Baarin kannatusmaksut
Jotenkin tekstistä ei käynyt ilmi tarkoittiko vastikkeellisuus vapaa-ajan toimintaa vai biletyyppistä toimintaa, joista jälkimmäisistä olen ymmärtänyt että ne ovat järjestötoimintaa tai vastikkeellista toimintaa ihan rahaa vastaan. Itse jos näkisin bileissä neulatyöpajan niin olettaisin että sen pyörittäjä tilaisuudessa voisi tökätä neulan kädestäni läpi jos aikaa on ilman että tarjoaisin toastin tai suihinoton. Ellei toiminta ole selkeästi maksua vastaan toteutettavaa.
Lainaus käyttäjältä: Occam - 02.04.2023, 15:25 Jotenkin tekstistä ei käynyt ilmi tarkoittiko vastikkeellisuus vapaa-ajan toimintaa vai biletyyppistä toimintaa, joista jälkimmäisistä olen ymmärtänyt että ne ovat järjestötoimintaa tai vastikkeellista toimintaa ihan rahaa vastaan. Itse jos näkisin bileissä neulatyöpajan niin olettaisin että sen pyörittäjä tilaisuudessa voisi tökätä neulan kädestäni läpi jos aikaa on ilman että tarjoaisin toastin tai suihinoton. Ellei toiminta ole selkeästi maksua vastaan toteutettavaa. Siinä se toisen tekstikappaleen lopussa lukee, että asia on eri jos olen bileiden järjestäjän kutsumana pitämässä neula- tai piiskapistettä. Tässä tekstissä viittaan siihen, kun olen bileissä vieraana omalla vapaa-ajallani.
On totta, etteivät kaikki koskaan ymmärrä esiintyjien tai vapaaehtoisten demonstroijien olevan toisinaan myös vapaalla, mutta se on heidän murheensa. Ei tarvitse suostua, mutta jos suostut kuitenkin vastikkeellisesti ollessasi vapaa-ajalla, et ole vapaa-ajalla oikeasti, etkä tuolloin kunnioita mahdollisia seuralaisiasi venymällä näin vapaaehtoisen, mutta vastikkeellisen työn puolelle. Sellainen kaikki loputon joustaminen on todellisesta läsnäolosta pois.
Joskus vapaaehtoistyö voi myös luoda tietynlaisen korvaamattomuuden kokemuksen, kuten mikä tahansa muu työtehtävä. Tällöin olisi hyvä miettiä ihan keskenään, osaisiko joku muukin, vai onko oma ego sen muiden osaamisen tunnustamisen tiellä. On nimittäin mahdollista, ellei jopa todennäköistä, löytää toinenkin osaaja samasta ryhmästä. Bileissä joissa on 200 henkilöä, on mahdollisesti myös joku muu osaava neuloittaja, piiskaaja, kuka tahansa muu osaava. Kysyjän vastuulla on löytää seuransa itse. Se vastuu ei ole neuloittajalla itsellään.
Lainaus käyttäjältä: Päpälämäen Krister - 03.04.2023, 18:19On totta, etteivät kaikki koskaan ymmärrä esiintyjien tai vapaaehtoisten demonstroijien olevan toisinaan myös vapaalla, mutta se on heidän murheensa. Ei tarvitse suostua, mutta jos suostut kuitenkin vastikkeellisesti ollessasi vapaa-ajalla, et ole vapaa-ajalla oikeasti, etkä tuolloin kunnioita mahdollisia seuralaisiasi venymällä näin vapaaehtoisen, mutta vastikkeellisen työn puolelle. Sellainen kaikki loputon joustaminen on todellisesta läsnäolosta pois.Ei ongelma olekaan se, että olisi jotenkin pakko suostua, vaan yleinen käytöstapojen puute. Tullaan vain paikalle ja oletetaan, että tottakai minä teen jollekulle jotain, koska hän niin sattuu haluamaan. En myöskään lähtisi tekemään tuollaisia kategorisia väittämiä seuralaisten kunnioittamisesta ja läsnäolon vähenemisestä, koska tilanteet ja ihmissuhteet eivät ole niin yksioikoisia. Se, mitä alun perin kirjoituksellani olen tavoitellut, on herätellä jokaista miettimään sessiotilanteita ja sitä, miten toisen vaivannäölle ja ajalle voisi osoittaa arvonantoa.LainausJoskus vapaaehtoistyö voi myös luoda tietynlaisen korvaamattomuuden kokemuksen, kuten mikä tahansa muu työtehtävä. Tällöin olisi hyvä miettiä ihan keskenään, osaisiko joku muukin, vai onko oma ego sen muiden osaamisen tunnustamisen tiellä. On nimittäin mahdollista, ellei jopa todennäköistä, löytää toinenkin osaaja samasta ryhmästä. Bileissä joissa on 200 henkilöä, on mahdollisesti myös joku muu osaava neuloittaja, piiskaaja, kuka tahansa muu osaava. Kysyjän vastuulla on löytää seuransa itse. Se vastuu ei ole neuloittajalla itsellään.Sitä neulaosaamista olen parhaan kykyni mukaan jakanut eteenpäin viimeiset melkein 10 vuotta, mutta en edes muista, milloin olisin nähnyt jonkun muun neuloja bileissä tekevän. Ehkä joskus ennen koronaa? Sama juttu piiskaajissa ja sitojissa, parhaille näyttää olevan koko ajan jonoa, riippumatta siitä ovatko bileissä töissä vai vapaalla.Ja vaikka suhdeluku olisi millainen, alkuperäinen sanomani ei muutu miksikään: ihmisten välinen kanssakäyminen on kaikille osapuolille antoisampaa, kun osapuolet kunnioittavat toisen toiveita, aikaa, vaivannäköä ja panostusta. Viime aikoina kohdalleni on tullut turhan paljon tapauksia, joissa minun vain automaattisesti oletetaan täyttävän tuntemattoman ihmisen toiveita, koska satun jotain heidän haluamaansa osaamaan.
