Baarin kannatusmaksut
Mä niin yritän olla provosoitumatta, mutta nyt on pakko sanoa, että ton Antti Heikkilän väitteet on täysin tuulesta temmattuja eikä hän millään tavalla tieteen keinoin väitteitään perustele. Rahaahan hän tekee bisneksillään varmaan ihan kiitettävästi, hyvä hänelle, mutta häneen ei kannata tietolähteenä viitata (olen lukenut hänen kirjoitelmiaan aina aika ajoin ja aina päätynyt tähän samaan). Olen ehdottomasti sitä mieltä että vallitsevia käsityksiä saa ja pitää kyseenalaistaa, mutta hän tekee sitä tökerösti ja valheellista tietoa jakamalla. Etenkin tuosta kirjoituksesta tuohduin, koska siinä haukutaan Kirsi Pietiläistä, joka on yksi fiksuimmista tuntemistani ihmisistä sekä suuresti arvostamani tiedenainen, joka on kovalla työllä vienyt lihavuuden ehkäisyä ja hoitoa eteenpäin Suomessa. Mikäli minä jostain jotakin tiedän, niin ruokateollisuudella ilman muuta on osuutensa lihavuusongelmassa (pitkälle käsitellyt ja nopesti sulavat energiapitoiset ruuat=huono asia), lääketeollisuudella ehkä ei niinkään (en ihan näe miten olisi, paitsi että jotkut psyykenlääkkeet kyllä lihottavat, mutta se tuskin on tarkoituksellista). Ja koko ongelmahan mitä ilmeisimmin tiivistyy siihen, että meidän geeniperimä on täysin soveltumaton ympäristöön jossa runsasenergistä ruokaa on paljon saatavilla helposti ja liikkua ei tarvitse ellei halua. Olen myös sitä mieltä, että nämä on asioita joihin pitäisi asiallisen tiedon jakamisen lisäksi puuttua myös yhteiskuntapoliittisin keinoin, mutta sen sijaan ylipainosta kärsivien syyllistäminen ja syrjiminen vain lisää heidän kärsimystään.
Lainaus käyttäjältä: lili - 02.02.2013, 00:04sen sijaan ylipainosta kärsivien syyllistäminen ja syrjiminen vain lisää heidän kärsimystään.Mikä lisää entisestään lihottavien ruokien kulutusta.
sen sijaan ylipainosta kärsivien syyllistäminen ja syrjiminen vain lisää heidän kärsimystään.
Mutta ei meidän virallinen totuutemme ravitsemuslinjauksissaan ja tutkimuksissaan niin oikeassa ole aina, eikä pitävä tutkimustensa puolueettomuudessa ja metodien läpinäkyvyydessä.Ja sitä mieltä kyllä olen että tähän maahan voisi mahtua enemmänkin kaikenlaisia provoajia, ja kyseenalaistajia. Jos ei muuten niin herättämään tätä suomalaisen uneliasta keskustelukulttuuria.Miten yhteiskuntapoliittisesti tähän pitäisi mielestäsi puuttua?Ja fyrkkaa tekee, ja on tehnyt, varmasti, niin kuin niin moni muukin ravinto- ja liikunta-alan "guru". Muinoin huomasin että Heikkilä toi suoraan jenkeistä kaikki konseptinsa; ei hän itse tuota ole keksinyt, mutta sattui olemaan sopivasti lääkäri (ortopedi tmv?), joten siitä saumasta oli helppo haistaa raha.
Niinpä niin. Eli tuo kirja varmaan menee sitten sinne mindfulnessin suuntaan. Siitä on ennustettukin seuraavaa "trendiä".Suosittelen siltä alueelta vaikka tällaista opusta: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522600083&gclid=CMSYp6OYlrUCFQd2cAodQFgAUg
En halua ottaa kantaa siihen onko yli- tai alipaino hyvä vai huono asia. En myöskään osaa ehdottaa reseptejä moisten vaivojen hoitoon.Kysymyksenasettelussa minua kiinnostaa yhteiskunnallinen ulottuvuus. Pitäisikö meidän yksilöinä tai yhteisönä puuttua ihmisten oikeuteen olla lihavia, laihoja, lihaksikkaita, rimpuloita, väärän muotoisia tai jopa väärän värisiä?
Varmasti on myös tarkoitushakuisia ruokateollisuuden rahoittamia tutkimuksia