Kirjoittaja Aihe: Lapsuus, seksuaalinen kehitys ja BDSM  (Luettu 7824 kertaa)

Kleo

• Vieras
Lapsuus, seksuaalinen kehitys ja BDSM
« : 10.10.2017, 11:32 »
Hei,

olen tässä kahlaillut jo aloitettuja keskusteluja läpi ja lueskellut hyviä keskusteluketjuja. Kuitenkaan en ole löytänyt mitään varsinaisesti omaan kiinnostukseeni liittyvää luetttavaa.

Eli kaipaisin lukusuosituksia - artikkeleja, tutkimuksia, kirjavinkkejä -  aiheesta lapsuus, seksuaalinen kehitys ja BDSM.

Itse kasvattajana olen päässyt näkemään lasten leikkejä vierestä, ja huomannut, kuinka usein valta-leikkejä leikki-ikäisten leikeissä nouseekaan esille. Samoin on ollut tilanteita, joissa pepulle läpsäisy on saanut lapsen pyytämään läpsimisen jatkamista, "koska se tuntuu kivalta". Usein myös rosvo/kahlittu/rangaistu/alistettu tai sitten poliisi/sitoja/pidättäjä/rankaisija -roolit tuntuvat menevän aina samoille henkilöille - riippuen joko heidän omista haluistaan tai tilanteesta, en tiedä. Samoin myös itselleen epämukavuuden tunteen tai kivun aiheuttaminen saattaa nostaa lapsessa aikaan seksuaalisen kiihottumisen.

Onko asiaa tarkasteltu kuinka paljon evoluutiobiologian tai genetiikan näkökulmasta? Lapsen seksuaalisen kehityksen näkökulmasta? Edellisten esimerkkien valossa olen pohtinut taipumuksen sisäsyntyisyyttä, ja olisi hauska asiasta lukea, jos tutkittua tietoa tai teorioita on.

Keskusteluketjussa SM.n psykologiasta löytyi hurjasti kirjavinkkejä, mutta suoranaisesti en löytänyt tästä vinkkelistä lähestyvää aineistoa. Samoin ketjussa Miksi jotkut kuten minä nauttivat alistumisesta ja vastaavasta? asiaa sivuttiin.. Itsellä aika on myös melkolailla kortilla, niin resurssit eivät riitä kaikkien mainittujen lähteiden läpikäymiseen - eli siinä syy avunpyyntööni myös.

Kiitos kaikista kommenteista jo etukäteen!

Mr Birch

• V.I.P.
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Lapsuus, seksuaalinen kehitys ja BDSM
« Vastaus #1 : 10.10.2017, 18:55 »
Esimerkiksi tällainen Google Scholar -haku (ei siis pelkkä Google) näyttäisi tuottavan sopivan pienen määrän katsauksia, 11 kpl,  joissa siis on kommentoitu isompi määrä lähdekirjallisuutta:
"literature review" "bdsm interest" childhood

Haku etsii fraaseja "literature review" "bdsm interest" ja yhdistää ne termiin childhood. Haku laajenee, kun ottaa noita lainausmerkkejä pois ja lisää uusia hakusanoja. Ottamalla "literature review" -termin pois saa yksittäisiä tutkimuksia.
http://scholar.google.fi/scholar?start=0&q=%22literature+review%22+%22bdsm+interest%22+childhood&hl=fi&as_sdt=0,5

Haku "bdsm interest" childhood on sekin sopivan kokoinen, 23 osumaa Pelkkä bdsm childhood räjäyttää osumamäärän yli tuhanteen. Operattori AND (=molemmat) hakutermien välissä kaventaa hakua ja OR (jompikumpi) laajentaa. Oletuksena Scholarissa on AND, joka hakutulosten loppupuolella muuttuu OR:iksi.

