Vanha vitsi : sille on syynsä miksi naistenlehdissä on enimmäkseen tekstiä ja miestenlehdissä kuvia.
Seuraava teksti sisältää paljon yleistyksiä ja oikoo monen monta kurvia. Ihmismieli on paljon monimutkaisempi kuin kuvallisen kerronnan teoriat.
Naisia on aina kiehtonut enemmän tarinat ja niiden herättämät tunteet. Jos haluat herättää naisten mielenkiinnon, kirjoita pari kivaa tarinaa. Mutta muista, että samalla avaat sellaisen lippaan jota et ehkä saa suljettua. Ja vaikka täälläkin naiset julistaa ettei niillä kuvilla ole merkitystä, niin silti ne samat naiset katselee kuvia lehdissä, televisiossa, netissä.... jotkut jopa menee ihan erikseen taidenäyttelyyn. Kuvia katsomaan.
Naiset väittää olevansa enemmän tunnepohjaisia kuin visuaalisesti stimuloitavissa. No kukas parisuhteessa ne verhot valitsee? Tai sohvan. Tai matot. Koiran värikin saattaa olla sohvan kanssa synkassa. Vai oliko se toisinpäin? Eli naiset myös hahmottaa maailmaa visuaalisesti, etenkin värit, muodot, symmetria jne.
On eräs ala joka painii tämän ongelman kanssa päivittäin, mainonta. Kun sotien jälkeen naiset eivät halunneetkaan palata hellan ääreen vaan jatkoivat töitä tehtaissa tienaten omaa rahaa, tuli mainosmiehille uusi ostajakunta. Miehille voi myydä vaikka siniseksi värjättyä hiekkaa, kunhan sitä mainostaa tisseillä, mutta naisille mainostaminen osoittautui huomattavasti monimutkaisemmaksi.
On tehty paljon tutkimuksia kuinka naiset näkee miesten kuvat ja näistä on vedetty monenlaisia johtopäätelmiä. Eräässä tutkimuksessa havaittiin että valkoinen paita toimii jopa paremmin kuin ilman paitaa. Eikä sillä ollut väliä oliko se t-paita vai kauluspaita. Kunhan se oli puhdas ja kirkkaan valkoinen. Paitsi jos kuvassa mies korjaa moottoripyöräänsä tms, saa paidassa vähän likaakin olla. Mutta sellainen pyykkikorista ongittu vähiten likainen paita ei yleensä herätä suurta mielenkiintoa naisissa. Ei edes äidillistä hoivausviettiä. Tässä tutkimuksessa pinkki paita tuli niukalle kakkossijalle.
Eräässä toisessa gallupissa musta paita osoittautui ihan ykköseksi. Joten otappa siitä sitten selvää. Ehkä voidaan ne 70-luvun kirjavakuosiset pitkät aluspaidat jättää sinne kaappiin, samoin se hieman risa intistä pöllitty kellastunut verkkopaita!
Kauluspaidassa ylös rullatut hihat on seksikkäämpää kuin tiukasti ranteisiin napitetut.
Puhtaat kynnenaluset, epämääräisissä paikoissa sojottavat karvat. Naiset on vähän herkkiä kaikille tuollaiselle pikkujutuille. Ja ne perhanat näkee kilometrin päähän korvassa sojottavan karvan. Parransänki toimii hyvin hoidettuna, rantarosvo-look ei usein pure. Samoin kunnon partakin on ok, mutta ne harhakarvat jotka kerää ruuantähteitä ja ötököitä kannattaa siivota pois.
Kuvissa kannattaa käyttää vaatteita jotka ovat numeron tai kaksi liian pieniä. Muuten joutuu sinne selkäpuolelle virittämään pyykkipoikia yms joilla vaate saadaan istumaan paremmin. Normivaatteissa, varsinkin miesten vaatteissa, on sen verran reilusti väljää, että se kallis dressmanin paitakin näyttää jätesäkiltä. Kuvausvaatteissa ei ole tarkoitus olla pitkiä aikoja joten pieni epämukavuus sallittakoon hyvän asian puolesta. Toki kannattaa varoa ettei sieltä vaatteen alta pullahtele mitään sellaista mitä ei halua.
