Baarin kannatusmaksut
Lainaus käyttäjältä: pikkusisko - 17.11.2019, 12:21Sukupuolittuneiden stereotypioiden tiedostaminen ja kyseenalaistaminen tekisi minusta hyvää jokaisen psyykelle. Siinä vaiheessa jos huomaa toimivansa tai ajattelevansa jollain ikävältä tuntuvalla tavalla vain siksi että penis joko on tai puuttuu, on ehdottomasti aika heivata pyrkimys täyttää sellaisia odotuksia.Ympyrä sulkeutuu. Kolumnistin avauksessa stereotypiat ovat ok mutta vaihtamalla kohde, eivät enää ole.
Sukupuolittuneiden stereotypioiden tiedostaminen ja kyseenalaistaminen tekisi minusta hyvää jokaisen psyykelle. Siinä vaiheessa jos huomaa toimivansa tai ajattelevansa jollain ikävältä tuntuvalla tavalla vain siksi että penis joko on tai puuttuu, on ehdottomasti aika heivata pyrkimys täyttää sellaisia odotuksia.
Minä luulen toysnstuff että sinun mielipiteesi on nyt tullut selväksi
Siinä vaiheessa jos huomaa toimivansa tai ajattelevansa jollain ikävältä tuntuvalla tavalla vain siksi että penis joko on tai puuttuu, on ehdottomasti aika heivata pyrkimys täyttää sellaisia odotuksia.
Ah Baari. Muutaman viikon olen ollut lukematta ja tämä on pisin uusi ketju. Palautti hyvin mieleen miksi olen hävinnyt täältä pois.
Mitä jos pitäisit tuon keittiöpsykologisoinnin ja toisten sukupuolen patologisoimisen ihan omana tietonasi.
Se ei kuulu tänne ja on myös ihan helvetin mautonta ja epäkohteliasta toisia ihmisiä kohtaan (sen lisäksi, että se on sisällöllisesti puhdasta roskaa).
bikantti: konversioterapia on eri asia, kuin terapia, jossa tavoitteena on integroida torjuttu ja poislohkottu takaisin mielen käytettävissä oleviin sisältöihin.
Lainaus käyttäjältä: toysnstuff - 18.11.2019, 00:48bikantti: konversioterapia on eri asia, kuin terapia, jossa tavoitteena on integroida torjuttu ja poislohkottu takaisin mielen käytettävissä oleviin sisältöihin. Pakko kysyä tarkennus kun ehkä mennyt ohi tai oon itse tulkinnut väärin...Miten laajasti ajattelet sukupuoli-identiteetin ongelmien kumpuavan jostain torjutusta/poislohkotusta asiasta? Varmasti joillain henkilöillä voi niin olla, mutta noista sun kirjoituksista sai sellaisen kuvan että pidät koko ilmiöä vain oireena jostain tukahdetusta traumasta tms.Tän hetken transprosessiin kuuluu tutkimusvaihe missä muut mahdolliset syyt yritetään selvittää. Ja jos epäilyksiä on niin sit tutkitaan lisää ennen kun edetään hoidoissa. Itselläkin lykkääntyi hoidot vuodella kun olin epävarman oloinen asiasta, ei päästetty jatkoon. Lasten ja nuorten kohdalla ollaan varmastikin vielä varovaisempia. Vuosi taideterapiassa ja omat epäilykset ja mitä-jossittelut oli hälvenneet, sit alkoi hoidot. Peilin edessä koettu dysforia katosi neljännen laserepiloinnin jälkeen kun viiksien varjoa näkyi enää vain vähän.. hiton helpottavaa elämän kannalta. Voihan se tietty olla että se sun teorian mukainen juurisyy tulee jossain vaiheessa taas kummittelemaan ja joku aamu herään siihen että kyynärpää vituttaa . Mutta näillä näkymin suunta on aika päinvastainen.
