Näkemästäni ja kokemastani koostaan joitain poimintoja, ilman kommentointia pidänkö vai enkö, parhaani mukaan kuitenkaan itse juonta paljastamatta yritän sanailla….
Käsikirjoitus sekä ohjaus välittivät minulle liki henkilökohtaisesti olon teeman tuntemisesta, näkemyksellisestä aiheen käsittelyä. Tarinassa liikkuu monia tasoja yhtäaikaa, sellainen olo itselleni tuli tästä taidekokemuksesta, tasoja jotka jäivät ”vaivaamaan ja hiertämään” elokuvan katsomisen jälkeen, sellainen sisällä liikahti vaikutus. Se kertonee vaikuttavuudesta, joka on itselleni useimmiten iha eri asia onko teos hyvä vai huono.
Teoksen kuvallinen visuaalisuus ansiokasta, sellainen arkisen näennäisen ”mitätön” kuva liikkui realismin reunamilla, ikäänkuin kameraa tai kuvausryhmän jäseniä tai ohjaaja ei olisi paikalla ollutkaan. ...
Mielestäni aiheesta on oltu perillä, se välittyi niin näyttelijöiden suorituksessa, käsikirjoituksessa kuin kuvaamisen jäljessä.
Suomalaisia elementtejä hyvin raikkaasti kerronnassa esillä ja ei niin tavanomaisesti käytetty, kesän väkevyys , saaristo, intohimo ja elämä kaikkine kerrostumineen samanaikaisesti tarinassa hienosti kulkevat. Mikään varsinainen suurelle yleisölle suunnattu ”opetuselokuva” tämä ei ole. eikä oikean tai väärän kuvan antamisesta kinkyilystä, sitä ei ole itselleni myöskään mielekästä lähteä kommentoimaan tämän teoksen kohdalla.
Minulle Villi ileikki on ennenkin ihmisten välisestä elämästä kuvaus missä kutoutuu kaikki aina loppuviimeksi yhteen, jokaisen leikin ja leikkijän takana on aina se ihan kokonainen ihminen, aiemmat elämänkokemukset hyvässä ja huonossa hetkissä läsnä, sekin hetki missä juuri elät, se myös mihin toivot meneväsi elämässä ja mihin elämä sitten ihan oikeasti sinut kuljettaa. Miten kaikkeen kaikki vaikuttaa, ei ole vain tämä hetki vaan koko eletty elämä ja se vielä elämätönkin läsnä.
Villi leikki elokuva on tiiviisti pyörinyt useamman tovin mielessä, on keskustelu siitä Tyttelin kanssa ja pohdittu tätä, teos jonka suosittelen katsomaan, avoimin mielin

täytyypä nettailla mitä muita teoksia on Jonas Rothlaender on ohjannut ja käsikirjoittanut.....