Monasti korkeita pisteitä saa kuvat joissa miehet tekee jotain, korjaa, kokkailee, leikkii lasten/lemmikkien kanssa, lukee kirjaa. Varsinkin kun nämä kuvat kertoo jotain henkilökohtaista kuvattavasta. Lukeminen kertoo henkilön halusta oppia uutta ja kyvystä keskittyä johonkin asiaan pidemmäksi aikaa. Lasten/lemmikkien kanssa leikkiminen taas osoittaa sosiaalisuutta ja empatiakykyä.
Kätevä mies on aina mies paikallaan. Monet ongelmat tosin häviää ihan itsekseen. Tietokone toimii kun sen käynnistää uudelleen. Monasti auton varoitusvalot katoaa myös uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Moni vuotava putki tarvitsee vähän klemmarin kiristystä. Mutta se että tekee asialle jotain, saa naisen lahkeet lepattamaan. Muista olla tarkkana ja napata kunnia onnistumisesta heti, ennen kuin nainen tajuaa mitä tapahtui.
Kuvissa on helppo poseerata työkalut kädessä vaikka ei tietäsi mitä hittoa niillä tehdään. Tai ujuttaa kuvan taustalle moottorisahan vinkiksi että tässä on kova kaatomies! Ja vaikka nainen olisi näppärämpi esim. maalaamisessa, harvoin he siitä miinuspisteitä antaa. Hyvästä yrityksestä saa aina kiitosta. Varsinkin jos mies ymmärtää tunnustaa taitojensa rajallisuuden ennen kuin tarvitsee soittaa palokunta tai pintapelastajat paikalle.
Tanssiminen. Vaikka et olisikaan mikään parkettien partaveitsi, edes se että yrittää on jo melkoinen saavutus. Tanssiliikkeistä saa hauskoja kuvia! Ja voi sieltä sadan kuvan joukosta löytyä parikin helmeä. Omaan silmään ne kaikki näyttää silti hirveiltä.
Jooga! Tarviiko enempää sanoakaan? Jos heität yhdenkin joogaliikkeen, on pistepussukka pullollaan odotusta ja onnea.
Puhumattakaan jos aloitat aamun aurinkotervehdyksellä! Joogaliikkeitä siluettina auringonlaskua vasten tekevä mies tuskin ehtii edes paitaansa napittamaan kun uutta tarjokasta työntyy viestiboksiin.
Kotityöt. Mies petaamassa sänkyä, tiskaamassa, tyhjentämässä pyykkikonetta... Joskus tuntuu että ne äijäkuvat joissa mies juo kaljaa tai ajaa autoa, on lähinnä tarkoitttu toisille miehille. Ja sitten tulee poru kun karvapyllyt kommentoi kuvia ja kopioivat niitä koneelleen.
Yksi hämmentävän suosittu kuva on sellainen jossa mies riisuu t-paitaansa siten, että tarttuu etusormella ja peukalolla paidan niskaan, ja yhdellä kevyellä vedolla sipaisee paidan pois. Tätä kannattaa harjoitella. Toimii oikeassakin elämässä!
Eikä tartte olla mikään adonis että nainen sen huomaa. Siinä on jotain samaa kuin muussakin sorminäppäryydessä. Varsinkin kun sen tekee puolihuolimattomasti ja samalla juttelee niitä näitä.
Kuvallisesti mikä tahansa vaihe tästä liikkeestä toimii.
Kauluspaidan nappien avaaminen on oma taiteenlajinsa, elävässä elämässä tässä voi mokata tuhannella eri tavalla.
Kuvallisesti tästäkin saa mielenkiintoisia otoksia.
Tähän samaa kategoriaan kuuluu esim. auton ohjauspyörän käsittely kahdella sormella. Se apinaote jossa nyrkki on puristettu tiukasti ohjauspyörän kello 12-kohtaan ja rystysillä ammutaan vastaantulevia, ei välttämättä ole paras. Ellei nainen sitten syty apinamiehestä, onhan siitä laulukin tosin tehty. Mutta sellainen huolettoman varma ote, sekaan vähän veijarimaista hymyä toimii yllättävän usein. Myös veneen tai hevosen ohjastaminen menee samalla tyylillä.
