Sadomagic, eli sadomasokistinen seksimagia. Aihetta sivuava kolumni on pyörinyt mielessäni jo muutamia vuosia, mutta olen epäröinyt aiheen marginaalisuuden johdosta. Modernin seksimagian yhden suuren nimen ja oppi-isän, Aleister Crowleyn tekstien käännöskokoelma sai kuitenkin useiden minuuttien huomion valtakunnan pääuutisissa tammikuussa. Jos YLE:n uutiset uskaltavat kertoa seksimagian gurusta niin enköhän minäkin uskalla aiheesta kirjoittaa BDSM-baarissa.
Todetaan alkuun, että kolumnissa ei ole mahdollista kääntää jokaista kiveä, enkä sitä yritä. Lyhyt katsaus termistöön on kuitenkin tarpeen. Magia voidaan itsessään määritellä monella tavalla ja sanalla on erilaisia konnotaatioita eri ihmisille. On monia magian harjoittajia, jotka eivät välttämättä usko mihinkään yliluonnollisiin entiteetteihin kuin korkeintaan symbolien tasolla. Tai kuten Lon Milo DuQuette, eräs modernin magian tunnetuista nimistä sanoi: " Se on kaikki päässäsi, sinulla ei vain ole aavistusta kuinka iso pääsi on." Lausunnon voi nähdä erilaisin tavoin, mutta yksi tulkinta on, että magiassa on kyse ensisijaisesti tajunnasta ja piilotajunnasta. Piilotajuntaan mahtuu paljon tiedostamattomia voimavaroja. Tämän määritelmän mukaan esimerkiksi median piilovaikuttamisessa on monia maagisia elementtejä. Mainostaja käyttää piilotajuntaan vaikuttavia keinoja joilla pyritään vaikuttamaan niin hienojakoiseen kuin karkeaan todellisuuteen, mainostuksen kohteen tätä ainakaan täysin ymmärtämättä. On toisaalta suuntauksia joille yliluonnolliset entiteetit, kuten erilaiset vanhat jumaluudet ovat konkreettista todellisuutta. Esimerkiksi Mark Alan Smithin edustama Hekate-jumalattaren palvonta.
Magian alla puhutaan myös oikean ja vasemman käden poluista. Oikean käden käden polun seuraajat korostavat käyttävänsä magiaa vain hyviin tarkoitusperiin epäitsekkäästi. Samat henkilöt yleensä tuomitsevat ns. mustan magian johon yhdistetään usein päämäärän saavuttaminen kyseenalaisin keinoin. Itse edustan ajattelua joka pitää edellä mainittua jaottelua melko kyseenalaisena. Magia on magiaa. Vetämättä liikaa mutkia suoriksi voidaan kuitenkin sanoa, että suurin osa, jos eivät kaikki, traditionaalisista uskonnoista ovat seksuaalisuuden suhteen melko konservatiivisia. Säännösteltyä seksiä tai täydellistä seksistä luopumista pidetään hyveenä. Suurimalla osalla magian harjoittajista taas on hyvin positiivinen lähestyminen seksuaalisuuteen, uskonnon ja jopa yhteiskunnan normien tarkoituksellista rikkomista pidetään keinoa ylittää kaksinaisuuksia ja edistyä henkisesti. Mukaanlukien uskonnollisesti melko konservatiivinen intia. Vaikka valtavirran hindulaisuus on ollut seksuaalisesti konservatiivista, vasemman käden tantran seuraajilla on ollut ja on edelleen hyvin rajoja rikkovia harjoituksia. Esimerkiksi nussiminen muukalaisen kanssa mainitaan menetelmänä erään jumalattaren muodon palvomisessa. Vasemman käden tantran ajatukset ovat monessa muussakin suhteessa varsin ei-patriarkaalisia, mistä traditionaalista uskonnollisuutta usein kritisoidaan.
