Baarin kannatusmaksut
Millaista on olla hynoosissa?Mitä siinä voi tehdä?Mulla se vertautui lähinnä syvään rentoutumisen tilaan, rauhoittumiseen. Siinä tilassa kuulee kyllä puheen ja voi puhua, halutessaan. Ja voi liikkua, mutta mikään noista ei tunnu varsin tarpeelliselta. Yleensä siinä tilanteessa sovittiinkin joku pienemmällä vaivalla annettava merkki esim. kyllä- ja ei-vastauksiin, vaikkapa jonkin sormen liikuttaminen. Asioista kertominen kyllä onnistui myös, rennosti ja rauhallisesti, jos sellainen oli tarpeen.
Onko hypnossissa oleva toisen vallassa tahdottomana?Ei. Tai no miksei voi olla, jos haluaa, kuten muutenkin Hypnotisoituna suostui niihin rentoutumista edistäviin ehdotuksiin ja mielikuviin, joita terapeutti esitti. Ja jos olisin siinä tilanteessa halunnut vaikkapa nousta ja mennä pois, olisin sen hyvin voinut tehdä. Luottamus toiseen, tässä tapauksessa ammattipsykologiin, oli olennaista, että hypnoosiin vaipuminen onnistui.
Onnituuko hypnoosi aina?Ei varmaankaan eikä kaikille. Rentoutumisen taito ja se, että on tottunut käyttämään visuaalisia mielikuvia esim. työssään ja muukin herkkyys ovat liene edesauttavia tekijöitä, koska itse pääsen helposti hypnoosiin. Työn puolesta olen itse kouluttanut syvärentoutumista ja vaikkapa itsehynoosiksi nimitettävää mentaalivalmentautumista, jossa ainakin on noista edellä mainituista asioista hyötyä. Mielen tietoista käyttämistä voi harjoitella ja harjoittelu tuottaa tulosta. Nykyäänhän kouluissakin opetetaan mind fullnessia ja joogat sun muut rauhoittumisen tavat ovat monille tuttuja.
TV-hypnoosi, sellaistako se on? Pim, olet kana ja just nyt haluat stripata julkisella paikalla? No telkkari on telkkaria ja viihde on viihdettä. Kaikkea "totuutta" ei kannata uskoa. Hypnoosin tekemiseen ei sinänsä minkään sortin lupaa tarvita. Ammattilaisilla on omat ettiisyyden vaatimuksensa kyllä ja se on hyvä. Mielenterveyden suhteen oireilevien ihmisten manipulointi hypnoosin tai minkään muunkaan jutun kautta ei välttämättä ole turvallista. Ja toki kannattaa miettiä, keneen muutenkaan luottaa niin että haluaa hypnoosia käyttää hänen kanssaan puolin ja toisin eli mikä on kenekin motiivi ja minkä asian suhteen.