Kirjoittaja Aihe: Valokuvauksesta!  (Luettu 9662 kertaa)

onnis

• Vieras
Valokuvauksesta!
« : 27.09.2012, 17:33 »
Näin uutena jäsenenä ja valokuvauksen harrastajan. Pakko sanoa, olen suorastaan häikäistynyt joidenkin kuvien tasosta. Joita olen täällä katsellut.. Se kaikki vaivan näkö ja työ, että moni on saanut noin hyviä kuvia...ei todellakaan ole mennyt kaikkien osalta hukkaan. Haluan onnitella...tuossa on haastetta ja oppimista itselläni vielä toviksi jos toiseksikin!! Kysyn samalla...onko "piireillä" yhteisiä valokuvaus sessioita joihin voisi joskus osallistua ja oppia..tuo ihminen ja taide..se on yhdistelmä joka kiinnostaa kovin....ja mistä mallit? 

Queena

• Vieras
Vs: Valokuvauksesta!
« Vastaus #1 : 27.09.2012, 17:46 »
Ainakin jossain vaiheessa oli valokuvauksen opettelua, jota järjestettiin. Siitä oli ketjukin olemassa jossain foorumilla, järjestetäänköhön niitä enää? Sitten hiljattain jossain bileiden yhteydessä manostettiin workshoppia jossa sidottiin ja kuvattiin.

Tässä linkki siihen ketjuun lisäyksenä

http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=3220.msg51423#msg51423

Lunttu

• V.I.P.
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
« Vastaus #2 : 27.09.2012, 19:38 »
Viimeisimmän TAFFin yhteydessä ainakin oli Workshop jossa oli sidonta, tämän kuvaaminen ja kuvan editointi.

onnis

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.09.2012, 19:55 »
Kiitoksia vastauksista!! :) Tuo on mukavaa kun vastaukset ja keskustelut täällä, tuntuu pääsääntöisesti olevan asiallisia. Taidepuoli on kiehtonut jo pitkään. Kokeillut olen niin maalaamista, mallinpiirtämistä, mallina oloa ja valokuvausta. Maalaaminen ja piirtäminen tuntuvat olevan sen verran "haasteelisia" minun kyvyilleni, että muiden kuin omalle seinälle niillä teoksilla ei taida olla asiaa ::). Valokuvauksessa kiinostaa vastavalokuvaus ja ihminen..vaateet päällä tai ilman..mihin malli on valmis. Niillä ehdoilla menen. Tuo, että itsekkin olin joskus taidemallina antoi perspektiiviä omiin tekemisiin piirtäessä ja maalatessa. Suosittelen kokemusta jos vaan "rohkeus" riitää. Ei se mitään mörkö hommaa ole...sähkö on jo keksitty ;)

Queena

• Vieras
« Vastaus #4 : 30.09.2012, 10:25 »
Malleja on varmaan moni innokas kuvaaja löytänyt täältä. Huomasithan että nyt on kuvakisa tulossa. Siitä on oma ketju ohjeineen ylläpidon ilmoituksissa, kannattaa osallistua kun on palintojakin :)

onnis

• Vieras
« Vastaus #5 : 05.10.2012, 12:50 »
No nyt...Lopultakin raaskin tilata kunnollisen salaman kameraan..ammattitason välinen (sitä saakin maksella pitkään) ::) ..vaan valo, on mielestäni sen verran tärkeässä osassa, hyviä kuvia ottaessa, että koen uhrauksen kannattavan...(vaikkakin, oli väline mikä hyvänsä. Ei siitä apua ole jos ei sitä osaa käyttää). Vastavalokuvia saa otettua ja harjoiteltua kun menee ulos..se on helppo järjestää kyllä...Ihminen joka on toinen kiinostuksen kohde..onkin hiukka kimurampi juttu...mistä mallit? kun sosiaalinen piiri on aika kapea. Laitankin samalla nyt hiukan hakuun jos ken kiinostuu valokuvaus-sessiosta..Tämä bdsm ja siihen liittyvät visuaaliset puolet kiinnostavat kovin aiheena. Olit sitten mies tai nainen, sukupuolella ei ole väliä. Heteromies olen itse ja lisätietoa on tuolla profiilissani, sieltä löytyy myös linkki tavoittaa minut. Jos itsekkin harrastat valokuvausta ja tahdot kuvata...niin haluttaessa voin myös toimia mallina, kenties vastavuoroisesti. Mallit voivat niin halutessaan pitää kyllä myös vaateet päällänsä minun puolestani. Malli on se joka määrää rajat.  Palkaa en pyydä..enkä maksa..vaan kaikki osallistujat saavat kuvat + kokemuksen ja opin. Oppimassa olen itsekkin. Yksi toive on...sovitaan tapahtuma riittävän ajoissa...Täältä itä-suomesta ei pääse toiselle puolelle suomea...ihan tunnin, päivän..eikä välttämättä ihan viikonkaan varo-ajalla....Sanomattakin on selvää, että yhtään kuvaa ei laiteta näkyviin minnekkään, jos siihen ei ole mallin lupaa!! C:-)

Earthend

• Vieras
« Vastaus #6 : 05.10.2012, 21:35 »
Ennenkuin alkaa satunnaisia malleja pyytämään kuvattavaksi, kannattaa koostaa jonkunlainen portfolio, vaikka omakuvista ja muista yleisluontoisista kuvista, jotta näkee onko tekninen tietous ja taito yhtään sen tasoista kuin kuvattava ehkä toivoisi.

