Kirjoittaja Aihe: Kahdenlaisia subeja?  (Luettu 35843 kertaa)

Viridian

Vs: Kahdenlaisia subeja?
« Vastaus #105 : 11.03.2017, 14:12 »
Mitäs sit mun kaltaiset subit on? :D Alistun pääosin vain makuuhuoneessa, mutta alistumista voi tapahtua myös makuuhuoneen ulkopuolella esim bileissä ja etätehtävien muodossa. Kuitenkaan varsinainen 24/7 suhde ei ole kai oma juttuni. Oonko mä joku välimuoto?  ::)

Siellä oli se "Hiz'in lista", mistä voi katsella välimuotoja.

Aina voi laittaa kahden asian väliin välimuodon, ja kun välimuoto on saatu määriteltyä, sen välimuodon ja edellisten rajausten väliin osuu taas ihmisiä, jotka voivat rakentaa oman välimuotonsa jne. jne. loputtomiin kunnes jokaisella ihmisellä on ihan oma henkilökohtainen yksiö -lokero. Vastaavasti voi myös rajata omaa lokeroaan liittämällä kuvioon sivuilta muita ominaisuuksia, joilla voi rajata erityisyytensä vielä tarkemmin.

Mutta alunperin aloitusta lukiessa tulkitsin, että aloitus ei ehkä halunnut rajata asiaa kaavamaisesti ulkoisen ilmenemisen perusteella, siis siihen, missä alistumista harjoitetaan niinkuin arkkitehtoonisessa ja maantieteellisessä mielessä.

Vaan ehkä ennemminkin rajausta piirrettiin alistumisen syyn/merkityksen/luonteeseen liittyvien asioiden mukaan. Karkea jako kohdistui siihen, onko alistuminen syvä omaan itseen kuuluva tarve, jota sitten tyydyttää enemmän tai vähemmän, miten sattuu tilanteet tai elämä tai ympäristö mahdollistamaan. Vaiko asia, josta voi sopivasti toteuttaen saada itselleen iloa tai rentoutumista tai mitä lienee, ilman, että ominaisuus pyrkisi esille sen vääjäämättömämmin muussa olemuksessa.

Luulen, että aika harva osuu ääripäihin, ehkä tästä saisi jonkinlaisen kaksikyttyräisen Gaussin käyrän, jos aloittajan arvio pitäisi paikkansa, tai sitten yksikyttyräisen klassisen, missä suurin osa olisikin niitä räätälöityjä välimuotoja?

Ketjussa on pohdittu syytä siihen, miksi pitäisi lokeroida. Useimmiten syynä kai juurikin se, että itselleen vastakappaletta hakiessa itselle ja toiselle saattaa olla merkityksellistä se, mitä siellä kummankin pään sisässä tapahtuu, miksi ja miten ja millä mekanismeilla ja miten itseään palkiten tai vahvistuen systeemit ihmisessä toimii kun hän "suorittaa alistusmis-toimintoja" ( tai alistamis-toimintoja ;)). Kun siihen alkaa pureutumaan, yksi ensimmäisiä kysymyksiä saattaa olla juurikin tuo, onko kyseessä olemus vai rooli, miten henkilö itse kokee olevansa, ja millä perusteella. Kommunikointi kun pitää aloittaa jostain, ja helpointa on lähteä karkeista lokeroista ja kaventaa keskustelua yksityiskohtiin sitten homman edetessä.

En rupea arpomaan perhis sinun päänsisuksiasi, itse tiedät varmaan parhaiten. Tuntemillani miehillä esiintyy monenlaisia versioita, ja joskus ihminen voi vuosien jälkeen yhtäkkiä havaita joko muuttuneensa, tai sitten alunperinkin tulkinneensa itse itseään väärin tai aiheen sivusta. Eniten kai on merkitystä yhteensopivuudella, kuin sillä, mitä nimeä ominaisuuksilleen haluaa käyttää.

Vir, truukukkahattu

Sigmamies

• V.I.P.
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
« Vastaus #106 : 11.03.2017, 17:29 »
Kahdenlaisia?

