Baarin kannatusmaksut
Yksi puhumisen suurimpia esteitä lienee, meidän oma kykymme ottaa vastaan annettua palautetta. Liian helposti toisen sanoma koetaan moiteena, vaikka sen sanoman voisi yhtähyvin ottaa rakentavana.
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi sissy - 24.07.2018, 01:13Yksi puhumisen suurimpia esteitä lienee, meidän oma kykymme ottaa vastaan annettua palautetta. Liian helposti toisen sanoma koetaan moiteena, vaikka sen sanoman voisi yhtähyvin ottaa rakentavana.Minä laittaisin tämän kyllä laajempaan kontekstiin. Suomalaisilla on keskimäärin aika heikot sosiaaliset taidot ja rakentavaksi palautteeksi sanotaan sitä että osoitetaan toisen virheet kertomatta mitään positiivista. Mietin myös sitä, että mitä "rakentava palaute" tarkoittaa parisuhteessa? Itse nimenomaan en haluaisi mitään rakentavaa palautetta kotona vaan raakoja tunteita. Raa'at tunteet sitten jutellaan läpi. Se edellyttää kummaltakin osapuolelta hyvää itsetuntoa, että kykenee tajuamaan ettei tämä nyt olekaan toisen vika vaan olisin voinut itse tehdä toisin - ja toisaalta myös niin että tunnustaa olevansa vastuussa asiasta x.
Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 08:24Lainaus käyttäjältä: Anonyymi sissy - 24.07.2018, 01:13Yksi puhumisen suurimpia esteitä lienee, meidän oma kykymme ottaa vastaan annettua palautetta. Liian helposti toisen sanoma koetaan moiteena, vaikka sen sanoman voisi yhtähyvin ottaa rakentavana.Minä laittaisin tämän kyllä laajempaan kontekstiin. Suomalaisilla on keskimäärin aika heikot sosiaaliset taidot ja rakentavaksi palautteeksi sanotaan sitä että osoitetaan toisen virheet kertomatta mitään positiivista. Mietin myös sitä, että mitä "rakentava palaute" tarkoittaa parisuhteessa? Itse nimenomaan en haluaisi mitään rakentavaa palautetta kotona vaan raakoja tunteita. Raa'at tunteet sitten jutellaan läpi. Se edellyttää kummaltakin osapuolelta hyvää itsetuntoa, että kykenee tajuamaan ettei tämä nyt olekaan toisen vika vaan olisin voinut itse tehdä toisin - ja toisaalta myös niin että tunnustaa olevansa vastuussa asiasta x.Itse aikanaan nappulaliigavalmentajana opettelin "hampurilaispalautteen" käytön. Tuntuu kyllä jotenkin tyhmältä antaa palautetta sillä tavalla parisuhteessa, missä pitäisi voida odottaa suorempaa puhetta.Mutta siis, periaattessahan kaikki palaute on rakentavaa, ihan siitä riippuen miten siihen itse suhtautuu; jos ymmärtää palautteenantajan mahdollisesti rajoittuneen kyvyn ilmaista itseään, niin sillä pääsee jo aika pitkälle. Tietysti jos taustalla hiertää muita asioita, niin onhan tuo silloin aika hankalaa.
Sekin kannattaa huomioida, että joillakin ihmisillä traumat vääristävät asioiden tulkintaa. Esimerkiksi koulukiusattu etsii aikuisenakin herkemmin ns. kiusaus/ilkeilysignaaleja työyhteisössä kuin sellainen, joka ei ole sellaista kokenut. Toisten ei-niin-sujuva-käytös tulkintaan helpommin henkilökohtaiseksi. Vaikka olen itsekin ihan traumapallo niin tajuan erittäin hyvin miksi jotkut ihmiset eivät halua parisuhteisiin traumatisoituneiden ihmisten kanssa.
Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.
Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 13:00Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.Huh HUh..Nyt tuli kyllä kinkykudilta harvinaisen paksua tekstiä En itse ole traumatisoitunut joten henkilökohtaisesti tuo ei osunut, mutta..Näennäisen fiksuuden takaa...tuo teksti. Oletko koskaan kuullut vertaistuesta. Se toimii parhaimillaan, jopa parisuhteissa. Toisen rinnalla kulkemiseksikin sitä voidaan sanoa, toinen toistaan tukien.
Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Sekin kannattaa huomioida, että joillakin ihmisillä traumat vääristävät asioiden tulkintaa. Esimerkiksi koulukiusattu etsii aikuisenakin herkemmin ns. kiusaus/ilkeilysignaaleja työyhteisössä kuin sellainen, joka ei ole sellaista kokenut. Toisten ei-niin-sujuva-käytös tulkintaan helpommin henkilökohtaiseksi. Vaikka olen itsekin ihan traumapallo niin tajuan erittäin hyvin miksi jotkut ihmiset eivät halua parisuhteisiin traumatisoituneiden ihmisten kanssa.Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.
Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 13:00Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.Traumatisoituminen ei tarkoita samaa asiaa kuin itsetuhoisuus. Se ei myöskään tarkoita samaa asiaa kuin masennus tai ahdistus. Se vain tarkoittaa sitä, että on elämästä niin epäedullisia kokemuksia että on vain loogista olettaa niiden toistuvan. Sen olettaminen, että trauma automaattisesti tarkoittaa itseinhoa ja itsetuhoisuutta osoittaa minusta näköalattomuutta ja traumatisoituneiden ihmisten yksilöllisyyden aliarviointia. Minä en usko, että vertaistuki on kovinkaan hyvä tapa lähteä rakentamaan ystävyyssuhdetta. Ja parisuhteen se suorastaan tuhoaa. En ainakaan jaksaisi itse olla ihmissuhteessa, jossa vatvotaan jatkuvasti jotain menneisyyden kokemuksia.
Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.
Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 13:00Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Sekin kannattaa huomioida, että joillakin ihmisillä traumat vääristävät asioiden tulkintaa. Esimerkiksi koulukiusattu etsii aikuisenakin herkemmin ns. kiusaus/ilkeilysignaaleja työyhteisössä kuin sellainen, joka ei ole sellaista kokenut. Toisten ei-niin-sujuva-käytös tulkintaan helpommin henkilökohtaiseksi. Vaikka olen itsekin ihan traumapallo niin tajuan erittäin hyvin miksi jotkut ihmiset eivät halua parisuhteisiin traumatisoituneiden ihmisten kanssa.Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.Traumatisoituminen ei tarkoita samaa asiaa kuin itsetuhoisuus. Se ei myöskään tarkoita samaa asiaa kuin masennus tai ahdistus. Se vain tarkoittaa sitä, että on elämästä niin epäedullisia kokemuksia että on vain loogista olettaa niiden toistuvan. Sen olettaminen, että trauma automaattisesti tarkoittaa itseinhoa ja itsetuhoisuutta osoittaa minusta näköalattomuutta ja traumatisoituneiden ihmisten yksilöllisyyden aliarviointia. Minä en usko, että vertaistuki on kovinkaan hyvä tapa lähteä rakentamaan ystävyyssuhdetta. Ja parisuhteen se suorastaan tuhoaa. En ainakaan jaksaisi itse olla ihmissuhteessa, jossa vatvotaan jatkuvasti jotain menneisyyden kokemuksia.
Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 14:50Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 13:00Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Sekin kannattaa huomioida, että joillakin ihmisillä traumat vääristävät asioiden tulkintaa. Esimerkiksi koulukiusattu etsii aikuisenakin herkemmin ns. kiusaus/ilkeilysignaaleja työyhteisössä kuin sellainen, joka ei ole sellaista kokenut. Toisten ei-niin-sujuva-käytös tulkintaan helpommin henkilökohtaiseksi. Vaikka olen itsekin ihan traumapallo niin tajuan erittäin hyvin miksi jotkut ihmiset eivät halua parisuhteisiin traumatisoituneiden ihmisten kanssa.Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.Traumatisoituminen ei tarkoita samaa asiaa kuin itsetuhoisuus. Se ei myöskään tarkoita samaa asiaa kuin masennus tai ahdistus. Se vain tarkoittaa sitä, että on elämästä niin epäedullisia kokemuksia että on vain loogista olettaa niiden toistuvan. Sen olettaminen, että trauma automaattisesti tarkoittaa itseinhoa ja itsetuhoisuutta osoittaa minusta näköalattomuutta ja traumatisoituneiden ihmisten yksilöllisyyden aliarviointia. Minä en usko, että vertaistuki on kovinkaan hyvä tapa lähteä rakentamaan ystävyyssuhdetta. Ja parisuhteen se suorastaan tuhoaa. En ainakaan jaksaisi itse olla ihmissuhteessa, jossa vatvotaan jatkuvasti jotain menneisyyden kokemuksia.Siksi kirjoitinkin, että pahimmillaan itsetuhoista. Johan se siis, että jotain riittävän pahaa asiaa vatvotaan ja vatvotaan jatkuvasti johtaa masennukseen.
Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 15:48Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 14:50Lainaus käyttäjältä: Kinkykundi - 25.07.2018, 13:00Lainaus käyttäjältä: vila - 25.07.2018, 12:20Sekin kannattaa huomioida, että joillakin ihmisillä traumat vääristävät asioiden tulkintaa. Esimerkiksi koulukiusattu etsii aikuisenakin herkemmin ns. kiusaus/ilkeilysignaaleja työyhteisössä kuin sellainen, joka ei ole sellaista kokenut. Toisten ei-niin-sujuva-käytös tulkintaan helpommin henkilökohtaiseksi. Vaikka olen itsekin ihan traumapallo niin tajuan erittäin hyvin miksi jotkut ihmiset eivät halua parisuhteisiin traumatisoituneiden ihmisten kanssa.Totta. Parisuhteen kontekstissa voidaan kuitenkin olettaa, että pariskunta tuntee toisensa niin hyvin, että on päässyt jo tuon "ilkeilytulkinnan" ohi.Sehän on hyvä juttu, että tiedostaa olevansa traumatisoitunut., niin pystyy ehkä jopa elämään itsensä kanssa - enkä kyllä henkilökohtaisesti näkisi hyvänä asiana sitä, että kaksi traumatisoitunutta ihmistä ryhtyy parisuhteeseen, se on pahimmillaan yhtä itsetuhoista kuin kahden juopon ryhtyminen parisuhteeseen.Traumatisoituminen ei tarkoita samaa asiaa kuin itsetuhoisuus. Se ei myöskään tarkoita samaa asiaa kuin masennus tai ahdistus. Se vain tarkoittaa sitä, että on elämästä niin epäedullisia kokemuksia että on vain loogista olettaa niiden toistuvan. Sen olettaminen, että trauma automaattisesti tarkoittaa itseinhoa ja itsetuhoisuutta osoittaa minusta näköalattomuutta ja traumatisoituneiden ihmisten yksilöllisyyden aliarviointia. Minä en usko, että vertaistuki on kovinkaan hyvä tapa lähteä rakentamaan ystävyyssuhdetta. Ja parisuhteen se suorastaan tuhoaa. En ainakaan jaksaisi itse olla ihmissuhteessa, jossa vatvotaan jatkuvasti jotain menneisyyden kokemuksia.Siksi kirjoitinkin, että pahimmillaan itsetuhoista. Johan se siis, että jotain riittävän pahaa asiaa vatvotaan ja vatvotaan jatkuvasti johtaa masennukseen.Itse kyllä uskon, että pahoja asioita kannattaa vatvoa niin kauan kunnes ne on vatvottu. Ongelma on siinä, että jos parisuhteen molemmilla osapuolilla on sama trauma niin he käsittelevät sitä todennäköisesti eri tahtiin. Silloin kun toinen on saanut traumansa pakettiin siltä osin, että voisi aloittaa "traumasta toipuneen"-elämän niin hän ei koskaan pääse siihen vaiheeseen, koska hänen täytyy edelleen auttaa kumppaniaan vatvomaan asioitaan.