Baarin kannatusmaksut
Foucault'n mukaan olennaista ei ole sallivuuden tai tukahduttamisen määrä vaan seksuaalisuutta säätelevän vallankäytön tapa.
Miksi valtiot, jotka sallivat avioliiton lapsen kanssa, samanaikaisesti piiskaavat tai kivittävät aikuisia seksin harjoittamisesta tai heittävät homoseksuaalin vankilaan? Jotain outoa on ihmisen mielessä..
emme me ole syntyneet vapaiksi vaan materiaaliksi koneelle.
En tuosta aloituksesta läheskään kaikkea ymmärtänyt tai osannut yhdistää mielessäni joksikin kokonaisuudeksi, mutta tämä osui :
Foucault oli mutkia suoriksi vetänyt sosiologi, joka sai aikaan mielenkiintoisia keskustelunavauksia, mutta ei tehnyt kovin huolellista lähdetyöskentelyä, joten hänen julistuksiaan siitä millaista oli menneisyydessä ei kannata vakavasti ottaa. Hänen suurin ongelmansa on keskittyminen länsimaailmaan uutena aikana ja halu kääntää sen "suuri menestystarina" negatiiviseksi. Foucault ttykkää julistaa, kuinka ennen modernia aikaa ja länsimaailman ulkopuolella asiat olisivat jotenkin "toisin" ilman, että hän paljon noista "toisista" tietää.
Kyllähän rationalisoitumisprosessissa selkeästi on myös varjopuolensa. Toki hyvä on huomioida molemmat puolet.
Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 12.03.2013, 21:40emme me ole syntyneet vapaiksi vaan materiaaliksi koneelle. ....Alussa siis oli jokin kone vaiko myöhemmin vai mitä tarkoitat koneella ?
Sitä en oikein ymmärtänyt tuossa Styloksen heitossa että Foucault olisi ollut heikko lähdetyöskentelyssään (onko jokin lähde tälle...?). Sillä hänen työskentelynsä ja metodinsa nimenomaan ei ollut historiantutkimuksen käyttämä. Hän ei ollut kiinnostunut yksittäisistä historiallisista tapauksista vaan siitä mikä muodosti ihmisestä irrallaan olevan diskurssin. Hän ei ollut ns. humanisti, vaan ennen kaikkea dekonstruktionisti. Hänen nimittämisensä sosiologiksi on aika mutkia suoristavaa myöskin. Hän on erittäin lainattu ja tutkittu tieteentekijä. Poikkitieteellinen nimenomaan. Ja näin ollen hyvinkin vakavasti otettu monenkin jälkeensä tulleen tieteilijän toimesta.
Lainaus käyttäjältä: -katy- - 12.03.2013, 22:19Lainaus käyttäjältä: Chmlnidae - 12.03.2013, 21:40emme me ole syntyneet vapaiksi vaan materiaaliksi koneelle. ....Alussa siis oli jokin kone vaiko myöhemmin vai mitä tarkoitat koneella ?Kone on synonyymi systeemille. Yhteiskunta, joka perustuu joillekin arvoille ja ideologioille, on systeemi. Foucaultilaisittain jos yritän selittää niin tarkoittaa sitä että syytä ei haeta ihmisen luonnosta tai mielestä vaan juuri niistä normittavista tiedolla operoivista ja tietoa ja normaaliutta sanoittavista (totuutta representoivista) vallankäyttäjistä ja heidän luomistaan puhunnoista/teksteistä/esityksistä (diskursseista). Suomeksi: tiede, vaikka lääketiede, tutkii ihmistä ja analysoi löytönsä normittaen mikä on tervettä ja mikä sairasta. Luo sellaisen terveen ihmisen identiteetin johon verrataan. Tieto on julkista ja vapaasti saatavilla olevaa.Eli kun tässä ns. auktoriteetti eli lääketieteellinen viranomainen kertoo mikä on hyväksytty/ toivottu/terve mikä taas poikkeama/ei-toivottu/sairas, ja näin ollen kontrollin ja hoidon tarpeessa oleva, niin ihmiset omaksuvat tarjotun tieteellisen tiedon ja rupeavat normittamaan niin itsensä kuin muutkin ihmiset sen mukaisesti.
Mikä siinä on, ettei ihminen saisi olla seksuaalisesti sellainen kuin on, jos se ei vahingoita puollustuskyvyttömämpiä/tapahtuu täysi-ikäisten kesken yhteisestä sopimuksesta.Miksi valtiot, jotka sallivat avioliiton lapsen kanssa, samanaikaisesti piiskaavat tai kivittävät aikuisia seksin harjoittamisesta tai heittävät homoseksuaalin vankilaan? Jotain outoa on ihmisen mielessä..
Joka tapauksessa seksuaalisuuden historiasta ja muista Foucaultin käsittelemistä asioita on myöhemmin julkaistu paljon tutkimusta, kun ne ennen häntä olleet varjossa ja jos seksuaalisuuden historia kiinnostaa, kannattaa ehkä paneutua uudempaan materiaaliin.
Nämä ovat hyviä kysymyksiä. Eihän meitä nykyään pidetä enää sairainakaan, onkos siitä jo peräti kaksi vuotta kun sadomasokismi, fetisismi ja transvestismi poistettiin tautiluokituksesta... Menneinä aikoinahan oli aito lääketieteellinen huoli pervertikoista, uskottiin, että heidän "rappeutumansa" siirtyvät myös heidän jälkeläisilleen. Toinen tapa selittää seksuaalisuuteen puuttuminen oli valtion taloudelliset tarpeet, joihin ei sopinut muu kuin työvoiman uusintamiseen tähtäävä seksuaalisuus. Mutta mikä selittää nykyaikana ilmenevät nihkeät asenteet seksuaalivähemmistöjä kohtaan? Etenkin sellaisten yksilöitten kohdalla, jotka eivät selitä nihkeyttään edes uskonnolla?Noita kivityksiä ja muita vastaavia touhuja harrastavissa valtioissa ihmisten keskuudessa ovat edelleen vallalla muinaiset kunniakäsitykset. Jostain syystä naisten siveellisyyden katsotaan olevan perheen tai suvun kunnialle erinomaisen tärkeää. Se onkin sitten hyvä kysymys, että miksi tuollaiset kunniakäsitykset ovat edelleen niin elinvoimaisia
Foucaultilaiset tunnetaan akateemisessa maailmassa vähän omana kulttinaan, jotka vannovat oppimestarinsa nimeen pitivät ne teoriat enää kutiaan tai eivät.
Puuttumatta nyt siihen, mitä elämäsäni teen, niin itse en muista nähneeni uutta vakavasti otettavaa tutkimusta viimevuosina, jossa Foucaultiin olisi viitattu mutten kuin taustoituksena tai metodologisena esikuvana.
Jos nyt halutaan yleiskritiikkinootteja, niin otetaan vaikka tämä: http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Michel_Foucault#Criticisms_of_Foucault
http://www.physics.nyu.edu/sokal/tallis.html
Kuten noista Foucault selityksistä näkee, on hänen tekstinsä monimutkaista ja hän kuuluu sarjaan Pekka Himanen.
Niin vaikea selkoista, että voi sanoa paskapuheeksi tai neroudeksi, miten haluaa. Hänet on luettu niihin postmodernisteihin, joita on syytetty siitä, että kaikenmaailman pseudotieteily pääsee nykyisin leviämään.