Baarin kannatusmaksut
Kyllä olisi oikeudenmukaista, että lihottavaan ravintoon tulisi hieman haittaveroa tupakan ja alkoholin tapaan. Tilanne on vinoutunut koska terveellisesti syöminen maksaa tällä hetkellä moninkertaisesti teolliseen ja epäterveeliseen ruokavalioon verrattuna. Jos valtio tukisi terveellisten vihannesten syömistä vaikka maksamalla niistä osan, poistamalla alvin ja vielä jotenkin, niin vastaavasti terveydenhuoltopuilella tulisi säästöjä.Tällä hetkellä maataloustuki menee lähinnä prosessoitujen viljatuotteiden ja maitotuotteiden ja massatuotantolihan tuomiseksi kuluttajille alle oikean markkinahinnan. Ohjaus menee siis väärinpäin! Monilla ei ole rahaa terveelliseen ja monipuoliseen kasvispainotteiseen ruokaan.
En osaa sanoa olisiko verojen ym korotuksista tässä kohtaa suurtakaan apua. Toki se valtion kassaa voisi jossain määrin kartuttaa, mutta tuskin kuitenkaan kattamaan kaikkia lihavuudesta aiheutuvia kuluja. Ehkäpä satsausta voisi tehdä enemmän ennaltaehkäisevällä puolella jakamalla asiallista tietoa työpaikoilla, kouluissa jne. nykyistä enemmän ja alasta riippumatta. Lopullisen valinnan jokainen kuitenkin tekee itse.
Siinä vaiheessa kun rahasta on tiukkaa, niin helposti valitaan se halvempi ja valitettavan usein epäterveellinen vaihtoehto. Jos ihmisen kaloritarve on päivässä 2000 kaloria, niin seuraavilla ruoka-aineilla siihen menee suurinpiirtein tällaiset summat rahaa.-Voi, 1,7€-Vaasan ruispalat, 3€-Edam-juusto, 3,7€-Sipsit, 4€-Karkit, 4-5€-Finduksen wokkivihannekset, 27€-Tuore parsakaali, 30€-Kesäkurpitsa talvella, 60€Ei ole vaikeaa arvata kumpia tuotteita tämä kansa valitsee silloin kun rahasta on tiukkaa. Itse olen pystynyt käymään ruokaostoksilla rahasta välittämättä, mutta kaikilla tilanne ei ole sama. Ei kannata syyllistää ylipainoisia ihmisiä siitä, että heillä ei ole aina rahaa syödä terveellisesti. Jos ylipainoon halutaan kansantaloudellisena ongelmana puuttua, se vaatii myös valtion tukea.
Puolen kilon paketillisesta kanafilettä saa useammaksi päiväksi ruokaa kun ottaa mukaan niitä vihanneksia ja jotain hiilarilähdettä (riisi, makaroni, peruna tjsp).
Miksi ylipaino vaikuttaa olevan niin trendikästä. Saako siitä keskustella ja onko hoikka nainen mielestänne ruma vai kaunis.
5 terveellistä ateriaa/päivä, ei kyllä oo ihan halpaa lystiä. Sen sijaan kanannahka/peräsuolipyöryköitä ym. epäterveellistä saa kyllä halvallakin.
Minua nyppii tämä suomalainen tarjonta. En edes viitsi enää puhua siitä mikä vaikutus sillä on että meillä ei ole kilpailua. Täällä on niin pirun ankeata ja kallista (haukkukaa vain snobiksi). Siihen tottuu ja sitten sitä ei enää huomaa (tai huomaa mutta...).Mutta kyllä täältä saa hyviäkin elintarvikkeita, se vaatii kyllä hieman miettimistä ja vaivannäköä, eikä tule halvemmaksi. Toisaalta luomu- ja/tai lähiruoka on ravitsevampaa eli ei tarvitsekaan syödä niin paljon. Lisäksi se on eettisempää ja jopa esteettisempää. Äidilleni tulee suoraan tuottajilta kotiovelle vihannekset, juurekset, sipulit ja kananmunat. Siis suurina säkkeinä kylmäkellariin, ja saammekin häneltä niitä (kiitos mami ). Ja rupesin tilaamaan valmiin ruokakassin täältä: http://www.antonanton.fi/fi/etusivu (tuollaisia ruokakauppojen pitäisi olla Oletan kassin riittävän perusrungoksi joka toinen viikko (ja säästävän minut viikonloppuna seuraavan viikon menyyn laatimiselta), sillä minun on aivan turha ostaa eineksiä; ne menevät roskiin, ihanaiset kullanmuruni vain nyrpistävät nokkaansa todeten "äiti ei noissa ole mitää ravintoa (kuka kasvatti niistä tuollaisia, edes pakastevihannekset eivät käy...onneksi tykkäävät tehdä ruokaa), joten diili on nyt että tehdään kotiruokaa myös arkisin, mutta sitten kaikki tekevät.