Äänestys

Kiinnostaako sinua D/s-yhdistyksen toiminta?

Kyllä, haluan ola aktiviisesti mukana käynnistämässä toimintaa ja/tai auttaa webin yms. rakentamisessa
12 (8.2%)
Kyllä, haluan olla aktiivisesti mukana toiminnassa (bileiden rakentaminen jne)
23 (15.6%)
Kyllä, haluan osallistua yhdistyksen tapahtumiin.
57 (38.8%)
Ei, minua ei voisi vähempää kiinnostaa koko D/s-touhu
21 (14.3%)
Ei, senkin separoituneet maan matoset, pitäkää tunkkinne!
34 (23.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 50

Äänestys päättynyt: 23.08.2013, 18:55

Kirjoittaja Aihe: Suomeen oma D/s-yhdistys?  (Luettu 76292 kertaa)

Chmlnidae

• Vieras
Vs: Suomeen oma D/s-yhdistys?
« Vastaus #120 : 21.05.2013, 06:58 »
....seuraan keskustelua; sivusta...ehkei ole oikeastaan mitään kummempaa lisättävääkään, omalta osalta.
Aikalailla samoja ajatuksia kuin jo Leikkisallä ja Fixxillä.
Jotenkin tajuan halun samanhenkiseen toimintaan noin yleisellä tasolla, jopa roolitettuihin bileisiin tmv. Jotain kokemustakin asiasta on. Mutta.
Tosiaan. Henkilökohtaisesti jos ajattelen D/s-seksuaalisuutta(ni) niin se on NIIN privajuttu, ja lisäksi olen aika monogaaminen(kin), joten voin hyvin elää ilman "isompia" ympyröitä siihen liittyen. Dommena vielä voisinkin pasteerata jossain bileissä ilman sen kummempaa sidettä johonkuhun tiettyyn mutta subina; never. Nevernevernever. Se puoli minussa ei ikinä tule esille muuten kuin suhteessa johonkuhun. Yleisesti en ole pienimmässäkään määrin palveluhenkinen (siis seksuaalisesti, toki olen sitä ihmisenä yleisemmin ja erityisesti esim työssä, mutta se on eri juttu, todellakin).

Mutta: summa summaarum, voisin hakea jäsenyyttä mutta miten se ilmentyisi itselleni riippuisi kyllä täysi (lähes) sen hetkisestä suhdestatuksestani.
Yhdistysaktiivi en ole.

Viridian

« Vastaus #121 : 21.05.2013, 08:16 »

Lisättäköön vielä, että henkilökohtaisesti D/s ja siihen keskittyvät bileet tai yhdistys ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta ei se minun persettäni kaiva jos muita kiinnostaa ja he haluavat edistää asiaansa yhdistyksen kautta tai muuten.
Ai niin, sitähän voi olla useammankin järjestön jäsen. Vaikka kaikkien ;). Tai vaikka kokeilla sitäkin, kannattaako laittaa henkilölle yksäriä aiheesta, joka ei voisi häntä vähempää kiinnostaa :).

Vir, sinä olet fiksu ihminen, älä suotta leiki tyhmää. Mutta väännetään vielä rautalangasta: en ole itse kiinnostunut osallistumaan D/s-bileisiin. Kuten en myöskään esim. kumibileisiin jos joku sellaiset järjestäisi. Enkä ottamaan päävastuuta tällaisten bileiden järkjestämisestä kun en aiheesta mitään tiedä. Smurffien hallituksen jäsenenä sen sijaan kuuntelen mielelläni ehdotuksia ja annan apuani jos lähdetään tällaisia pienemmän ryhmän bileitä järjestämään. Siihen kuitenkin tarvitaan uusia aktiiveja.

Joskus kannattaa kysyä tarkennusta, vaikka sitten vaikuttaisikin blondilta. Jos en olisi kysynyt, juuri niin tyhmänä kuin olen, ei olisi selvinnyt, että oikeastihan olet mitä suurimmalla innolla odottamassa yksäreitä tästäkin aiheesta, ja aiot tehdä parhaasi asian edistämiseksi. Hyvä juttu. Epäilemättä yhteistyötä tullaan tarvitsemaan, oli toimintaa järjestämässä sitten löyhä ryhmä tahi rekisteröity yhdistys. Ja yleensä, yhteistyötä helpottaa, jos jätetään alatyyli muihin kohtaamisiin.

