Baarin kannatusmaksut
Enpä voi sanoa olevani mitenkään erityisen mustasukkainen. Oikeastaan jopa seksisuhteet muiden kanssa voisin puolisolleni hyväksyä, kunhan kommunikaatio vaan pelaa ja itse tiedän missä mennään. Pettämistä ja valehtelua en tosin siedä.
Mustasukkaisimmillani olen silloin kun teen tuttavuutta uuden ihmisen kanssa. Hänestä saatan olla hyvinkin mustasukkainen ns. ulkopuolisia kohtaan. Kun oppii tuntemaan toisen, luottamaan ja tietämään sen ettei voi omistaa ketään joka ei halua tulla omistetuksi, silloin mustasukkaisuus katoaa. Toisaalta joskus mustasukkaisuus on hyvinkin kiehtova lisä tunneskaalassa, sen käyttö vain mentaalisessa alistamisessa vaatii taitavuutta.Ketjussa on aiemmin jo mainittu että mustasukkaisuus on pelkoa, menettämisen pelkoa. Näin itse sen myös koen. Silloin kun on epävarma omasta asemastaan, silloin tuo yleensä nostaa päätään. Eihän koskaan voi olla varma siitä että rakkaus kantaa hamaan hautaan asti, mutta luottamus ja avoimuus häivyttää moisen mörön.
Hmm..koitan hahmotella eroa mustasukkaisuuden ja hylätyksi tulemisen pelon välillä.
Tässäpä siis yksi luonteenpiirre, josta kovasti tahtoisin eroon... aidosti eroon, ei vain defenssien kautta.
Lainaus käyttäjältä: Ciah - 26.06.2013, 22:16Tässäpä siis yksi luonteenpiirre, josta kovasti tahtoisin eroon... aidosti eroon, ei vain defenssien kautta.Tekisi mieli saivarrella siitä onko mustasukkaisuus luonteenpiirre, mutta se johtaisi ihan toiseen keskusteluun. Ohessa on hyvä kirjoitus mustasukkaisuudesta, melko yleisluontoinen sellainen ja sitä voi soveltaa monenlaisiin ihmissuhteisiin, myös ystävyyteen. Lopussa on hyvä kokoelma viitteitä, joista osa on polyamorisille suunnattu mutta perusperiaate on sama tunteen syntymisessä myös monogaamisissa suhteissa.Ainakin mulla itsetuntemuksen kehittäminen on auttanut mustasukkaisuuteen ja omien tarpeiden tunnistaminen, sekä niistä suoraan kommunikoiminen myös silloin kun se on vaikeaa. Olen edelleen mustasukkainen välillä, mutta suora puhe (ilman defenssejä, kuten passiivisaggressiivisuutta) auttaa tosi pitkälle oikean ihmisen kanssa.http://sylvi.fi/2012/05/sylvin-seksologi-sukkienvalkaisuvinkkeja-mustasukkaisille/
Tuo kirjoitus kuvaa hyvin omaa ajatusmaailmaani. "Miksi kumppani valitsee ystävät minun sijastani"? "Miksi en saa riittävästi huomiota?" "Miksi hän jakaa huomiota muille, kun voisi tyydyttää minun tarpeeni?" esimerkkeinä... Tiedän samalla, ettei kukaan tervejärkinen jaksa kuunnella mustasukkaisen valituksia ja raivoa, jolloin lopputulos on ennen tai myöhemmin selvä. Miljoonan taalan kysymys onkin, miten päästä tuosta tunteesta eroon? Jos esim haluan viettää aikaa juurikin tietyn henkilön kanssa, siihen ei auta, että otan toisen tilalle silloin, kun juuri tällä minulle tärkeällä henkilöllä on meno esim ystäviensä kanssa. Nämä ovat äärimmäisen vaikeita asioita.