Äänestys

Kiinnostaako sinua D/s-yhdistyksen toiminta?

Kyllä, haluan ola aktiviisesti mukana käynnistämässä toimintaa ja/tai auttaa webin yms. rakentamisessa
12 (8.2%)
Kyllä, haluan olla aktiivisesti mukana toiminnassa (bileiden rakentaminen jne)
23 (15.6%)
Kyllä, haluan osallistua yhdistyksen tapahtumiin.
57 (38.8%)
Ei, minua ei voisi vähempää kiinnostaa koko D/s-touhu
21 (14.3%)
Ei, senkin separoituneet maan matoset, pitäkää tunkkinne!
34 (23.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 50

Äänestys päättynyt: 23.08.2013, 18:55

Kirjoittaja Aihe: Suomeen oma D/s-yhdistys?  (Luettu 76253 kertaa)

Ironbutt

• Vieras
Vs: Suomeen oma D/s-yhdistys?
« Vastaus #60 : 16.05.2013, 19:28 »
Ei tuo nyt kovin salaista ole, jos siitä baarissa lörpötellään...  ;D

Ei salaista täällä oleville. Mutta entäpä ne monet jotka eivät tällä palstalla roiku...?
Jos sillä on myös oma facebook-sivu, niin edelleenkään en miellä sitä kovin salaiseksi. Eivät muutkaan järjestöt varsinaisesti flyereitä jaa postilaatikkoihin.

Totta. FB ei ehkä kuitenkaan ole paras paikka viestiä tästä. Esim. itse en työn vuoksi voisi liittyä millekään tällaiselle sivulle. Ja feikkiä fb-profiilia en viitsi sitä varten luoda. Kaikilla ei tällaisia ongelmia ole, mutta toisaalta edelleen on paljon ihmisiä jotka eivät käytä Facebookia. Tai ovat joskus rekanneet tunnarit, mutta eivät käytä aktiivisesti. Itse törmään tähän ongelmaan päivittäin töissä/muissa harrastuksissa. Välillä ottaa tosissaan pannuun miten rajoitettu tavoitettavuus (tai viestin näkyvyys) Facebookilla on vaikka siellä on hurjasti käyttäjiä.

Ja koska vastaus ei ole hyvä ilman kehitysehdotusta (aina pitää pyrkiä ratkaisemaan ongelmaa) niin tässäpä ehdotus:
Kaavaillun yhdistyksen (tai liiton)tiimoilta voisi lähettää esim. sähköpostia kaikille Suomessa jo oleville yhdistyksille/muille aktiivisille tahoille/alan yrityksille ja kertoa että tällaista kaavaillaan + pyytää viestimään aiheesta omille jäsenillen (+ tietysti hallitukselle) / asiakkailleen + kutsua heitä myös mukaan ideointiryhmään. Näin ollen yhdistyksen perustaminen ei tuntuisi siltä että "joku tuntematon taho" järkkää jotain. Tiedotuksen vähyys on yleisin ongelma sille että erilaisia huhuja ja väärinkäsityksiä syntyy.

Lisäksi niin hassua kuin se onkin niin monikaan ihminen ei lähde aktiivisesti mukaan jos heitä ei erikseen pyydä. Ei vaikka aihe kiinnostaisi. Pitää siis muistaa pyytää. Ongelmallista on tietysti että aina ei tiedä ketä pitäisi pyytää, mutta varmasti privalla voisi tavoittaa useitakin pontentiaalisia aktiiveja mm. tällä palstalla. Ja eri yhdistyksen tyypit sitte maililla.

Olen itse erään yhdistyksen (ihan eri aihepiiri) kickstartannut tyhjästä ja kyllä se perustaminen ja koko hankkeen onnistuminen vaati satoja privaviestejä, sähköposteja jne. jotta keskeiset ihmiset sai mukaan. Ja vielä senkin jälkeen - jotta hankkeen kehittymisen tiedotus oli "riittävää" ja ei jatkuvasti tarvinnut vastata kyselyihin/kuulla käsittämättömiä huhuja. Mutta oli se sen arvoista.

Yksin tällaiseen ei tietenkään tarvitse ryhtyä - on varmasti tehokkaampaa jos projektille saisi pienen ydinryhmän, joka pommittaa omia/sovittuja kontaktejaan kimpassa.

