Kirjoittaja Aihe: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä  (Luettu 10325 kertaa)

Christine

Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #30 : 23.08.2023, 06:21 »
Itse olen asiassa ehdoton, myös ikä täytyy tuoda rehellisesti ilmi niin kuin se on, eikä lähteä viilailemaan sitä suuntaan eikä toiseen.

Väärät kuvat myös jaksaa ihmetyttää vuodesta toiseen. Tinderissä on mahdollista validoida kuvat ja sellaisiin focus kannattaa seuranhaussa keskittää mutta mikään absoluuttinen tae sekään ei valitettavasti ole.

Lady Red

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 33
  • Yksinkertaista, eiku.
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #31 : 15.06.2024, 15:24 »
Jos näkee tarpeelliseksi valehdella tuollaisesta asiasta, miksi ei valehtelisi muutenkin.
Se päättyisi siihen omalla kohdalla.

Proxima Centauri

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 61
  • Ihmisen kaltainen
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #32 : 15.06.2024, 16:27 »
Menettäisin kyllä mielenkiintoni iän valehtelusta, kuten muustakin epämääräisestä totuuden kiertelystä. Se, jos jossain foorumin yleisessä keskustelussa ei kerro tarkkaa ikää tai muita tietoja, on mielestäni eri asia (syistä jotka tässä keskustelussa mainittiinkin, anonymiteetti tai pikkukaupunki tms), mutta kahdenkeskisessä keskustelussa ja etenkin, jos on tarkoitus tavata, pitäisi kyllä pysytellä faktoissa.

En edes ymmärrä, mitä järkeä on valehdella ja kaunistella ikäänsä - todennäköisesti siitä ei olisi mitään hyötyä, koska sittenhän antaa livenä vain vaikutelman että on vanhentunut ennen aikojaan. Harva nyt niin paljon nuoremmalta näyttää - ja jos taas näyttää, niin luulisi, että silloinkin olisi parempi mieluummin olla "ikäistään nuoremman näköinen". En tiedä, minkä ikäiset tätä iän valehtelua harrastavat, mutta äkkiseltään kuvittelisin, että ei olisi ihan kovin nuorten aikuisten juttu - ja nimenomaan esim. keski-ikäisenä voisi olla itselle parempi lähtökohta löytää kiinnostunutta seuraa olemalla vaikka sitten "hyvin säilynyt", mutta rehellisesti itsensä ikäinen. Tai vaikkei olisi niin hyvinkään säilynyt... (ääh, oikeastaan inhoan tuota ilmaisua, ja mun ei pitänyt ikinä tässä elämässä sitä käyttää, mutta jotenkin se tähän ikävalehteluaiheeseen sopi  :)) ).

Tässä kohtaa pakko mainita, että itselleni kävi vuosia sitten ihan puhdas vahinko OkCupidissa. Laitoin sinne pituuteni, ja epähuomiossa kirjoitin sen väärin - ei edes ollut typo, vaan joku outo ajatusvirhe, kun tohkeissani täytin sitä kohtalaisen seikkaperäistä profiilia. Ehdin sitten sopia jo yhdet treffitkin ennen kuin huomasin mokan ja korjasin pituuteni - 10 cm lyhyemmäksi mitä siellä alunperin luki :))  En tiedä, oliko toinen osapuoli huomannut koko asiaa, mutta ainakaan juttu ei siihen kaatunut, vaan tapailimme muutaman kuukauden. Itseäni silloin hävetti tuo huolimattomuus, vaikka ihan tahaton moka olikin. En silti usko, että ikää ihan yhtä helposti "muistaa väärin" - kyllähän se tarkoituksellista harhaan johtamista todennäköisesti on. Ja sellainen todellakin saa mielenkiinnon loppumaan.

