Tämä on mielenkiintoinen aihe!
Minusta tässä pitäisi ensin pohtia se, että mitä alistaminen yleensä on. Onko se henkinen vai fyysinen teko? Ihmisenhän voi alistaa erilaisten tekojen kohteeksi, vaikka hänestä ei saisikaan henkistä yliotetta. Ilmeisesti aika monelle riittää alistuvat teot. Onko se sitten sitä sessiointia vai lasketaanko sekin alistamiseksi?
Tämän meidän suhteemme alussa minä sukelsin vaniljana tähän kinkymaailmaan enkä edes halunnut tietää mistään mitään. Ihan sujuvasti toimin fetissiautomaattina (rakastan tuota sanaa, kiitos myrkkytyttöolettama <3) ja alistuin seksuaalisesti. En osannut edes ajatella sitä mitään muuna kuin sinä, että harrastan seksiä rakastamani miehen kanssa. Eikä hänkään sitä alistumisena pitänyt, koska ei saanut minulta sellaisia reaktioita jotka saavat hänen tuntemaan toisen alistuvan hänelle. Se oli silti minulta alistuvaa käyttäytymistä. Vapaaehtoisesti, toisinaan myös oma-aloitteisesti, suoritettuja tekoja, joilla halusin tuottaa toiselle seksuaalista mielihyvää vaikka ne tavat eivät minulle itselleni antaneet mitään muuta kuin tunneyhteyden toiseen. Meille sellainen ei ollut alistumista, mutta joku toinen ehkä olisi onnensa kukkuloilla jos toinen osapuoli vain tottelisi kiltisti.
Ehkä tuohon sessiointi vs alistaminen-kuvioon voisi lisätä omaksi sanakseen omistamisen. Itse ainakin miellän alistaminen aktiiviseksi toiminnaksi enkä samaista sitä omistamiseen. Jos puhutaan 24/7-alistamisesta niin minulle se kuulostaa enemmän joltain eläintenkesyttämiseltä kuin omistussuhteelta. Joka istuimelle on tietysti pyllynsä. Omistussuhteisiin ymmärrettävästi liittyy myös alistavia (ja alentavia) tekoja, mutta fokus taitaa kuitenkin olla siinä että Omistajalla on oikeus hyötykäyttää omistamaansa esinettä haluamallaan tavalla. Tai ainakin näin itse näen asian. Koen alistuvani aktiivisesti lähinnä vain silloin kuin minulta kielletään jotain kivaa, sain kurinpalautussaarnan tai haluaisin keskeyttää session jostain syystä. Voiko passiivisesti alistua?