Baarin kannatusmaksut
Tässä ei käsittääkseni keskusteltu palveluiden ostamisesta vaan siitä, että tekeekö se, että toisella on pinkka kunnossa mahdollisesta kumppaniehdokkaasta kiinnostavamman vai ei.
Minulla on aika välineellinen suhde rahaan. Se itsessään ei merkitse minulle mitään, mutta sillä ostettu turvallisuus ja mahdollisuudet ovat arvokkaita. Töissä motivoidun enemmän lisävastuusta kuin palkankorotuksesta. Koen myös, ettei minua voi vokotella kalliilla lahjoilla tai elämäntyylillä, vaikka minulla onkin joissakin asioissa kallis maku. Toisaalta olen opiskeluaikaa lukuunottamatta ollut aina melko keskiluokkainen enkä joutunut laskemaan jokaista kolikkoa tullakseni toimeen. Ihmettelin nuorempana sitä, miksi niin monessa lukemassani romantiikka/erotika kirjassa päähenkilön romanttinen kiinnostus kohdistui tyypillisesti superhyperwowzabätäng varakkaaseen ja vaikutusvaltaiseen mieheen ja vastavuoroisesti naisen tehtävä oli olla kaunis, nuori ja mielellään vielä kokematon. Sittemmin olen hyväksynyt sen tosiasian, että moni pitää tätä yhtälöä viehättävänä, mutta minua ne turhauttivat ja ärsyttivät. Eli raha (tai asema) ei kiihota, yhtään. En myöskään haaveile sugarmama-kuviosta, vaikka caregiveriä minussa on aika paljonkin.
Minulle "särähti" hieman korvaan tuo halu lisävastuuseen. Minulle tuo on ollut niitä harvoja tilanteita, että olen kyennyt puristamaan palkkaa korkeammaksi. Vaikka tehtviä on myöhemmin otettu pois, niin koskaan ei ole tarkastettu palkkaa alaspäin. Meillä on tosi vähissä tilanteet, joissa voi ottaa luonnollisesti puheeksi palkankorotuksen. Ennen oli vuosittain sellainen esimies alainen keskustelu, jossa nämä asiat käytiin läpi, mutta niitä ei enää ole. Joskus pomo on ottanut puheeksi palkan alennuksen, mut olen torjunut sen määrätietoisesti, että jos palkka avataan, niin liikkuu vain ylöspäin tai vaihdan työpaikkaa