Baarin kannatusmaksut
Ahaa, nyt ymmärrän miksi Leccare on niin "suosittu" tällä foorumilla.Hän puhuu yleisistä asioita yleisellä tasolla mutta jotkut ottavat ne henkilökohtaisina juuri häntä koskevina.Vai puhuiko Leccare aloitusviestissä nimenomaan Uniformusta mainitsematta hänen nikkiään?
Uskonnolliset yhteisöt ovat aina olleet loistava kasvualusta kinkyille lukuisine tabuineen, heikompien hyväksikäyttöineen, raiskauksineen sekä ankarine rangaistuksineen. Sinne ovat masterit suunnanneet valta-asemiensa perässä ja subit suuren mielikuvitusmasterin perässä. Monet uskonnollisissa yhteisöissä tapahtuvat asiat eivät edes tule mielletyiksi 24/7-elämään taikka sessioihin, vaikka monesti ainakin yksi osapuolista saa aina kicksinsä.
Aiheeseen: Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve mystiikkaan ja rituaaleihin. Voivatko olla tarvetta saada jotain turvaa ja pysyvyyttä.Tarvetta myös löytää itsensä vahvempi pelastaja jonka kuvaa voi kumartaa ja saada siitä tyydytys. On turvassa, joku suojelee.Nämä rituaalit voivat tukea ihmisen omaa epävarmuutta ja antavat voimia kestää jotain mikä ei ole helppoa.
Lainaus käyttäjältä: Lady Whip - 10.08.2012, 07:17Aiheeseen: Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve mystiikkaan ja rituaaleihin. Voivatko olla tarvetta saada jotain turvaa ja pysyvyyttä.Tarvetta myös löytää itsensä vahvempi pelastaja jonka kuvaa voi kumartaa ja saada siitä tyydytys. On turvassa, joku suojelee.Nämä rituaalit voivat tukea ihmisen omaa epävarmuutta ja antavat voimia kestää jotain mikä ei ole helppoa.Tähän todella karkeaan yleistykseen olisi hyvä saada joku luotettava lähde? Joku muukin kuin omat ja kaverien ajatukset.
Lainaus käyttäjältä: Koo - 10.08.2012, 16:16Lainaus käyttäjältä: Lady Whip - 10.08.2012, 07:17Aiheeseen: Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve mystiikkaan ja rituaaleihin. Voivatko olla tarvetta saada jotain turvaa ja pysyvyyttä.Tarvetta myös löytää itsensä vahvempi pelastaja jonka kuvaa voi kumartaa ja saada siitä tyydytys. On turvassa, joku suojelee.Nämä rituaalit voivat tukea ihmisen omaa epävarmuutta ja antavat voimia kestää jotain mikä ei ole helppoa.Tähän todella karkeaan yleistykseen olisi hyvä saada joku luotettava lähde? Joku muukin kuin omat ja kaverien ajatukset.Ei ole sokean uskon asia. Perustuu kokemuksellisuuteen eikä absoluuttiseen tieteen määrittelemään totuuteen. Voi itse miettiä löytyykö elementtejä jotka kenties pitävät paikkansa oman kokemuksen perusteella.Kaikki ne vuosikymmenet mitä olen ollut mukana jossain hegellisessä sidosryhmässä puhuvat puolestaan. Se mitä kirjoitin on monen ihmisen sisäinen kokemus. Ei kaikkien.
