Baarin kannatusmaksut
Mun päässäni lelu on hellittelynimi alistuvalle. En tiedä, onko sille suurempaa ajatusta, en ainakaan ole törmännyt sellaiseen.
Nimenomaan leluilla leikkimisestä (kirjaimellisesti ja roolin mielessä) kiinnostuneena olen tosin pohtinut että miksi tätä leikkijän roolia pitäisi nimittää, kun lelulle ei termistössä suoraa vastinparia ole (toisin kuin dom/sub, top/bottom -asetelmissa). Dom ja top toki kuvaavat tätäkin kohtalaisesti ja molempia olen mielialan mukaan profiilissa käyttänyt, mutta hassu puute tämä tavallaan on.
Lelulla leikitään, mutta lelu ei välttämättä alistu. On minun näkemykseni asiasta. Ehkä bottom olisi lähempänä kuin subi.
Lelulla on Omistaja? Vaikkei ehkä olisikaan pysyvä omistaja niin ainakin kyseisen leikin ajan lelu on leikkijänsä hallussa, omistuksessa. Kaipa voisi myös sanoa, että lelulla on Käyttäjä, mutta se on ehkä ainakin suomeksi vähän kömpelö. Engl. kontekstissa olen joskus nähnyt vastaparia User/toy kätettävän, mutta toimii niin ehkä paremmin kun heillä käsitteisiin user ja used liittyy muutenkin enemmän hyväksikäytön merkitys, mikä sopii kinkysti leluiluun. Leluhan on hyväksikäytettävänä tai "alistuu" hyväksikäyttöönsä. Leikkijän armoilla.
Lainaus käyttäjältä: Fia - 05.10.2020, 16:59Lelulla on Omistaja? Vaikkei ehkä olisikaan pysyvä omistaja niin ainakin kyseisen leikin ajan lelu on leikkijänsä hallussa, omistuksessa. Kaipa voisi myös sanoa, että lelulla on Käyttäjä, mutta se on ehkä ainakin suomeksi vähän kömpelö. Engl. kontekstissa olen joskus nähnyt vastaparia User/toy kätettävän, mutta toimii niin ehkä paremmin kun heillä käsitteisiin user ja used liittyy muutenkin enemmän hyväksikäytön merkitys, mikä sopii kinkysti leluiluun. Leluhan on hyväksikäytettävänä tai "alistuu" hyväksikäyttöönsä. Leikkijän armoilla.Itse taas vierastan kovasti kaikkia omistussuhteita ihmissuhteiden osalta ja sitä myöten myös tuota Omistaja-nimitystä, vaikka se varmasti monelle onkin varmasti sopiva. Leikkijä-termistä itselleni taas tulee mieleen enemmän toisen kanssa kuin toisella leikkiminen, kun taas Käyttäjä kuvaa kyllä minusta paremmin tapahtumaa (jossa toki siis leikitään, mutta leikkinä on se että toinen on toisen käytettävänä). Se liittääkö leluiluun hyväksikäytön riippuu ainakin minulla asetelmasta, reaktioautomaatin painelu ja yhdessä ihmettely on hieman erilaatuista leikkiä kuin sellainen jossa (pano)lelu saa tuntea olevansa olemassa vain toisen nautintoa varten.