaan. Moni kysyy tässä kohtaa miksi. Syystä. Ja kysymys on hyvä. Olennainen. Miksi?Siksi että heidän kulttuurinsa (se esteettinen tykkäysjuttu) sosiaalistaa heidät tuntemaan ja ajattelemaan niin. He ovat kunnioitettuja ja ihailtuja naisia tehdessään niin. Niin heistä tulee yhteisönsä täysivaltaisia jäseniä. No mites tällaisia asioita sitten "ratkaistaan"? Guiden mielestä ongelma oli sis korvien välissä. (Sori mut en jaksa jauhaa somaleista tai feminismistä.)Pieni selvennys kuitenkin: siis naiset muistuttavat siloista munaa kun heidät leikataan ja ommelaan. Heidän kulttuurinen käsityksensä (tykkäyksensä) täydellisestä.
on tunnettava ja tiedettävä kokonaisuus. Ihmisillä on kaikkialla, ei vain länsimaissa (tai nykyaikana), tapana (onko tämä sitä estetiikkaa vai etiikkaa, vai molempia hankalassa syherössä keskenään?) muodostaa koherentti kokonaisuus joka vastaa heidän käsitystään todellisuudesta.Se miten ja mistä kulmasta johonkin yksittäiseen asiaan sitten jostain kokonaisuuden osasta otetaan kantaa on aika kyseenalaista. Minusta. Kyllä pitäisi tuntea kokonaisuus ennen kuin menee aukomaan suurta suutaan.
Ja jälleen oion (enkä edelleenkään niihin feministijutskiin Suomen somaleista vastaile kun en ole perehtynyt, meillä on kenialaisia ympärileikkatuja perheessä vain). Siinä yhteisössä josta itse esimerkin otin, nykyään, sekä miehet että naiset vähitellen ovat ruvenneet tiedostamaan(, ja myös muuttamaan omia asioitaan,) mikä vaikutus naisten ympärileikkaamisella on. Miehet haluavat naisen jota ei olla silvottu yhä useammin sillä ovat tajunneet seksin olevan kivampaa kun molemmat nauttivat. Ei enää niin että haluavat vaimon joka on silvottu sillä hän on täydellinen omien kulttuuristen traditioiden kulmasta.Eli muutos on lähtenyt sisältä päin. Sanoin siis että aiemmin juuri nuoret naiset halusivat myös ITSE tulla silvotuiksi (sillä olivat sihen kulttuuriin sosiaalistuneet) ihan yhtälailla kuin heidän ympäristönsä sitä heille halusi (että he voisivat olla täydesti yhteisön kunnioitettuja jäseniä). Tarkoitan esimerkilläni vain että todellakin, niinkuin Guide jo sanoit; on tunnettava ja tiedettävä kokonaisuus. Ihmisillä on kaikkialla, ei vain länsimaissa (tai nykyaikana), tapana (onko tämä sitä estetiikkaa vai etiikkaa, vai molempia hankalassa syherössä keskenään?) muodostaa koherentti kokonaisuus joka vastaa heidän käsitystään todellisuudesta.Se miten ja mistä kulmasta johonkin yksittäiseen asiaan sitten jostain kokonaisuuden osasta otetaan kantaa on aika kyseenalaista. Minusta. Kyllä pitäisi tuntea kokonaisuus ennen kuin menee aukomaan suurta suutaan.Toki voi sanoa että tappaminen on väärin, tai väkivata on väärin. Mutta aika hankalaa on perustella jos ei tunne kokonaisuutta, eli käytänteeseen sitoutunutta yksilöä ja hänen yhteisöään.
Eli itse moraalin määrittelee yhteisö jossa elämme
Lainaus käyttäjältä: Guide-Master - 26.09.2014, 22:46Eli itse moraalin määrittelee yhteisö jossa elämmeIhanaa että esseeni herätti keskustelua. Noita "moraaleja" voisi kutsua vaikka pseudomoraaliksi...samalla tapaa kun on kaikenlaisia pseudotieteitä... joilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Yhteisö ei voi sisäisesti päättää mitä eetinen ja epäeettinen toiminta on. Vertauskuvallisesti kannattaa koittaa ajatella vaikka näin että yhteisössä voidaan päättää että 1+1=3 on oikein ja 1+1=2 on väärin, mutta matematiikka itsessään paljastaa että 1+1=2 on oikein ja 1+1=3 on väärin. Tai yhteisössä voidaan päättää että tupakointi parantaa keuhkosyövän, mutta todellisuus näyttää miten asiat oikeasti on. Moraalifilosofia sensijaan vaan artikuloi eletyn elämän osoittamaa itsestäänselvää totuutta siitä mikä on eettistä ja epäeettistä, ja sitä kautta saadaan tuo tasa-arvokin.