Lainaus käyttäjältä: Lady Whip - 10.08.2012, 07:17Aiheeseen: Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve mystiikkaan ja rituaaleihin. Voivatko olla tarvetta saada jotain turvaa ja pysyvyyttä.Tarvetta myös löytää itsensä vahvempi pelastaja jonka kuvaa voi kumartaa ja saada siitä tyydytys. On turvassa, joku suojelee.Nämä rituaalit voivat tukea ihmisen omaa epävarmuutta ja antavat voimia kestää jotain mikä ei ole helppoa.Muistelisin lukeneeni jostakin tutkimuksesta (valitettavasti en muista lähdettä), jossa todettiin uskonnollisuuden olevan opittu asia. Uskonto opitaan yleensä omilta vanhemmilta. Jos vanhemmat vaikkapa opettavat, että "elä kiltisti niin pääset kuolemasi jälkeen paratiisiin", niin lapsi uskoo sen. Samoin lapsi on muutenkin helppo kasvattaa sellaiseksi, ettei hän kyseenalaista erilaisia rituaaleja ja ala pohtimaan, onko tässä hommassa mitään järkeä.Samoin myös ateistiperheen lapset kasvavat vanhempiensa opetuksen avulla, eli jos lapselle opetetaan, miten maailma on kehittynyt tieteen kannalta, tai miten hänestä ei jää mitään henkiolentoa jäljelle kuoleman jälkeen, hän uskoo sen. Hänelle voidaan myös opettaa kriittistä ajattelua ja sitä, että kaikesta saa ja kannattaakin kysyä, jos ei jotakin ymmärrä.Uskonnon ja myyttien etu on, että se tekee elämästä (ja lapsen kasvattamisesta) kovin helppoa. On helpompi kieltää lasta menemästä yksin järven rantaan, jos häntä pelottelee vedestä esiin tulevalla hirviöllä, joka syö yksinäisiä lapsia. Jos taas opettaa lapselle, ettei mitään hirviöitä ole olemassakaan, hänelle voi olla paljon vaikeampi kertoa, miksi rantaan ei kannata yksin mennä. Lapsi ei välttämättä ymmärrä, mitä "hukkuminen", "vaarallinen virtaus" tai talvella "heikko jää", tarkoittavat. Myös maailman synty on kovin helppo selittää parissa minuutissa jonkin uskonnollisen kirjan avulla, mutta tieteellisen maailmankaikkeuden synnyn selittämiseen menisi yksinkertaistettunakin monta tuntia (ja lapsi todennäköisesti kyllästyisi kuuntelemaan kovin monimutkaista ja vaikeaa asiaa).Tarinan opetus on se, että joidenkin tutkijoiden mukaan ihmisellä on luontainen tarve ainoastaan uskoa omia vanhempiaan. Vanhemmistaan lapsi saa myös turvan ja huolenpidon, miksi siis hän ei uskoisi myös vanhempiensa oppeja maailmasta ja sen synnystä? Osalla lapsena opittu uskonnollisuus säilyy läpi elämän, osa alkaa myöhemmin kyseenalaistamaan asiaa. Jos uskonnollisuus olisi sisäsyntyinen asia, kaikki ihmiset olisivat uskonnollisia eikä ateisteja olisi olemassa.
Tarinan opetus on se, että joidenkin tutkijoiden mukaan ihmisellä on luontainen tarve ainoastaan uskoa omia vanhempiaan. Vanhemmistaan lapsi saa myös turvan ja huolenpidon, miksi siis hän ei uskoisi myös vanhempiensa oppeja maailmasta ja sen synnystä? Osalla lapsena opittu uskonnollisuus säilyy läpi elämän, osa alkaa myöhemmin kyseenalaistamaan asiaa. Jos uskonnollisuus olisi sisäsyntyinen asia, kaikki ihmiset olisivat uskonnollisia eikä ateisteja olisi olemassa.
Että ihan näin simppelisti ei taida ihmistaimenkaan kasvu tähän maailmaan mennä. Ja kun sitä opetusta, ja esimerkkiä, tulee muualtakin kuin vanhemmilta.Ja ps: ei pidä sekoittaa termejä uskonnollisuus ja henkisyys (en väitä että sinä sekoittaisit mutta noin ylipäänsä lukijoille).
Mjaa tuosta lapsena pelottelustako se johtuukin että ihmissudet, vesihirviöt ja kaikenmaailman maahiset ovat minulle enemmän se juttu kuin jesse ja tusina. Kiitti vaan, lapsena kuulleista hienoista selityksistä kaikki juontaa juurensa