Baarin kannatusmaksut
Avoin ja kriittinen keskustelu on kuitenkin demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä. Turvalliseen keskusteluympäristöön kuuluisi mielestäni myös se, ettei tarvitsisi pelätä leimaa tai karkoitusta yhteisöstä, jos tulee (mahdollisesti tahattomasti) käyttäneeksi jotain termiä, jota pidetään sopimattomana. Hyvä ohje on varmasti se, että jos joku sanoo jotain typerän ja loukkaavan kuuloista on parasta ensin olettaa kyseessä olevan oman väärinymmärryksen tai puhujan väärän tiedon, vasta sitten pahan tahdon,
Lainaus käyttäjältä: Stylos - 14.05.2018, 17:34Avoin ja kriittinen keskustelu on kuitenkin demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä. Turvalliseen keskusteluympäristöön kuuluisi mielestäni myös se, ettei tarvitsisi pelätä leimaa tai karkoitusta yhteisöstä, jos tulee (mahdollisesti tahattomasti) käyttäneeksi jotain termiä, jota pidetään sopimattomana. Hyvä ohje on varmasti se, että jos joku sanoo jotain typerän ja loukkaavan kuuloista on parasta ensin olettaa kyseessä olevan oman väärinymmärryksen tai puhujan väärän tiedon, vasta sitten pahan tahdon,Et siis elä sellaista elämää, jossa saatat kohdata syrjintää ihan jokapäiväisessä elämässäsi. Kriittisten keskustelujen käyminen on sinänsä ihan kiva, mutta ainakin omalta kohdaltani ne tuppaavat pyörimään samojen aiheiden ympärillä joten ei vaan jaksa. Voisin hyvin kuvitella, että sukupuolivähemmistöt ovat saman ongelman edessä. Aina vaan ne samat jutut, joita jaksaa pyöritellä hetken aikaa - mutta sitten ei vaan jaksa. Minun täytyy sanoa, että minä en oikein ymmärrä ajatusta siitä että seuraukset ovat yleensä vaarallisia jos vähemmistöjen edustajat vetäytyvät omiin piireihinsä. Itse tunnen paljonkin ihmisiä, jotka pyörivät lähinnä oman vähemmistönsä piirissä. He ovat ihan normaaleja kunniallisia kansalaisia, joiden elämässä on kaikki hyvin. Suhteet enemmistöön ovat työkaveritasolla eivätkä he itse kaipaa sen enempää. Enpä olisi itsekään puolisoni kanssa mennyt naimisiin, ellei hän olisi suostunut siihen että mahdolliset lapset kasvatetaan vähemmistön jäseniksi. Ja näin on toimittukin.
Lainaus käyttäjältä: vila - 14.05.2018, 19:28Lainaus käyttäjältä: Stylos - 14.05.2018, 17:34Avoin ja kriittinen keskustelu on kuitenkin demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä. Turvalliseen keskusteluympäristöön kuuluisi mielestäni myös se, ettei tarvitsisi pelätä leimaa tai karkoitusta yhteisöstä, jos tulee (mahdollisesti tahattomasti) käyttäneeksi jotain termiä, jota pidetään sopimattomana. Hyvä ohje on varmasti se, että jos joku sanoo jotain typerän ja loukkaavan kuuloista on parasta ensin olettaa kyseessä olevan oman väärinymmärryksen tai puhujan väärän tiedon, vasta sitten pahan tahdon,Et siis elä sellaista elämää, jossa saatat kohdata syrjintää ihan jokapäiväisessä elämässäsi. Kriittisten keskustelujen käyminen on sinänsä ihan kiva, mutta ainakin omalta kohdaltani ne tuppaavat pyörimään samojen aiheiden ympärillä joten ei vaan jaksa. Voisin hyvin kuvitella, että sukupuolivähemmistöt ovat saman ongelman edessä. Aina vaan ne samat jutut, joita jaksaa pyöritellä hetken aikaa - mutta sitten ei vaan jaksa. Minun täytyy sanoa, että minä en oikein ymmärrä ajatusta siitä että seuraukset ovat yleensä vaarallisia jos vähemmistöjen edustajat vetäytyvät omiin piireihinsä. Itse tunnen paljonkin ihmisiä, jotka pyörivät lähinnä oman vähemmistönsä piirissä. He ovat ihan normaaleja kunniallisia kansalaisia, joiden elämässä on kaikki hyvin. Suhteet enemmistöön ovat työkaveritasolla eivätkä he itse kaipaa sen enempää. Enpä olisi itsekään puolisoni kanssa mennyt naimisiin, ellei hän olisi suostunut siihen että mahdolliset lapset kasvatetaan vähemmistön jäseniksi. Ja näin on toimittukin.Ja koska yhteisöjen välillä ei ole kunnollista kanssakäymistä niin suhteet eivät parane. Tämä johtaa siihen, että jäljelle jää aina juopa vähemmistön ja enemmistön välillä joka voi myöhemmin revetä oikeaksi ongelmaksi. Pahimmillaan kansanmurhan tasolle...Mielestäni ainoa oikea keino on se ajatusmaailma että me kaikki olemme ihmisiä, ei ole vähemmistöjä taikka enemmistöjä. (Tosin tähän ei varmastikkaan päästä ennenkuin alienit tulee ja ihmiskunta yhdistyy tuon ulkopuolisen uhan edessä...)
Tietoon perustuva argumentointi pitäisi tietenkin olla kaikilla tavoitteena ja hyvän keskustelun edellytys on, että toista osaa kuunnella. Tässä kohtaa olen kyllä nimenomaan sukupuoliasioissa huomannut, että vähemmistöjen edustajat tai heidän puolustajikseen itsensä katsovat eivät ole aina jaksaneet kunnolla kuunnella tai lukea, mitä toisella on ollut sanottavaa.