Valokuvauksen perusteet ovat periaatteessa äärettömän yksinkertaiset. Teoria ja tekniikka kun on hallussa, on rajoitteena vain kuvaajan mielikuvitus ja kyky käyttää teoreettista tietoa hyödyksi erilaisissa tilanteissa. Laadukas kalusto helpottaa osaltaan, mutta sen varaan ei voi laskea mitään.

Se mikä itselle iski ensimmäisenä vastaan digijärkkäriin siirtyessä, oli kuvankäsittelyn merkitys kuvan saamisessa haluttuun muotoon. Digimaailmassa kuvat vedostetaan aivan kuten filmilläkin. Hyväkin kuva voidaan pilata tökeröllä jälkikäsittelyllä ja toisaalta huonommastakin otoksesta saa yllättäviä juttuja irti oikealla käsittelyllä.

Tuossa pari threadia jotka avasivat omat silmäni:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=684360
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=761618

Queena

• Vieras
« Vastaus #7 : 05.10.2012, 21:54 »
Earthend on kyllä oikeassa. Itse en viitsisi mennä vartavasten valokuvattavaksi kenellekkään ilman että olisin saanut nähdä jotain töitä ensin. Olisi kauheaa ajanhaaskausta jos kuvat olisivatkin todella huonoja ja amatöörimäisiä, eikä niitä viitsisi edes käyttää.

Koo

• Vieras
« Vastaus #8 : 05.10.2012, 21:56 »
OT mut... ilmeisesti kukaan ei tee enää mitään vain siksi , että se on hauskaa..... kaikesta pitää saada maksimaalinen hyöty itselle....

Queena

• Vieras
« Vastaus #9 : 05.10.2012, 22:30 »
OT mut... ilmeisesti kukaan ei tee enää mitään vain siksi , että se on hauskaa..... kaikesta pitää saada maksimaalinen hyöty itselle....

Valokuvaus hommat on hauskoja, mutta jos menee täysin tuntemattoman kuvattavaksi tarkoituksena saada itsestä hyviä kuvia, voi osa hauskuudesta kyllä kuolla siihen kun ensin on innolla odottanut laadukkaita valokuvia itsestä vaikka lemppari asuissa, ja saakin katseltavaksi jotain ihan ala-arvoista, tai keskinkertaista materiaalia jonka monen kännykkäkuvatkin hakkaavat laadussa. Voi ehkä tulla myös vähän petetty olo jos tarkoituksena on ollut ottaa hyviä kuvia ja pitää hauskaa.

Kun ei se mallinakaan olo ole aina ihan kevyttä, jos vaikka mennään ulos ottamaan kuvia vaikeisiin paikkoihin hienoissa asuissa ja on kylmä ilma, tai vaikka valtavan kuuma helle ja kumiasu. Sitten jopa tuntitolkulla poseerataan hankalissa asennoissa ja pannaan parasta että tulisi hienoja kuvia, voi olla aika helvetin ärsyttävää saada katsottavaksi jotain amatöörimäisiä ylivalottuneita tai epätarkkoja ja heilahtaneita otoksia kun on odottanut laadukkaita ja kauniita kuvia itsestä. Kuitenkin aika iso osa valokuvaamisen ja mallina olonkin ilosta on se laadukas kuva joka tulee lopputuloksena.

Earthend

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.10.2012, 02:27 »
Valokuvaamisen tarkoitus on ottaa hyviä kuvia, joissa mallin parhaat puolet pääsee esiin, ja kuvien tekninen laatu on sitä luokkaa että kaikki osapuolet on tulokseen tyytyväisiä. Hauskaa voi olla vaikka tehdäänkin hyvää jälkeä.  Hauskuus on lähinnä osapuolten kemiasta kiinni.

Pitää erottaa toisistaan kesken sessioiden räpsityt snapshit otokset ja oikeasti esteettiset ja teknisesti harkitut kuvat. Kaikilla on tietenkin omat mieltymykset ja niiden suhteen saa tehdä mitä huvittaa :)