Vir, joka tulee bileisiin teemasta riippumatta, paikkakunnasta riippumatta, jos ne muuten osuu aikatauluun.. mutta olisihan se kiva, jos edes joskus olisi bileet, missä DC olisi päänsisäinen

Viridian

« Vastaus #122 : 21.05.2013, 08:20 »
Onko jäsenmaksut oikeasti niin iso tulonlähde että ilman niitä ei voi tehdä mitään? Itse olen samaa mieltä niiden aikaisempien kommenttien kanssa, jotka mainitsivat että kaikki toiminta vaatii tekijöitä, yhdistys itsessään ei auta mitään, se on vaan byrokratiaa.

Arvelisin, että yhdistyksen merkitys ei ole niinkään jäsenmaksujen kautta rahoituksen haku, vaan rahaliikenteen helpottaminen noin muuten. Siis jos haluaa tehdä asiat nk. laillisesti.

Se pitkä viestisi oli hyviä pointteja sisältävä, vaikken sitä tähän kopioinutkaan.

Vir

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #123 : 21.05.2013, 09:43 »
Arvelisin, että yhdistyksen merkitys ei ole niinkään jäsenmaksujen kautta rahoituksen haku, vaan rahaliikenteen helpottaminen noin muuten. Siis jos haluaa tehdä asiat nk. laillisesti.

Yhdistys on oikeushenkilö, se lienee syynä yhdistyksen perustamishaluun näin aikaisessa vaiheessa.

IKRM

Herra_Jack

• Vieras
« Vastaus #124 : 21.05.2013, 13:07 »

Yhdistys on oikeushenkilö, se lienee syynä yhdistyksen perustamishaluun näin aikaisessa vaiheessa.

IKRM

Juuri näin  :) eiköhän tuossa ole jo syytä tarpeeksi.. sekä IKRM että Viridian tarkoittivat pitkälti samaa, uskoisin.

Lähde Wikipedia:
Rekisteröity yhdistys

Rekisteröity yhdistys on oikeushenkilö, joka voi tehdä sitoumuksia: perustaa pankkitilin, tehdä vuokrasopimuksia, järjestää tapahtuman yhdistyksen nimissä... Lisäksi rekisteröidyt yhdistykset voivat laskuttaa tehdystä työstä (kun yhdistys on merkitty ennakkoperintärekisteriin). Rekisteröidyn yhdistyksen jäsenet eivät ole henkilökohtaisessa vastuussa yhdistyksensä tekemisestä.
Yhdistyksen rekisteröiminen on aina paras ratkaisu toimintaan, jossa liikkuu ainakin jonkin verran rahaa ja jossa toimijat vaihtuvat. Toiminta on säänneltyä, jossain määrin "virallista", mutta samalla avoimempaa ja selkeämpää. Pelisäännöt ovat kaikille rekisteröidyille yhdistyksille samat.

Lähde myöskin Wikipedia:
Rekisteröidyt yhdistykset (ry:t) ovat oikeuskelpoisia. Sen jäsenet eivät vastaa henkilökohtaisesti yhdistyksen velvoitteista. On kuitenkin huomattava, että rekisteröidynkin yhdistyksen hallituksen jäsenillä on tilivelvollisuus yhdistystä kohtaan. Mikäli yhdistys kärsii hallituksen jäsenten tahallisten tai törkeän tuottamuksellisten laiminlyöntien tai virheiden seurauksena tappioita, yhdistyksellä (tai sen konkurssipesällä) on oikeus vaatia hallituksen jäseniltä korvausta aiheutetusta vahingosta. Sen sijaan oikeutta korvaukseen ei ole, jos vahingot aiheutuvat huolellisesta taloudenhoidosta huolimatta. Rekisteröidyissä yhdistyksissä hallitukselle myönnetään toimikauden lopussa vastuuvapaus, jos taloudenhoito todetaan huolelliseksi.

Tuli

• Vieras
« Vastaus #125 : 21.05.2013, 13:24 »
Mä voisin tässä vaiheessa todetan sen verran, että yhdistysbyrokratian pyörittäminen on oikeasti tosi pieni määrä vaivaa, jos yhdistys on suhteellisen pieni eikä sillä ole valtavaa määrää rahaliikennettä. Silloin kun perustimme Helsingin Akateemiset Kinkyt (Häkki), niin olihan siinä säätöä että sai pankkitilit, verkkosivut ja yhdistysrekisteröinnit läpi, mutta kyllä se isoin duuni silti oli siinä kun järkättiin köysiworkshopeja, leffailtoja, saunailtoja ja vuosijuhlia. Ja tuon jälkimmäisen duunin joutuu tekemään joka tapauksessa, jos haluaa niitä tapahtumia järkätä.