Greta

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 937
  • väkivaltiatar
  • Galleria
    • Löydät mut täältä
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #33 : 15.06.2024, 17:54 »
Mä deittailen itseäni nuorempia ihmisiä, ja on aika tavallista, että esim. tinderistä matkaan tarttunut tyyppi on profiilissaan valehdellut ikänsä muutaman vuoden ylöspäin. Monesti näissä on motiivina halu tavata itseään reilusta vanhempia naisia. Yleensä oikea ikä on tullut esiin viimeistään toisilla deiteillä, ja niin kauan kun tyyppi on täysi-ikäinen, niin mua ei häiritse. Sen sijaan se häiritsee paljonkin, että joku yrittää valehdella ikäänsä alaspäin, jolloin koen että mun preferenssejä ja rajoja loukataan.

Joka tapauksessa nykyään oon ottanut tavaksi ihan reilusti pyytää näyttämään henkkarit, mikäli ikä mietityttää syystä tai toisesta. Paskaa saa puhua, mutta sitä ei ole pakko hyväksyä.

Halinoita

Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #34 : 16.06.2024, 11:26 »
Minusta iästä valehtelussa itse valetta vaikeampi on se särö luottamuksen rakentamiseen, mikä siitä aiheutuu. Lisäksi vielä domia etsivälle naiselle sekään ei ole varsinainen meriitti mieheltä, jos ei ole uskallusta/rohkeutta olla oman ikäisensä ja muutenkin oma itsensä. 🙂

Pekksi

  • Vieras
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #35 : 27.06.2024, 18:29 »
Olen Tinderissä valehdellut pari vuotta alaspäin, jotta osun useampaan hakuun. Olen kyllä sitten korjannut tiedon, jos ollaan enemmän juteltu ja oltu vaikka suunnittelemassa tapaamista. Virhe on kuitenkin mun mielestä ollut merkityksetön, koska yli 40-iässä ihmiset on kuitenkin hyvin eri vaiheessa kalenteri-iästä riippumatta.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 570
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #36 : 29.06.2024, 16:32 »
Ei lupaa hyvää
Red flag 🚩
Jos pitää jo alun alkaen esittää itseään eri valossa kuin on ja oikeuttaa sitä sillä, että pääsee hämäämään toista ja saa itse paremmat apajat - ei ok.
"Minäminäminämulle, ihan sama vaikka viilaisin sua linssiin"
Mulle ei toimi toi mentaliteetti pätkääkään


Halinoita

Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #37 : 29.06.2024, 20:35 »
Ei lupaa hyvää
Red flag 🚩
Jos pitää jo alun alkaen esittää itseään eri valossa kuin on ja oikeuttaa sitä sillä, että pääsee hämäämään toista ja saa itse paremmat apajat - ei ok.
"Minäminäminämulle, ihan sama vaikka viilaisin sua linssiin"
Mulle ei toimi toi mentaliteetti pätkääkään

Juuri näin, täsmälleen samaa ajattelin, kun tuon edeltävän päivityksen luin. Iän valehtelu, jotta osuu useampaan hakuun eli suomeksi niillä toisen toiveilla partnerin iästä ei ole mitään merkitystä/niitä ei tarvitse kunnioittaa. Voiko siinä sitten luottaa, että jotain muitakaan toiveita/rajoja kunnioitettaisiin? Luottamuksen särö ei oikein ole paikattavissa. 🤷‍♀️

Pekksi

  • Vieras
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #38 : 02.07.2024, 21:26 »
Ei lupaa hyvää
Red flag 🚩
Jos pitää jo alun alkaen esittää itseään eri valossa kuin on ja oikeuttaa sitä sillä, että pääsee hämäämään toista ja saa itse paremmat apajat - ei ok.
"Minäminäminämulle, ihan sama vaikka viilaisin sua linssiin"
Mulle ei toimi toi mentaliteetti pätkääkään

Juuri näin, täsmälleen samaa ajattelin, kun tuon edeltävän päivityksen luin. Iän valehtelu, jotta osuu useampaan hakuun eli suomeksi niillä toisen toiveilla partnerin iästä ei ole mitään merkitystä/niitä ei tarvitse kunnioittaa. Voiko siinä sitten luottaa, että jotain muitakaan toiveita/rajoja kunnioitettaisiin? Luottamuksen särö ei oikein ole paikattavissa. 🤷‍♀️