Ummikolta kysymys :Onkos susta Onez parempi, että muiden tahojen toimesta käydään läpi ns. "että susta nyt varmasti tuntuu tältä ja tää nyt ihan varmasti on mitä sä haluat" vai että varaisit vaan ajan ja jotain napsittaisiin pois ?Siis en hae mitään muuta tällä kuin prosessin läpikäyneen ihmisen rehellistä mielipidettä.
Silloin on aika selvittää, mihin se paha olo liittyy. Mihin kaikkeen se kytkeytyy. Ja miten sen saa pois. Ei kieltämällä, vaan hyväksymällä sen "ikävältä tuntuvan asian" validiksi kokemukseksi, joka kertoo kuin viesti, että jotain on nyt työstämistä vailla. Se kertoo kasvun ja kehityksen paikoista. Ellei sitten halua pakoilla ikävää oloa - mihin nykyään meillä on yhä enemmän kulttuurillisesti hyväksyttyjä keinoja ja tapoja.Se "odotus" tuossa esimerkissäsi voi hyvinkin olla myös oma toive, joka vain koetaan vieraaksi siksi, ettei henkilö koe pystyvänsä vastaavan siihen. Eli kokee, ettei ole riittävä sen toteuttamiseen. Kun tämä riittävyyden tunto saavutetaan, se "odotuksen kohde" voi muuttua tavoitelluksi ja tavoitetuksi asiaksi, joka tuottaa tyytyväisyyttä.Jos yritän oikein kovasti yksinkertaistaa asiaa, niin esitetään se näin:Samaistuminen on termi, joka kuvaa sitä, että ihminen mieltää itsensä jonkin kaltaiseksi. Samaistuminen - identifikaatio - on ihmisen egon kannalta äärimmäisen tärkeä juttu. Sen avulla me luodaan itsemme ja pidetään itseämme kasassa. Sukupuolen suhteen on kahdenlaisia samaistumisia: miehiin sekä naisiin. Jokainen kehittää samaistumisia sekä miehiin, että naisiin.Sitten alkaa se kehitys, mikä luo sukupuolieroja identiteetissä. Eli tiettyjen tapahtumien myötä, joista osa on yleisiä ja osa yksittäisiä - alkaa näiden samaistumisten blokkaaminen. Tällöin mielestä pyritään karkoittamaan 'väärään' sukupuoleen liittyviä samaistumisia. Jos poikavauva on ensin samaistunut voimakkaasti äitiinsä ja huomaa tämän jälkeen sukupuolierot (sekä hyväksyy aikanaan, että ne ovat olemassa, eikä kiellä niitä) hän alkaa karkottamaan näitä äitisamaistuksia ja (ylenmääräisesti) painottamaan isäsamaistuksia. Jos isä on kuitenkin joku, joka ei tarjoa eikä tue hyviä identifikaation puolia, poikalapsi tarvitsee niitä muualta. Jos niitä ei mistään saa - tai saa riittämiin - niin hän voi jäädä tuskailemaan sukupuolista riittämättömyyttään, epämiehisyyttään, tai palata aikaisempiin äitisamaistuksiin. Tällöin, simppelisti kerrottuna, hänellä olisi vaikkapa 30% miehisiä samaistuksia ja 70% naisellisia. Onko tän jälkeen kumma, että pojasta alkaa tuntua, ettei hän oikein koe itseään mieheksi vaan naiseksi?Pojan kannalta probleema on siinä, että hän ei saanut niitä hyviä miehisiä samaistuksia ja miehistä hyväksyntää, mitä hän oli halunnut ja tarvinnut. Niitä kohtaan on voinut tulla estymiä tai pelkoja. Arvonkieltoa. "No en haluaiskaan olla!" Ja kuitenkin oireet paljastaa, että joo-o, on siellä jotain. Jos tällaselle lapselle saadaan tuettua sukupuoli-identiteetin kasvua niin, että hän voi samaistua omaan sukupuoleensa ja ottaa oman kehonsa vastaan ja haltuun sellaisena kuin se on, niin minun mielestä se on mitä hienointa ja tavoittelemisen arvoista tukea nuorta sielua kohtaan.Saa olla eri mieltä.[edit: "koe" sana puuttui yhdestä kohtaa]