Baarin kannatusmaksut
Toki on niin, että maskuliinista energiaa löytyy helpoiten cis-miehistä kuin cis-naisista (trans- ja muu-ihmisiin en koe seksuaalista vetoa).
Kiitos tähän asti tulleista vastauksista, ja erityisesti oman kokemuksen jakamisesta. Nyt keskustelua jatkaakseni haluaisin kysyä lukijoilta liittyen Ninthin pointtiin. Kuinka cis-henkilöt kokevat oman sukupuolensa? Onko teillä voimakas kokemus omasta naiseudesta/mieheydestä ja missä se tulee vahvasti esille? Onko jonkun kokemus enemmänkin että no tässähän tämä keho on, mutta ei ole niin voimakas side siihen sukupuolen kokemukseen? Ja kuinka moni tuntee sukupuoleen liittyvän lokeronsa varsin riittäväksi, vai onko ehkä mahdollisesti joitain asioita mitä ei uskalla tehdä tai tunnustaa lokeron ulkopuolisuuden pelosta?
Lainaus käyttäjältä: vila - 15.01.2019, 11:25Toki on niin, että maskuliinista energiaa löytyy helpoiten cis-miehistä kuin cis-naisista (trans- ja muu-ihmisiin en koe seksuaalista vetoa).Olen aidosti utelias sen suhteen, että mistä tiedät ihmisen tavatessasi että hän on trans- ja/tai muunsukupuolinen ja tiedät olla viehättymättä hänestä? Itse kuulun siihen porukkaan joka todennäköisesti erottuu cissukupuolisista kuten haluankin erottua (edellyttäen että katsojalle edes tulee mieleen että on olemassa muutakin kuin cismiehiä ja cisnaisia), mutta tosi monet meistä eivät. Ei edes ilman vaatteita. Olen itsekin elänyt joitain vaiheita elämästäni naisen tai miehen näköisenä, en sitten tiedä kuinka moni on meedioinut että täähän ei olekaan oikeasti cis vaikka ns. näyttääkin cissukupuoliselta.
Ninth: koska minulle sukupuoli on nimenomaan tuo biologinen jako urokseen ja naaraaseen, näen että siinä on vastinpari. Nisäkkäät eivät muuten yleensä lisäänny. Se, että joku menettää lisääntymiskykynsä ei sinänsä muuta asiaa, koska ne rakenteet ovat yhä olemassa, ne eivät vaan toimi normaalisti. Samoin se haluaako ihminen lapsia on asian kannalta irrelevanttia, koska henkilöllä kuitenkin on kyky siihen mielen muuttuessa.
Sukupuoli määrittyy lopulta todella helposti; sukupuolen funktio (kuten nimikin siihen jo viittaa), on lisääntyminen. Se, mikä on keinosi lisääntyä, on myös sukupuolesi.
Lainaus käyttäjältä: Kahlitsija - 14.01.2019, 07:18Ninth: koska minulle sukupuoli on nimenomaan tuo biologinen jako urokseen ja naaraaseen, näen että siinä on vastinpari. Nisäkkäät eivät muuten yleensä lisäänny. Se, että joku menettää lisääntymiskykynsä ei sinänsä muuta asiaa, koska ne rakenteet ovat yhä olemassa, ne eivät vaan toimi normaalisti. Samoin se haluaako ihminen lapsia on asian kannalta irrelevanttia, koska henkilöllä kuitenkin on kyky siihen mielen muuttuessa. Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 14.01.2019, 22:49Sukupuoli määrittyy lopulta todella helposti; sukupuolen funktio (kuten nimikin siihen jo viittaa), on lisääntyminen. Se, mikä on keinosi lisääntyä, on myös sukupuolesi.Sellainen pohdinto tuli tässä itselleni mieleen, että jos sukupuoli määritetään vain vehkeiden mukaan, niin mitä he ovat, joiden vehkeet ovat ovat jotain muuta kuin yksiselitteisesti kulli tai pillu?Aikaisemmin pohdin myös sitä, että onko ihminen sukupuoleton, jos tietyt vehkeet on, mutta ne ei toimi, mutta siihen tulikin jo yksi pohdiskeleva vastaus, jossa mainittiin että riittää kun on vehkeet, vaikka ne ei toimisi.Toinen mitä jäin miettimään, että jos ihminen kokisi niinkin vakavan onnettomuuden, että vehkeet muuttuisivat hyvin radikaalisti, esimerkiksi jotain vehkeisiin liittyviä osia poistettaisiin kokonaan tai osittain (käytössä esim. jatkuvasti avanne ja katetri) ja ulkoisesti vehkeet eivät kertoisi juurikaan mitä siinä on joskus ollut. Olisiko ihminen silloin sukupuoleton? Tämä siis toki koskisi vain sellaista maailmaa, jossa sotun loppuosa ei meille kertoisi kumpaa olet. Tosin tässäkin skenaariossa sotu voi olla eri määritys, kuin mitä ihminen itse kokee olevansa ja vaikka olisi pitkälläkin muutosprosessissa. Mutta ehkäpä suuren onnettomuuden jälkeen ei jaksaisi miettiä mitä vehkeitä on joskus ollut ja mitä sotu sanoo.Tämä siis vain ääneen pohdiskelua, ei mitään hyökkäystä ketään kohtaan. Sukupuoli on vain varsin kiinnostava keskustelun aihe. Itseasiassa jäin miettimään sitäkin että tieteelliset käsitteet ainakin suomenkielessä olisivat tällä fysiologisella määrityksellä virheelliset, esim. yliopistossa tieteenalana sukupuolen tutkimus, eikä sukupuoli-identiteetin tutkimus. Kyseinen tieteenala ei kuitenkaan katso asiaa vain lääketieteelliseltä kantilta, vaan hyvinkin pitkälti mm. humanistisista ja yhteiskunnallisista perspektiiveistä.EDIT: Kävi ärsyttämään yksi ylimääräinen välilyönti
Toisin sanoen, jos suhtaudut vähättelevästi tai syrjit, sinulla on verta käsissäsi. Kannattaa siis miettiä, kannattaako oma aivojumppa hankkia väittelemällä muiden sukupuolesta. Kokemusta ei tarvitse kyetä ymmärtämään voidakseen kunnioittaa sitä.
