Baarin kannatusmaksut
Olen vuorenvarma, ettei lemmikki tarkoittanut minua loukata, mutta kyllä tämä teksti vain ihan todella niin teki.
Lainaus käyttäjältä: Coach - 28.10.2020, 10:13Jos rahasta on puute, tehdään Baarista tai sen osista maksullisia. Jos tekijöistä on pulaa, rekrytään lisää moderaattoreita. Safe-Space ei voi olla asia, jota ei kannata tai voi tavoitella. Ei voi vain hyväksyä vallitsevaa olotilaa ihmisten kärsimän vääryyden kustannuksella. Mä oon miettinyt just näitä samoja juttuja. Rahasta puheen ollen, mä oon ainakin itse maksanut baarin kannatusjäsenyysmaksuja heti siitä asti kun ne tuli tarjolle, ja oon nähnyt täällä monia muitakin kannatusmaksajia, joten on sitä rahaa siellä ainakin jossain. Siis ainahan voi vedota missä vaan ongelmassa että "juu ei me tälle mitään voida ku ei meille makseta", mutta teknisesti ottaen tässä tapauksessa se ei nyt ihan täysin vakuuta. Siis käsittääkseni joo moderaattoreille ei makseta mitään, mutta voisko niille ees tarjota talon puolesta ne hienot uudella logolla varustetut T-paidat? Terveisin, maksava jäsen Lainaus käyttäjältä: Coach - 28.10.2020, 10:13Ja mitä tulee Isrikan mainitsemaan mielensäpahoittamisen kulttuuriin, en ole ollenkaan samaa mieltä siitä. Nykyään on hyväksytympää sanoa oma mielipaha ääneen, varsinkin jos toinen loukkaa sanoilla. Ennen linja oli paljon kovempi. Koulukiusaaminen on ollut tikunnokassa vaikka kuinka kauan, mutta sitä ei ole saatu kitkettyä pois. Samoin työpaikkakiusaamista esiintyy edelleen vaikka kuinka paljon. Minun näkemykseni on se, että toisten mielen pahoittajia on yhtä paljon kuin ennenkin, väärinkohtelusta vain ilmaistaan ääneen useammin kuin ennen.Mielensäpahoittaja termi on minusta oman käytöksen vastuun siirtämistä itsen ulkopuolelle. Ei olla valmiita tai halukkaita kuuntelemaan toista ja ottamaan hänen tunteita huomioon, vaan kerrotaan että minun käytös on ok, vika on sinussa. Ja se on aika perseestä!Täsmälleen samaa mieltä. "Mielensäpahoittaja" -termistä on tullut semmoinen kiusaajan työkalu, millä saa aina vastuun siirrettyä loukatulle. Alun perin sillä kai tarkoitettiin ns. "ammattiloukkaantujaa", joka ei ollut ihan varma oliko oikeastaan tullut loukatuksi, mutta valitti kuitenkin varmuuden vuoksi. Nyt sitä näkyy käytettävän lähes yksinomaan niin, että joku ensin itse tahallaan loukkaa ja provosoi muita, ja sitten kun saa haluamansa pahan mielen aikaiseksi, huutaa mielensäpahoittajaa. Voiskin oikeestaan kysyä aina nähdessään tuota yhdyssanaa käytettävän, että "pahoittiko hän todella mielensä, vai pahoititko sinä sen?"Mitä Pohjois-Korean tulee, niin mäkin näkisin että aika laaja kirjoa lievempiä tapoja vaikuttaa mahtuu väliin ennenkuin käy tarpeelliseksi muodostaa henkilönpalvontaan perustuva suljettu valtio joka vakoilee ja kiduttaa omia kansalaisiaan. Sormella osoittelu ja jäsenien jakaminen kiusaajiin ja uhreihin ei selvästikään toimi, koska ei meistä kukaan oo 100% immuuni sille liskoaivoissa kirkuvalle foorumiapinalle joka vähän väliä raivostuu ja suorastaan pakottaa kirjoittamaan sanoja toisten suuhun ja ajatuksia toisten päähän ja suoltamaan toinen toistaan nokkelampia