Baarin kannatusmaksut
Ja sitten pohdimme miksi binääriin osumattomat eivät viihdy baarissa.
fido wrote:Päinvastoin. Nimenomaan biologisia sukupuolia on vähintään 40+.Olen ollut siinä käsityksessä että biologisia sukupuolia on kaksi. Olisiko lähdettä väitteelle, että biologisia sukupuolia onkin "vähintään 40+" ?
Ehkä jossain yhteissuihkutiloissa voi tulla ongelma, mutta kuinka moni käy työpaikalla suihkussa - etenkään yhteissuihkutiloissa. Käytännön ongelma, jonka voisi varmaan ratkaista esim. käytännön järjestelyillä. Tuntuu, että osa ihmisistä ihan itse keksii näistä ongelman.
Lainaus käyttäjältä: -mark - 16.10.2021, 13:04fido wrote:Päinvastoin. Nimenomaan biologisia sukupuolia on vähintään 40+.Olen ollut siinä käsityksessä että biologisia sukupuolia on kaksi. Olisiko lähdettä väitteelle, että biologisia sukupuolia onkin "vähintään 40+" ?Sukupuoli ja sen eri ilmentymät ovat osa biologiaa, biologia on myös tiedettä ja tiede on itseään uuden tiedon selvitessä ja tutkimusmenetelmien kehittyessä korjaavaa. Ihminen on lisääntymisen suhteen toki yksineuvoinen ja siten moniin lintuihin ja kaloihin sienistä puhumattakaan verrattuna helpommin yksinkertaistettavissa. Eri asia onko se kuinka mielekästä sukupuolen ja tieteen näkökulmasta kokonaisemmin, useimmat ihmiset kun ovat sukupuoleltaankin muuta kuin kykynsä lisääntyä. Kannattaa katsoa tuoreempia tieteellisiä havaintoja biologiasta. Helpoksi aluksi vaikka https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/26/montako-sukupuolta ja näin yleisesti Wikipedian varaan ei kannata laskea, mutta artikkelin lopusta lähdeluettelo on usein hyvä lähtökohta lukuvinkkien hakuun jos ei tiedä mistä aloittaa. Lähdekritiikki pitää toki aina muistaa. Lähteitä on kun niitä viitsii katsoa. Jos peruskoulun on käynyt 10+ vuotta sitten, on moni tieteistä opittu asia jo ehtinyt vanhentua.
Lainaus käyttäjältä: Prouvaire - 16.10.2021, 14:00Lainaus käyttäjältä: -mark - 16.10.2021, 13:04fido wrote:Päinvastoin. Nimenomaan biologisia sukupuolia on vähintään 40+.Olen ollut siinä käsityksessä että biologisia sukupuolia on kaksi. Olisiko lähdettä väitteelle, että biologisia sukupuolia onkin "vähintään 40+" ?Sukupuoli ja sen eri ilmentymät ovat osa biologiaa, biologia on myös tiedettä ja tiede on itseään uuden tiedon selvitessä ja tutkimusmenetelmien kehittyessä korjaavaa. Ihminen on lisääntymisen suhteen toki yksineuvoinen ja siten moniin lintuihin ja kaloihin sienistä puhumattakaan verrattuna helpommin yksinkertaistettavissa. Eri asia onko se kuinka mielekästä sukupuolen ja tieteen näkökulmasta kokonaisemmin, useimmat ihmiset kun ovat sukupuoleltaankin muuta kuin kykynsä lisääntyä. Kannattaa katsoa tuoreempia tieteellisiä havaintoja biologiasta. Helpoksi aluksi vaikka https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/26/montako-sukupuolta ja näin yleisesti Wikipedian varaan ei kannata laskea, mutta artikkelin lopusta lähdeluettelo on usein hyvä lähtökohta lukuvinkkien hakuun jos ei tiedä mistä aloittaa. Lähdekritiikki pitää toki aina muistaa. Lähteitä on kun niitä viitsii katsoa. Jos peruskoulun on käynyt 10+ vuotta sitten, on moni tieteistä opittu asia jo ehtinyt vanhentua.Kiitos vastauksesta ja siitä, että kerrot omista mielipiteistäsi ja siitä miten koet biologiset sukupuolet ja niiden ilmentymät.Silloin kauan sitten peruskoulussa opetettiin, että biologisia sukupuolia on kaksi, eikä mikään sen suhteen ole siis