Colestramus

• Bizarre Club
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Voe tokkiinsa.
  • Galleria
« Vastaus #2 : 10.10.2017, 20:31 »
Todella mielenkiintoinen aihe on, mitä olen usein itsekin miettinyt. Itseäni kiehtoo paljon primal leikki, saalistajan ja jahtaajan roolissa oleminen, ja mieleen tulee kuinka lapsena itse olin usein dominoivissa rooleissa. Eräs leikki oli sellainen, missä yksi (hirviö) oli alhaalla rinteessä, ja muiden piti kiivetä alas ja päästä maaliin ilman että "hirviö" saa kiinni. Tietenkin, lähes poikkeuksetta olin hirviön roolissa.

MariaAndromeda

« Vastaus #3 : 10.10.2017, 20:57 »
Todella mielenkiintoinen aihe on, mitä olen usein itsekin miettinyt. Itseäni kiehtoo paljon primal leikki, saalistajan ja jahtaajan roolissa oleminen, ja mieleen tulee kuinka lapsena itse olin usein dominoivissa rooleissa. Eräs leikki oli sellainen, missä yksi (hirviö) oli alhaalla rinteessä, ja muiden piti kiivetä alas ja päästä maaliin ilman että "hirviö" saa kiinni. Tietenkin, lähes poikkeuksetta olin hirviön roolissa.

Sama, tosin mulla "roolit" oli toki aina just päinvastoin ;D Parhaìta leikkejä on aina olleet ne sellaiset, joissa on se pieni primal-twisti mukana.

Jään seuraamaan ketjua!

celestine

• Vieras
« Vastaus #4 : 11.10.2017, 20:17 »
mielenkiintoinen aihe

Mr Birch

• V.I.P.
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
« Vastaus #5 : 29.10.2017, 20:31 »
Aihetta todennäköisesti käsitellään myös täällä. Sivusto sisältää laajalti artikkeleita ja muuta tutkimuksellista aineistoa.
http://www.scienceofbdsm.com/

UW

• Vieras
« Vastaus #6 : 29.10.2017, 20:42 »
Jos ei liikaa sivuun aiheesta: eikös useimmilla sarjamurhaajilla oleta olleen jotain seksuaalisesti traumatisoivaa lapsuudessa/nuoruudessa? En ole aihetta sen tarkemmin tutkinut, enkä tiedä miten mielipiteet eroavat, mutta aika monta esimerkkiä tulee mieleen jossa tämä oletus tehty.

DareDoll

• Vieras
« Vastaus #7 : 29.10.2017, 21:14 »
Tämäkin olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe, ja luulisin että ainakin aihetta sivuavia tutkimuksia olisi löydettävissä.
Käsittääkseni Freudin lapsuuden seksuaalista kehitysteoriaa ei enää pidetä kovinkaan suuressa huudossa, mutta varmasti aiheesta löytyy tuorettakin tutkimusaineistoa, johon tutkimusta voisi perustaa.
Ainakin lapsen yliseksuaalisuutta ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevia tutkimuksia on helposti saatavilla, mutta suoraan tuosta aiheesta ei tule ainakaan heti mitään mieleen.

vila

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.10.2017, 21:30 »
Jos ei liikaa sivuun aiheesta: eikös useimmilla sarjamurhaajilla oleta olleen jotain seksuaalisesti traumatisoivaa lapsuudessa/nuoruudessa? En ole aihetta sen tarkemmin tutkinut, enkä tiedä miten mielipiteet eroavat, mutta aika monta esimerkkiä tulee mieleen jossa tämä oletus tehty.

Suurimmalla osalla raskaista väkivaltarikoksista tuomituilla henkilöillä on taustallaan fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa lapsuudesta.  Asiasta on olemassa ihan pätevää tutkimuksellista näyttöä.

Jukuputteri

« Vastaus #9 : 29.10.2017, 21:58 »
Onkohan sillä yhteyttä BDSM:ään et millä tavalla on saanu huomiota lapsena...
Esim onko paras keino ollu jäädä kiinni jostain kielletystä.

