Kirjoittaja Aihe: Naiseus/miehisyys  (Luettu 11861 kertaa)

armadillo

• V.I.P.
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: Naiseus/miehisyys
« Vastaus #15 : 08.09.2017, 12:51 »
Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?
Pippeli, maastohousut, puntti treenit, axe dödö, yhdys sana virheet, parta, kalju pää laki, levee ylä kroppa, kömpelöt jalat, tietsikka pelit, paskat läpät, rento ja retee äijä asenne. Tulee ihan mies kyynel silmään kun kelaakin tätä listaa. Tähän ei nainen pysty.  :love:

Isrika

• Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
« Vastaus #16 : 08.09.2017, 13:08 »
Pysytäänhän sitten asiassa ja jätetään henkilökohtaisuudet pois.

eilian

• Vieras
« Vastaus #17 : 08.09.2017, 13:14 »

Kinkyyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteetteihin liittyy paljon hankalia uusia sanoja ja termejä, jotka menevät välillä pitkään foorumeilla pyörineiltäkin sekaisin. Näissä tilanteissa on vain oikein korjata virheellinen termi, mutta jatkaa sitten keskustelua normaalisti ilman että vihjataan siihen että väärän sanan käyttäjän "olisi pitänyt tietää" tai aletaan saarnaamaan siitä että hänen pitäisi lukea joku sanasto läpi ennen kuin hän voi jatkaa keskustelua.
Vähän OT, mut niistä lyhenteistä olisi muutenkin hyvä olla joku checklist.. Mä en ainakaan edes tiennyt olevani CIS-nainen, ennenkuin Googletin sen jostain..

Näistä oikeasti on puhetta aivan liian vähän ja huomaan selkeästi, että ikäluokkani ihmiset on kasvatettu huomattavan erilaiseen maailmaan kuin esimerkiksi ne oppilaat, joiden kanssa puhumme näistä asioista oppitunneilla. Onneksi maailma muuttuu nuorten myötä. Koen, että nyt kasvavat nuoret osaavat suhtautua laajemmin siihen, ettei ole yhtä tiukkaa "normaaliuden" tapaa, ja sitten jotain "erilaisia"/"viallisia" kavereita, vaan ajattelevat enemmän siitä suunnasta että kaikki ovat lähtökohtaisesti erilaisia (ilman sitä yhtä joka on oikeampi kuin muut). Toivon ettei me aikuisina pilata tätä ajattelutapaa, ja että lupa käyttää erilaisia termejä itsensä määrittelyyn johtaa itsensä hyväksymiseen ja ehkäisee monia ikäviä kohtaloita.

Ehkä monelle tulee hankalia tilanteita juuri silloin, kun ei osaa käyttää termiä jota ei ole ikinä oppinut (jota sulle ei opetettu, koska meidän aikana se ei vaan ole ollut opetussuunnitelmassa ja ellei kosketa henkilökohtaisesti, ei tulekaan itsekään otettua selvää), ja tulee mokaamisen fiilis jos toinen loukkaantuu. Tiedän kokemuksesta, että noi on tosi hankalia tilanteita, eikä oikein uskaltaisi kysyäkään et hei mitä hittoa toi sana ees tarkoittaa.

Mutta haluaisin olla mukana rakentamassa kommunikaatiota, jossa ihmiset kysyvät toisiltaan "Mitä sä tarkoitat tuolla termillä", ennen termin tuomitsemista tai kieltämistä, sillä oman itsensä määrittelyyn ei valita sanoja kevein perustein (oli ne sanat sitten mistä tahansa aiheesta kertovia).

Itsen määrittelyyn sekoittuu ihan toinen asia/näkökulma.
Se, että miten sanoja käytetään yleisessä keskustelussa taas muuttuu koko ajan, ja niiden merkitykset muuttuvat. 80-luvulla tavallinen sana saattaa nykyään tuntua loukkaavalta, koska pitkässä juoksussa sen käyttö on värittynyt sellaiseksi. 10 vuotta sitten tuntematon sana saattaa nykyään olla lähes yleistietoa, sillä siitä on alettu puhua yhteiskunnassa niin paljon enemmän ja se on osa yleissivistystä (=opetetaan kouluissa).