Väitän tuntevani okkultistista kirjallisuutta suhteellisen hyvin ja kohtuullisen kokoinen kirjastokin aiheesta löytyy. Seksimagiaa käsittelevää kirjallisuutta on kuitenkin melko hankala löytää, vielä vaikeampi jos lisätään kinky-elementti mukaan. Ei ole yhtä ja oikeaa määritelmää sille mitä seksimagia on tai ei ole. Donald M. Craig lausunto kertoo kuitenkin mielestäni paljon: " Seksimagia on muinainen läntinen menetelmä joka tuntee fyysisen ja ei-fyysisen todellisuuden läheisen yhteyden." Mutta jos halutaan määritellä mikä tekee kinkystä seksuaalisuudesta jollain tasolla maagista, tulkintani mukaan kyse on painotus-eroista ja päämäärästä. Suurin ero bdsm-session ja maagisen bdsm-session välillä ei ole välttämättä ulkoisissa järjestelyissä kuten salvia-suitsukkeessa tai pentagram-kuvioisessa pussilakanassa vaan orientaatiossa. Maagisia tarkoitusperiä on varsin moninaisia, mutta tavalla toisella muuntuneen tajunnantilan saavuttaminen on yksi yhteinen nimittäjä. Sadomagiassa kinky-elementti on työkalu, ei päämäärä. Väännän rautalankaa oman subjektiivisen tulkintana mukaan: bdsm-sessio jonka sivutuotoksena päästään ns tiloihin, kyseessä bdsm-sessio/seksi. Bdsm-session käyttäminen menetelmänä saavuttaa tila jota tavalla tai toisella hyödynnytään maagisesti, kyseessä on seksimagia tai sadomagia. Kirjassaan "Modern Sex Magic" Donald Michael Kraig kuvailee erilaisia harjoituksia, mm. Philopher´s ring -rituaalia jossa joukko ihmisiä yhdistyy toisiinsa oraalin välityksellä. Kraig painottaa kuinka rituaali muuttuu helposti ryhmäseksiksi tai orgiaksi jos fokus korkeammasta päämäärästä katoaa. Seksimagiaa jollain tasolla sivuava tantra voidaan mainita lyhyesti tässä yhteydessä. Tantra 1) henkisenä tienä johon kuuluu (usein) seksuaalisia harjoituksia tai 2) toive saada pienellä mystiikalla maustettua seksiä tantran varjolla eivät ole samalla tasolla vaikka ulkoisesti saattaa siltä näyttää. Sessiointi on monelle kinkylle jo itsessään astumista arkisen tietoisuuden toiselle puolelle. Tätä lukiessaan joku saattaa aivan oikeutetusti ajatella: " Hei, minähän harjoitan jo seksimagiaa tai sadomagiaa, en vain tunne kyseisiä termejä."Tietyssä mielessä onkin vain kyse siitä kuinka pitkälle haluamme mennä ja miten määrittelemme asiat. Jonkinasteinen aistien rajoittaminen on perus-kauraa monelle kinkylle. Jos aistirajoitusta harjoitetaan tarpeeksi vahvasti ja pitkään seurauksena on vahvasti muuttunut tajunnantila ja mahdollisia hallusinaatioita. Ns. noitakeinu nimeltä mainiten. Monet traditionaalisten shamaanien ja näkijöiden menetelmät ovat sisältäneet elementtejä joissa on vahva kinky-vivahde. Saatavilla olevan tiedon puitteissa näkijät ovat kurittaneet ensisijaisesti itseään, mutta kipua, väsymystä, pelkoa ja muita elementtejä arkitietoisuuden toiselle puolelle astumiseen on käytetty. Yksittäisiä historiallisia mainintoja löytyy mm piiskauksen hyödyntämisestä selvänäköisen tilan saavuttamisessa, mutta ilmeisistä syistä liikutaan vesillä jotka ovat edelleen marginaalisia ja saattoivat johtaa roviolle muutama sata vuotta sitten. Jos kirjoitettua tekstiä aiheista on ollut, niin se on suurella todennäköisyydellä hävitetty tai hyvin vaikeasti saatavilla.
Tarkkaavaisempi lukija kaipaa nyt ehkä tarkennusta seksimagian ja sadomagian välille. Yhtälö on yhtä helppo tai vaikea kuin baarissa käsitelty linjaus vaniljaseksin ja kinkyilyn välillä, ynnättynä aiemmin selittämäni pointti orienteetiosta ja intentiosta.