muuttunut. Voimme siis todeta, että väite "biologisia sukupuolia on vähintään 40+" on väärä. (alkuperäisen väitteen teki fido tässä keskustelussa)Miksikö sitten tartun tähän väitteeseen? Siksi, että faktaperustainen keskustelu on mielestäni varsinkin polarisoivissa aiheissa erittäin tärkeää. Lasken samaan sarjaan myös väitteet siitä, että biologinen mies voi tulla raskaaksi ja synnyttää. Uskon, että monella loppuu kiinnostus kuunnella ja keskustella sukupuoli(identiteetistä) tälläisten tieteen vastaisten väitteiden takia. Itse ainakin ryhdyn tuolloin pohtimaan enemmän, mikä motiivi ihmisillä on vääristellä tieteellisiä faktoja.Ihmisten kokemia sukupuoli-identiteettejä on viime vuosina tuotu esiin paljon enemmän kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Koen tämän ainoastaan rikkautena ja positiivisena asiana kunhan eri sukupuoliin identifioituvat eivät ala vaatimaan erityiskohtelua yhteiskunnalta tai muilta.Korostetaan nyt vielä, että minusta oman sukupuoli-identiteetin määritteleminen pitäisi olla jokaisen ihmisoikeus, eikä ketään saa syrjiä sukupuolen tai minkään muun yksilön ominaisuuden takia.
Ihmisten kokemia sukupuoli-identiteettejä on viime vuosina tuotu esiin paljon enemmän kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Koen tämän ainoastaan rikkautena ja positiivisena asiana kunhan eri sukupuoliin identifioituvat eivät ala vaatimaan erityiskohtelua yhteiskunnalta tai muilta.Korostetaan nyt vielä, että minusta oman sukupuoli-identiteetin määritteleminen pitäisi olla jokaisen ihmisoikeus, eikä ketään saa syrjiä sukupuolen tai minkään muun yksilön ominaisuuden takia.
Lainaus käyttäjältä: -mark - 16.10.2021, 14:58Ihmisten kokemia sukupuoli-identiteettejä on viime vuosina tuotu esiin paljon enemmän kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Koen tämän ainoastaan rikkautena ja positiivisena asiana kunhan eri sukupuoliin identifioituvat eivät ala vaatimaan erityiskohtelua yhteiskunnalta tai muilta.Korostetaan nyt vielä, että minusta oman sukupuoli-identiteetin määritteleminen pitäisi olla jokaisen ihmisoikeus, eikä ketään saa syrjiä sukupuolen tai minkään muun yksilön ominaisuuden takia.Binäärijaottelu on mun näkökulmasta ongelmallinen juttu ja esim omalla kohdalla uimahallit on pois suljettuja paikkoja. En ole tisseineni menossa miesten puolelle, en myöskään naisten puolelle koska penis. Sukupuoleton vaihtoehto olis kiva mutta se kai on erityiskohtelun vaatimista. Koska mulla on penis niin mun kai kuuluisi mennä miesten puolelle. Joten ilmeisesti se on mun oma ongelma kun pelkään mennä sinne kuuntelemaan niitä kommentteja mun kehosta. Naisten puolella saisin todennäköisesti munaa heiluttelevan pervon leiman ja hyvällä tuurilla pääsis otsikoihin kun joku penis kammoinen tuohtuu.
Kannattaa katsoa tuoreempia tieteellisiä havaintoja biologiasta. Helpoksi aluksi vaikka https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/26/montako-sukupuolta ja näin yleisesti Wikipedian varaan ei kannata laskea, mutta artikkelin lopusta lähdeluettelo on usein hyvä lähtökohta lukuvinkkien hakuun jos ei tiedä mistä aloittaa. Lähdekritiikki pitää toki aina muistaa. Lähteitä on kun niitä viitsii katsoa. Jos peruskoulun on käynyt 10+ vuotta sitten, on moni tieteistä opittu asia jo ehtinyt vanhentua.
Eli yhteenvetona (spoilausvaroitus): Ruma ankanpoika ei ole ankanpoika, vaan joutsen. Laji ei oikeasti muuttunut, vaikka se luulikin toisin.
