Baarin kannatusmaksut
Jäin mietiskelemään empatiakyvyttömyyttä ja tilanteita, joissa ihminen vaikuttaa empatiakyvyttömältä. Mulla on omakohtaista kokemusta sessioimisesta ihmisen kanssa, joka oli huolehtiva ja ihana ja empaattinen. Paitsi, jos tapahtui jotain oikeasti ikävää (mua esimerkiksi sattui vahngossa ihan liikaa). Näissä tilanteissa ko. ihminen ei pystynyt auttamaan mua ollenkaan. Jäin siis täydellisen yksin. Mun tulkinta on, että hän ei kyennyt kohtaamaan omaa epäonnistumistaan eikä mun pahaa oloa. Ei siksi, ettei olisi välittänyt, vaan koska se tuntui liian kurjalta. Kyseessä ei silloin ole empatiakyvyttömyys (itseasiassa ehkä ihan sen vastakohta), eikä ko. tilanteita oikein olisi voinut ennakoida. Lopputulos on tietenkin mun kannalta sama, mutta kaiketi se mitä yritän tällä sanoa, on että toista ei opi tuntemaan muutoin kuin tutustumalla. Ei sen toisen harteille voi laittaa vaatimusta osata etukäteen kertoa kaikkea itsestään ja reaktioistaan. Ja näiden leikkien leikkiminen sisältää hallitun riskin ottamista ja seurausten kantamista ihan omin pikku hartioin...
Jos ollaan vaan ihmisiä, jotka tekee virheitä ja toimii joskus itsekkäästi. Jokainen meistä on ollut joskus toiselle julma, ja sillä ihmisellä on oikeus loukkaantua ja tuntea tunteita.