Jokainen subi on erilainen ja jokaisesta subista voi tehdä sellaisen mikä sopii just sillä hetkellä omaan makuun  :P

Radien

• Vieras
« Vastaus #107 : 11.03.2017, 19:00 »
En usko, että yhdenkään alistujan "ydintä" voi muuttaa. Oikeanlainen vastapari voi tuoda alistujan oikean ytimen esiin, mutta en oikeasti usko että kuka tahansa voi tehdä kenestä tahansa mitä tahansa - etenkin jos halutaan välttää psyykkisiä vahinkoja. Niitä psyykkisiä vahinkoja ja riittämättömyyden tunteita syntyy juuri siksi, että yritetään tunkea alistujia ihan vääriin lokeroihin.

Minä en pidä tuosta yhdeksän tason listasta, koska se on selkeästi laadittu "paremmuusjärjestykseen". Sen myös alunperin tarkoitettu lesbosuhteisiin, joten se ei ole minusta ihan yksiselitteisesti yleistettävissä homo- ja heterosuhteisiin. Sukupuolirooleilla on merkitystä.

Pidän itse paljon enemmän Master Tanoksen Five point scale of bottoms-määritelmästä. Niille jotka eivät tiedä niin Master Tanos on SlaveRegisterin luoja. Linkistä löytyy alkuperäinen määritelmä, mutta tässä hyvin vapaa suomennos:

1. Fetisisti-bottom

Ennen kuin kukaan suuttuu niin tällä siis tarkoitetaan niitä fettareita, joille fetissi on paljon suurempi ja pakottavampi asia kuin "mieltymys". Jotkut fetisistit haluavat alistua fetissinsä kautta, ja heillä on hyvin vähän kiinnostusta alistua oman fetissifantasiansa ulkopuolella. Osa heistä ei myöskään kaipaa mitään syvällisempää vuorovaikutusta topin kanssa, koska heille on tärkeintä saada oma fetissinsä täytetyksi. Huom. edellinen lause on tietysti karkea yleistys.

2. Masokisti

Masokisti luovuttaa topille auktoriteetin satuttaa, nöyryyttää tai esimerkiksi fyysisesti rajoittaa itseään (esim. bondage). Sessio silti rakentuu tasa-arvolle ja sen selkeänä tavoitteena on molemminpuolinen nautinto.

3. Sessiosubi (Roleplay submissive)

Sessiosubi alistuu roolissa, joka voi kestää parista tunnista useisiin päiviin - se on joka tapauksessa vain väliaikainen tila. Session tarkoituksena on molemminpuolinen nautinto, vaikka sessio onkin luonteeltaan epätasa-arvoinen.

4. Palvelija

Palveluorientoitunutta bottomia voi olla vaikeaa erottaa pitkässä parisuhteessa elävästä sessiosubista. Palvelija palvelee topia puhtaasti palvelemisen ilosta, ei siis alistuakseen. Esimerkiksi palvelija voi haluta pestä topin pyykit. Ei sen vuoksi, että kokisi sen alistavaksi vaan sen vuoksi että topilla olisi puhtaat vaatteet. Hän saa nautintonsa siitä, että voi tuottaa nautintoa toiselle. Sessiot voivat rakentua myös puhtaasti topin nautinnolle. 

5. Orja

Bottom, jolla ei ole oikeuksia suhteessa topiin. (Nyt joku miettii esim. turvasanaa niin se menettää Master/slave-suhteen vanhetessa merkityksensä - jos sellaista on koskaan edes käytetty). Master/slave-suhteen yksi keskeisimmistä elementeistä on topin palveleminen, mutta palvelijan ja orjan ero on omistussuhde. Orja ei voi valita millä tavoin hän Omistajaansa palvelee, eikä hän myöskään voi kieltäytyä palvelemasta horjuttamatta omistussuhteen perustaa. Sessioiden päätarkoitus on topin nautinto, orja saa nautintonsa jos se hänelle suodaan.

Orjat voidaan jakaa kahteen kategoriaan:

5A. Ulkoisesti orjuutetut
- Käytetään ulkoisia kiristyskeinoja esim. "jos et tee näin niin lähetän nämä valokuvat äidillesi", orjaa pidetään häkissä Omistajan poissaollessa tai hänet lukitaan pysyvästi tavalla tai toisella. 

5B. Sisäisesti orjuutetut 
- Orjuus perustuu voimakkaaseen tunnesiteeseen topia kohtaan. Tunneside pyritään rakentamaan niin voimakkaaksi, ettei orja voi lähteä. Luonnollisesti tällaiset suhteet rakennetaan hiljalleen vuosien saatossa, koska manipulointi ei pidemmän päälle toimi.

