Kirjoittaja Aihe: Case: Aku Louhimies  (Luettu 63239 kertaa)

MasterOpie

• Vieras
Vs: Case: Aku Louhimies
« Vastaus #195 : 26.03.2018, 11:00 »
Kuinka voikaan inhoittaa se, että emme saisi ja voisi tehdä virheitä. Jokainen meistä tekee virheitä, isoja ja pieniä, sinä, minä ja jokainen. Suuri ero tulee siitä mitä teemme virheiden jälkeen ja anteeksiannosta.

Ulla Appelsinin kommentti: Suomen kannattaa kuunnella Lenaa

Yst. Terv.
Karwis

Ansku

• Vieras
« Vastaus #196 : 26.03.2018, 11:10 »
Vila, mä niin ymmärrän, mistä puhut.
Toisaalta, ihmiset, jotka eivät ole kokeneet henkistä väkivaltaa tai esimiesaseman väärinkäyttöä, ovat (edit: usein) lapsellisen tietämättömiä asioista. Sitten tulee näitä "Olisi pitänyt sanoa heti. Ei pidä suostua, jos ei halua" juttuja (edit: eikä aina ymmärretä, että uhri voi olla monestakin syystä kykenemätön sanomaan ei).
Aku kaivoi itse kuoppansa, nyt kun paska lävähti tuulettimeen, on merkitystä vain sillä, että alkaako hän korjata asioita todella.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2018, 11:37 kirjoittanut Ansku »

vila

• Vieras
« Vastaus #197 : 26.03.2018, 12:26 »
Vila, mä niin ymmärrän, mistä puhut.
Toisaalta, ihmiset, jotka eivät ole kokeneet henkistä väkivaltaa tai esimiesaseman väärinkäyttöä, ovat (edit: usein) lapsellisen tietämättömiä asioista. Sitten tulee näitä "Olisi pitänyt sanoa heti. Ei pidä suostua, jos ei halua" juttuja (edit: eikä aina ymmärretä, että uhri voi olla monestakin syystä kykenemätön sanomaan ei).
Aku kaivoi itse kuoppansa, nyt kun paska lävähti tuulettimeen, on merkitystä vain sillä, että alkaako hän korjata asioita todella.

Näinpä. Me kaikki haluaisimme elää maailmassa, jossa voisimme tehdä virheitä ja saisimme ne anteeksi. Mutta joskus kannattaa ottaa huomioon myös se mahdollisuus, että kyseinen henkilö ei ehkä itse näe tekojaan aidosti virheinä. Pahimmat tapaukset osaavat kyllä pelata monenlaisia pelejä. Minua hirvittää se miten nopeasti mentiin tähän anteeksiantoon. Kenen tarkalleen ottaen pitäisi antaa Louhimiehelle anteeksi? Meidän ulkopuolisten? Ei Louhimies ole loukannut minua muuten kuin käyttämällä verorahojani huonojen elokuvien tekemiseen. Voin antaa sen anteeksi, koska ymmärrän että hyvien elokuvien tekeminen on vaikeaa eikä hän kykene parempaan. Oikeasti tämä ymmärtämisvaatimus kohdistuu kaikkein raskaimmin Louhimiehen oikeisiin uhreihin. Niihin, jotka ovat joutuneet näiden tekojen uhreiksi. He ovat taatusti pohtineet sitä ovatko riittävän vahvoja siihen ja tähän. Etsineet syytä itsestään. Someraivo taas saattaa antaa heille tukea siinä, että "hei muut ovat minun kanssani samaa mieltä siinä, että nämä kokemukset eivät ole OK". Todistettu fakta kuitenkin nyt on se, että on tehty todella pahoja virheitä.  Eri ihmisten kanssa, toistuvasti.

onez

« Vastaus #198 : 26.03.2018, 14:11 »
Mietin sitä isompaa kokonaisuutta ja koko #metoo ilmiöä.. se on kun virus
Yhden sanan avulla kulkeva ilmiö joka tulee yhteiskuntaa myllertämään.

Nähtäväks jää miten asiat muuttuu kun pöly laskeutuu.

Ehkä ihan tervetullut juttu. Ihan hyvä välillä tarkistuttaa se miten kohtelemme toisiamme. Oma pelko suuntautuu enemmän tulevaan, mikä on seuraava hashtag?.. ja mitä kaikkea se muuttaa? Pelko tulee siitä että muutos ei välttämättä ole aina positiivinen.

Onneks kuitenkin (ainakin suomessa) tuntuu olevan paljon fiksuja ihmisiä jotka rauhallisesti pohtii aihetta laajemmin, sen sijaan että reagois vain tunteilla.

On ihan totta että aina ei pysty sanomaan ei. Ei edes silloin vaikka olis turvasana käytössä. Kysymys kai kuuluukin että mihin se raja vedetään. Miten paljon omia tunteita voidaan laittaa muiden vastuulle? Ja millainen vastuu sivustakatsojilla on?