Mutta yritetäänpä mennä astetta konkreettisemmalle tasolle, miten seksi/sadomagiaa voitaisiin käytännössä harjoittaa ja minkälainen päämäärä mielessä? Yhtä oikeaa auktoriteettia ei siis ole, mutta jos lähdetään liikkeelle maallikoille ehkäpä helpommin ymmärrettävistä sovelluksista, sessioita voidaan käyttää osapuolten sisäisten lukkojen työstämiseen. Kipu, pelko, yleinen rajojen venyttäminen tai ylitys voivat olla keinoja mielen lukkojen työstämiseen tai yleisemmin ihmisenä "kasvamiseen". Tämänkaltaisilla tarkoitusperillä ero maagisen ja ei-maagisen välillä voi olla hyvinkin vähäinen, lähinnä liittyykö sessioon esim. tiettyjä rituaaleja tai rukouksia. Janan toisessa päässä, koulukunnissa, joissa yliluonnolliset entiteetit otetaan konkreettisina henkilöinä tarkoitusperät saattavat olla huomattavasti mystisempiä ja erikoisempia. Seksuaaliset aktiviteetit, kipu ja yleisesti vahvat kokemukset voivat palvella menetelmänä päästä yhteyteen ei-inhimillisten voimien kanssa. Erilaisten jumalallisten tai demonisten voimien kanssa voi tehdä yhteistyötä niin hyvässä kuin pahassa, puhutaan sitten elämässä menestymisestä, tai vihollisten tuhoamisesta demonien avulla. Mitä tulee maagisesti virittyneiden sessioiden ja harjoitusten toteuttamiseen, variaatio on erittäin suurta. Joissain tapauksissa panostetaan ulkoisiin järjestelyihin ja rituaaleihin, toisaalla ne ovat toissijaisia, jos eivät merkityksettömiä. Mainitaan myös erikseen, että sessioiden ns. hc-luokitus ei suoraan määrittele sadomagian sijoittumista sen enempää synkälle kuin valoisalle puolelle. Ajatusmalleissa ja harjoituksissa joissa tabujen ja rajojen rikkominen on keskeistä, liikutaan tietysti äkkiä vesillä jotka ovat olleet salassa hyvästä syystä. Intian vasemman käden tantran piirissä tunnetaan kuolleen ruumiin päällä suoritettu rituaali(tarkennetaan ettei ruumiiseen kosketa seksuaalisessa mielessä). Rituaalimateriaalien lainaaminen hautausmailta on ollut suosittu harrastus myös länsimaisen noituuden keskuudessa. Tämän kaltaiset aktiviteetit saattoivat johtaa roviolle 1600-luvulla, mahdollisesti hoitolaan tai vankilaan vielä nykypäivänäkin.
Vaikka painotin tässä tietynlaista autenttisuuden tavoittelua, mainittakoon lopuksi, että kukaan ei kiellä hyödyntämästä sadomagian elementtejä leikkimielessä, enemmän esteettisenä kuorrutuksena. Vaikket magian oppeja vakavissasi ottaisikaan.
-Palvelijanne Underworld, oman elämänsä Aleister CrowleySanastoa ja henkilöitä:
Aleister Crowley (1875-1947) - yksi modernin (seksi)magian oppi-isistä. Ylemmän keskiluokan porvarillisista, ja tiukan kristillisistä taustoista ollut britti joka rikkoi monia rajoja ja tabuja. Monen rock-staran idoli. Tunnetaan Thelema opin luojana ja O.T.O. salaseuran yhtenä johtajana.
Egregore - Magian harjoittajien tahdoillaan luoma entiteetti
Eroto-comatose-lucidy. Vaativa ja melko äärimmäinen rituaali jossa useat avustajat auttavat päähenkilöä useiden tuntien ajan saavuttamaan seksuaalisen transsin. Ensisijaisesti selvänäköisten kykyjen saamiseksi.
Eucharist. ks. maagisesti ladatut elinnesteet.
Polyfocal Sex magick - seksimagia jossa energiaa nostattaa enemmän kuin kaksi ihmistä
Shakti - alun perin itämainen joko yleisesti energiaa tai jumaluuden femiinejä ilmentyviä kuvaava sana
Aihetta ainakin jollain tasolla sivuavaa kirjallisuutta:
Modern Sex Magick - Donald Michael Craig
Dark Moon Rising - Pagan BDSM and the Ordeal Path, Raven Kaldera
Seksin ja uskonnon vaiettu historia - Marko Meretvuo
Eros and the mysteries of love - Julius Evola
The Queen of Hell - Mark Alan Smith