Ihmiset ei useinkaan ymmärrä innostukseltaan, ettei jotain asioita voi kysyä/tehdä.
Lainaus käyttäjältä: hihaton - 03.04.2023, 22:28Sitä neulaosaamista olen parhaan kykyni mukaan jakanut eteenpäin viimeiset melkein 10 vuotta, mutta en edes muista, milloin olisin nähnyt jonkun muun neuloja bileissä tekevän. Ehkä joskus ennen koronaa? Sama juttu piiskaajissa ja sitojissa, parhaille näyttää olevan koko ajan jonoa, riippumatta siitä ovatko bileissä töissä vai vapaalla.Ja vaikka suhdeluku olisi millainen, alkuperäinen sanomani ei muutu miksikään: ihmisten välinen kanssakäyminen on kaikille osapuolille antoisampaa, kun osapuolet kunnioittavat toisen toiveita, aikaa, vaivannäköä ja panostusta. Viime aikoina kohdalleni on tullut turhan paljon tapauksia, joissa minun vain automaattisesti oletetaan täyttävän tuntemattoman ihmisen toiveita, koska satun jotain heidän haluamaansa osaamaan. Niin, tässä on ytimessä tuo parhaus, huomaatko?
Sitä neulaosaamista olen parhaan kykyni mukaan jakanut eteenpäin viimeiset melkein 10 vuotta, mutta en edes muista, milloin olisin nähnyt jonkun muun neuloja bileissä tekevän. Ehkä joskus ennen koronaa? Sama juttu piiskaajissa ja sitojissa, parhaille näyttää olevan koko ajan jonoa, riippumatta siitä ovatko bileissä töissä vai vapaalla.Ja vaikka suhdeluku olisi millainen, alkuperäinen sanomani ei muutu miksikään: ihmisten välinen kanssakäyminen on kaikille osapuolille antoisampaa, kun osapuolet kunnioittavat toisen toiveita, aikaa, vaivannäköä ja panostusta. Viime aikoina kohdalleni on tullut turhan paljon tapauksia, joissa minun vain automaattisesti oletetaan täyttävän tuntemattoman ihmisen toiveita, koska satun jotain heidän haluamaansa osaamaan.
Lisäksi — voitko sanoa tilanteen olevan aivan samanlainen riippumatta siitä, kuka tämä sopimattomaan aikaan tuleva neuloitusta pyytävä on? Mikäli kyseessä on itseäsi (habitukseltaan) kiinnostava henkilö, pyydätkö vielä voileipää, vai onko tutustuminen riittävä kompensaatio? Onko tilanne todella aivan tasa-arvoisesti ärsyttävä, jos kysyjä on nelikymppinen monta voileipää syönyt karvainen Krister, vaiko vähemmän karvainen Krista? Kumpi ostaa voileivän? Ostaako kumpikin? Haluatko ranskalaisia sen kanssa?On aiheita, jotka ovatkin todella hyviä, silloin kun niistä kirjoittamisessa ollaan ajateltu muutakin, kuin mukanöyrää tapaa mainostaa itseään. Joku jalommin ajatteleva näkee aloituksessa muuta. Se aloittajan ärtymys on kysyjästä kiinni, tässäkin tapauksessa. Kysyjät ovat olleet vääränlaisia ja se harmittaa.