sutkautuksia todellisten tai kuviteltujen vihollisten täydelliseen nujertamiseen ja nöyryytykseen, ei edes se täsmälleen sama tyyppi joka just joutui toisessa ketjussa joukkolynkkauksen uhriksi.1) Me ollaan kiusaajia kaikki, kun oikein silmiin katsotaan.Mutta siitäkin huolimatta keskustelukulttuuri ei kuitenkaan oo mikään ulkopuolelta vaikuttava luonnonvoima, vaan se on just sitä mitä me kaikki yhdessä siitä tehdään, ja jokainen itse kohdallaan voi vaikuttaa siihen. Ja vaikka me ei jaettaiskaan käyttäjiä hyviin ja pahoihin, niin keskustelukulttuuria murentavasta käytöksestä täytyy voida huomauttaa silloin kun sellaista esiintyy, koska se on oikeesti lopulta meidän jokaisen etu. Vai mikä foorumi voi pyöriä jos sinne ei enää kukaan uskalla kirjoittaa mitään merkityksellistä? Kuinka moni aidosti mielenkiintoinen ja näkökulmia avaava keskustelu on jäänyt käymättä koska niin moni on nähnyt suunsa avaamisessa enemmän hävittävää kuin voitettavaa? Hei tyypit, se on meiltä kaikilta pois!Esim. fetin puolella ja varsinkin bdsm-hiekkalaatikon ulkopuolella oon nähnyt aika ajoin keskustelua herkistäkin aiheista, missä ei kuitenkaan mennä henkilökohtaisuuksiin, ja voitteko uskoa, monta kertaa oon nähnyt sen kaltaisia repliikkejä kuin "hyvä pointti, en ollutkaan ajatellut tuota, minun täytyy arvioida kantaani uudelleen". Miksi me ei muka pystyttäisi samaan? Mun on myös vaikea uskoa että baarin ulkopuolella ihmiset olis jotenkin sivistyneempiä tai asiallisempia, joten ehkä siellä muilla foorumeilla on sitten jostain löydetty resursseja siihen moderointiin.Mutta niin, niitä ratkaisuja. No hitto, emmä tiiä. Mä jo tosiaan maksan kympin vuodessa, ja jos ei se muka riitä moderaattorien rekryämiseen (siis kuinka paljon makaroonia ja papukastiketta ne oikein tarvii?) niin voisko vaikka jokainen itse moderoida aloittamiaan ketjuja? Onko se edes teknisesti mahdollista? Voisko kyhätä jonkun monivalintatyyppisen tasokokeen baarin säännöistä, mikä olis pakko suorittaa onnistuneesti ennenkuin pääsee keskustelemaan?2) Voitaisko jälleen kerran kokeilla semmosta että oletettaiskin hyvää silloin kun ei oo ihan satavarma sanoko toinen nyt jotain ilkeesti?3) Hitto, oisko vaikka mahdollista kirjoittaa malleja terveellisestä keskustelukulttuurista, että miten ratkotaan erimielisyyksiä kunnioittavasti ja rakentavasti? Ihmiseläin kuitenkin oppii tehokkaimmin esimerkin kautta.4) Ja hei, jos/kun nää ideat on ihan tyhmiä, niin esittäkää parempia tilalle!1) Figör on spiits, en nyt viitannut tällä mihinkään yksittäiseen keskusteluun.2) En usko että on mitään käyttäjiin liittyvää ongelmaa mitä ei sais ratkaistua sopivalla tasokokeella.3) Jos on kerrassaan pakottava tarve härnätä toista, niin voi sen tehä niinkin että ymmärtää loukkauksen tahallaan väärin ja ottaakin sen mukamas kehuna. Paljon parempi kuin toisin päin. 4) Tai no, kivun ja mielipahan ja esimerkin.PS. Nyt mä en jaksa enää paasata tätä metatason keskustelua keskustelusta, vaan haluun vihdoinkin alkaa kirjottaa hucowsseista ja prinsessaleikeistä. Jos mä vielä eksyn tähän ketjuun niin ei muutaku kick&ban, perkele. Opinpahan olemaan.PPS. Edit: Typo. (+ tietty tämä PPS).