Liiallinen huolettomuus tosin saattaa lipsahtaa varomattomuuden puolelle, se ei kaikkia miellytä.
Kahden sormen ote näyttää hyvältä myös juomalasin kanssa, oven avaamisessa yms. Vaikka monet naiset tykkää miesten käsistä, etenkin niistä jänteistä mitä niissä näkyy ja sykkii ihon alla, on sellainen kauhupuristusote silti vähemmän miellyttävää silmälle. Jotkut ammattimallit vetäisee setin etunojapunnerruksia ja sitten nopeasti kameran eteen rentona, mutta kroppa voimaa sykkien.
Bokserit voittaa kaikki muut alushousut lähes aina äänestyksissä. Borat-uimapuku on ihan kiva jos on polttarit, tai olet tehnyt selibaattilupauksen.
Aurinkolasit on cool, ulkosalla, aurinkoisena päivänä.
Kuvissa ne ei välttämättä toimi. Anonyymiteetin säilyttämisessä aurinkolasit voittaa aina tumpelon photoshoppaamisen, mutta niiden kanssa pitää olla tarkkana. Se että Brad Pitt näyttää aurinkolaseissa hyvältä, tarkoittaa vain sitä että Brad Pitt näyttää aurinkolaseissa hyvältä. Piste. Kuvan leikkaaminen nenän kohdalta poikki on vähän laiskaa.
Katsekontakti. Silmiin katsominen on aina iso plussa. Vaarana kuvissa on liian kuivat silmät, ne ovat elottomat. Se johtuu yleensä siitä että kamerassa/kännykässä on liikaa viivettä. Silmät kuivuu pinnaltaan tosi nopeasti. Vanha kikka 1920-luvun Hollywoodista on joko sulkea silmät tai laskea katse niin alas kuin mahdollista. Siitä hitaasti silmiä avaten otetaan kuva juuri ennenkuin silmät on kokonaan auki. Täysin auki olevat silmät on ok, jos haluat viestittää avuttomuutta (eli peura ajovaloissa-efekti), mutta itsevarmuuteen kuuluu hieman siristeyt silmät. Vähän kuin yrittäisi katsoa jonnekin kaukaisuuteen, aurinkoa vasten. Silmiä ei kannata liikaa siristää, naama alkaa vääntyä kurttuun.
Oppimateriaalia:
Kaikki kuvat Bryan Ferrystä (Roxy Music).
Juutuubi: 'peter hurley squinch'
Jos vielä saa silmiin pienen valopisteen salamasta, ikkunasta tai muusta valonlähteestä, se tekee silmistä vieläkin mielenkiintoisemmat. Pilkettä silmäkulmassa.
Valkotasapaino. Kameran asetus 'WP' on tosi tärkeä. Sieltä valikosta löytyy yleensä aurinko, pilvi, hehkulamppu ja ties mitä muuta. Yleisin virhe on kuvata vessassa, loisteputken valossa (koska se on kirkkain valo kämpässä) ja se helposti aiheuttaa ihon muuttumisen keltaiseksi. Tämä ei ole kovinkaan suotavaa. Myös vihreä on vähän ikävä ihonväri. Usein kameroiden automatiikka selviää tilanteesta mutta jos ei malta odottaa, että se prosessori tekee tarvittavat säädöt, voi kuviin tulla outoa värivirhettä. Erityisen vaikeaa tämä on kun kuvataan sekavalossa, eli samassa tilassa on hehkulamppua, lediä ja loisteputkea. Jälkikäteen värivirheen poistaminen on helppoa, mutta mitä enemmän vaivaa näkee ennen kuvan ottoa, sitä vähemmän sitä on jälkikäteen. Sen tajuaa siinä vaiheessa kun kuvia on kymmeniä ja kaikki tarvitsee 'vähän säätöä'.