Snadistisadisti

• Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
« Vastaus #61 : 16.05.2013, 19:36 »
Asiantuntevaa tekstiä. Respectit siitä.  8)

balance

• Vieras
« Vastaus #62 : 16.05.2013, 19:52 »
Mitenkäs kun mieleeni tuli ihan hakematta se joku aika sitten pidetty naisten saunailta josta oli tulla sisällisosta! Kun sinne olikin pääsy vain joillakin (tämän siis järjesti yksi tai kaksi foorumilaista ihan omin nokkineen, ei ollut ns julkinen tilaisuus) niin rannalle jätetyt vetivät sellaisen määrän palkokasveja neniinsä, että ei olisi voinut uskoakaan!

Niin nyt jos joku yhdistys ottaa ja järjestää d/s-teemaisen tilaisuuden jonne ei pääsekään kuka tahansa ja jossa ei käyttäydytä miten tahansa niin... no lisäsin kauppalistalle jo popcornit.

Mä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa, koska kaikille yksityishenkilöille ovet ovat avoinna, heiltä vain odotetaan, että osaavat käyttäytyä asiaan kuuluvasti. Ei kukaan valita sitäkään, että leffan näytöksessä ei voi jutella puhelimeen? Ja jos täytyy, niin sitten jää ulkopuolelle. Ei sen asian niin vaikea pitäisi olla :) Toisaalta, ei kaikkia voi miellyttää ja jos biletoimintaa mietitään, on varmasti muitkina vaihtoehtoja, joissa sitten voi olla kuin ellun kanat jos niin haluaa.

Mun mielestä just se on tällä hetkellä "ongelma" että kaikki on sitä yhtä ja samaa ja jos vähän yritetään uutta ja erilaista tuoda, niin sitten mietitään että eihän tää nyt käy päinsä kun aina ennen on tehty näin ja näin (paitsi jos mennään isompaan maailmaan, jossa niitä vaihtoehtoja löytyy.) Joku kumma juttu siinä on, että aina asiat pitäisi tehdä niinkuin ennen ja uusi pelottaa. Musta on hienoa jos saadaan vähän tuoretta verta näkyville. Ja toisaalta, voi olla ihan hyvä, että  D/s bileitä järjestää oma sille vihkiytynyt porukkansa, sillä silloin kun muut näihin bileisiin tulevat, he tulevat johonkin ihan uuteen konseptiin suomen skeneä ajatellen ja varmasti osaavat helpommin suhtautua asiaan, koska järjestäjäkin on uusi. Kun taas, olettaisin, että kun ihmiset tulevat vaikka SMFR:n järjestämiin D/s bileisiin, he ovat jo oppineet ja heillä on vahva kuva mitä ja minkälaisia SMFR:n bileet ovat, miten siellä ollaan ja mikä on sallittua ja toimivat sen mukaan, eli esimerkiksi käytöskonseptia on vaikeampi tuoda esille ja saada se toimimaan ihan tosta noin vain yhdissä bileissä. Minun mielestäni mainitsemasi popcornit tulisivat ajankohtaiseksi juuri tällöin  8)

Koo

• Vieras
« Vastaus #63 : 16.05.2013, 19:57 »
Mä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa, koska kaikille yksityishenkilöille ovet ovat avoinna, heiltä vain odotetaan, että osaavat käyttäytyä asiaan kuuluvasti. Ei kukaan valita sitäkään, että leffan näytöksessä ei voi jutella puhelimeen? Ja jos täytyy, niin sitten jää ulkopuolelle. Ei sen asian niin vaikea pitäisi olla :)

Sinäpä et olekaan seurannut tätä foorumia kovin kauaa :) Mutta jos olen väärässä niin hyvä, aina on hyvä jos kehitetään jotain toimintaa niille, jotka yhteisöllistä toimintaa haluavat! :)

kide

• Vieras
« Vastaus #64 : 16.05.2013, 20:06 »
Mutta jos ajatellaan yleisesti yhdistysten toimintaa (muut alat) niin poliittisessa mielessä BDSM-liitto olisi järkevä, se voisi toimia katto-organisaationa johon kaikki Suomessa olevat aihepiiriä liippaavat yhdistykset kuuluvat. Jotta yhdistykset saadaan tällaiseen juttuun mukaan pitää tämä liitto tietysti järjestää yhdistysten toimesta / yhteistyössä niiden kanssa.

Tätä ajatustahan mm. JetErus kovasti "markkinoi" muistaakseni edesmenneellä Tuntematon Maa-sivustolla. Liiton kautta onnistuisi parhaiten tuo Lilithin mainitsema (yhteiskunta-)poliittinen osallistuminen ja (mm. Ketun kaipaama) tiedon jakaminen.