Purppura

« Vastaus #10 : 29.10.2017, 22:51 »

Jaa-a.  Tuo miun orjake ainakin on huomionkipeä kun ei lapsena saanut huomiota mutta pervous lienee enemmäkin kapinaa 'hyvä tyttö' kuvaa vastaan.

Perhonen89

• V.I.P.
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
« Vastaus #11 : 29.10.2017, 22:57 »

Jaa-a.  Tuo miun orjake ainakin on huomionkipeä kun ei lapsena saanut huomiota mutta pervous lienee enemmäkin kapinaa 'hyvä tyttö' kuvaa vastaan.

Itse kans ajattelen oman pervouteni olevan vastapainoa sille kiltin tytön roolille

Purppura

« Vastaus #12 : 29.10.2017, 23:00 »

Itse kans ajattelen oman pervouteni olevan vastapainoa sille kiltin tytön roolille

Plus meillä myös se ilmeisen yleinen "Kun minut otetaan väkisin / sidotaan / pakotetaan niin en ole itse vastuussa joten en ole paha ja himokas joten voin vapaasti nauttia" elementti.

Kukkanen

• Vieras
« Vastaus #13 : 29.10.2017, 23:52 »
Mielenkiintoinen keskusteluaihe!

Mun mielestä fetissit ja fantasiat eivät mene siitä mitenkään "pilalle", vaikka miettisikin niiden syntysyitä. Enemmänkin väline itsetuntemuksen kasvattamiseen.

Itellä monet traumat ovat muuntuneet fetisseiksi sen jälkeen, kun on saanut niitä käsiteltyä.
Esimerkiksi pelkäsin ilotulitteita, viime uutena vuotena opin tykkäämään niistä ja aloin kokea ne vahvan seksuaalisina. Kun aiemmin säikähdin jokaista rakettia, reaktio muuttui kiihotukseksi.

Exhibitionismi on osittain kapinointia sitä kiltin tytön roolia kohtaan. Ja sitä kohtaan, että lapsena ei saanut näyttää alastomuuttaan, halujaan tai kiihottumista. Aikuisena saan näyttää kun nautin. Lakia rikkomatta, mutta mulla on oikeus nauttia ja kukaan ei voi sitä multa viedä. On oikeus nauttia kaksin, tai omalla tavallani vaikka keskellä rautatientoria. Paljastamatta mitään intiimialueita, mutta omassa mielessäni. Kukaan ei voi kieltää mua saamasta orgasmia, jos olen vaatteet päällä ja "siveellisesti". Haluan myös tulla nähdyksi sallitussa tilanteessa välillä (esim. kimppaseksi). Mun ei tarvitse peittää seksuaalisuuttani, saan puhua seksistä aikuisten ihmisten kanssa ja harrastaa seksiä mielin määrin. Äiti ei voi enää kieltää nauttimasta ;D

Onhan näitä muitakin, mutta tuossa nyt jotain. Ihan hyvä mun mielestä itse kunkin pohtia fetissien ja toimintatapojen syitä.

vila

• Vieras
« Vastaus #14 : 30.10.2017, 12:46 »

Plus meillä myös se ilmeisen yleinen "Kun minut otetaan väkisin / sidotaan / pakotetaan niin en ole itse vastuussa joten en ole paha ja himokas joten voin vapaasti nauttia" elementti.

Kyllähän sillä millaiseksi lapsuusajan kiintymyssuhde omiin vanhempiin on kehittynyt vaikuttaa ihmisen koko loppuelämään tavalla tai toisella. Ja vaikka suhteet vanhempiin olisivat olleet kunnossa niin esim. pitkään jatkuva koulukiusaaminen jättää jälkensä ihmiseen.