onnis

• Vieras
« Vastaus #11 : 06.10.2012, 09:05 »
Tottahan se on, että hyvät kuvat jos saa, on mukavaa. Itsellänikin kyllä valokuvauksen perusteet on kyllä hallussa ja se portfolio aina auttaisi asiaa..ei siinä mitään. Mutta...Jos ken lukaisi huolella tuon viestini....hän kyllä huomasi, että....Pointti siinä on nimenomaan...Harjoitella...kenties kahdestaan jonkun kanssa tai jos osallistujia on enempi niin porukalla. Jokainen joutuu jokaisessa asiassa Opettelemaan...itse en vielä ole törmännyt kehenkään joka ei olisi ns. joutunut " kiipeämään tyvestä puuhun" tullakseen hyväksi. Lisäpointtina siinä on myös se kuuluisa Tekemisen riemu. Onhan se tietty mallinkin ymmärrettävä, että jos haluaa takuuvarmasti huippukuvia itsestään...siitä saattaa jopa joutua maksamaan. Mieleen tulee muuan Norjalainen huippukuvaaja joka sanoi..."kun otan 1000 kuvaa...joukossa on ehkä yksi hyvä"......tämä on realismia...Kuten sekin, että ihminen on ehkä kaikkein vaikein aihe, niin kuvattavana, maalattavana, piirettävänä....ja että ei riitä hyviin kuviin, että kuvaaja osaa...myös mallin on osattava. Siksi...molempien on harjoiteltava, harjoiteltava ja harjoiteltava...sen jälkeen on harjoiteltava lisää... ja onhan selvää, että jos ken tälläiseen kuvaus-sessioon lähtee mukaan ja jos lähtökohtana jo on odotus saada itsestään tai otettua pelkästään niitä huippukuvia..(mukavaahan se tietty olisi) se on kaukana realismista. Kuvankäsittely on tietysti asia sinänsä...onko se sitten enää sama valokuva..siitä voi olla montaa mieltä. Itse peräänkuulutan sitä tekemisen riemua ja oppimista harjoittelun kautta. Mieluummin heti kameralla se hyvä kuva...niin että ei jälkeenpäin tarviste kovin paljoa käsitellä kuvaa... silloin se on vielä valokuva...rajun käsittelyn jälkeen..se mielestäni on jotain muuta.. ::)
« Viimeksi muokattu: 06.10.2012, 10:58 kirjoittanut onnis »

Queena

• Vieras
« Vastaus #12 : 06.10.2012, 11:35 »
Se nyt on itsestään selvää että jokainen kuva ei ole aina huipputasoa. Itse kuitenkin tosiaan jopa mielummin maksan rahaa hyvistä kuvista, joita ottaessa on hauskaa, kun että menisin täysin osaamattoman henkilön kuvattavaksi vaikka olisi miten hauskaa.
Harjoittelu on toki kivaa, kutta itse en vaan jaksaisi vaivautua täysin amatöörin kuvattavaksi, jonka työn laadusta ei olisi mitään takeita. Ei kukaan ole oskaan valmis tai täydellinen, mutta paskan ja täydellisen väliin mahtuu aika paljon eri laatuisia kuvia, kuvaajia ja malleja. Hyvällä kuvaajalla joka esittelee töitään, on parempi mahdollisuus löytää malleja joiden kanssa harjoitella taitojaan ja tulla paremmaksi.

Kuvankäsittelyn vastaisuutta en ymmärrä, koska lähes jokaista laadukasta kuvaa on hieman käsitelty ennen julkaisua. Yleensä sitä vastustavilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä kuvankäsittely oikeasti on, ja sössöttävät vaan siitä että se on jotenkin helpolla pääsemistä ja huijaamista. Kuvankäsittelykin on tosiaan ihan taitoa vaativa laji,ja jotta sen osaa tehdä hyvin pitää harjoitella paljon. Ei  se ole mikään nappi kuvankäsittelyohjelmassa jota painamalla saa välittömästi laadukkaita kuvia kunhan on maksanut lisenssin :D. Itse en ole hyvä kuvaaja, enkä myöskään hallitse kuvankäsittelyä, olen vain mallina tässä kommentoimassa asiaa, ja mallina ainakin haluaisin nähdä vanhoja kuvia ennen kun vaivautuisin fetissikuviin malliksi. Suosittelen siis portfoliota lämpimästi.

mikael

• Uusi asiakas
  • *
  • Elämän pituisella tutkimusmatkalla
  • Galleria
« Vastaus #13 : 06.10.2012, 12:03 »
Tosiaan vähän erikoista välillä suhtautuminen kuvankäsittelyyn...
Tosiasiahan on, että jo digikameran prosessori käsittelee kuvaa tai näkymää.
Itse olen jonkun verran kuvannut ja hiukan opetellut kuvankäsittelyäkin, ja lähes joka kuvassa on " säätämistä " kameran jäljiltä. On täysin eri asia rajata, muuttaa valotusta tai kontrastia tms, kuin manipuloida kuvaa täysin uudeksi. Siitä eteenpäin kuvankäsittely taas muuttuu moderniksi taiteeksi, hienoksi ja näyttäväksi osaavissa käsissä!
Mikään oikotie " taidekuviin " ei kuvankäsittely ole, jos näkemystä ja silmää ei ole kameran takana, ei sitä tule tietokoneellakaan touhutessa.

Earthend

• Vieras
« Vastaus #14 : 06.10.2012, 12:21 »
RAW-muodossa kuvatessa huomaa äkkiä että kuvankäsittely onkin pakollista. JPG-kuvissa kamera hoitaa jo suuren osan kuvan perussäädöistä, mutta mieluummin niistä säädöistä päättää itse, kuin että antaisi kameran luoda geneeristä jälkeä. "Photoshoppauksen" kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä, ja itsekin käytän photaria vain pakon edessä (vaikka onhan se lightroomkin photoshop-tuote..)  ;)