Jos tästä syntyy keskustelua niin toivottavasti cissukupuoliset voivat myös kertoa subjektiivisista sukupuolikokemuksistaan, ja siitä miten ne ovat muuttuneet elämän varrella suhteessa itseen tai yhteiskuntaan, jos ovat! Se olisi huikeaa.
Lainaus käyttäjältä: Adrenalynnie - 15.01.2019, 22:47Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 22:15Lainaus käyttäjältä: Adrenalynnie - 15.01.2019, 22:03Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 21:44Lapseni menee yläasteelle syksyllä ja nyt siellä järjestettiin infotilaisuus vanhemmille eri opiskelu painotuksiin hakemisesta. Minusta oli mukava huomata että siellä puhuttiin tyttö/ poikaoletetusta.Miksihän ei puhuta pelkästään oppilaista?Vanhemmat kyseli esim että missä suhteessa tyttöjä ja poikia hakee eri painotuksiin opiskeleen ja missä suhteessa niitä on luokissa ym. Ja siinä sitten sanoivat tyttö ja poikaoletetuista. Ja tämäkin vissiin sen takia että oppilaat itse huomauttavat opettajia ettei ne voi puhua pojista ja tytöistä.Okei - jännää, että tällainen lähestymistapa kiinnostaa vanhempia, ei tullut mieleeni.Minusta tuntu että monet vanhemmat oli hämmentyneitä kun opettajat alko puhumaan tyttö ja poikaoletetuista. Tai sit olivat hämmentyneitä siitä et oppilaat itse on siitä huomauttanut opettajia.. En tiä.
Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 22:15Lainaus käyttäjältä: Adrenalynnie - 15.01.2019, 22:03Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 21:44Lapseni menee yläasteelle syksyllä ja nyt siellä järjestettiin infotilaisuus vanhemmille eri opiskelu painotuksiin hakemisesta. Minusta oli mukava huomata että siellä puhuttiin tyttö/ poikaoletetusta.Miksihän ei puhuta pelkästään oppilaista?Vanhemmat kyseli esim että missä suhteessa tyttöjä ja poikia hakee eri painotuksiin opiskeleen ja missä suhteessa niitä on luokissa ym. Ja siinä sitten sanoivat tyttö ja poikaoletetuista. Ja tämäkin vissiin sen takia että oppilaat itse huomauttavat opettajia ettei ne voi puhua pojista ja tytöistä.Okei - jännää, että tällainen lähestymistapa kiinnostaa vanhempia, ei tullut mieleeni.
Lainaus käyttäjältä: Adrenalynnie - 15.01.2019, 22:03Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 21:44Lapseni menee yläasteelle syksyllä ja nyt siellä järjestettiin infotilaisuus vanhemmille eri opiskelu painotuksiin hakemisesta. Minusta oli mukava huomata että siellä puhuttiin tyttö/ poikaoletetusta.Miksihän ei puhuta pelkästään oppilaista?Vanhemmat kyseli esim että missä suhteessa tyttöjä ja poikia hakee eri painotuksiin opiskeleen ja missä suhteessa niitä on luokissa ym. Ja siinä sitten sanoivat tyttö ja poikaoletetuista. Ja tämäkin vissiin sen takia että oppilaat itse huomauttavat opettajia ettei ne voi puhua pojista ja tytöistä.
Lainaus käyttäjältä: Helmi77 - 15.01.2019, 21:44Lapseni menee yläasteelle syksyllä ja nyt siellä järjestettiin infotilaisuus vanhemmille eri opiskelu painotuksiin hakemisesta. Minusta oli mukava huomata että siellä puhuttiin tyttö/ poikaoletetusta.Miksihän ei puhuta pelkästään oppilaista?
Lapseni menee yläasteelle syksyllä ja nyt siellä järjestettiin infotilaisuus vanhemmille eri opiskelu painotuksiin hakemisesta. Minusta oli mukava huomata että siellä puhuttiin tyttö/ poikaoletetusta.
Lainaus käyttäjältä: Ninth - 13.01.2019, 09:58Jos tästä syntyy keskustelua niin toivottavasti cissukupuoliset voivat myös kertoa subjektiivisista sukupuolikokemuksistaan, ja siitä miten ne ovat muuttuneet elämän varrella suhteessa itseen tai yhteiskuntaan, jos ovat! Se olisi huikeaa.Olen mies. Aikuisiällä olen aina tuntenut olevani sellainen. Siksi puheet oletetusta miehuudestani ovat lähinnä hyvinvointiani laskevat.Pulssini nousee, kun joku henkilö tai (jokin ryhmää) omii määritykset itselleen. Puhekielen yleistykset siitä, että "miehet ovat sellaiset ja naiset ovat tuollaiset" yleensä ahdistavat.