Baarin kannatusmaksut
lemmikiltä lainattu: "Tässä on kritisoitu tapaa argumentoida, koska se on tehty tavalla, joka varmimmin on este ihan itse esitettyjen tavoitteiden saavuttamiselle."Ehkä ohi aiheen, mutta itse välillä pohdin, että onko lopulta sananvapaus ja ilmaisunvapaus se ylempi tavoite, jota tavoitellaan ja pyritään toteuttamaan. Ehkä puolin ja toisin.
Syitä ulkopuolisuuden tunteisiin on monenlaisia. Se, ettei tule hyväksytyksi omana itsenään, lienee monella itsensä ulkopuoliseksi kokevalla se ydinajatus. Tässä ketjussa on tullut esiin ainakin ylipaino, vääränlainen kinkyys ja vähemmistöjen syrjintä. Kinkypiirit ovat yhteiskunnan pienoismaailma ja valitettavasti täälläkin tulee olla tietynlainen, jotta ns. kelpaa mukaan.Jos tämä ketju auttaa edes yhtä itseään etsivää uutta kinkyjä löytämään kaltaisiaan tai edes tiedostamaan, ettei sittenkään ole yksin, ei keskustelu ole ollut turha.
Mihin perustuu väittämä, ettei ylläpito-täppä nickin yhteydessä lisäisi kommentin painoarvoa? Tälleen piakkoin valmistuvana sosiaalipsykologina väitän, että valtaapitävän ominaisuudessa kommentointi huolimatta siitä, että yksilö itse voi kokea tehneensä sen yksityishenkilönä, muistuttaa aina valtasuhteista.Mielestäni on vähintään kyseenalaista ylläpidon osallistua kommentointiin muulloin kuin arvoneutraaleissa aiheissa, muistuttaakseen foorumin säännöistä tai esim. antaakseen varoituksia. Itse olen tähän saakka ollut melko lailla tyytyväinen ylläpidon toimiin - vapaaehtoistyö ansaitsee kaiken arvostuksen ja onhan tällainen foorumi hiton kiva olemassa. Puolueettomuutta voisi mielestäni kohtuudella olettaa, mutta tälle en mitään mahda. Ylläpito toimii täsmälleen kuten haluaa. Tämä palsta ei ole demokratia, mikä lienee lähinnä hyvä asia.Kukin näyttää lähinnä lukevan rivien välistä juuri sen, minkä haluaa. Omaa kantaansa puoltava kärsii yleensä vahvistusharhasta, jolloin objektiivisuus on mahdotonta koska "noi yhet on aina just tollasia". Luin ajatuksella läpi koko ketjun, enkä huomaa vähemmistön käyttäneen sen pahempaa kieltä kuin enemmistön. Saatan toki itse kärsiä mainitusta vahvistusharhasta ja joku tilastonikkari voisi tehdä esim. graafin aiheesta.Kukaan ei ole kiistänyt sitä, etteikö enemmistöllä olisi yksilökohtaisia ongelmia: on syrjintää työpaikoilla, väkivaltaisia ihmissuhteita, sairauksia, surua. Tuskin kenenkään elämä on pelkkää biletystä ja ruusuilla tanssimista. Vähemmistöjen suhteen ongelma on syvemmällä. Se on yhteiskunnan rakenteissa ja yleensä enemmistölle näkymättömissä, koska vähemmistöjen kohtaama systemaattinen syrjintä ei koske heitä. Asiasta kiinnostuneet voivat esim. lukea Susi Nousiaisen kolumnin ja pohdiskella omia ongelmiaan ja etuoikeuksiaan. https://yle.fi/uutiset/3-11265748
Tää ketju on samanlaista, kuin pelata pulun kanssa shakkia.
Lainaus käyttäjältä: Pip - 12.04.2020, 13:46Tää ketju on samanlaista, kuin pelata pulun kanssa shakkia.Kumpi voitti? -lemmikki, edelleen ihan yksilönä, vaikka nimimerkki purppuraisena hohkaakin
Mihin perustuu väittämä, ettei ylläpito-täppä nickin yhteydessä lisäisi kommentin painoarvoa? Tälleen piakkoin valmistuvana sosiaalipsykologina väitän, että valtaapitävän ominaisuudessa kommentointi huolimatta siitä, että yksilö itse voi kokea tehneensä sen yksityishenkilönä, muistuttaa aina valtasuhteista.Mielestäni on vähintään kyseenalaista ylläpidon osallistua kommentointiin muulloin kuin arvoneutraaleissa aiheissa, muistuttaakseen foorumin säännöistä tai esim. antaakseen varoituksia. Itse olen tähän saakka ollut melko lailla tyytyväinen ylläpidon toimiin - vapaaehtoistyö ansaitsee kaiken arvostuksen ja onhan tällainen foorumi hiton kiva olemassa. Puolueettomuutta voisi mielestäni kohtuudella olettaa, mutta tälle en mitään mahda. Ylläpito toimii täsmälleen kuten haluaa. Tämä palsta ei ole demokratia, mikä lienee lähinnä hyvä asia.
---Mielestäni on vähintään kyseenalaista vaatia ylläpidolta ( siis ihmisiltä, jotka palkatta tekevät töitä foorumin eteen, ilmeisesti rakkaudesta lajiin?) tuppisuuna nurkassa seisomista ja kommentoimista vain kysyttäessä ja silloinkin kollektiivisen ylläpidon ominaisuudessa. Eikös se nikki Konehuone hoida tuon jutun .Samoin minusta on oikeudenmukaista, että keskustelupalstan ylläpito saa keskustella myös ylläpitämällään keskustelupalstalla siinä missä muutkin. Jos eivät saisi, se olisi vähän niinkuin vaikka koripalloseuran hallituksen jäsenet eivät saisi pelata, tuomaroida tai valmentaa koripalloa, ainoastaan istua kokouksissa ja leipoa pullaa myyjäisiin?---
Lainaus käyttäjältä: Viridian - 12.04.2020, 20:15---Mielestäni on vähintään kyseenalaista vaatia ylläpidolta ( siis ihmisiltä, jotka palkatta tekevät töitä foorumin eteen, ilmeisesti rakkaudesta lajiin?) tuppisuuna nurkassa seisomista ja kommentoimista vain kysyttäessä ja silloinkin kollektiivisen ylläpidon ominaisuudessa. Eikös se nikki Konehuone hoida tuon jutun .Samoin minusta on oikeudenmukaista, että keskustelupalstan ylläpito saa keskustella myös ylläpitämällään keskustelupalstalla siinä missä muutkin. Jos eivät saisi, se olisi vähän niinkuin vaikka koripalloseuran hallituksen jäsenet eivät saisi pelata, tuomaroida tai valmentaa koripalloa, ainoastaan istua kokouksissa ja leipoa pullaa myyjäisiin?---Vahvat komppaukset! En todellakaan halua, että ylläpidosta tulee keskustelufoorumin ulkopuolisia tai hiljaisia jäseniä. Jestas. Mielestäni tuo on tosi hyvä käytäntö, että kommentin lopussa (tai alussa) mainitaan, että tämä on yksilön mielipide ja Konehuone-nikki toimii erikseen. (Joo, tottakai siitä voi edelleen saada valtaviboja, mutta ehkä tässä helpottaa se, että jotenkin edes tietää tai tuntee ihmisiä nikkien takana.)