Baarin kannatusmaksut
Lainaus käyttäjältä: kokeilija - 18.03.2021, 21:52Fialle erityisesti: Kirjoitin tätä samaan aikaan kuin sinä vastauksiasi, ei siis koskenut erityisesti sinun tekstiäsi. Kysyisin kyllä sinulta että viittaatko nyt "feminismin vastustajilla" nyt tässä ketjussa itsensä ei-feministeiksi luokitteleviin, vai kelle tämä oli kohdistettu?Viittaan kaikkiin niihin, joille "feminismi on nykyisellään punainen vaate".Viihdyn muuten paljon punaisissa vaatteissa. Liekö tässä yhteys?
Fialle erityisesti: Kirjoitin tätä samaan aikaan kuin sinä vastauksiasi, ei siis koskenut erityisesti sinun tekstiäsi. Kysyisin kyllä sinulta että viittaatko nyt "feminismin vastustajilla" nyt tässä ketjussa itsensä ei-feministeiksi luokitteleviin, vai kelle tämä oli kohdistettu?
Sit kun mä selitän, mitä feminsmi mulle on, miten se mun elämässäni näkyy ja millaista feminististä toimintaa mä teen, nämä ihmiset joko a.) toteavat etteivät sit kai olekaan antifeminstejä (jotkut ovat jopa huomanneet itsekin olevansa feministejä, näin on tapahtunut mm. matalan kynnyksen feministisessä verkostoitumistoiminnassa jota oon ollu järjestämässä) tai b.) pitävät edelleen kiinni ajatuksestaan, että "feminismi on minulle nykyisellään punainen vaate", jatkavat sen olkinuken huitomista ja jopa väittävät mulle, että olen ymmärtänyt feminismin väärin, missä on jo kyllä vähän spleinauksen makua. Mä oon tosiaan itse feministien lapsi ja lapsenlapsi, käytännössä kasvanut feministisessä yhteisössä, tominut erilaisissa feministisissä ryhmissä ja järjestöissä koko aikuisikäni, käynyt moniäänistä feminististä keskistelua ja lukenut feminististä kirjallisuutta teinistä tähän päivään. Kyllä mulla on aika vahva pohja sanoa, mitä feminismi on ja mitä se on minulle.
Viitaten aiempaan viestiini, ei dumata Fiia. Monessa mielessä Fiialla on hyviä pointteja. Fiian kaltaisia argumentoivia ja molempia osapuolia ymmärtäviä ihmisiä tarvitaan lisää, että tämä keskustelu voi edetä. Ei me tarvita omaan intressiin tuijottelua vaan molempien huomiointia. Vaikka noin lähtökohtaisesti me ei edes tarvita näiden erittelemistä. Intressit on loppupeleissä yhteiset. Lisäksi näistä keskusteluista pitää erottaa tämä konteksti missä tällä foorumilla lähtökohtaisesti pyöritään. Ei ole miehiä tai naisia. Ei ole dominoivia tai alistuvia. On ihmisiä jotka haluavat toteuttaa omia mieltymyksiään. Loppupeleissä puhutaan ihmisistä joilla on erilaisia näkemyksiä. Näkemyksille on aina tilaa. Riippumatta siitä olenko itse niistä samaa mieltä vai en.
