Kirjoittaja Aihe: Älykkyys  (Luettu 33456 kertaa)

Dominaattori

• Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #90 : 10.11.2024, 03:24 »
Ei Dumari turhaan saanut Mensa-palkintoa....

mica666

« Vastaus #91 : 13.11.2024, 07:51 »
Super Älykkyys on rasite  koska 98 %  vaikuttaa vähä-älyisiltä.

Dominaattori

• Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Galleria
« Vastaus #92 : 16.11.2024, 01:53 »
Super Älykkyys on rasite  koska 98 %  vaikuttaa vähä-älyisiltä.

Puoliksi totta ja puoliksi ei - eikä tuo 2 % ole edes mikään "super" jonka jokainen voi laskea (joko päässä tai laskimella  ;D) jolloin Suomestakin löytyy reilu 220.000 keskimääräistä älykkäämpää. Alle 16-vuotiaita ei tosin Suomessa testata, mutta sehän on kyse vain aikajanasta millon testi on tehty. Se (lähinnä viihdeteollisuuden luoma) hullu professori ei välttämättä edes ole huipputuloksissa älykkyystestissä https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lykkyystesti

Testit mittaavat vain yhtä kapeaa aluetta https://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria ja itse olen esim. musiikillisesti aivan taidoton ja muilla alueilla lähinnä keskiverto tai lahjakas - silti sain Cattell & Cattell testissä promilleluokkaan oikeuttavan tuloksen eli lähinnä opin uusia asioita nopeasti ja ymmärrän abstrakteja ja loogisia kokonaisuuksia.

Ihailen ja arvostan lahjakkaita (ja siis muilla osa-alueilla itseäni älykkäämpiä) ihmisiä. Otetaan esimerkiksi tuo musiikillinen älykkyys, joka on itselläni tosi heikko: miten sitä mitataan tai arvostetaan?
-yksi säveltää monimutkaisia musikaaleja ja oopperoita useille eri soittimille
-toinen tekee hittibiisejä/ikivihreitä/kuolemattomia kitarariffejä perä perään
-kolmas soittaa taitavasti kuutta eri instrumenttia
-neljäs osaa sovittaa muiden soittamat instrumentit yhdeksi nerokkaasti
Sitten kun tuohon soppaan lisätään oma musiikkimaku, joka rajaa aika paljon/monta genreä ulos omasta mukavuusalueesta, niin voin kyllä väittää (ja väitän) että rap-musiikki (ja moni muu genre) on täyttä paskaa, mutta ei mulla ole siihen mitään faktaa pistää kehiin.. >:D

Oma historiani sekä älykkyyden että kinkyyden syvemmässä tutkimisessa alkoi suunnilleen samoihin aikoihin 2004 kun silloinen vaniljakumppani haukkui minut pervoksi että kehui itseään minua älykkäämmäksi - sen seurauksena menin Mensan testiin, pistin silloisen emännän luiskaan ja rupesin käymään pervobileissä. Sittemmin on maailmankuvani ja suvaitsevaisuuteni avartunut kummasti, voisin väittää jopa että "älykkyyteni" on kasvanut matkan varrella, vaikka testit tuskin sitä tukisivat. Ehkä se on sitten enemmän viisautta tai järkeä, koska "vähä-älyisten" joukko on yhtä vakio kuin tuo "super-älykkäiden": x-prosenttia testistä riippuen.

Kusipäitä, kusettajia, sivistymättömiä ja huonosti käyttäytyviä itsekeskeisiä narsisteja etc. löytyy sitten taas omilla prosenteillaan jokaisesta älykkyysryhmästä, mutta ne on taas sitten omien ketjujensa aiheita ne.

Main Switch

« Vastaus #93 : 16.11.2024, 09:08 »
Sekin vaatii taitoa pitää älykkyys piilossa ja käyttää sitä oikeina hetkinä. Tämän oppinut aikojen saatossa. Siis omaa vähäistä älyäni tarkoittaen.

oPoika

« Vastaus #94 : 16.11.2024, 10:54 »
Älykkyys on vain laskentatehoa, joka ei näy mitenkään, jos ihminen ei ole rehellinen itselleen, kouluttaudu, kehitä itseään ja ole utelias. Merkittävintä kehittymisen näkökulmasta on uteliaisuus eikä laskentateho.

Älykkyys ei myöskään välttämättä näy ulospäin silloinkaan, kun ihminen on kouluttautunut.

Kun ihmiset kertovat, että heihin vetoaa älykkyys, niin tosiasiassa he hyvin usein tarkoittavat, että he ovat kiinnostuneita ihmisistä, jotka ovat pohtineet itseään, elämäänsä ja muita ihmisiä monipuolisesti ja rehellisesti ja hankkineen ymmärryksensä tueksi tietoa.

Soft_Witch

• Uusi asiakas
  • *
  • Tekemässä omia taikojani.
  • Galleria
« Vastaus #95 : tänään kello 11:23 »
Tää on pitkä keskustelu joten en tässä ota kenenkään vastaukseen kantaa. 😅 Ihan vain itse halusin tuoda vähän ajatuksiani esille kun olen täällä uusi.

Mä mietin paljon ihmisen älykkyyttä, silloin kun etsin kumppania parisuhteeseen. Muulla ajalle sillä ei ole niin väliä, vaikka innostunkin syviin keskusteluihin ihmisten kanssa joissa se tunnistan. En muista koskaan ajatelleeni että joku on tyhmä - vaan pitänyt sitä älykkyysluokkaa kansan normina, kaikilla ihmisillä on oikeus omaan elämään eikä kaikkia tarvitse kiinnostaa tieteelliset tutkimukset tai itse ymmärrys ja kehittäminen.

Mutta silloin kun etsin tosiaan sitä kumppania, lyhyeksi tai pitkäksi aikaa, niin muutamista älynlahjoista pitää olla merkkiä tai mielenkiinto ei vaan herää. Siinä saattaa olla lievää sapioseksuaalisuutta mukana. 😄

Älykkäissä ihmisissä oon huomannut kiihottavan keskustelun pienet 'ahaa' hetket, se että joku pystyy opettamaan mulle jotain uutta (normaalistikin on tärkeää että joku on niin innostunut asiasta/työstä/harrastuksesta, että osaa kertoa siitä kaiken), keskustelun ping pong taistelu, nopea älyinen tilanteen tai sanojen tulkinta. On myös niin namia kiusoitella D:tä jollain tiedon jyvällä ja saada D asenne tulemaan ulos leikkimään...
Ajatus myös siitä, että D ei oisaisi vastata johonkin mun aloitukseen ja käyttäisi voimaa ja tahtoaan mun "sivistämiseen"... on kiinnostava. 😏

Harmillisesti on suht vaikeahkoa löytää mua älykkäämpi Dom/me. /*brat 🤭