Ei se tähän asti ole ollut kenellekään ongelma. Yli 40-vuotiaat tietävät, että 49v voi olla paremmassa iskussa kuin 46v. Asia on eri parikymppisten kohdalla. Eihän se ikä sinänsä herätä kiinnostusta, vaan kuvista ja keskustelusta näkee sitten, onko kiinnostusta vai ei. Ja en laita ilmoitukseen naamakuvianikaan, joten salailua on. Eri asia on tietysti, jos sanoo olevansa 30v mutta onkin 45v ja kuvatkin on vanhoja.

Piisku

Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #39 : 02.07.2024, 21:42 »
No kyllä mulle olis ainakin ongelma. Ei ehkä juuri se 3 vuotta, vaan ajatus siitä, että noinkaan pienestä asiasta ei ole rehellinen. Mutta hyvä, ettei ole ollut joillekin ongelma 😊

Pekksi

  • Vieras
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #40 : 02.07.2024, 22:04 »
No kyllä mulle olis ainakin ongelma. Ei ehkä juuri se 3 vuotta, vaan ajatus siitä, että noinkaan pienestä asiasta ei ole rehellinen. Mutta hyvä, ettei ole ollut joillekin ongelma 😊

Mä oöen avoimessa suhteessa ei-julkisesti. Tällaisen ihmisen kanssa tekemisiin ryhtyvät tietävät, ettei kaikki oöe avointa, mutta suhde voi silti olla merkityksellinen. Kun ei olla rakentamassa yhteistä pesää, on yhdentekevää, onkö iläeroa muutama prosentti enemmän. Yksityisyyttä myös lisää pieni epätarkkuus. Tämä on tietusti epätyypillinen asetelma ja hiukan outlier tähän kysymykseen, mutta kuitenkin näitä juttuja on. Olen nyt suhteessa yhden toisen avoimessa suhteessa olevan kanssa, ja toistaiseksi hän on oölut erittäin tarkka, ettei ole paljastanut minulle sukunimeään vaikka on jotain 4 kertaa tavattu ja vaihdettu satoja viestejä syvällisistä ja intiimeistä asioista.

AlmostAverageJoe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 96
  • Maybe I just want you to support my bad habits.
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #41 : 10.07.2024, 09:48 »
Eroaako se iästä valehtelut varsinaisesti muuten valehtelusta? Tää on lähinnä retorinen kysymys, siis. Mulle iässä - tai oikeastaan mistä tahansa - valehtelussa on kaksi ongelmaa:

- Itse valehtelu
- Valehtelun motiivit

Itse valehtelu on, noh, valehtelua: se on luottamuksen rikkomista. Jos valehtelee ikänsä, mistä muusta ihminen valehteleekaan? Jos itse tapaisin henkilön joka valehtelee ikänsä, mun olisi vaikea enää luottaa kauhean moneen muuhunkaan asiaan mitä tämä kertoo. Usein kuulee sanottavan, että luottamus ansaitaan, joka omalla kohdalla pätee moneenkin asiaan, kuten vaikkapa siitä että miten avoimesti kerron kaikki ne syvimmät oman mielen ajatukset tai vaikkapa elämän varrelle osuneista kolhuista. Aika sellaisia yleismaailmallisia asioita, joita jaetaan vasta kun luotetaan toiseen ja uskalletaan olla ns. henkisesti alasti toisen edessä.

Mutta, yleisesti ottaen mä luotan siihen että ihminen puhuu totta: kertoo ikänsä, siviilisäätynsä, elämäntilanteensa ja muut totuudenmukaisesti. Jos näiden kohdalla tulee säröjä, se luottamus katoaa aika nopeasti ja yleensä pysyvästi. Luottamus siis rakentuukin tavallaan kahdella tapaa: luottamus siihen että ihminen puhuu totta on lähtökohtaista ja sen voi menettää, luottamus siihen että toiselle voi jakaa ns. kaiken rakentuu ja se yleensä (vastavuoroisesti) ansaitaan.