Siihen kun kertoo itsestään, saa valita itse sanat. Siihen ei muilla ole sanottavaa sen suhteen, mikä on oikeampi tai väärempi tapa. Usein näissä keskusteluissa sekoittuvat oletukset siitä, mitä joku sana merkitsee yleiskäytössä (koska ei olla opetettu), ja tilanteet, joissa joku on valinnut itsestään kertomaan juuri tietyn sanan, pitkällä ja hauraalla oman mielen ja ulkoisten paineiden tutkiskelulla, ja säikähtää että tuleeko joku yrittämään mitätöidä sitä. Pyritään ihmeessä erottamaan nämä keskustelutilanteet toisistaan.  <3

armadillo

• V.I.P.
  • Galleria
« Vastaus #18 : 08.09.2017, 14:23 »
Nyt ku mullon ollu aikaa miettiä, niin yks juttu mikä saa mut kans tuntee itteni miehekkääks, on mun tyyli hypätä/rojahtaa tuolille istumaan. Siihen kuuluu tietysti se että mä pyöräytän sen tuolin alleni vauhdikkaasti. Sit mä vaivihkaa vilkuilen ympärille et näkiks kukaan nainen (tai naiseks itsensä kokeva). Ja istahtamisen jälkeen semmonen levee asento koneen ääressä, jalat ja kädet levällään ja selkä kyyryssä. Saatan myös sivellä mun partaa vähän.

Gloom Flower

• Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • The timid and the bold, they keep each other warm
  • Galleria
« Vastaus #19 : 08.09.2017, 16:50 »
...hooooboy. Tuossa on kysymys joka on minua traumatisoinut koko elämäni ajan. On helpottavaa nähdä yhteiskunnan laajemmalti hiljallen alkavan kohdella sukupuolta spektrinä binääriarvon sijaan.
Liberaalihippinä haluaisin olla välittämättä aiheesta, mutta jukoliste, jokainen asia mitä teet, tulkitaan jollain tavalla, ja etenkin sukupuolirooleihin liittyvistä asioista ihmiset tekevät hyvin nopeita johtopäätöksiä. Välillä tuntuu, että pelkällä pukeutumisellani luovutan oikeuteni minkäänlaiseen tunneherkkyyteen, arkuuteen tai muuten akkamaiseen käytökseen.
Joko olen pullisteleva rekkalesbo, valeäijä, tai romahtanutta itsetuntoa kompensoiva lortto. (ok, ok, viimeinen on aika lailla kohdallaan)

..tai ehkä olen vain katkera, koska sekundaariset sukupuolipiirteeni ovat säälittävän alikehittyneitä, enkä koskaan pysty pukeutumaan mihinkään seksikkäisiin mekkoihin.

Tamponien käyttö?
Eä, äh, nekin ovat miehille näppäriä ampumahaavojen kanssa.

Noh, naamakarvat ovat ainakin selkeä äijäjuttu, sitä en oiken saa saivarreltua mihinkään.

Sosumi

• Baarikärpänen
  • Hurt me please
  • Galleria
« Vastaus #20 : 08.09.2017, 17:35 »
Hohhoijaa. Kyllä rytisee taas kovasti monen fiksunoloisen käyttäjän arvostus alaspäin. Mistään ei mitään tiädetä, eikä halua tai kiinnostustakaan oppia edes ole, mutta öyhäämään on kiva silti päästä. "Mä päätin just ryhtyä sukupuoleltani yksisarvis-maansiirtokoneeks, missä mun oikeudet" -tason kommentit aiheuttaa ihan oikeasti hallaa, mutta mitäpä siitä kun ei itteään kosketa.

Onneks parikin fiksua jaksaa näitä öyhääjiä edes yrittää opastaa, ni mä voin keskittyä vaan lyhyesti vastaamaan alottajalle.

minä itse tiedän olevani nainen ja minä olen aina ollut nainen enkä voisi kuvitellakaan olevani mies. Minä vaan olen nainen.
Tämä on mulle se kans perimmäinen juttu, mikä määrittää mun naiseuden mulle itselleni. Se, miten mä ilmasen sitä ulospäin, tai olen ilmasematta, on sit eri juttu.

Mutta voiko se yhtäkkiä muuttua?
Voi. Nuorena tai vanhana, hitaasti tai kertarytinällä. Ihminen kasvaa, kehittyy ja oppii läpi elämän, sama pätee myös ymmärrykseen omasta kehostaan ja sukupuolestaan, kuin mihin tahansa muuhunkin oppimiseen ja ymmärtämiseen.

Lily

« Vastaus #21 : 08.09.2017, 17:42 »
Eihän nyt kuitenkaan unohdettaisi aloittajan asiallista pohdintaa ja kysymystä..
Ihminen on sitä miksi itsensä tuntee, eikä nämä "yksisarvis-sukupuoli" kommentit nyt kovin aikuismaisilta vastauksilta vaikuta :-[
Tälläiset kommentit saa vaan tuntemaan myötä häpeää suppea katseisia kohtaan..

