Olen vähän kahta mieltä näistä naisten turvatoimista. Ymmärrän miksi, ja pidän niitä periaatteessa ihan hyvänä ideana. Mutta ikinä ei ole tullut kakkostreffejä näiden kanssa, jotka on järkänneet itselleen turvatiimin treffejä varten. Ei vaan ole hyvä fiilis tulla kohdelluksi epäiltynä. Mieluummin hengailee vähemmän traumatisoituneiden kanssa, jotka pystyy kohtelemaan miestä ihmisenä.
Eikai naisen tarvitse olla traumatisoitunut ollakseen järkevä tai pitääkseen turvallisuudestaan huolta hyvin yksinkertaisilla ja jopa keveillä keinoilla?
Jos sinulla esimerkiksi olisi 18-vuotias tytär, joka sessioisi itselleen entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa, joita hän olisi tavannut vain lounaan tai kahvien merkeissä aiemmin, niin etkö haluaisi että hän kertoo jollekin kenet ja missä tapaa?
Itselleni turvallisuus on vaan niin automatisoitunut, että ne viestit ja soitot turvahenkilölle ei vie juuri kenenkään aikaa ja ollessaan tosiaan vaan varotoimi (kuten turvavyöt, pelastusliivit ja kypärätkin on), niin se tuo tunteen et joku edes tietää missä olen menossa ja välittää minusta.
Turvahenkilö-/t ei ole itselleni mikään ”massiivinen turvatiimi”, vaan läheisiä ihmisiä, jotka tietää elämästäni hieman enemmän. Enkä heillekään tietenkään avaa sessioiden sisältöjä sen enempää. Toki saatan kertoa kun olen menossa sidottavaksi tai sessio sisältää muun riskimmän elementin, niin tietää tilanteen. Turvahenkilö voi olla kuka vaan, sisko, veli, setä, ystävä, kämppis, kollegasi, naapuri, mummosi, puolisosi, oikeasti ihan kuka vaan johon luotat riittävän paljon. Ja se, että edes joku tietää missä sessioit ja kenen kanssa on mielestäni vaan järkevää. Se EI TEE kenestäkään epäiltyä. Oikeasti. Itse en ole ehkä koskaan ollut treffeillä ilman et joku tietäisi missä olen ja suunnilleen kenen kanssa. En ilman bdsm:ääkään.
Ja viestit turvahenkilölle (=läheiselle ihmiselle) on pääosin tosi keveitä, esimerkiksi:
”Hei, oon tänään klo xx:xx-xx:xx välillä tän nimisen tyypin kanssa tässä osoitteessa johon pääsee näin. Ilmoittelen taas, kun lähden kotiin viimeistään xx:xx aikaan. Kiitos kun välität. Kivaa iltaa sinnekin.”
Tai ”Meen taas tänään x:lle. Ilmoittelen viim. xx:xx aikaan, kun lähden kotiin. Ja joku kiva tervehdys.”
Tai ”xxxx tulee käymään. Laitan viestiä illalla, kun olen yksin. Soitellaan ja nähdään huomenna. XOXO.”(Läheiseni tietää kenet tapaan, sekin riittää. Järjellä mennään.)
Esimerkiksi näin. Ei maksa mitään, ei ole iso vaiva, eikä tarkoita et sessiokaveri olisi joku epäilty…. Mua ei ainakaan haittaa yhtään, jos mun sessiokaverit ilmoittaa läheiselleen et on tulossa mun sessiotilaan… ei se tee musta mitään epäiltyä. Eikä se liity muhun mitenkään, vaan se on sen ihmisen tapa pitää ITSENSÄ turvassa. Kuka tahansa saa laittaa sen turvavyön itselleen. Se ei tarkoita sitä ettei luottaisi, vaan sitä et on järkevä oman turvallisuutensa suhteen.
Todellisuudessa jos sessiokaveri epäilyttää yhtään, niin sitten ei kyllä kannata edes tavata. Mutta kun tapaa tyypin johon luottaa tarpeeksi, niin siitä kannattaa kertoa jollekin läheiselle henkilölle, jota tässä ketjussa kutsutaan ”turvahenkilöksi”. Se ei vaadi mitään muuta kuin sen, että kyseinen henkilö välittää turvattavasta henkilöstä tarpeeksi ollakseen luotettava (eli pitääkseen suunsa kiinni) ja toimiakseen jos se ikinä olisi tarpeellista. Itse koen tällaisen vuorovaikutuksen vain positiivisena lisänä elämääni. Sen lisäksi et sessiot sujuu hyvin, niin minulla on elämässäni ihmisiä, jotka minusta aidosti välittää…
Turvahenkilöstään voi kertoa tai olla kertomatta sessiokaverille. Usein kertominen kuitenkin kannattaa, ja senkin voi tehdä yksinkertaisesti liioittelematta esimerkiksi näin:
”Hei, kun tavataan, niin jaan paikkatiedon ja etunimesi luotettavalle ihmiselle, onhan tämä sulle ok? Luotan häneen, eikä hän jaa tietoja eteenpäin”. ….Viesti jatkuu vielä kaikella muulla sessioon valmistautumiseen liittyvällä, eikä tuo ole isoin kysymys viestissä. Jos tämäntyyppiseen kysymykseen joku reagoi ärsyyntymällä tai pyytämällä et en jaa mitään kenellekään, vaikka kuinka luottaisin, niin tiedän vaihtaa seuraa…. Omalla kohdallani sessiokaverit on ymmärtäneet tämän tosi hyvin, eikä kukaan koe turvahenkilöäni lainkaan uhkana. Sitä hän ei tosiaan ole. Jatkossa tästä ei tarvitse enää erikseen kysellä, sillä omasta turvallisuudestaan saa jokainen huolehtia itse. Se ei tarkoita et pelkäisi tai olisi epäluuloinen. Se tarkoittaa vaan että on järkevä ja pitää itsestään huolta. Näin itse asiaa ajattelen naisena. Yksi viesti voi olla pieni vaiva, mutta lisätä turvallisuutta ihan merkittävästi.