Minulla itselläni ei ole kiltin tytön syndroomaa, vaikka ehkä "frontti" on saattanut ollakin kiltin tytön. Minulla on silti lapsuudesta tullut trauma, joka on todennäköisesti vaikuttanut siihen kuinka toimin BDSM-jutuissa - koska se vaikuttaa elämääni muutenkin. Kasvoin ympäristössä, jossa imago oli kaikki. Alkoholiongelmat, lähisuhdeväkivalta (joka kohdistui myös lapsiin), taloudelliset ongelmat ja kaikki muutkin mahdolliset ongelmat eivät merkinneet mitään niin kauan kun oli turkki ja mersu. Sitten kun ei enää ollut niin luotiin frontti valheilla ja teeskentelemällä. Kun tulin täysikäiseksi niin päätin, etten suostu elämään minkäänlaisessa valheessa tai itsepetoksessa. Tähän kun lisää sen, että olen empaatti niin tadaa resepti aivan superhankalaan parisuhdekumppaniin on valmis. En siedä ystävyyssuhteissa valehtelua (pienimmissäkään määrin), mutta niissä se johtaa vain etääntymiseen. Parisuhteessa se on "heippa, ei enää soitella". Niin kauan kun ei valehdella niin siedän toiselta lähes mitä tahansa, mutta kun se tulee kuvioon. Lähes kaikissa ystävyyssuhteissa minulle on valehdeltu, mutta tulkitsen itse valehtelun huomattavasti ankarammin kuin ehkä traumattomat ihmiset. Minä en ole sellainen alistuva, jolle täytyy erikseen kertoa että "sinun ei tarvitse suostu mihin tahansa".

Minulla on ollut opettelemista siinä, että kun aika usein kuitenkin näen että toinen ihminen "teeskentelee" tai yrittää peitellä heikkoa itsetuntoaan/epävarmuuttaan niin onko minulla oikeus tulkita se valheellisuudeksi? Useimmiten ei, koska ihmisillä on oikeus esittää itsestään juuri se kuva kuin haluavat. Ei minulla ole muualla kuin parisuhteissa oikeutta vaatia äärimmäistä rehellisyyttä.

Esimerkiksi näissä BDSM-piireissä jotkut ihmiset sanovat olevansa dominoivia ja käyttäytyvät omasta mielestään dominoivasti, mutta todellisuudessa eivät omaa dominoivan henkilön ruumiinkieltä eivätkä käyttäytymismalleja, vaan aika usein päinvastoin. Onko minulla oikeus tulkita se kusipäisyydeksi ja valehteluksi jos sellainen henkilö edellyttää minulta asemansa kunnioittamista (ihan näin ystävyysmielessä), vaikka todellisuudessa varmaan pystyisin dominoimaan häntä itse? Onko minulla oikeutta tehdä päätelmiä sellaiselle henkilölle alistuvasta henkilöstä? Ei tietenkään ole, mutta olenpa kuitenkin tehnyt. Omaa puolisoani en kykene dominoimaan, vaikka yrittäisin mitä (ja olen yrittänyt). Feral staten kokeminen ja oman trauman tiedostaminen ovat olleet minulle varsin eheyttäviä kokemuksia ja olen ehkä helpompi ystävä. Olen ollut aika armoton omissa arvosteluissani, koska en omassa parisuhdekuplassani ole kyennyt ymmärtämään sitä että toisille nämä asiat ovat ihan oikeastikin vain leikkiä. Jotenkin minulta puuttuu kyky mennä rooliin ja tulla sieltä pois - johtuen varmaan siitä, että lapsena joutui roolileikkeihin väkisin mukaan. Näissä BDSM-jutuissa se on puute, etenkin kun en tajunnu että kaikki rooliin menijät eivät "teeskentele". On ollut hankalaa ymmärtää sitä, että joku voi alistua henkilölle jota pystyy itse dominoimaan makuuhuoneen ulkopuolella. Tuohan ei ole vika muissa ihmisissä vaan minussa.