Vastauksia on jo vaikka kuinka, mutta ehkä vielä yksi lisää kun valitettavasti tässä vähän aikaa sitten joutui tai pääsi aloittamaan taas puhtaalta pöydältä asian suhteen.
Jos pääsee aloittamaan alusta, en kyllä enää oikein voi suositella peilijärjestelmiä kuin ehkä käytettynä, ja sen jälkeen siinä järjesteyksessä että yrittää katsoa missä linssijärjestelmässä on sopivaa optiikkaa tarjolla ja löytyykö siihen sitten joku käteensopiva runko. Jos kameraa aikoo kanniskella mukanaan MFT eli Micro Four Thirds on mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto, mukana on kaksi isoa valmistajaa Olympus ja Panasonic ja monia riippumattomia linssi- tai salamavalmistajia ja optiikat sopii ristiin. Kamerat ja linssit on kevyitä ja hyvin kohtuullisella hinnalla saa laadukkaita linssejä.
Parhaat kuvat kuitenkin saa aina sillä kameralla joka on mukana. Ja jos haluaa vaihtaa johonkin muuhun, laadukas MFT-tavara liikkuu käytettynäkin.
Sonylla on hienoja runkoja mutta optiikka on kallista ja vaihtoehtoja niukasti.
Itse vaihdoin nyt Fujiin kun kuvitteli haluavansa enemmän pikseleitä mutta MFT:n jälkeen on kyllä huomannut että koko ja paino ja kalliimmat optiikat on rajoittaneet harrastusta.
Mitään täyskennoisia ei tässä vaiheessa ole mielestäni syytä lähteä hankkimaan, jos tuntuu siltä että harrastus lähtee liikkeelle ja on valmis panostamaan älyttömiä summia kalustoon niin ehtii myöhemminkin.
Yleisesti kameroissa hinnoittelu on aika mielenkiintoista, yksittäin ostettuna rungot ja linssit maksaa, mutta pakettina voi saada hyvin paljon edullisemmin. Kun sopiva linssisarja on valmiiksi mietittynä ja runkojakin sovitettu käteen, kannattaa siihen alkuun valita mahdollisimma hyvä peruslinssi pakettina rungon kanssa ja katsoa mitä liikkuu käytettynä. Esim Olympuksen tapauksessa ostaa rungon yhdessä 12-40 mm F2.8 zoomin kanssa yleiskäyttöön ja sitten kiinteä 45 mm F1.8 erikseen joko käytettynä tai uutena. Tämä taisi jollain ollakin jo jollain aikaisemmalla suosituslistalla.
Mitä ei mielestäni kannata ostaa on canonikonin halpissetit, mieluummin sitten vaikka laadukas pokkari joissa on hyvä valovoima ja kohtuullisen kokoinen kenno. Jossain muinasuudessa pokkareita on arvosteltu hitaudesta mutta se ei enää ole kalliimman sarjan pokkareilla mikään ongelma ja noissa laatusarjan laitteissa on myös ihan vastaavat käsisäätömahdollisuudet kuin järjestelmärungoissa. Itse olen ehtinyt räiskimään aina mukana kulkevalla panasonicin pokkarilla jo yli 20.000 kuvaa ja on niissä ihan hyviäkin joukossa
Sivuhuomiona amatöörikuvauskohde ei yleensä ole myöskään ihan niin tönkkönä jos kuvaa pienemmällä kameralla. Oma järjestelmäkamera on jäänyt sitten oikeastaan vain studiotyylisiin kuvauksiin ja mitä nyt on tehnyt jotain satunnaisia kuvauskeikkoja kun tilaaja kuitenkin odottaa että on oikein järjestelmäkamera
Tosin niisäkin on sitten saattanut olla pokkarikuvia joukossa kun sillä ainakin itse olen päässyt paremmin tilanteisiin kiinni kun kuvaaminen ei häiritse tilannetta.
Käytetyn kuvaustavaran metsästykseen vielä yksi linkki sitten kun tietää melko tarkasti mitä hakee, palvelu kokoaa useiden eri kauppapaikkojen tarjonnan yhteen:
http://www.omaetsin.fi/Loppukaneettina vielä että valitettavasti alan blogit on todella vahvasti keskittyneet tekniikkarunkkaukseen ja varsinaisesta kuvaamisesta ja kuvista on tosi heikosti mitään. Kun on silmää tilanteille ja sommitteluille, tekniikka on kuitenkin toissijaista.