Ratkaisuna on odotella että automatiikka ehtii mukaan. Tai sitten etsii sieltä valikosta vähiten väärän vaihtoehdon. Omaa kämmenselkää voi käyttää mallina kun etsii sieltä jonkun hyvän.
Viimeinen kikka on muuttaa kuva mustavalkoiseksi.
Oikeat valokuvaajat käyttää erillistä salamaa. Kun kameran kerran säätää sille valolle, on iho oikean värinen, punainen on punaista, sininen sinistä jne. Tuotekuvauksissa erityisen tärkeää, mutta potreteissakaan tuo ei haittaa. Jälkikäsittelyssä voi sitten heittäytyä hulluksi ja kokeilla kaikenlaista. Väärävärisyys on myös tehokeino. Kelmeätä (mieli)sairaalatunnelmaa saa vihreällä, kuunvalotunnelmaa sinisellä, takkatulen tuntua oranssilla jne.
Kamerassa oleva sisäänrakennettu valo/salama ei yleensä ole paras mahdollinen, mutta tiukassa paikassa silläkin saa kuvattua. Ja harva meistä sijoittaa rahaa studiosalamoihin.
Auringonvalo ikkunasta on halvin ja helpoin valo, sillä saa aina hyviä kuvia. Varsinkin jos asuu etelässä, täällä pohjoisessa (sekin) on sen verran harvinaista herkkua että kannattaa kerätä hyviä kuva-ideoita sitä valoa odotellessa.
Kaikista paras on pilvinen sää. Suora auringonvalo on yleensä turhan raju ja tekee kovat varjot. Tosin jos haluaa pintarakennetta korostaa, esim jänteet ja suonet, kova valo on siihen sopiva.
Kirkasvalolamput ja erilaiset työvalot toimii jotenkuten, mutta oikeaa salamaa ne ei korvaa missään tilanteessa. On noitakin tullut käytettyä ja tietyissä kuvissa ne on toki täytteenä mukana.
Verbaliikka. Valokuvissa ei tuota verbaalista ilmaisua pahemmin ole. Mutta kuvien nimiin voi kiinnittää huomiota. Hyvällä verbaliikalla pääsee pitkälle. Mietippä Juice Leskistä. Sen näköinen mies ei olisi kaljakuppilassa kahta vilkaisua saanut, mutta Juicena äijä kynti Suomea ylös alas ja molemmille sivuille enemmän kuin Jörn Donner kaikissa elokuvissaan.
Usein olen keksinyt jonkun kielellisen koukun ensin ja vasta sitten miettinyt millainen kuva siihen voisi sopia. Fingerpori on ehtymätön lähde, samoin tyhmät sattumukset omassa elämässä. Myös mainosrallatukset toimii, "raketti kuuhun, spagetti suuhun", "yllättävän lähellä", "patukkaa tarjolla"... jne. Parhaat ideat tulee yleensä sellaisista jutuista jotka on mahdollisimman kaukana siitä omasta mielenmaisemasta. Ne kun filtteröi oman mielikuvituksen läpi, syntyy (toivottavasti) jotain uutta. Kopiointi toimii alussa kun hakee sitä omaa juttua, mutta pikku hiljaa sieltä alkaa nousta tietyt toistuvat teemat joita voi lähteä kehittelemään.
Vastakohdat täydentää toisiaan ja luovat kiinnostavaa kontrastia. Kylmä - kuuma: höyryävä kuppi teetä lumilinnassa. Karkea - sileä: lähikuva jossa näkyy miehen leukaperät, parransänki ja juuri prässätty valkoinen kauluspaita jossa napit on vielä auki ja solisluun kuoppa näkyy juuri ja juuri. Ylös - alas: käsillään seisominen, alasti, selin kameraan, laiturilla, siluettina. Toimii niin miehen kuin naisen kuvassa. Kylmä ja kova - lämmin ja pehmeä: metalliketju ihoa vasten. Vaihtoehtoja on miljoonia. Kun kameraa vie lähelle ja kauas, kuvat löytyy ihan kuin itsestään. Usein itsekin unohdan ottaa lähikuvia yksityiskohdista, mutta parasta tässä on se jatkuva oppiminen.