« Viimeksi muokattu: 12.03.2017, 00:30 kirjoittanut Radien »

Switchy

• Vieras
« Vastaus #108 : 11.03.2017, 19:50 »
Saako ihan avoimesti kysyä, onko tuo 5 A täysin eettinen tapa? Mitä tarkoittaa pysyvä lukitseminen? Ihan yleisellä tasolla, ilman mitään yksilöintiä tai henk.kohtaisuuksia kysyn. Onko tuo kuvilla kiristys siis tosiaan yleinen tapa, ja molempien fetissi (siis yleisesti omistajan ja orjan molempien haluama tyyli)?

telle

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
« Vastaus #109 : 11.03.2017, 20:14 »
Olipa kiva jaottelu, pidän lokeroista ❤ 2, 3, 4 ja 5 b on juuri minua

Radien

• Vieras
« Vastaus #110 : 11.03.2017, 20:40 »
Saako ihan avoimesti kysyä, onko tuo 5 A täysin eettinen tapa? Mitä tarkoittaa pysyvä lukitseminen? Ihan yleisellä tasolla, ilman mitään yksilöintiä tai henk.kohtaisuuksia kysyn. Onko tuo kuvilla kiristys siis tosiaan yleinen tapa, ja molempien fetissi (siis yleisesti omistajan ja orjan molempien haluama tyyli)?

Viimeksi kun lähdin keskustelemaan näistä asioista niin lähdin koko foorumilta, koska moraalikonklaavi kokoontui. Nyt otan kuitenkin saman riskin :D

Master/slave suhteet ovat vaarallisia lähinnä kahdesta syystä: 1) Niitä yritetään rakentaa liian nopeasti eikä anneta orjan sopeutua osaansa tai 2) M-osapuoli on sopimaton osaansa. Sopimattomuuden ei tarvitse tarkoittaa persoonallisuushäiriötä vaan ihan vaikka sitä, että oma elämä ei ole kaikin tavoin hallussa. Jos suhdetta johtaa henkilö, joka ei kykene johtamaan itseään niin turmiolle mennään. Sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa onko se suhde rakennettu 5A:n tai 5B:n varaan. Molemmat tavat kuitenkin edellyttävät tehokasta kommunikointia osapuolten välillä. Kyse on siitä, että molemmat hakevat samaa asiaa ja kantavat oman vastuunsa. Mitään tilastoja minulla ei ole (koska niitä ei ole olemassa), mutta olen saanut sen käsityksen että suurin osa onnistuneista 5A-suhteista löytyy Femdomin puolelta. Ehkä miesorjat kaipaavat suoraviivaisempaa käsittelyä kuin naisorjat, ja ehkä Mistressit ovat vähän nöyrempiä kuin "male privilegessään" palloilevat Masterit.

Ootko varma, ettet oo vaan orja-in-denial :D Uskottelet itsellesi olevasi subi, mutta sitten kuitenkin teet just tasan niin kuin Herra käskee :D

Switchy

• Vieras
« Vastaus #111 : 11.03.2017, 21:15 »
Selvä ;) Juu, eipä näitä kannata liikaa yrittää ymmärtää, mutta perusajatuksen ymmärrän vallan hyvin :) Loppu onkin varmasti tosiaan henkilöiden omaa mieltymystä ym.ym...

Lady Whip

• Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
« Vastaus #112 : 12.03.2017, 00:23 »
Tykkään subeista jotka ovat 2,3 ja 4 ryhmään kuuluvia.
Miksei ykkönenkin ja siinä erityisesti viehättää lause:"Osa heistä ei myöskään kaipaa mitään syvällisempää vuorovaikutusta topin kanssa, koska heille on tärkeintä saada oma fetissinsä täytetyksi."
Joskus  mukava sessioida ilman suuria tunteita ja vain tehdä.

helle

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Galleria
« Vastaus #113 : 12.03.2017, 00:33 »
Vaikka ei ole sinänsä tarvetta lokeroille kun en hae seuraa, niin kyllä näiden asioiden mietiskely on auttanut sen oivaltamisessa, mistä itse voisin nauttia tai saada muuten tyydytystä.

Rautaperse

• Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Kultsin oma, 100% monogaaminen
  • Galleria
« Vastaus #114 : 12.03.2017, 02:07 »
On mahdotonta luokitella subeja, sillä D/s-suhde riippuu subin ja dominoivan osapuolen tarpeista. Toki yhteisen matkan varrella yleensä suhde löytää uusia muotoja  :).