Se ajatus erityiskohtelusta on vähän haastava niellä kun cis sukupuolisilla se sama kohtelu voi olla normaalia ja oletettua. Itsekkään en kaipaa mitään erityiskohtelua vaan nimenomaan sitä että kohdellaan samanlailla kun muitakin.. eli kohdellaan kun ihmistä eikä aleta mitätöimään ja väheksymään.Binäärijaottelu on mun näkökulmasta ongelmallinen juttu ja esim omalla kohdalla uimahallit on pois suljettuja paikkoja.
Lainaus käyttäjältä: Leikkisa - 16.10.2021, 16:10Eli yhteenvetona (spoilausvaroitus): Ruma ankanpoika ei ole ankanpoika, vaan joutsen. Laji ei oikeasti muuttunut, vaikka se luulikin toisin.Tämä on totta. Ja kuten sanoit trans-etuliite ei tee uutta sukupuolta, mies on mies oli cis tai trans. Olen vaan väsynyt ja laitoin helppotajuiseksi mieltämäni linkin sillä monilla menee sormi suuhun kun ei tiedä mistä aloittaa lukemista jos aihe ei ole tuttu. Kattava se ei tosiaan ole.Saman helppotajuisuuden takia kumppani puhuu musta vieraammille ihmisille kumppanina tai usein myös tyttöystävänä. Moni hämmentyisi turhaan jos hän esittelisi poikaystävänä hameeseen pukeutuvan pitkätukan femmen, vaikka se on mulle kumppaniakin mukavampi sana transmaskuliinina.
Lainaus käyttäjältä: Prouvaire - 16.10.2021, 16:38Lainaus käyttäjältä: Leikkisa - 16.10.2021, 16:10Eli yhteenvetona (spoilausvaroitus): Ruma ankanpoika ei ole ankanpoika, vaan joutsen. Laji ei oikeasti muuttunut, vaikka se luulikin toisin.Tämä on totta. Ja kuten sanoit trans-etuliite ei tee uutta sukupuolta, mies on mies oli cis tai trans. Olen vaan väsynyt ja laitoin helppotajuiseksi mieltämäni linkin sillä monilla menee sormi suuhun kun ei tiedä mistä aloittaa lukemista jos aihe ei ole tuttu. Kattava se ei tosiaan ole.Saman helppotajuisuuden takia kumppani puhuu musta vieraammille ihmisille kumppanina tai usein myös tyttöystävänä. Moni hämmentyisi turhaan jos hän esittelisi poikaystävänä hameeseen pukeutuvan pitkätukan femmen, vaikka se on mulle kumppaniakin mukavampi sana transmaskuliinina.En usko, että sulla meni mun tekstin sisältö täysin ohi, joten tulkitsen tuon "Tämä on totta"-kappaleen tarkoittavan pikemminkin jotain sensuuntaista kuin: "Ei, kun minun käyttämäni määritelmä omaan tuntemukseen pohjautuvasta sukupuolesta on parempi." Mutta onko se? Itse en näe kuin ongelmia siitä, että sukupuoli muutetaan avoimeksi tekstikentäksi, jonne kaikki saavat kirjoittaa mitä haluavat. Se tekee siitä hyödyttömän mihinkään käyttöön. Ja sitten pitäisi keksiä hyvä sana jo käytössä olevalle termille, kun se on omittu muuhun käyttöön. "Asia, jota ennen kutsuttiin sukupuoleksi" ei oikein vierähdä kielen päältä.
Lainaus käyttäjältä: NaughtyGorgeous - 16.10.2021, 10:23Ja sitten pohdimme miksi binääriin osumattomat eivät viihdy baarissa.Tässäkin keskustelussa on pohjimmiltaan kyse siitä, että cis-miehet haluavat määritellä miten muut kokevat sukupuolensa.
Binäärijaottelu on mun näkökulmasta ongelmallinen juttu ja esim omalla kohdalla uimahallit on pois suljettuja paikkoja. En ole tisseineni menossa miesten puolelle, en myöskään naisten puolelle koska penis. Sukupuoleton vaihtoehto olis kiva mutta se kai on erityiskohtelun vaatimista. Koska mulla on penis niin mun kai kuuluisi mennä miesten puolelle. Joten ilmeisesti se on mun oma ongelma kun pelkään mennä sinne kuuntelemaan niitä kommentteja mun kehosta. Naisten puolella saisin todennäköisesti munaa heiluttelevan pervon leiman ja hyvällä tuurilla pääsis otsikoihin kun joku penis kammoinen tuohtuu.