Baarin kannatusmaksut
Eikö ihminen ole kuitenkin,vaikka olisi kuinka avara ja luopunut/päässyt eroon esim. uskonnollisten moraalikäsitysten riippakivestä..."..." Voisiko orja ilman mitään rajoja olla jollain lailla ihana ihminen,noin niinkuin arkipäivän järjellä ajateltuna. Eikö täydellisessä rajattomuudessa vaadittaisi alentumista/ylentymistä täysin eläimen tasolle?
En ymmärrä taaskaan tätä uskontoelementin esille ottamista.
Eikö ihminen ole kuitenkin,vaikka olisi kuinka avara ja luopunut/päässyt eroon esim. uskonnollisten moraalikäsitysten riippakivestä,jossain määrin rajallinen-arki,työ,ikä, fyysinen ja psyykkinen kunto,jopa varallisuus mm.,väistämättä tuovat jonkinlaisia rajoiteitteita ihmisen elämään.Voisiko orja ilman mitään rajoja olla jollain lailla ihana ihminen,noin niinkuin arkipäivän järjellä ajateltuna. Eikö täydellisessä rajattomuudessa vaadittaisi alentumista/ylentymistä täysin eläimen tasolle?
Ihminen on eläin joten eläimen tasolle hän ei voi mennä, koska hän on jo. Jos on pakko alentua jollekin toiselle tasolle, olisi esimerkiksi kasvit tai kivet parempia vaihtoehtoja.Jos ihmisiä ei lasketa eläimiksi, niin siinäkin tapauksessa on huomiotava että eläimilläkin on monia rajoitteita, kuten juuri mainitsemasi (yhteisön tai lauman hyväksi tehtävä) työ, ikä, fyysinen ja psyykkinen kunto ja jossain määrin varallisuus (osa eläimistä osaa käyttää esim. ruokaa tai seksiä maksuvälineenä palvelua vastaan). Täysin rajatonta eläintä ei siis ole. Emme me ihmiset niin erilaisia lopulta ole muuhun elänkuntaan verrattuna, vaikka uskonto yrittääkin meidät jotenkin erottaa muista elävistä olennoista ja tehdä meistä parempia, jumalten ja jumalattarien luomuksia.
Emme me ihmiset niin erilaisia lopulta ole muuhun elänkuntaan verrattuna, vaikka uskonto yrittääkin meidät jotenkin erottaa muista elävistä olennoista ja tehdä meistä parempia, jumalten ja jumalattarien luomuksia.
Erottavana tekijänä tuolloin, ja miksei kai monen mielestä nykyäänkin, oli ihmisen ainutlaatuiset piirteet rationaalisena intellektinä. Näin se käy myös ihan sekulaareista lähtökohdistakin.
Ongelmahan tässä on, että useimpien eläinlajien älykkyyttä, kieltä ja tunne-elämää on tutkittu tieteellisesti vasta erittäin vähän. Näistä paljastuu jatkuvasti uutta tietoa. Moni "tunteettomana" ja "tyhmänä" pidetty eläin on paljastunut lähemmin tarkasteltuna hyvinkin nokkelaksi, ongelmanratkaisukykyiseksi ja tunteelliseksi olennoksi, joka vieläpä osaa keskustella monipuolisesti saman lajin edustajien kanssa (ja tarvittaessa myös niiden ihmisten kanssa, jotka tietävät eri ääntelyiden merkitykset).
On vaikeaa ymmärtää, että joku mieluummin valitsee elämän erakkona, vailla yhteyttä muihin.Yksinäisyys tappaa.
Alempaan lainaukseen taas sanoisin, että tottakai orjan täytyy olla ihana ihminen ainakin omistajalleen.Onko edes muita vaihtoehtoja?Aina en kylläkään ymmärrä näiden D-ihmisten ajatuksenjuoksua. Kokeilun nimissä tehdään kaikenlaista missä tahtoo mennä suhteellisuudentaju siihen mikä on oikein ja sopivaa, mikä taas oman egon nostattamista tyyliin: "Katsokaa kaikki, minä käytän valtaa ja olen hyvä."Anteeksi yleistys, tunnen enemmän kuin yhden tällaiseen ryhmään kuuluvia D-ihmisiä joiden jäljiltä jää alistuva tilaan josta ei parannuta koskaan.