Rp, skenen muumio

telle

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
« Vastaus #115 : 12.03.2017, 08:11 »

Viimeksi kun lähdin keskustelemaan näistä asioista niin lähdin koko foorumilta, koska moraalikonklaavi kokoontui. Nyt otan kuitenkin saman riskin :D

Master/slave suhteet ovat vaarallisia lähinnä kahdesta syystä: 1) Niitä yritetään rakentaa liian nopeasti eikä anneta orjan sopeutua osaansa tai 2) M-osapuoli on sopimaton osaansa. Sopimattomuuden ei tarvitse tarkoittaa persoonallisuushäiriötä vaan ihan vaikka sitä, että oma elämä ei ole kaikin tavoin hallussa. Jos suhdetta johtaa henkilö, joka ei kykene johtamaan itseään niin turmiolle mennään. Sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa onko se suhde rakennettu 5A:n tai 5B:n varaan. Molemmat tavat kuitenkin edellyttävät tehokasta kommunikointia osapuolten välillä. Kyse on siitä, että molemmat hakevat samaa asiaa ja kantavat oman vastuunsa. Mitään tilastoja minulla ei ole (koska niitä ei ole olemassa), mutta olen saanut sen käsityksen että suurin osa onnistuneista 5A-suhteista löytyy Femdomin puolelta. Ehkä miesorjat kaipaavat suoraviivaisempaa käsittelyä kuin naisorjat, ja ehkä Mistressit ovat vähän nöyrempiä kuin "male privilegessään" palloilevat Masterit.

Ootko varma, ettet oo vaan orja-in-denial :D Uskottelet itsellesi olevasi subi, mutta sitten kuitenkin teet just tasan niin kuin Herra käskee :D

En tunnusta. Mutta eikö ollutkin ihan hyvä yritys  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

mauje

• Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
« Vastaus #116 : 12.03.2017, 08:30 »
Minusta jokainen on erilainen ja saa ollakin :) Ongelmallista voi sitten olla sen/niiden yhteensopivien kohtaaminen.

Joskus aiemminkin olen lukaissut nuo lokerojutut...yhteenkään en suoraan sovi. Tosin en keksi miksi edes pitäisi?

Pystyn useammasta lokerosta noukkimaan asioita joihin voin suostua ja sitten sellaisia jotka olisivat kivoja jos itse olen se vievä osapuoli.

Näin minä, joku muu toisin.

kuunlilja74

• Vieras
« Vastaus #117 : 12.03.2017, 10:08 »
Mä en oikein löytänyt itseäni mistään lokerosta.
Enkä mä taida vielä itsekkään ihan tietää mitä olen.
Masokisti en ole pätkääkään.
Subi olen,mutta alistuminen voisi jatkua myös sessioiden ulkopuolellakin,ihan arjessakin.
Ei siis pelkästään sessiosubikaan.
Ehkä jotain sessiosubin ja palvelijan välimaastosta.

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #118 : 12.03.2017, 10:25 »
Mitäs sit mun kaltaiset subit on? :D Alistun pääosin vain makuuhuoneessa, mutta alistumista voi tapahtua myös makuuhuoneen ulkopuolella esim bileissä ja etätehtävien muodossa. Kuitenkaan varsinainen 24/7 suhde ei ole kai oma juttuni. Oonko mä joku välimuoto?  ::)

Olet nuori nainen, joka on eksyksissä seksuaalisuutensa ja osin myös elämänsä kanssa. Voi olla, että alistuminen on osa sinua, ja voi olla ettei se ole, ehkä ajan kanssa löydät itsesi.

Täällä se voi kuitenkin olla vaikeaa, näillä ihmisillä täällä on tapana manipuloida ja ohjailla itsensä kanssa eksyksissä olevia omien tarpeidensa tyydyttäjiksi, että sen asian kanssa kannattaa olla tarkkana.

Pahimpia ovat ne, jotka kovasti varoittelevat muista, se on sumuverhoa jolla ne peittelee omia itsekkäitä tarkoitusperiään.

IKRM

Ishtar

« Vastaus #119 : 12.03.2017, 11:12 »
swichaavat sadomasokistit submissiivisin vivahtein

Aah. Mä taisin just löytää itseni. :D