Baarin kannatusmaksut
Miksi muuten aika usein ns. suvaitsevat ihmiset usein ovat hyvin "uskontokriittisiä" ja helposti lipsahtavat jollain tavalla pilkkaamaan jotain uskontoa, yleensä kristinuskoa? Ja tulevat siinä sivussa arvostelleeksi (hyvinkin halventavasti) ko. uskoa tunnustavia.
Lainaus käyttäjältä: Uniform - 31.03.2013, 14:20Miksi muuten aika usein ns. suvaitsevat ihmiset usein ovat hyvin "uskontokriittisiä" ja helposti lipsahtavat jollain tavalla pilkkaamaan jotain uskontoa, yleensä kristinuskoa? Ja tulevat siinä sivussa arvostelleeksi (hyvinkin halventavasti) ko. uskoa tunnustavia.Koska pitävät uskiksia ahdasmielisinä ja suvaitsemattomina? Itse koetan olla pitkämielinen ja suvaitsevainen heitäkin kohtaan, joskus kyllä lipsuu.. yleensä syystä
Luulen, että kyse on suvaitsemattomuudesta fanaattisuutta kohtaan. Ei niinkään itse uskontoa kohtaan.Tapa millä fanaattinen aate tarjotaan aiheuttaa reaktion jossa noustaan vastarintaan ihan periaatteesta.
Jos näkisit millaista ahdasmielistä propagandaa ja solvaamista syvästi uskonnolliset ihmiset netissä ja lehtien yleisönosastoissa levittävät uskontonsa nimissä, niin luultavasti sinullakin keittäisi jossakin vaiheessa yli ja haukkuisit heitä takaisin... Ei ole oikein, että uskonnon nimissä poljetaan ihmisoikeuksia. Lisäksi moni uskovainen haukkuu muiden elämänkatsomusten edustajia sangen rumasti.
Onhan esimerkiksi Suomessa näkyvä ilmaiskanava TV7 esittänyt jo kasapäin kaikkea Yhdysvalloista lähtöisin olevaa sangen vaarallista Raamatun tulkintaa.
Toinen asia mitä olen hämmästellyt tämän aiheen ympärillä on havaintoni: Usein sama ihminen joka kritisoi voimakkaasti raamattua tai muita kristittyyn uskontoon liittyvää asiaa tuomitsee hyvin helposti rasiksismisi kaiken islamiin liittyvän kritiikin...
Voi kumpa nämä "suvaitsevat" nousisivat barricadeille juurikin sitä fanatismia vastaan ja jättäisivät itse uskonnon ihmisten itsensä ratkaistavaksi.
Onneksi mun mielenkiintoni aiheeseen ei riitä siihen että jaksaisin tai edes viitsisin lukea sellaisia foorumeita.Onneksi kaukosäätimestä on nappula millä voi vaihtaa jonkun toisen kanavan
TIedän senkin että monissa uskispiireissä olen jo varmaan "pelastuskeöpoisuuteni" menettänyt ja pahinta tuomiota olen kyllä kokenut uskovien puolelta
Olen myös kirjoittanut paljon kritiikkiä TV7:ää vastaan ja olen hieman seurannut millaista tuubaa sieltä ilmoille suodetaan - pitäähän sitä vihollinen tuntea!Olenko sitten "suvaitsevainen" kun tappelen fundamentalisteja vastaan?
Minä koen, että suvaitsevaisuus liittyy henkilön itsetuntoon, käytöstapoihin ja kykyyn sietää sitä, että joku on eri mieltä. Kaipaan joskus nyky-yhteiskuntaan sellaista "sydämen sivistystä". Sitä, ettei tarvitse tehdä numeroa omista ajattelutavoistaan ja vaatia muilta hyväksyntää kaikelle. Komppaan Norjaa : All you need is