Jos rahasta on puute, tehdään Baarista tai sen osista maksullisia. Jos tekijöistä on pulaa, rekrytään lisää moderaattoreita. Safe-Space ei voi olla asia, jota ei kannata tai voi tavoitella. Ei voi vain hyväksyä vallitsevaa olotilaa ihmisten kärsimän vääryyden kustannuksella.
Ja mitä tulee Isrikan mainitsemaan mielensäpahoittamisen kulttuuriin, en ole ollenkaan samaa mieltä siitä. Nykyään on hyväksytympää sanoa oma mielipaha ääneen, varsinkin jos toinen loukkaa sanoilla. Ennen linja oli paljon kovempi. Koulukiusaaminen on ollut tikunnokassa vaikka kuinka kauan, mutta sitä ei ole saatu kitkettyä pois. Samoin työpaikkakiusaamista esiintyy edelleen vaikka kuinka paljon. Minun näkemykseni on se, että toisten mielen pahoittajia on yhtä paljon kuin ennenkin, väärinkohtelusta vain ilmaistaan ääneen useammin kuin ennen.Mielensäpahoittaja termi on minusta oman käytöksen vastuun siirtämistä itsen ulkopuolelle. Ei olla valmiita tai halukkaita kuuntelemaan toista ja ottamaan hänen tunteita huomioon, vaan kerrotaan että minun käytös on ok, vika on sinussa. Ja se on aika perseestä!
Lainaus käyttäjältä: Coach - 28.10.2020, 10:13Ja mitä tulee Isrikan mainitsemaan mielensäpahoittamisen kulttuuriin, en ole ollenkaan samaa mieltä siitä. Nykyään on hyväksytympää sanoa oma mielipaha ääneen, varsinkin jos toinen loukkaa sanoilla. Ennen linja oli paljon kovempi. Koulukiusaaminen on ollut tikunnokassa vaikka kuinka kauan, mutta sitä ei ole saatu kitkettyä pois. Samoin työpaikkakiusaamista esiintyy edelleen vaikka kuinka paljon. Minun näkemykseni on se, että toisten mielen pahoittajia on yhtä paljon kuin ennenkin, väärinkohtelusta vain ilmaistaan ääneen useammin kuin ennen.Mielensäpahoittaja termi on minusta oman käytöksen vastuun siirtämistä itsen ulkopuolelle. Ei olla valmiita tai halukkaita kuuntelemaan toista ja ottamaan hänen tunteita huomioon, vaan kerrotaan että minun käytös on ok, vika on sinussa. Ja se on aika perseestä!Täsmälleen samaa mieltä. "Mielensäpahoittaja" -termistä on tullut semmoinen kiusaajan työkalu, millä saa aina vastuun siirrettyä loukatulle. Alun perin sillä kai tarkoitettiin ns. "ammattiloukkaantujaa", joka ei ollut ihan varma oliko oikeastaan tullut loukatuksi, mutta valitti kuitenkin varmuuden vuoksi. Nyt sitä näkyy käytettävän lähes yksinomaan niin, että joku ensin itse tahallaan loukkaa ja provosoi muita, ja sitten kun saa haluamansa pahan mielen aikaiseksi, huutaa mielensäpahoittajaa. Voiskin oikeestaan kysyä aina nähdessään tuota yhdyssanaa käytettävän, että "pahoittiko hän todella mielensä, vai pahoititko sinä sen?"