Ja jotten huku johonkin ajatusten sivupolulle, niin tiivistetysti - jos valehtelee ikänsä, herää kysymys että mistä muusta valehtelee?

Valehtelun motiivit on oikeastaan itselle se isompi ongelma - ja vaikka tässä varsin sopivasti asiaa sivutaan juurikin edellisissä viesteissä, niin tässä ei ole epäsuoraa tökkimistä noita viestejä kohtaan, vaikka samaa aihetta sivuankin.

Mä olen itse kohdannut ihmisiä jotka valehtelee asioista ja usein se syy on olettama tai muuten mun puolesta ajattelu:
- Oletetaan, että kiinnostaa nuorempi tai vanhempi seura
- Oletetaan, että haluan jotakin toisenlaista
- Tehdään mun puolesta päätös, että jokin on asia on helpompi mulle kun kaunistellaan tai jätetään jotakin kertomatta

Sen logiikan siinä, että valehdellaan iästä jotta voidaan optimoida tai parantaa omia seuranlöytämismahiksia tajuan, mutta mulle on ihan valtava ongelma se, että miten suuresti siinä oletetaan mun tapeita tai mieltymyksiä: mä mieluusti teen ne päätökset ihan itse faktojen pohjalta. Tai tää on usein se selitys. Mä itse ajatelen että siinä valehtelija ennemminkin valehtelee itsensä vuoksi, mutta kertoo itselleenkin että toiset haluaa kuulla jotakin muuta ja toimitaan toisten vuoksi.

Vaikka kyseessä on "vain ikä", on siinä silti toisella se ajatus, että "hei, mäpäs kerron tälle tyypille että oon iältäni X vuotta nuorempi tai vanhempi, koska hän varmasti haluaa kuulla niin ja suosii ennemmin tän ikäisiä, kuin sen ikäisiä mitä oikeasti olen". Mulle siis suurin ongelma on tuon iänvalehtelun sijaan tuo takana lymyävä ajatusketju, joka saattaa näkyä muuallakin: "kerron ennemmin näin, koska toinen haluaa tätä".

Summa summarum: menetetty luottamus ja takana oleva ajatusmalli on aika isoja haasteita, huolimatta siitä että joku valehtelee ikänsä "vaan parilla vuodella".

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1057
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #42 : 10.07.2024, 16:24 »
En varainaisesti valehtele kun ei tässä ikää muutama kuukausi merkkaa mitään mutta lähes kaikkialla intternetissä syntymäpäiväni on tammikuun eka.

MikkoMystikko

Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #43 : 10.07.2024, 20:04 »
En pyöri enää nettideittikuvioissa, varteenotettavia ihmisiä tapaa ihan muutenkin ja paremmista paikoista kuin tuo ärsyttävä "parhaat vaan päältä" schaizze. Mutten nää yhtään mitään syytä valehdella muille omaa 40vee ikääni. Tietty voisi saada enempi tärppejä jos sanoisi olevansa 10-15v nuorempi niin siinä voisi muut katsoo että "tuo on vielä sen ikäinen että jaksaa harrastaa seksiä paljon, hyvä". Ei mulla sitä ongelmaa ole tässä iässä joten miksi valehdella? ;)

Jokainen tyylillään silti, en jaksa olla poliisi ja tuomita, jääköön se muille.

Isäntä83

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 764
  • Ita obediemus et tibi
  • Galleria
Vs: Jos deittikumppani valehtelee ikänsä
« Vastaus #44 : 10.07.2024, 22:37 »
Olen myös sitä mieltä että tietoturva syistä vuosi sinne tänne on ihan ok, mutta aika pian viestittelyn alettua pitää asia korjata.
Muuten alkaa mietityttämään että mistä kaikesta muusta on valehdeltu.