Tuskin Louhimies teki niitä juttuja sadistisuuttaan.. tai no, mistä mä tiedän :)). Ainakin omien sanojensa mukaan hän teki sen mitä tarvi että (hänen mielestään) elokuvasta tuli mahdollisimman realistinen kuvaus. Jos olisin itse näyttelijä saattaisin jopa haluta moista kohtelua samoista syistä. Mutta jokainen kokee sen asian erilailla. Siinä Louhimies oli selkeesti huono ohjaaja jos on jäänyt epäselväksi se millaista kyytiä on tiedossa hänen elokuvansa kuvauksessa, ehkä hän ei itsekkään oikein tiedostanut sitä.

No joo, alkaa olemaan omalta osalta case closed Louhimiehen suhteen, seuraava uhri suurennuslasin alle  >:D :P.. vaikka oma elämä ja se miten itse kohtelee muita... #metoo

Brak

• Vieras
« Vastaus #199 : 26.03.2018, 14:14 »
Katse tässä tapauksessa on väärässä asiassa. Sen pitäisi olla mielestään huonoa kohtelua sietäneissä näyttelijöissä eikä Louhimiehessä.

Kun näyttelijät eivät ole joukolla puuttuneet Louhimiehen käytökseen eikä kukaan ole marssinut poliisin puheille, käytös on voinut jatkua.

Niin se jatkuu tulevissakin tapauksissa, jos ihmiset eivät itse vedä rajojaan.

Minä en suhtaudu yhteenkään näyttelijään vakavasti niin kauan kuin asiaa ei ruveta hoitamaan viranomaisen kautta.

Näitä julkisuuden kautta pyöritettyjä huhumyllyjä halveksin. En usko niihin lainkaan. Uskoni rupeaa lisääntymään, kun rupeaa tulemaan oikeuden päätöksiä. Niin kauan kuin tuomioita ei ole, pidän asian esiin nostaneita näyttelijöitä vihapuhujina ja kiusaajina.

Tämä on oikein malliesimerkki vihapuhunnasta.

Brak

• Vieras
« Vastaus #200 : 26.03.2018, 14:37 »
Lisään vielä edelliseen, että vähän aikaa sitten julkaistiin uutinen opiskelijanuorukaisesta, joka oli yliopistopiireissä leimattu raiskaajaksi. Lopulta tieto oli levinnyt niin paljon, että se kantautui myös raiskaajan korviin. Hän teki asiasta rikosilmoituksen, ja perätöntä huhua levittänyt nainen sai tuomion. Tuomio ei tietenkään poista sitä, että edelleenkin monet kohtelevat häntä raiskaajana. Kerran leimattu on aina leimattu.

Puheisiin perustuviin lynkkaustuomioistuimiin ei kannata osallistua. Ihmiset ovat herkkiä kulkemaan tunteidensa mukaan. Asiat saatetaan kokea eri tavalla kuin millaisia ne todellisuudessa ovat. Lisäksi ihminen on sosiaalisesti äärimmäisen mukautuva. Porukan kuohunnasta tulee helposti totuus, vaikka kysymys olisikin vain kollektiivisest harhasta.

Siksi myöskään mitään Louhimiehestä lausuttua ei kannata niellä enen kuin oikeus jakaa mustaa valkoisella.

vila

• Vieras
« Vastaus #201 : 26.03.2018, 14:39 »
Näitä julkisuuden kautta pyöritettyjä huhumyllyjä halveksin. En usko niihin lainkaan. Uskoni rupeaa lisääntymään, kun rupeaa tulemaan oikeuden päätöksiä. Niin kauan kuin tuomioita ei ole, pidän asian esiin nostaneita näyttelijöitä vihapuhujina ja kiusaajina.
.

Huh huh. Aika sanattomaksi vetää.

Sindex

• Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Galleria
« Vastaus #202 : 26.03.2018, 16:14 »

Ei Louhimiehen väitetyistä teoista tulla koskaan käymään oikeutta, koska teot eivät täytä rikoksen tunnusmerkkejä rikoslain mukaan. Ovat silti tuomittavia, enkä minä ainakaan niitä tekoja tule koskaan hyväksymään.

