Baarin kannatusmaksut
Olin jo kirjoittanut julkaisuvalmiin blogimerkinnän siitä, miten en tälle foorumille enää riviäkään sisältöä tuota, ennen kuin tähän häirintäongelmaan tartutaan. Ei tarvinnut onneksi minun enää enempää mesota, oli tartuttu jo Kiitos uusista rangaistuskäytännöistä ylläpito, kuulostaa erinomaisen hyviltä linjauksilta!
Kärkäs keskustelukulttuuri hiljentää helposti ne keskustelijat, jotka olisivat halukkaita jakamaan ajatuksiaan ja laajentamaan maailmankuvaansa keskustelemalla asiallisesti erilaisista näkökulmista ja mielipiteistä. Epäilenpä että jokaista suunsa avaavaa "mielensäpahoittajaa" kohtaan on useita jotka vain hiljenevät ja poistuvat kun eivät koe keskustelua mielekkääksi.
Foorumeita ja nettiyhteisöjä on erilaisia ja ylläpitäjät luonnollisesti määrittää tyyliin. Jos ei viihdy niin aina voi perustee oman, erilaisen nettiyhteisön ja vetää sitä itselleen sopivammalla tavalla. Kuten osa on tehnytkin. Toisilla sallitaan vapaat keskustelutyylit ja toisilla linjana että muita keskustelijoita kohdellaan kunnioittavasti ja erilaiset mielipiteet tuodaan esiin rakentavasti muita keskustelijoita lynkkaamatta. Itse olen useammassa tällaisessa yhteisössä ja toisin kuin monet kuvittelevat, näissä yhteisöissä ei todellakaan olla aina samaa mieltä - kun annetaan tila tuoda ajatuksia ja mielipiteitä esiin ilman pelkoa lynkkaamisesta, erilaisten mielipiteiden ja näkökulmien kirjo vain kasvaa. Eri mieltä voi olla myös toisten näkemystä kunnioittaen ja sellainen keskustelu voi olla hyvin rikasta ja monipuolista. Käsitykseni mukaan näistä myös joudutaan harvoin bannaamaan ketään, koska provosoinnista viehättyneet kirjoittelijat siirtyvät itse otollisimmille alustoille.Itse jätän useimmiten osallistumatta Baarissa keskusteluihin, koska aiheet on arkoja ja on niin helppo joutua riepottelun kohteeksi ja tiedän etten herkempänä ihmisenä kuitenkaan pärjäisi terävimmille verbaaliakrobaareille. Jään mielummin lukijan rooliin ja se on ihan ok, Baari on antoisa paikka myös lukijan roolissa. Ajatusten jakamisille on tilaa sitten toisenlaisissa yhteisöissä.