Mun mielestä D/s-yhdistys ei voisi nimensä perusteella, eikä muutenkaan olla kaikkien kinkyjen kattojärjestö.

Ironbuttille: Jostainhan se tiedottaminen ja keskustelu on aloitettava, ja mm. tässähän sitä on hyvä käydä. Enpä itsekään ole kuullut asiasta faktoja kuin vasta tässä ketjussa, vaikka jo jokunen kuukausi sitten olen kuullut, että tällaiseen olisi kaipuuta asiasta kiinnostuneiden kesken. Tuskinpa tiedotus tulee rajoittumaan Facebookiin.

Koolle: En ymmärrä, miksi pitäisi etukäteen olla huolissaan mahdollisista nenäherneilijöistä. Puhetta mahtuu foorumille, eikä kenenkään ole pakko tulla toimintaan ja tapahtumiin, josta ei ole kiinnostunut ;)

balance

• Vieras
« Vastaus #65 : 16.05.2013, 20:07 »
Mä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa, koska kaikille yksityishenkilöille ovet ovat avoinna, heiltä vain odotetaan, että osaavat käyttäytyä asiaan kuuluvasti. Ei kukaan valita sitäkään, että leffan näytöksessä ei voi jutella puhelimeen? Ja jos täytyy, niin sitten jää ulkopuolelle. Ei sen asian niin vaikea pitäisi olla :)
aan
Sinäpä et olekaan seurannut tätä foorumia kovin kauaa :) Mutta jos olen väärässä niin hyvä, aina on hyvä jos kehitetään jotain toimintaa niille, jotka yhteisöllistä toimintaa haluavat! :)

Tämä foorumi tai joku muu, ihmiset ovat aina samanlaisia, 'jos minä en saa mitä haluan ja miten haluan, niin olen kaltoinkohdeltu ja muut ovat väärässä'  C:-) Sekin on fakta, että joku tulee aina kokemaan itsensä ulkopuoliseksi ja siihen on huono vedota, se vain pitää järjestäjä puolen kestää ja ymmärtää, että kaikkia ei voi miellyttää. Jokainen ihminen kun tuppaa olemaan oman maailmansa napa ja valitettavan moni katsoo asioita sen keskuksen ympäriltä, osaamatta ajatella, että okei, onpa kiva että noillakin on nyt oma juttunsa ja mahdollisuus nauttia ja jakaa muille hyvää fiilistään.

Koo

• Vieras
« Vastaus #66 : 16.05.2013, 20:08 »
Mietin voiko kysyä ja .. niin miksipä ei? Jos tätä uutta yhdistystä nyt halutaan hommata ja laittaa pystyyn, niin ketkä mahtavat olla näitä puuhamiehiä? Näitä idean isiä tai äitejä?

Avoimuuden nimissä olisi tietysti reilua sanoa sekin, aloitusviestissä kun selvästi sanotaan "Erinäiset tahot ovat käyneet keskenään keskustelua". Moni kun voi miettiä tahollaan tätä ja tahojen tietäminen voisi joko innostaa tai karkottaa väkeä....

kide

• Vieras
« Vastaus #67 : 16.05.2013, 20:14 »
Avoimuuden nimissä olisi tietysti reilua sanoa sekin, aloitusviestissä kun selvästi sanotaan "Erinäiset tahot ovat käyneet keskenään keskustelua". Moni kun voi miettiä tahollaan tätä ja tahojen tietäminen voisi joko innostaa tai karkottaa väkeä....

Kuten jo tuossa lainauksen loppuosassa ilmenee, tää Suomen kinkyskene on vähän kuppikuntaista siinä mielessä, että takerrutaan tuollaisiin asioihin. Siis, Koo, olet ihan oikeassa, mutta tuolla asenteella ei saavuteta yhteistyötä (en siis tarkoita,että sun asenteessa olisi mitään vikaa ;) ). Tässähän just kutsutaan kaikki kiinnostuneet mukaan, joten käsittääkseni ketään ei ole rajattu ulkopuolelle, ellei joku tee sitä itse, koska on mahdollisesti "väärät tyypit" primus motorina.

Koo

• Vieras
« Vastaus #68 : 16.05.2013, 20:24 »

Kuten jo tuossa lainauksen loppuosassa ilmenee, tää Suomen kinkyskene on vähän kuppikuntaista siinä mielessä, että takerrutaan tuollaisiin asioihin. Siis, Koo, olet ihan oikeassa, mutta tuolla asenteella ei saavuteta yhteistyötä (en siis tarkoita,että sun asenteessa olisi mitään vikaa ;) ). Tässähän just kutsutaan kaikki kiinnostuneet mukaan, joten käsittääkseni ketään ei ole rajattu ulkopuolelle, ellei joku tee sitä itse, koska on mahdollisesti "väärät tyypit" primus motorina.