Kyllä, yhdistyksen pyörittäminen vaatii sen että mukana on kaksi suhteellisen hyvin organisoitunutta tyyppiä. Yhden hoitamaan raha-asiat ja toisen hoitamaan sihteerin tehtäviä.

Veikkaisin että SMFR:n hallitushommistakin hyvin pieni osa kuluu siihen varsinaiseen pakolliseen yhdistyksen pyörittämiseen ja aika iso osa esim. niiden bileiden järjestämiseen. Kertokaa toki, jos olen väärässä.

Käsittääkseni Häkki ei aiheuttanut mitään valtavaa jäsenkatoa SMFR:ssä vaan pikemminkin toi jonkin verran uusia ihmisiä skeneen. Samoin luultavasti käy D/s-aiheisen järjestön kanssa, jos löytyy porukka, joka oikeasti saa aikaiseksi.

Ei tää oo nollasummapeliä, jossa yhden voitto on toisen tappio. Etenkin Helsingissä olisi potentiaalia vaikka puolelle tusinalle aktiiviselle ja toimivalle kinky-yhdistykselle. Ja kyllä, niitä aktiiveja on helpompi saada lisää jos ihmiset kaikessa rauhassa perustaa oman juttunsa ja rupeaa tekemään sitä. Monestakin syystä.

Viimeiseksi muutaman yhdistyksen kokemuksella suosittelen tätä hoitavalle porukalle sitä, että aloittakaa pienestä. Tehkää sitä mikä kiinnostaa ja vetoaa teihin itseenne. Sillä tavalla saatte mukaan samanhenkisiä ihmisiä ja jaksatte paremmin. Mikään ei tapa innostusta niin tehokkaasti kuin se että tekee velvollisuudentunnosta jotain mikä ei oikeastaan kiinnosta.

ps. Äänestin, että lähden mukaan mutta en ehdi auttamaan. Pätee juuri tällä hetkellä, mutta voipi olla että jossain vaiheessa aikaakin löytyy kun lapset vähän kasvaa.

Ironbutt

• Vieras
« Vastaus #126 : 21.05.2013, 15:34 »
Hyviä kommentteja monilta. Tällaiseen organisoitumiseen on montaa eri mallia ja mikäänhän ei estä aloittamasta niin että ensin on työryhmä, joka nyt järkkää vaikka tämän vuoden aikana yhdet bileet Helsingissä, toiset Turussa jne. Yhteistyössä paikallisten yhdistysten kanssa tai ilman niitä. Ihan miten tykkäätte. Testausmielessä tämä ei välttämättä tarvitse vielä mitään erillistä yhdistystä, mutta ehkäpä muutaman bileen jälkeen olisi riittävästi kokemusta siitä mikä toimii.

Itse näkisin hyvin mielenkiintoisena sen, että esim. SMFR "nimissä" järjestettäisiin pk-seudulla erilaisilla teemoilla olevia bileitä. Mutta ne tarvitsevat kyllä omat aktiiviset järjestäjänsä (aihepiirin "pro" tyyppejä) - joiden PITÄÄ olla eri henkilöitä kuin perusbileiden järjestäjät - ihan vain sen vuoksi että talkootyöstäkin voi saada burnoutin. Tämä on tärkeä seikka huomioida - tekijöitä on aina liian vähän!

Koska "tuntemattomiin" ihmisiin on usein niin vaikea ottaa yhteyttä ja etenkin netissä eri henkilöistä voi saada hyvinkin erilaisen kuvan (oikeastihan kaikki ovat lähtökohtaisesti lämminsydämmisiä, helposti lähestyttäviä ja kivoja tyyppejä. Netti vain vääristää mielikuvaa) niin ehdottaisinkin seuraavaa:

Mitäs jos pidettäisiin Live-möötte/mööttejä aihepiiristä? Esim. niin että siinä tilaisuudessa olisi potentiaalisten yhteistyökumppaniyhdistysten vastaavia henkilöitä paikalla ja vähän luodattaisiin mahdollisuutta järjestää d/s tilaisuus kunkin yhdistyksen lipun alla. Mahdollisuuksien mukaan tällainen möötte kannattaisi ehkä pitää ihan kunkin potentiaalisen yhteistyöyhdistyksen "kotikaupungissa" eli useampia mööttejä (esim. Hki, Tku, Tre, Jkylä) tai sitten keskittää möötte vaikkapa pk-seudulle ja pyrkiä saamaan siihen mukaan eri yhdistysten tyyppejä.