Joku oma juttu. Silloin kun seuraa etsii ja suunnittelee kuvallista ilmaisua treffi-ilmoituksen kylkeen, olisi hyvä jos niistä selviäisi että on joku harrastus tai intohimo johon ei kuulu virtsaputkien yhteen hieromista. Naisia yleensä kiinnostaa se ihminen siellä takana. Kuka olet, mistä tulet ja varsinkin mihin olet matkalla ja olenko minäkin siellä?
Tyyppi jolla ei ole kiintopisteitä elämässä, on aina hieman epäilyttävä. Monenlaista huuhaa-ukkoa ja -akkaa täälläkin pyörii, joten tarkkana on oltava.
Julkaisualusta. Vaikka tarkoituksena olisi vain herättää vastakkaisen sukupuolen kiinnostus, kannattaa miettiä mihin kanavaan kuviaan lykkää (nimimerkillä: tinderistä kahdesti kenkää saanut). Jotkut sivustot on aika tarkkoja rajoistaan mitä kuvissa saa näkyä ja mitä ei. Itse tykkään tiukoista rajoista koska silloin joutuu ihan tosissaan miettimään kiertoilmaisuja. Tämän takia yritän aina kuvata joka sessiossa monenlaisia kuvia samoilla rekvisiitoilla. On sitten jälkeenpäin riittävästi materiaalia eri tarkoituksiin. Yksi kuvausessio kestää yleensä tunnista kahteen, joten se aika on käytettävä tehokkaasti hyväksi.
Mieti mitä on selkäsi takana. Usein unohtuu että siinä kuvassa näkyy myös sitä kuvauspaikkaa, enemmän tai vähemmän. Kaikilla ei ole taustakankaita eikä studiota käytössään. On helpompaa siirtyä vaikka eteiseen valkoisen kaapin eteen ja siinä kuvata kuin jälkikäteen sutata sieltä takaa rippikuvat, fleshlightit, exän rintaliivit yms raskauttavat todisteet piiloon. Ja kuten aina, vessassa on kivasti valoa mutta se auki oleva pytty ei ole kovin seksikäs taustakoriste!
Monilla on kylppärissä suihkuverho, se on hyvä tausta. Itsellä on sellainen ihan taustakankaana, eikä se ole päivääkään kylppärissä roikkunut. Myös parivuoteen lakanasta saa hyvän kankaan.
Itselläni on kaksipuolisia ovikoukkuja yläkaappien ovissa. Siihen tanko ja taustakangas. Kuvauksen jälkeen sen tangon voi nostaa sieltä alas, rullata kangas tangon ympärille ja laittaa nurkkaan odottamaan uutta sessiota. Itsellä on valokuvaukseen tarkoitettuja kankaita, eli niissä on valmiiksi tankokuja toisessa päässä, mutta olen myös aikoinaan ihan itse omin kätösin ommellut (koneella) tavallisiin kankaisiin niitä kujia. Helpottaa huomattavasti kun ei tartte puristimia käyttää ja yrittää saada sitä kangasta suoraksi.
Kangaskaupan kankaat on yleensä 150 senttiä leveitä. Se on aika vähän. Jopa meikäläiselle vaikka olen tälläinen menninkäinen. 180 senttiä leveyttä on jo hyvä, mutta ei siinäkään isoja liikkeitä suoriteta. Pituutta kankaalla saisi olla kolmisen metriä, niin sillä saa sen ruman muovilattiankin peitettyä.
"Ole oma itsesi", joskus oli tälläinen vinkki kun amatöörit asteli ekan kerran kameran eteen. Se toinen koulukunta taas sanoo että ota joku rooli ja vedä sitä, katsotaan mitä tulee. Itse kuulun jälkimmäiseen. Aikansa kun kiskoo ilmeitä Mad Maxista ja Die Hardista, alkaa niitä hyviäkin kuvia tulemaan. Tai sitten laittaa maskin päähän. Itseä kaasunaamarit lähinnä ahdistaa, mutta kuvissa ne näyttää hyvälle ja niillä saa pärstävärkin sensuroitua näppärästi.