Ruusu tuoksuu ruusulta monin nimin.Mulle on oleellista eettisesti hyvä ja oikea toiminta ja oikeiden arvojen edistäminen, toissijaista mitä nimeä toimija hyvästä ja oikeasta toiminnastaan käyttää tai mikä hänen tulokulmansa asian äärelle on.Mä oon toiminu feminististen tavotteiden eteen monenlaisissa ryhmissä, joissa on ollut toimijoita monenlaisista yhteisöistä. Hyvin monenlaisten feministien lisäksi oon tehnyt yhteistyötä muun muassa itseään equalitaristeiksi ja miesasiamiehiksi kutsuvien toimijoiden kanssa sekä esimerkiksi uskonnollisten toimijoiden, ympäristöaktiivien, perhetyöaktiivien yms. kanssa (jotka toki myös voivat olla feministejä mutta voivat olla myös olematta). Tämä ei oo mulle mikään ongelma, kun yhteistyö toimii. Kaikki tuntemani feministit ovat tästä kanssani samalla linjalla.Joissain feministisissä yhteisöissä, joissa toimin on myös mukana toimijoita, jotka omista syistää ovat julistautuneet "ei-feministeiksi", mitä se sitten heille tarkoittaneekaan. Kun he kuitenkin ovat itse halunneet olla mukana feministiseksi julistautuvan ryhmän toiminnassa, on sovittu, että he voivat olla mukana kunhan noudattavat toimintaa ylläpitävön feministisen ryhmän laatimia sääntöjä. Tämä on, ehkä hieman yllättäenkin, toiminut ihan hyvin. Mulle henkilökohtaisesti feminismi on tulokulma, motivaatio, yhteinen nimittäjä ja yhteen sitova voima kaiken yhteiskunnallisen toimintani takana ja ylipäätään myös todella suuren osan ylipäätään kaikesta arkisesta toiminnastani takana. Feminismi on filosofia, mihin merkittävä osa ajattelusta ja elämästäni nivoutuu. Ja kyllä, se tarjoaa myös yhteisön. Ja minkä yhteisön. Monet ihmiset tekevät hyviä juttuja identifioitumatta feministeiksi. Ja sehän on hyvä. Monet feministit myös tekevät todella paljon upeita juttuja nimenomaan feministeinä. Se on Sukupuolisovinismi muuten ei nähdäkseni ole järjestäytynyt liike tai aate tai identitetti vaan asenne. Yleensä sovinistit eivät kokemukseni mukaan identifioidu sovinisteiksi vaan käyttäytyvät sovinistisesti tai omaavat sovinistisia asenteita ja ajatuksia. Myös feministeillä voi olla sisäistettyjä sovinistisia ajatusmalleja ja toimintatapoja. Usein onkin, ja usein näistä myös keskustellaan feministien kesken ja niitä voidaan myös ns. call outata eli tehdä näkyviksi toisen toiminnassa, myös feministisen yhteisön sisällä. En siis näe feminismiä ja sovinismia vastakohtina, kuten ilmeisesti moni muu keskustelija kokee.
Tuossahan oli Fialla juuri pitkä lista asioista, en käy niitä yksitellen ruotimaan. Kysymys onkin juuri tästä, että nyt noiden jokaisen perään pitäisi laittaa sitten keinot, millä tavoin ko. listan asioita aiotaan edistää. Lainsäädännöllinen muutos on helpompi keino, joten mikä on missäkin kohdassa se laki mitä pitäisi muuttaa ja mikä on sen uusi sanamuoto. Demokratiassa kun lakien muuttaminen on sangen helppoa, kun on vanha teksti ja sitten ehdotuksena uusi teksti, joka sitten päräytetään lainsäädäntökoneiston läpi, kuten vaikka avioliittolain muutos. Itse en ole nähnyt kuin yhden lainsäädäntöehdotuksen, mikä liittyi evoluution kompensoinnin pieneen veroviilaukseen, kaikki muut ovat olleet yhtä hötöntöttöä, itkuvinkumista ja pään hakkaamista vapauteen. --Ehkä seuraavan pienen muutoksen jälkeen valmiiseen pöytään menneet kuvittelevat, että kun nyt huudettiin somessa "mies on paska", niin seuraava muutos saadaan aikaan vielä suuremmalla vihapuheen määrällä.
Mitä tulee tohon erimieltä olevien julistamiseksi antifeministeiksi jne... Mä koen, että yleensä tämä menee enemmän toisin päin, eli tosiaan näissä nettikeslusteluissa ja joskus live-keskusteluissakin ihmiset julistautuu "antifeministeiksi" tosiaan mun näkökulmasta puhtaasti omiin ennakkoluuloihinsa perustuen.
Jännä, että Fian kuvailemia asioita tekee ihan tavalliseg yhteiskunnalisesti aktiiviset ihmiset myös. Toki heille se on luontaisga empatiaa ja aktiivista osallemmista yhteiskunnan toiminyoihin ja puuttumista vääryydeen. He ei tituleera itteensa ei femjnisteiksi eikä mihinkään muuhun. Hyvien tekojen tekemiseksi ej tarvii lokeroitua. Lokeroita tarvii epävarmaat ihmiset jotta löytyisi helpommin aattetovereita.
Kinkykundi on siinä oikeassa, ettei pointti ole siinä millä nimellä itseään kutsuu vaan siinä että tekee niitä hyviä juttuja. Itseäni ehkä eniten pännii se, että kun feminismistä ei tykätä, pyritään myös kieltämään kaikkia feministien esiin nostamia tasa-arvon epäkohtia. Vaikka niiden olemassaolon näkee ihan ilman ideologisia lasejakin.