Turvahenkilö ei kuitenkaan ole mikään pelastus, jos jotain sattuu. Henki lähtee nopeammin, kuin turvahenkilö ehtii paikalle. Mutta sessioseuran valinnassa sillä on itselleni merkitystä. En sessioi henkilöiden kanssa, joille läheiseni ovat ongelma.
Kiinnostaa tietää, mitä nämä turvatiimit ohjeistetaan tekemään, jos tilanne ei etene suunnitellusti.
Tulemaan paikan päälle varmistamaan? Soittamaan poliisille?
Mitä se turvahenkilö sitten voisi tehdä, muutamia ajatuksia, vaikka jokainen sopii ja suunnittelee nämä kaikki ihan tilanteen mukaan ja hätätilanteessa turvahenkilö tekee ratkaisut lopulta ihan itse ja keskustelee niistä oman turvahenkilönsä kanssa.
- Normaalitilassa turvahenkilö kuittaa viestit, joissa ilmoitan menoista ja tuloista ja vastaa ok-viesteihin. Yleensä suhde turvaihmiseen perustuu moneen muuhunkin asiaan, joten turvaihminen yleisesti välittää. Turvaviestit ovat viestejä muiden joukossa, ideaalitilanteessa ne eivät aiheuta mitään ihmeellistä.
- Jos jotain on oudosti tai vialla, niin turvahenkilö yrittää ottaa yhteyttä viestein tai puheluin ja tällöin on hyvä jos puhelimesta tulee tämän henkilön soitot läpi. Jos kaikki ok, niin homma jatkuu…
- Jos turvahenkilö ei saa yhteyttä turvattavaan, niin hän pohtii lähteekö paikan päälle, kenet sinne lähettää tarkistamaan tilannetta tai soittaa turvattavan sessiokaverille suoraan (jos löytää tämän yhteystiedon jostain). Taas jos kaikki ok, niin homma jatkuu.
- Jos turvahenkilön lähettämä henkilö hakee turvattavan kotiin ja kaikki olikin ok, niin hyvä juttu. Tulipahan ajeltua turhaan, mutta turvassa ollaan.
- Jos turvattava henkilö kutsuu apua syystä tai toisesta tai turvahenkilö tekee arvion avun tarpeesta, niin hän lähettää jotain apua, virkavaltaa tai ystäviä.
- Pahimmissa tilanteissa turvahenkilö tekee katoamisilmoituksen/ jakaa sessiokaverin tiedot ja kaiken tarvittavan tiedon virkavallalle /pahimmassa tapauksessa toimii arkun kantajana
Mutta ideaalissa turvahenkilö siis vain vastaa puhelimeen ja viesteihin. On luotettava ja turvallinen ihminen läheiselleen. Ei sen enempää eikä vähempää. Suostumuksellista bdsm:ää harrastavan tuskin tarvitsee kenenkään turvahenkilöistä olla huolissaan, vaikka taustalta löytyisi millainen turvaporukka tahansa.
Tämän aloituksen tarkoitus oli herätellä ajatuksia naisen näkökulmasta ja se onkin herättänyt paljon keskustelua. Jokaisella saa olla oma näkökulmansa ja jokaisella pitää olla omansa. Toivon, että kaikkia eri näkökulmia voisi pyrkiä ymmärtämään ihan kiihkotta, tarkoituksena ei ole syyttää ketään, eikä huutaa sutta taustalta. Keskustelu jatkukoon vapaana ja avoimena. Näkökulmia voi olla paljon, jokaisella on lopulta omansa ja jokainen vastaa ensisijaisesti itsestään.
Turvallisuus on kuitenkin niin perusjuttu, että siihen jokaisella on oikeus. Turvallisuus ei ole mitään turhaa tai ylimääräistä, ei vaikeaa, eikä se ole uhka kenellekään, joka toimii suostumuksen kanssa oikein.
Pidetään toisemme turvassa, välitetään toisistamme, arvostetaan toisiamme, silloinkin kun ollaan eri mieltä.
Onneksi omat pitkäaikaiset sessiokumppanini ovat ymmärtäneet nämä asiat hyvin, eikä turvallisuus ole ollut heille huolenaiheena. Kaikki ok.