Huom: Vaikka kuulunkin Smurffeihin niin olen "vain" rivijäsen. Kaikki kommentit, lausunnot, ehdotukset jne. ovat henkilökohtaisia. En voi luvata mitään, vain toivoa että homma onnistuu :) Ja toki tulen bileisiin vaikka ne eivät olisi Smurffien lipun alla järjestettyjä.

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #127 : 21.05.2013, 18:31 »
jos on tarkoitus saada aikaan instanssi, joka "jakaisi tietoa ja ajaisi kinkyjen asiaa" niin miksi keksiä pyörää uudestaan, kun sellainen jo on olemassa? Tällä tarkoitan tietysti Sexpo-säätiötä, joka oli primus motor yhdessä DWC:n kanssa (DWC:n aloitteesta muistaakseni) transvestisuuden, fetisismin ja sadomasokismin poistamisesta sairausluokituksesta. Ainakin minulle tämä referenssi riittää.

Itse en ainakaan löytänyt Sexpon nettisivuilta tietopakettia kinkyydestä. Saatan toki olla sokea. Jos siellä sellainen on, kertoisitko linkin?

Tiedonvälitysyhdistyksen idea olisi, että laadittaisiin asiallinen ja mahdollisimman kattava tietopaketti-nettisivusto (ja ehkä muutakin valistusmateriaalia) nimen omaan kinkyydestä.

Tuli

• Vieras
« Vastaus #128 : 21.05.2013, 19:17 »
Sanoisin myös että kukin taaplaa tyylillään. Minä en ainakaan haluaisi lähteä jårjestämään D/s-tapahtumaa SMFR-yhdistyksen tapahtumana (hei, te ootte kaikki smurffit ihania, kyse ei oo siitä). Siksi että haluaisin järjestää tuollaisen tapahtuman hyvin spesifisillä säännöilöä, enkä haluaiso joutua keskustelemaan mulle puoliksi tuntemattoman hallituksen kanssa siitä kelpaavatko mun säännöt mun järkkäämiin bileisiin.

Ja smurffien hallituksen taas olisi pakko katsoa säännöt ja järjestelyt omasta puolestaan aika tiukkaan koska yhdistyksen hallituksella on aina tietty vastuu yhdistyksen toiminnasta.

Jos esim. päättäisin käytöskoodista, siitä että aiheeseen järjestetään koulutusta ja bileisiin tervetulleita pvat vain ne jotka ovat käyneet koulutuksen läpi, niin kuinka monen yhdistyksen hallitus sanoisi innoissaan kyllä, kun jäsenkunta huutaa että heitä syrjitään.

Nöin hypoteettisena esimerkkinä tämä. En tiedä mitä tuo porukka on suunnittelemassa.

isabella

« Vastaus #129 : 21.05.2013, 19:36 »
Toki yhdistyksen järjestämät D/s-bileet väkisinkin olisivat jonkunasteinen kompromissi, joka ei ehkä miellyttäisi niitä kaikkein tiukimman käytöskoodiston kannattajia. Ja ei smurffeilla siis ainakaan tällä erää ole mitään palavaa intoa D/s-bileiden järjestämiseen ;) Kunhan nyt kerroin että sekin saattaisi olla mahdollista kun useampi henkilö tässä ketjussa sitä ehdotti.

En usko hetkeäkään että uusi yhdistys olisi mitenkään pois muilta. Eikä se estäisi jäsenyyttä tai bilettämistä "perinteisemmässä" kinky-yhdistyksessä. Ja jos D/s-yhdistyksellä olisi tiukat kriteerit jäsenille niin ei tarvitsisi harmitella ymmärtämättömien ihmisten mukana pyörimistä vaan voisi luoda juuri sellaisia bileitä ja tapahtumia kuin haluaa. Minä ja muut D/s:stä kiinnostumattomat voidaan sitten juoda siellä yleisbileissä kaljaa ja piiskata toisimme ;D

Lunttu

• V.I.P.
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
« Vastaus #130 : 21.05.2013, 22:12 »
Sivuhuomio: eikös se porukalla, oli porukka mikä hyvään, yhdessä järjestäminen vaadi aina kompromissejä?

Tuli

• Vieras
« Vastaus #131 : 22.05.2013, 08:55 »
Sivuhuomio: eikös se porukalla, oli porukka mikä hyvään, yhdessä järjestäminen vaadi aina kompromissejä?

Ei välttämättä vaadi. Parempi lopputulos saadaan, jos porukalla on riittävän samansuuntaiset arvot ja sitten konfliktien tullessa haetaan sitä kaikille hyvää lopputulosta. Tämä ei toki toimi, jos samoissa bileissä pitää miellyttää sekä bondage-harrastajia, D/s-harrastajia, sadisteja, masokisteja ja isoa määrää erilaisia fettareita.

