Baarin kannatusmaksut
Kannattanee tutustua tyyppiin nimeltään Jordan Peterson, joka on antanut ihan aiheellista kritiikkiä SJW-liikkeelle. Itse en ihan voi kaikessa olla Mr.Petersonin kanssa samoilla linjoilla, mutta hänellä on erittäin hyviä pointteja.Ja ei, hän ei ole oikeistolainen tai rasisti.
Huh, aika moista tajunnanvirtaa, mutta tartunpa nyt omalta osaltani, kun kuulun tähän muunsukupuolisten joukkoon, johon tekstissä viittaat. Minulle turvallisemman tilan periaatteissa ei ole kyse siitä, ettei kukaan koskaan saisi sanoa mitään mikä loukkaa jonkun tunteita. Kyse on siitä, ettei turhaan sallita ihmisten loukkaamista näiden seksuaalisuuden, sukupuolen tai muiden vastaavien identiteettiä rakentavien asioiden kulmasta. Hyvä esimerkki sellaisesta käytöksestä, joka pitää karsia on ihminen, joka tulee miittiin ja jossain tilanteessa kommentoi muualla tapahtunutta sanomalla vaikka "vitun homot" ajattelematta lainkaan sitä, että tuollainen loukkaava käytös ei ole ok ja että paikalla saattaa olla homoja, jotka ovat vasta alkaneet tutustua omaan seksuaalisuuteensa. Sama pätee sitten sukupuoleen. Itse ulotan tämän myös cis-sukupuolisiin ja heteroihin, koska minun mielestäni kaikki ansaitsevat mahdollisuuden rakentaa omaa identiteettiään ilman, että muut harjoittavat negatiivisia yleistyksiä tällaisten ominaisuuksien perusteella. Mitä tulee vaikeiden asioiden käsittelyyn, oma vuosien kokemus opettajana ja pedagogisten opintojen tekeminen opetti minulle sen, että tunnetasolla vaikeita asioita voidaan ryhmässä käsitellä silloin, kun kaikilla on turvallinen olo. Pelon ensimmäinen uhri on analyyttinen ajattelu ja rauhallinen keskustelu. Siksi ainakin minä tähtään aina siihen, että tila olisi turvallinen, kun tapahtumia järjestän. Virheitä sattuu ja välillä oppii taas uusia näkökulmia ja pystyy taas vähän parempaan. Lopuksi: meidän kaikkien voi olla vaikeaa ymmärtää toisiamme, kun tulemme erilaisista taustoista ja meillä on kullakin omat haasteemme identiteettimme löytämisessä ja sen kanssa elämisessä. Siksi kannattaa kuunnella muita - siis ihan oikeasti kuulla.
No, minulle kyse ei ole siitä voiko keskusteluja asiasta kuin asiasta käydä, vaan siitä että jos haluaa puhua vaikka omista näkemyksistään raiskauksiin, on hyvä huomioida se, että keskustelussa on todennäköisesti paikalla joku, joka on raiskattu.
No, minulle kyse ei ole siitä voiko keskusteluja asiasta kuin asiasta käydä, vaan siitä että jos haluaa puhua vaikka omista näkemyksistään raiskauksiin, on hyvä huomioida se, että keskustelussa on todennäköisesti paikalla joku, joka on raiskattu. Tai useampi. Se on minun mielestäni inhimillisen käytöksen lähtökohta.
Lainaus käyttäjältä: Tuli - 13.05.2018, 23:39No, minulle kyse ei ole siitä voiko keskusteluja asiasta kuin asiasta käydä, vaan siitä että jos haluaa puhua vaikka omista näkemyksistään raiskauksiin, on hyvä huomioida se, että keskustelussa on todennäköisesti paikalla joku, joka on raiskattu. Tai useampi. Se on minun mielestäni inhimillisen käytöksen lähtökohta.Miten tämä mielestäsi pitäisi huomioida?Eri ihmiset ovat kokeneet kaikkea mahdollista: raiskauksia, vanhempien tai perheen menettämistä, erilaisia vaikeita elämäntilanteita jne. Jos tarkoitus on se, että nämä henkilöt eivät koskaan joutuisi käsittelemään ikäviä kokemuksiaan, ainakin keskustelussa aiemmin mainittu Jordan Peterson on vähän eri mieltä tilanteen hoitamisesta. Ainakin omaan maallikkonäkemykseeni sopii kyllä hyvin hänen käsityksensä, että ihmisiä ei tule suojata pahalta maailmalta, vaan heitä pitää auttaa selviytymään siitä huolimatta. Miehen omat sanat voi käydä kuuntelemassa täältä: Jordan Peterson on why university safe spaces are absurd and crippling, kesto 3:35.