Kide, ajatus voi kulkea niin monella eri tavalla! Minä en tekisi yhteistyötä tai työtä yhteisen hyvän vuoksi  - eikös tässä juuri niitä käytännön tekijöitä huudella, "hengessä mukana" -tyyppejä on toki tusinoittain... - jos en ensin tietäisi ketkä ovat niitä joiden kyytiin lähtisin. Ihmettelen jos joku lähtee tietämättä mitä epäjumalankuvaa tulee palvomaan, mutta minä nyt ihmettelen montaa muutakin asiaa; usein jopa ennen aamiaista....

pussipiru

• Vieras
« Vastaus #69 : 16.05.2013, 20:34 »
Tulen kyllä mielelläni kantamaan juomia (kömpelösti) jos Herrat ja Rouvat haluavat järjestää itselleen kunnon bakkanaalit. Enkä usko että olen yksin.

kide

• Vieras
« Vastaus #70 : 16.05.2013, 20:37 »
Ihmettelen jos joku lähtee tietämättä mitä epäjumalankuvaa tulee palvomaan, mutta minä nyt ihmettelen montaa muutakin asiaa; usein jopa ennen aamiaista....

Tähän on pakko sanoa, että sulla on aika omituinen kuva yhdistystoiminnasta ja tekstisi menee melkoisen trollauksen puolelle jo  >:D

En viitsisi olla missään yhdistyksessä, mikä henkilöityisi pitemmän päälle yhteen tai muutamaan henkilöön noin kokonaisuudessaan. Toki puheenjohtaja voi olla se, joka on eniten yhteydessä ulospäin yhdistyksestä, mutta ei sekään ole mitenkään pakollista. Yhtä lailla esim. tiedottaja voi olla näkyvin ulospäin. Tai miten nyt missäkin yhdistyksessä on sovittu.

balance

• Vieras
« Vastaus #71 : 16.05.2013, 20:40 »

Kide, ajatus voi kulkea niin monella eri tavalla! Minä en tekisi yhteistyötä tai työtä yhteisen hyvän vuoksi  - eikös tässä juuri niitä käytännön tekijöitä huudella, "hengessä mukana" -tyyppejä on toki tusinoittain... - jos en ensin tietäisi ketkä ovat niitä joiden kyytiin lähtisin. Ihmettelen jos joku lähtee tietämättä mitä epäjumalankuvaa tulee palvomaan, mutta minä nyt ihmettelen montaa muutakin asiaa; usein jopa ennen aamiaista....

Viestissä on mukana sähköpostiosoite niitä varten joita toiminnan tukeminen ja rakentaminen kiinnostaa tässä vaiheessa ja silloin varmasti saa myös selville ketä siellä mukana on hyppimässä. Kuten yhdistyksissä aina, porukat vaihtuu, jotkut laittaa homman pyörimään ja toiset astuu niihin kenkiin, tässä vaiheessa kun niitä kenkiä vasta rakennetaan, niin katsellaan eka rauhassa ja ilmoitellaan sitten kun on hommat oikeasti kasassa.

Koo

• Vieras
« Vastaus #72 : 16.05.2013, 20:55 »
Tähän on pakko sanoa, että sulla on aika omituinen kuva yhdistystoiminnasta ja tekstisi menee melkoisen trollauksen puolelle jo  >:D

Minulla on 15 vuoden kokemus yhdistystoiminnasta ja yli sen kinkytoiminnasta, se nyt ei ole pointtini kuitenkaan. Trollaus... siitä ei ole vielä syytetty, mukava tehdä asioita mitä ei ole ennen tehnyt!

Joo, epäasiallinen ja asiaankuulumaton huomautus (mikä edustaa vain oma ajatteluani, ei foorumin eikä ylläpidon kantaa) minkä voi jättää huomiotta - olkaa hyvä ja jatkakaa :)

kuukapris

• Vieras
« Vastaus #73 : 18.05.2013, 12:17 »
Kannatan innolla ajatusta js olen valmis olemaan mukana esim. biletalkoissa  :D

Herra_Jack

• Vieras
« Vastaus #74 : 18.05.2013, 21:06 »
Kannatetaan, hyvä idea, olen käytettävissä. Tästähän Bambinmetsästyksessäkin on kyse.   ::)