Hei,koska lähettämässäsi viestissä annetaan kautta rantain ymmärtää että BDSM-baari ry:n varainkäytössä tai -keräämisessä olisi jotain hämärää, haluan kommentoida asiaa formaalimmin rahastonhoitajan ominaisuudessa.Koska varmaankaan se ei ole kaikille selvää, voisin aluksi kertoa miten Baarin rahoitus on ennen ry:n perustamista hoidettu. Käytännössä ylläpitäjät omista pusseistaan maksoivat koko hoidon ylläpitoon liittyvät kulut, jonka lisäksi toki toimivat sivuston ylläpitäjinä. Tätä pidettiin pidemmän päälle kohtuuttomana ja haluttiin Baarin jatkuvaa olemassaoloa tukemaan perustaa tätä varten yhdistys. Mikäli kuitenkaan kerätyt varat eivät riittäisi ylläpitokustannuksia kattamaan joutuisivat yhdistyksen varsinaiset jäsenet kuitenkin jälleen kaivamaan kuvettaan isompien jäsenmaksujen muodossa.Jos mennään varsinaisiin lukuihin niin viimevuoden osalta Baarin tilinpäätös osoittaa että kannatusmaksuja on vastaanotettu kulujen jälkeen 567€. Ylläpidon kulut (ohjelmistot, hostaus...) puolestaan olivat 456,24€. Näihin kuluihin ei sisälly esimerkiksi kilpailuista maksetut palkinnot, ja koko vuoden tulos olikin 52,11€ tappiollinen. Tämä erotus siis lähtökohtaisesti katetaan ylläpidon henkilökohtaisista kukkaroista.Tällä hetkellä Kymppikerho-jäsenyyksiä on voimassa 19 ja Kolmen Kimppoja 12 - hyvin pieniä määriä seitsemän tuhannen käyttäjän sivustolle. Jos siis ajatus oli että rahaa olisi jotenkin ovista ja ikkunoista tullut mutta sitä ei vaan haluta käyttää on käsitys kovin väärä.Joudun valitettavasti toteamaan että argumenttina se, ettei Baarilla ole varaa maksaa moderoinnista kenellekään, on hyvinkin validi.Terveisin,Paistettu MörköBDSM-baari ryRahastonhoitaja
Halutaanko, että Baarissa saa sanoa mitä vain kenelle tahansa
kaikilla on vastuunsa vain omista tunteistaan, ei kenenkään muun?
Olen silti sitä mieltä, että "turvallinen tila" on aika toivoton konsepti - varsinkin, jos se estää eriävän tai vaikka vaan kielteisen ajatuksen esittämisen. Sanoisin, että sellainen ei luo "turvallista tilaa", vaan sysää sen entistäkin kauemmaksi.
En oikein näkisi, että mikään turvasanasysteemi toimisi tällä tai muulla suht julkisella foorumilla. Täällä joku muuten ehdotti, että tuonne foorumille lisättäisiin kokeeksi erikseen keskustelualue, joka on "turvallinen tila". En ihan pitänyt siitä, miten ehdotus täällä sanoitettiin, mutta olisin kieltämättä itsekin utelias näkemään, miten se toimisi.
Minusta Baarin sisäinen henki on mennyt huonoksi. Itsekään en nykyään oikein "jaksa" tätä foorumia, koska keskusteluihin ei tunnuta saavan mitään tolkkua. Tiedän myös, että moni ihminen ajattelee ihan samoin. Tänne ei haluta enää kirjoitella, kun vastaanotto voi pahimmillaan olla loukkaavaa ja väkivaltaista. Olisiko aika miettiä foorumin sääntöjä uudelleen, tai ainakin terävöittää mieliin mitä sääntö numero 10 missäkin vaiheessa tarkoittaa?10. Emme hyväksy henkilöihin kohdistuvaa epäasiallista kirjoittelua ja henkilöön tai nimimerkkiin kohdistuvat hyökkäykset ja niillä uhkailu ovat rangaistavia. Myös sukupuolen, suuntautumisen, tms. perusteella tapahtuva syrjintä ja vihakirjoittelu on kielletty. Vältä siis turhaa asioiden kärjistämistä ja suoranaista provosoimista eli trollaamista ja flametusta.Voisiko tähän aiheeseen kirjoittaa kolumnin, jossa ylläpito kertoo miten aikoo jatkossa varmistaa kaikille Baarilaisille turvallisen tilan olla ja kommentoida?
Ehkä yksi syy nostaa tämä aihe tikun nokkaan, on juuri se, että olisi kiva kuulla mielipiteitä koskien sitä, miten moderointia voisi kehittää ja miten ihmiset keskustelukulttuurin kokevat.