Baarin kannatusmaksut
Kommunikaatio. Itse olen ajatellut, että ideaalisti pystyisi yhdessä käymään läpi suhdetta, keskustelemaan hyvistä jutuista, ja niistä mitkä meni pieleen, siitä miksi tultiin tähän päätökseen. Mitä opittiin ja myöskin että molemmat saisi kuulla toisen näkökulmat asioista, jotka voi olla hyvinkin erilaisia. Ja myös kiitos kaikesta ja mikään ei vie kauniita muistoja pois. Sillä tavalla molemmat pääsis jatkamaan helpommin. Vaatii kyllä kypsyyttä ja itsehillintää, ehkä jopa sitä, että molemmat on eron kannalla. Tuo ei välttämättä toimi jos toinen haluaa erota ja toinen ei. Tai jos toinen ei halua käsitellä asiaa. Ikävää silloin tietty kun erot menee rumasti. On paljon helpompi molempien jatkaa matkaa ja vapautua toisesta, jos voi käydä niitä asioita yhdessä läpi ja sitten toivottaa hyvää jatkoa.
Juuri tästä syystä kasvavan, ei kasvaneen. Ero antaa mahdollisuuden siihen kasvamiseen, tai, no, pakottaa siihen.
Kysyisin jatkokysymyksenä, että onko eron jälkeistä aikaa kyetty mietitään yhteisestä näkökulmasta? Jotkut ovat edelleen tekemisissä ex-kumppaniensa kanssa, mutta ei tämäkään aina ole itsestäänselvyys. D/s yhteisön pienen koon vuoksi, ei voi olla törmäämättä ex-kumppaniinsa uudelleen jos molemmat ovat "samoissa maisemissa". Toki suhteen aikana tehdyt sitoumukset (lapset, talous jne) voivat velvoittaa olemaan jatkossakin yhteydessä, mutta miten muuten eron jälkeistä aikaa on käsitelty? Toiset kokevat eron yksinäisyytenä, ahdistavana ja uuvuttavana. Voisiko eronnut kumppani tukea tätä?D/s suhteen näkökulmasta olen huomannut viimeaikoina miettineeni O:n tarinan loppua, jossa yksi näkökulma oli suhteen päättyminen eteenpäin luovuttamiseen. Sitä kautta määräaikainen tai sopimuksellinen suhde nousi ajatuksissani esiin. Paljonko se voisi vapauttaa pelkoa eroon liittyen, että suhteen jatkuminen/päättyminen olisi osa suhdekeskustelua? Pelkästään avioerojen näkökulmasta noin puolet suhteista säilyvät ja toinen puoli eroaa. Entäpä muiden suhteiden osalta? Jos ajattelee montako suhdetta on tarvittu, että on löytänyt pysyvän suhteen, niin suhdelukuhan on vielä tätä pahempi.