Sitä paitsi eivät nuo mun aiemmin mainitsemat käytössäännöt välttämättä ole edes mitään pitkälle menevää ja monimutkaista. Itse asiassa tuollaisessa kannattaisi lähteä liikkelle varsin yksinkertaisista bilesäännöistä, mutta ottaa lähtökohdaksi se, että etiketti pitää osata ennen kuin bileisiin on asiaa. Ja sit järjestää halukkaille koulutustapahtumia ja mahdollisuuksia osoittaa osaamisensa.

(Esimerkki: puhuttelusäännöt, jossa pannoitetulle orjalle/alistuvalle ei saa puhua ilman tämän omistajan lupaa. Aika simppeli sääntö, mutta jos halutaan bileet jossa tätä noudatetaan, sitä pitää oikeasti 1. kouluttaa ihmisille ja 2. valvoa.)

Herra_Jack

• Vieras
« Vastaus #132 : 22.05.2013, 10:02 »

Ei välttämättä vaadi. Parempi lopputulos saadaan, jos porukalla on riittävän samansuuntaiset arvot ja sitten konfliktien tullessa haetaan sitä kaikille hyvää lopputulosta. Tämä ei toki toimi, jos samoissa bileissä pitää miellyttää sekä bondage-harrastajia, D/s-harrastajia, sadisteja, masokisteja ja isoa määrää erilaisia fettareita.

Sitä paitsi eivät nuo mun aiemmin mainitsemat käytössäännöt välttämättä ole edes mitään pitkälle menevää ja monimutkaista. Itse asiassa tuollaisessa kannattaisi lähteä liikkelle varsin yksinkertaisista bilesäännöistä, mutta ottaa lähtökohdaksi se, että etiketti pitää osata ennen kuin bileisiin on asiaa. Ja sit järjestää halukkaille koulutustapahtumia ja mahdollisuuksia osoittaa osaamisensa.

(Esimerkki: puhuttelusäännöt, jossa pannoitetulle orjalle/alistuvalle ei saa puhua ilman tämän omistajan lupaa. Aika simppeli sääntö, mutta jos halutaan bileet jossa tätä noudatetaan, sitä pitää oikeasti 1. kouluttaa ihmisille ja 2. valvoa.)

Tulella on tässä ja myös edellisessä viestissä hyviä pointteja, noista voidaan varmasti myös ottaa osa jo suoraan käyttöön ja hioa loppuja sopivaksi tilanteen mukaan.

Mitä olen sivusta seurannut ja kuullut projektista niin suuntaviivoista on hyvin yhdensuuntainen näkemys sekä konsensus, tuolloin ei voida  puhua kompromissistä, yksityiskohdista valitaan sitten se paras tai tilanteeseen sopivin.
On kyse Dominoivista ihmisistä joten ryhmässä he ovat kaikki tasa-arvoisia, se asettaa automaattisesti varsin hyvän ja toiset huomioonottavan tavan toimia ja varmasti tulee näkymään yhdistyksen toiminnassa, kuten mielestäni kuluisikin olla.
On myös kyse D/s-yhdistyksestä joten orjat ja subit ovat sitten vähemmän tasa-arvoisia, mutta tasa-arvoisia keskenään ellei toisin määrätä. (edelleenkään sukupuoli ei määrittele tätä)

Tässä asiassa ihmisen seksuaalisella suuntauksella, sukupuolella, fetisseillä tai niiden olemattomuudella ei ole merkitystä.. ainoastaan tapa toimia ratkaisee (ja se päänsisäinen DressCode)

diaNa

• Kanta-asiakas
  • Carpe Diem
  • Galleria
« Vastaus #133 : 22.05.2013, 10:26 »
OT mutta ....... mikä vika on DC:ssa jos se on ryhmän intressien ja suuntauksen mukainen?

Herra_Jack

• Vieras
« Vastaus #134 : 22.05.2013, 10:50 »
OT mutta ....... mikä vika on DC:ssa jos se on ryhmän intressien ja suuntauksen mukainen?

Ei mitään vikaa. En tarkoittanut että olisi :) Hyvin harvalla vaniljalla kuitenkaan on sitä korua hihnan päässä.. eli subia,orjaa,orjatarta tms..

Varmasti tuon yhdistyksen tiimoilta tulee myös tapahtumia joissa pukeutuminen on määritelty joka ikistä vaatekappaleita myöten ja mikään muu asu ei sitten käykään... tai en voi tietää, mutta niin saattaisi ehkä olla.