Baarin kannatusmaksut
Entä tällainen aikuinen, jolla ei koskaan ole ollut riittävästi kokemuksia siitä, että toinen yksilö todella voisi kyetä olevaan kannatteleva, ankkuroiva, vahva, holdaava osapuoli?
Minusta on myös aika jännä ajatus siitä, että kinkyily olisi jotain terapiaa. Aikamoinen vastuu sille toiselle osapuolelle.
Raivarin saanut lapsi ei hallitse enää itse itseään ja tarvitsee aikuisen ottamaan tilannew hallintaan. Itse en anna alistuvana hallintaa toiselle koska en itse hallitse jotain, vaan koska haluan ja se tuntuu hyvältä. Siinä mielessä en näe mitään yhtäläisyyttä lapsen raivarin hoidossa ja kinkyilyssä. Minusta on myös aika jännä ajatus siitä, että kinkyily olisi jotain terapiaa. Aikamoinen vastuu sille toiselle osapuolelle.
Minä näen Eccentricin aloituksen nähtävästi eri kannalta kuin monet muut. Ei niinkään, että sub olisi kiukkuava lapsi ja D:n pitäisi saada tämä rauhoittumaan. Enemmänkin, että on tilanteita missä D pitää subin otteessaan (turvassa) ja viestittää näin sitä ettei ole lähdössä mihinkään ja tilanne on hänen hallinnassaan. Silloin voi olla helpompi oppia luottamaan toiseen, kun saa siihen konkreettista tuntumaa ja aikaa.Itsellänikin, kun tuo luottamus ei ole parhaasta päästä, on tarvetta hetkille missä on toisen otteessa ilman samanaikaista vahvasti toiminnallista sessiota (vaikka toki itse toivoisin tämä asian ympärille sitä vahvasti toiminnallista sessiota). Ja vielä hienompaa olisi päästä sellaiseen kiipeliin silloin, kun oikeasti mieli on matalalla(ei niinkään raivotessa). Tällöin kun on helpompi näyttää niitäkin tunteita, joita on aiemmin elämässä harjoitellut vain peittämään.Minusta koko elämä on terapiaa. Koskaan ei tosin voi antaa toisen vastuulle oman itsensä muuttamista(korjaaminen/parantaminen on ihan väärä sana ideanakin), vaan vastuu on itsellä ja itse pitää olla se aktiivinen osa, joka muutosta etsii. Se ei kuitenkaan estä sitä, etteikö muut voisi auttaa vaikeissa asioissa.