Oon tarinoita on filmatisoitu ainakin kerran vuosikymmenessä ja IMDB:ltäkin löytyi
aika monta, vaikka "O" ei ole paras nimi tietohakujen kannalta:
http://www.imdb.com/character/ch0033458/Itse olen nähnyt 70- ja 80-lukujen filmatisoinnit ja ne olivat aika lailla aikansa lapsia
kumpainenkin. 70-luvun, ehkäpä tässä yhteydessä voi puhua alkuperäisestä, kuvauksessa
taisi olla omintakeinen valistava ote, joka jää kuitenkin aika epämääräiseksi. Kumpikaan
elokuva ei oikeastaan ole seksielokuva vaan kertovat kaiketi enemmän rakkauden
hullutuksista ja valtapeleistä.
Arvosteluna sanoisin, että kumpainenkin elokuva vaatii jo hieman yritystä, että niitä
iltasella katsoisi lopputeksteille ellei nyt lavastus tai kuvaus osu juurikin omaan makuun.
80-luvun elokuvassa taisikin olla erikoisia interiöörejä.
O kirajana, josta siis filmatisointien käsikirjoitukset ovat inspiroituneet, ei ole todellakaan
kaunokirjallisella tasollaan loistava mutta on selvästi enemmän seksiin painottuva löytyen
kuitenkin ihan kirjastoista, johtuen ehkä iästään ja suosiostaan. O on paikallaan varmaan
eniten, jos tykkää esimerkiksi hienostuneemmasta joukkoraiskausmeiningistä, kotikurista
ja merkitsemisestä. Tarinan seassa on sessiomaisia kohtauksia, jotka toistavat aika paljon
ïtseään mutta se on edukseen mikäli tyyli kolahtaa.
O kirjana on selkeästi sm-klassikko ja pitäisin sitä näkemiäni elokuvia mielyttävämpänä.