Otetaan esimerkki. Kauan sitten olin eräällä postituslistalla, jossa keskusteltiin seksifantasioista. Itse mainitsin väkivaltaiset seksifantasiat ja kirjoitin vähän siitä, että tällaisia voi toteuttaa turvallisesti oikeassa seurassa. Joku toinen vastasi, että tuo on sairasta ja sellaisesta fantasioiva kuuluisi hoitoon. Arvatkaapa kiinnostiko minua tuossa vaiheessa enää lainkaan osallistua keskusteluun? No, ei kiinnostanut ja keskustelusta ei todellakaan tullut mitään hyödyllistä tai avartavaa. Tuo on minun näkökulmastani tyypillinen tilanne, kun enemmistön edustaja rupeaa omasta mielestään puhumaan fiksuja tietämättä lainkaan mistä puhuu. Ja juuri sellainen, jossa ihmiset vetävät herneen nenäänsä, jos toinen ei suostukaan leikkimään että toinen olisi tasaveroinen keskustelukumppani. Ei ole, jos ei tiedä mistä puhuu. Kaikki mielipiteet eivät ole saman arvoisia.
Ja koska yhteisöjen välillä ei ole kunnollista kanssakäymistä niin suhteet eivät parane. Tämä johtaa siihen, että jäljelle jää aina juopa vähemmistön ja enemmistön välillä joka voi myöhemmin revetä oikeaksi ongelmaksi. Pahimmillaan kansanmurhan tasolle...
Lainaus käyttäjältä: tiikki - 14.05.2018, 19:48Ja koska yhteisöjen välillä ei ole kunnollista kanssakäymistä niin suhteet eivät parane. Tämä johtaa siihen, että jäljelle jää aina juopa vähemmistön ja enemmistön välillä joka voi myöhemmin revetä oikeaksi ongelmaksi. Pahimmillaan kansanmurhan tasolle...Jahas. Että parempi niiden vähemmistöjen tulla sieltä ns. ihmisten ilmoille kuuntelemaan paskaa itsestään, tai muuten seuraa kansanmurha. Kivat vaihtoehdot annat nyt.Mitkä kansanmurhat historiassa johtuivat sun mielestä siitä, ettei vähemmistöt kuunnelleet enemmistöjä?
Lainaus käyttäjältä: Alexios - 14.05.2018, 23:20Lainaus käyttäjältä: tiikki - 14.05.2018, 19:48Ja koska yhteisöjen välillä ei ole kunnollista kanssakäymistä niin suhteet eivät parane. Tämä johtaa siihen, että jäljelle jää aina juopa vähemmistön ja enemmistön välillä joka voi myöhemmin revetä oikeaksi ongelmaksi. Pahimmillaan kansanmurhan tasolle...Jahas. Että parempi niiden vähemmistöjen tulla sieltä ns. ihmisten ilmoille kuuntelemaan paskaa itsestään, tai muuten seuraa kansanmurha. Kivat vaihtoehdot annat nyt.Mitkä kansanmurhat historiassa johtuivat sun mielestä siitä, ettei vähemmistöt kuunnelleet enemmistöjä?Kannattaa lukea se koko setti, eikä vain yhtä kohtaa. Kommentoin viestiin jossa segregaatiota pidettiin toimivana ratkaisuna. Tämä eristäytyminen, joko vapaehtoisesti tai pakotettuna, johtaa vaan suurempaan epäluuloon vähemmistöä kohtaan kuten historia todistaa. Juutalaisten pogromit, Yhdysvalloissa rotuerottelu ei ainakaan tehnyt hyvää, armenialaiset eristäytyivät Turkissa, ja niin edespäin.
Lainaus käyttäjältä: tiikki - 15.05.2018, 00:33Lainaus käyttäjältä: Alexios - 14.05.2018, 23:20Lainaus käyttäjältä: tiikki - 14.05.2018, 19:48Ja koska yhteisöjen välillä ei ole kunnollista kanssakäymistä niin suhteet eivät parane. Tämä johtaa siihen, että jäljelle jää aina juopa vähemmistön ja enemmistön välillä joka voi myöhemmin revetä oikeaksi ongelmaksi. Pahimmillaan kansanmurhan tasolle...Jahas. Että parempi niiden vähemmistöjen tulla sieltä ns. ihmisten ilmoille kuuntelemaan paskaa itsestään, tai muuten seuraa kansanmurha. Kivat vaihtoehdot annat nyt.Mitkä kansanmurhat historiassa johtuivat sun mielestä siitä, ettei vähemmistöt kuunnelleet enemmistöjä?Kannattaa lukea se koko setti, eikä vain yhtä kohtaa. Kommentoin viestiin jossa segregaatiota pidettiin toimivana ratkaisuna. Tämä eristäytyminen, joko vapaehtoisesti tai pakotettuna, johtaa vaan suurempaan epäluuloon vähemmistöä kohtaan kuten historia todistaa. Juutalaisten pogromit, Yhdysvalloissa rotuerottelu ei ainakaan tehnyt hyvää, armenialaiset eristäytyivät Turkissa, ja niin edespäin.Eli vähemmistöjen oma vika, että enemmistö käynnistää kansanmurhan?
Mikään ei estä enemmistöjä kuuntelemasta vähemmistöjä ja oppimasta heidän kulttuuriaan. Varmaan ihan hyväkin tehdä niin, jos tämä on asia, joka estää kansanmurhan.