Alexios

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #203 : 26.03.2018, 21:36 »
Tämä "mikseivät he itse puuttuneet asiaan/sanoneet ei/menneet poliisin puheille" -öyhötys alkaa olla jo melko naurettavaa, kun on jo moneen kertaa selitetty mikseivät.

bin_hki

• Vieras
« Vastaus #204 : 27.03.2018, 18:55 »
Nyt voitaisiin aloittaa ketju, miksi balettitanssijat valittavat 8 vuoden epäasiallisesta käytöksestä. Heillä ei ehkä olekaan puhtaat jauhot pussissa, kun eivät ole aiemmin kertoneet avoimesti asiasta. Vain jotain nimettömiä vihjauksista on ollut.  Voimme samalla keskustella siitä kuinka Greveä pitää nyt ymmärtää ja olla pahoillaan, että hän joutuu lähtemään.  8) C:-)

Ansku

• Vieras
« Vastaus #205 : 27.03.2018, 19:03 »
#taiteenvuoksi  :D

chilinen

• Vieras
« Vastaus #206 : 27.03.2018, 19:40 »
Cut the bull. On tilanteita, joissa mennään ulkonäön ja taidon kanssa, on tilanteita, joissa mennään taidon mukaan. Ei ole siltikään oikein, että elannosta vastaavalla esimiehellä on oikeus päättää asioita oman mielensä mukaisesti ihan vain oman seksuaaliisen mieltymyksensä mukaisesti.

Alexios

• V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #207 : 28.03.2018, 10:10 »
Siteeraan vielä hyvän fb-postauksen:

Minusta on hyvä, että Aku Louhimies on saanut apua. Jokaisella pitää olla oikeus saada kuormittavissa tilanteissa tukea ja ammattiapua sitä halutessaan.

Louhimiehellä on varmasti ollut rankka viime viikko, tätä ei voi kiistää. Samalla on myös todettava, että hän on saanut mahdollisuuksia puolustaa itseään julkisuudessa. Ylen alkuperäisessä jutussa hän sai kommentoida jokaista väitettä, joka jutussa esitettiin. Tämä myös tarkoittaa, että hän tiesi tulevasta kohusta jo etukäteen, ennen viime maanantaita jolloin juttu julkaistiin. Louhimies sai puolustautua myös jutun julkaisupäivän A-studiossa. Hän on antanut haastatteluja. Häntä pyydettiin vieraaksi EVS Liveen ja hän myös piti puheen Jussigaalassa ja vieraili Jari Sarasvuon podcastissa.

Louhimiehen tulitueksi on ilmoittautunut Sarasvuon lisäksi Iltasanomien päätoimittaja Ulla Appelsin, joka odotettavin sanankääntein on verrannut Louhimiehen kohtelua koulukiusaamiseen, erityisesti Jussi-gaalan ahdistelun ja epäreilun vallankäytön tuomitsevien puheenvuorojen myötä. Molemmat ovat ilmaisseet julkisuudessa huolta Louhimiehen jaksamisesta, Appelsin viittasi myös suoraan Ruotsissa puhuttavaan tukholmalaisen teatterinjohtajan itsemurhaan.

Asian käsittelyssä tällä tavoin mennään pahasti metsään. Se, että Louhimiehellä on ollut niin monia tilaisuuksia esittää oma versionsa tapahtuneesta ja myös pahoitella asiaa julkisuudessa, on ehdottomasti hänelle edullinen asia, ei kiusaamista. Se, että hän meni Jussi-gaalaan, jossa näyttelijäyhteisö ilmaisi tuen kollegoilleen, oli hänen oma valintansa, ei kiusaamista. Kuten alussa sanoin, on hyvä että Louhimies on saanut apua. Samalla on myös erittäin tärkeää, että hänen käytöksensä kautta näkyviksi tulevat kulttuuriset vallankäytön muodot ovat nyt julkisuudessa. Kyse ei ole yhdestä ihmisestä, vaan Me Toon idea on nostaa esiin tiettyjen kuvioiden yleisyys: valtaa käyttävä mies, vallankäytöstä kärsivät muut sukupuolet.

Ei ole myöskään sattumaa, että julkisuudessa ei ilmaista samalla tavalla huolta Pamela Tolan, Jessica Grabowskyn, Matleena Kuusniemen tai muiden Louhimiehen vallankäytön kohteeksi joutuneen naisen voinnista. He ovat kaikki laittaneet yksityisyytensä likoon puhumalla julkisuudessa kipeistä asioista, ja saaneet valtavan sovinistisen viharyöpyn päälleen. Tässä tilanteessa kuitenkin vain Louhimies on se, jolle esitetään julkinen solidaarisuudenosoitus. Toistan, se ei ole sattuma.

Haaveilen sellaisesta päivästä, jona naisten esittämät todistajanlausunnot systemaattisesta kaltoinkohtelusta eivät johda ryöppyyn lisää kaltoinkohtelua. Me Too ei ole mennyt liian pitkälle, vaan sen on mentävä vielä paljon pidemmälle, jotta tämä toteutuisi.

submit

• Vieras
« Vastaus #208 : 28.03.2018, 10:34 »
Nyt unohtui mainita, kenen fb-postauksen siteerauksesta on kyse :)

Alexios

• V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #209 : 28.03.2018, 10:52 »
Onko sillä väliä?

Veikka Lahtinen, jos haluat tietää.