Baarin kannatusmaksut
en tiedä voidaanko puhua fetissistä jos ei todella intensiivinen mielenkiinto/pakkomielle?
Fetissin määritelmä on vuosien varrella laimentunut reippaasti. Mikä tahansa voi nykyään olla fetissi, eikä kukaan fetissipoliisi tule valvomaan, kuinka tarkkaan olet asialle fetisisti. Jos vaikkapa tykkäät jostakin telkkarisarjasta, voit lisätä sarjan nimen hyvällä omallatunnolla FetLifen fetissilistaasi, vaikket sarjan hahmoille tai tapahtumille runkkaisikaan.
Mä olen joskus tuota miettinyt. Kun en ole fettari itse... tai siis, ainakan tuon määritelmän mukaan jossa "Karkeasti määritellään fetissi asiaksi, joka kiihottaa." Kiihottuvatko kumi/nahka-fettarit vain pukeutumalla materiaaliin? Entä ematofiilit? Alkaako siinä muna sykkimään / alapää kostumaan kun joltain lentää laatta oikeassa kontekstissa? Vai tuntevatko k.o henkilöt vain tavallista suurempaa tyydytystä/mielihyvää? Itse ainakin erottelen mielihyvän/nautinnon kiihoittumisen tunteesta. Mutta tietysti en osaa sanoa miten muut jäsentävät kokemuksiaan. En nyt halua luokitella/tuomita ketään. Koetan vain ymmärtää asiaa jota en koe omakseni.
Väittäisin, että harvalla fetisistillä kovettuu ihan joka jumalan kerta automaattisesti kun se fetissi on näköpiirissä. Sen sijaan asia on varmaan yleensä toisin päin, että suurin seksuaalinen mielihyvä saadaan, kun fetissi on jotenkin läsnä.
Varsinkin uusille ja itseään etsiville skenetulijoille tämä on vähän sellainen jonkinlainen mieltymysten seisova pöytä, josta voidaan ottaa omaksi vähän mitä tykätään. Fetissiin ei tarvi olla mitenkään oikeastaan edes kovin lähellä sydäntä, vaan mikä tahansa mikä näyttää tai tuntuu ajatuksena kivalta voidaan mieltää omaksi fetissiksi.
Jos jollakulla on esimerkiksi fetissi kumisaappaisiin, niin ei hän välttämättä ilahdu kun hänelle lähetetään valokuva bussipysäkille sammuneesta puliukosta, jolla on kumisaappaat jalassa. Mutta sitten kun laitetaan kuva jossa on joku itseä miellyttävän näköinen ihminen kumisaappaat jalassa, niin sitten kuva on hyvinkin eroottinen. (Toki jos kumisaapasfetisistillä on myös fetissi puliukkoihin, sitten puliukkokuvakin voi olla kiihottava.)
Tuossa yllä mainitsit 'miellyttävän näköinen ihminesen' oletettavasti k.o. kumisaapashenkilö nauttisi myös henkilöstä ilman saappaita? Miten paljon jonkun asian pitää 'parantaa' tilannetta että asia muuttuu fetissiksi? ^^;; Tarkoitus ei ole vittuilla, yritän vain saada muodostettua jonkinlaista määritelmää.
Eli jos normiseksi on parempaa kun kumppanilla on esim, oikeanlaiset sukat jalassa tai oikeanlaista materiaalia päällä, voidaan puhua fetissistä? Tai vaikka jos kumppani on haluttavamman näköinen tieynlaisissa sukissa?
Tuossa yllä mainitsit 'miellyttävän näköinen ihminesen' oletettavasti k.o. kumisaapashenkilö nauttisi myös henkilöstä ilman saappaita? Miten paljon jonkun asian pitää 'parantaa' tilannetta että asia muuttuu fetissiksi?
Olen aina pitänyt itseäni alistuvana, mutta esim. tämän foorumin piiskauskuvat, siveysvyöt, gägit sun muut subijuttuihin kuuluvat vakiokamat ja masokismi eivät kiehdo sitten pätkääkään, vain päinvastoin vaikuttavat luotaantyöntäviltä, niin en enää oikein edes tiedä mikä olen. Ehkä pitäisi vain niitäkin sitten kokeilla, niin osaisi sanoa paremmin.
Silloin aikanaan, kun fetisismi oli tautiluokituksessa, niin sen diagnosointi edellytti muistaakseni jotakuinkin että se on ollut seksuaalisten fantasioiden pääasiallinen kohde edellisen kuuden kuukauden ajan.Tästä diagnostiikasta voi ylipäätään olla montaa mieltä, mutta minusta tuo on kaikessa yksinkertaisuudessaan aika nerokas määritelmä.