Mihin ne kädet laittaisi? Varsinkin aloittelijoilla tuntuu että käsien määrä tuplaantuu kun kamera käynnistetään. Sitten kun niitä läpsyttimiä yrittää tunkea taskuihin tai selän taakse, tulee sellaisia väkisin poseerattuja kuvia. Vanha kikka on ottaa hyppysiinsä joku esine. Siksi muusikot on hyviä kuvauskohteita kun niillä on aina joku väline jota ne voi puristella. Huvittavinta ovat nämä rumpalit, kun ei niitä rumpuja kannata siihen kuvattavaksi raahata niin se takkutukka ressukka seisoo sitten kepit kädessään siellä takakulmassa.
Tälle sivustolle sopii raipat ja ketjut vallan loistavasti.
Kaikissa näissä säännöissä on yksi yhteinen tekijä. Niitä voi ja pitääkin rikkoa.
Somegallerioissa on se hankaluus että naiset tosi vähän kommentoi kuvia. Syy siihen on se että jokaista naista kohden on useampi kymmenen miestä. Kilpailu naisten huomiosta on kovaa. Pienikin elonmerkki naiselta saa aikaan valtavan tunneryöpyn ja piirittämisen. Ei sellaiseen kukaan nainen halua, varsinkaan jos sattuu omalla naamallaan olemaan täällä.
Netistä löytää paljon tietoa valokuvauksesta. Ongelma näissä on se, että tosi usein mies kuvaa nuorta ja nättiä naista. On todella vähän naisia jotka kuvaa miehiä. Ja varsinkin aikuisen ikään ehtineitä malleja.
Näissä kuvahommissa on se totuus, että makuja on monenlaisia. Omallakin kohdalla ne lempparikuvat joita nettiin olen laittanut, kerää lähes aina vähiten katsontakertoja. Sitten joku puolivillainen räpsy saattaa saada monta kommenttia, ja tähtiä enemmän kuin taivaalla vilkkuu! Ei ihmisistä yhtään tiedä mistä ne tykkää, naisista puhumattakaan!
Netti on täynnä kuvia. Omien tuotosten sinne lykkääminen on ihan onnen kauppaa. Jos haluaa mahdollisimman suuren reaktion kuviinsa, tulee pettymään pahasti. Täytyisi todella erottua massasta ja juntata niitä kuviaan joka tuuttiin vuosien ajan että niistä saisi muutkin yhtä paljon iloa kuin mitä itse on saanut. Jos kuvillaan löytää kumppanin, kannattaa laittaa samantien lotto vetämään, koskan tähdet on juuri silloin oikeassa asennossa.
Moni mies ei tätä usko muuta harva nainen haluaa käyttää juuri sinua hammasharjanaan... joten ne kuvat joissa lemmenlippaan avain on eri asennoissa, kaljatölkin kyljessä, auton etupenkillä niin että varmasti kuvassa näkyy myös se bemarin logo, tai makaat sängyllä pakaroita levitellen, ei ehkä herätä kipinää vastakkaisessa sukupuolessa. Jos olisi olemassa joku varma kaava millainen kuva saa sloggit kostumaan niin olisin sellaisen kuvan jo varmaan tänne laittanut. Enkä tosiaankaan sitä vinkkiä täällä julkisesti paljastaisi...
Mutta omalla kohdalla olen päättänyt jokin aika sitten etten edes yritä tehdä sellaisia kuvia joista mahdollisimman moni tykkäisi, vaan ainoastaan sellaisia joista itse tykkään. Tämä koskee vain näitä omia fantasiakuvia täällä, jos joku tilaa kuvan koirastaan niin en yritä sitä kaasunaamaria sille pukea. Työ ja huvittelu erikseen.
Pitkä viesti! Paljon jäi kertomatta ja osa tahallaan paljastamatta, koska naisen retaleet tätäkin taas kyylää suurennuslasin kanssa.