Mutta siis se asiallinen kysymys oli pointtina tässä

armadillo

• V.I.P.
  • Galleria
« Vastaus #22 : 08.09.2017, 17:55 »
Se muuten vähän riippuu seurasta, tilanteesta, päivästä ja hormoonitasoista että kuinka äijäksi sitä milloinkin itsensä tuntee. Ittekseen esim kestävyysurheillessa monesti koko sukupuoli on yhdentekevä, mutta kun vastaan tulee esim vieras nainen, niin yli pyyhkäisee joku ihme miehuuden aalto ja asento ryhdistäytyy silmänräpäyksessä. Toisaalta eksän kanssa hengaillessa on aika neutraali olo, mutta hän ei ole toisaalta koskaan erityisesti innostunut äijäilystä muutenkaan. Tietysti juuri siksi saatan toisinaan miehistellä hänen seurassa ihan vaan kiusallani ;)

Niin vielä joo, sohvalla leveesti istuminen ja haarojen rapsuttelu myös tekee hyvin miehuullisen olon.

Nick

• Vieras
« Vastaus #23 : 08.09.2017, 20:26 »
Mainittu sosiaalinen konstruktio lienee tämänhetkinen tarkin määritelmä ainakin kotoisessa somessa. Seuraavana tulevat nämä toksiset huutelijat jotka keräävät uhripääomaa ymmärtämättä mihin umpikujaan kyseinen logiikka ajaa.

Logiikasta puheenollen, itselle assosioituu oma sukupuoli vastakkaisen kautta, sen jolla on ihanteellinen vyötärö-lantiosuhde ja mukavat bosat. Sekin johtaa umpikujaan kuten valistunut lukija huomaa.

Tulenkantaja

• Vieras
« Vastaus #24 : 08.09.2017, 21:42 »
Niin, tästä aiheestahan ei ole toivoakaan käydä netin välityksellä minkäänlaista normaalia ja sivistynyttä keskustelua. Sukupuoli on ihmistä niin vahvasti määrittelevä asia, että mikä tahansa asiaan liittyvä kyseenalaistaminen tai keskustelu tulee herättämään aina voimakkaita ja puolustuksellisia tunteita, puolin ja toisin. Kuten tämänkin ketjun viesteistä näkee.

Tuo naiseuttasi tai miehisyyttäsi esille parhaalla näkemälläsi tavalla – jätä muiden kommentit omaan arvoonsa. Muuta en tähän osaa sanoa.

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #25 : 09.09.2017, 06:45 »
Musta tekee miehen se, että mä en ole nainen.

Meeri

• tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Galleria
« Vastaus #26 : 09.09.2017, 08:50 »
Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?

Ketjusta siivottu ylimääräiset, ja näin palaamme alkuperäiseen aiheeseen.

[moderator]

Mr Glencairn

• Vieras
« Vastaus #27 : 09.09.2017, 09:32 »
Stoge tiivistää asiat usein aika hyvin, siitä pisteet taas tällä kertaa  ;D. Naiseus ja miehisyys lisäksi lienevät sellaisia seikkoja jotka riippuvat katsannosta. Mitään sanomaton vastaus mutta lyhyestä virsi kaunis.

RedCatherine

• Vieras
« Vastaus #28 : 09.09.2017, 10:59 »

Biologia? Tarkoitat genitaaleja ja kromosomeja? Virheellinen väite, ja vahingollinen sellainen. Huolimaton, välinpitämätön, ja pahansuopa kielenkäyttö vaihtelevat motiiveiltaan, mutta niiden tekemä tuho on konkreettista. Syrjintää, työttömyyttä, mielenterveysongelmia ja väkivaltaa olisi vähemmän jos valtaväestö hiukan vaivautuisi ottamaan vähemmistöjä huomioon niin surkuhupaisan pienessä asiassa kuin asialliset termit. Mutta jotkut käyttävät senkin energian mielummin itkemiseen siitä kuinka SJW:t kiusaa. Taas on valkoisella cisheteromiehellä rankkaa.

Naiseus on minulle tunne, identiteetti ja kokemus. Neurologeilla on teorioita että aivoista löytyy jokin aiheeseen liittyvä solmukohta, mutta väliäkö tuollakaan, itse sen tietää, jos jaksaa psyykettään tutkiskella. Useimmat eivät tietenkään kovin perinpohjaisesti sitä tee, ja heidän oma sukupuolikokemuksensa helposti jää heille näkymättömäksi, tai he keskittyvät sen sijaan sukupuolen presentaatioon, eli miehekkyyteen/naisellisuuteen.

Nämä taas ovat niitä näkyviä ulkonäön ja käytöksen piirteitä joita yhteiskunta kovalla kädellä lokeroi, tarkkailee ja tuomitsee. Itselleni vain henkilön nimenomaisilla valinnoilla on merkitystä. Lyhyt mies ei ole vähemmän maskuliininen. Kalju nainen ei vähemmän naisellinen. Kaikki ruumiinrakenteet lihaksikkaista siroihin ovat lähtökohtaisesti neutraaleja, ihmisen oma olemus sitten luo komean naisen tai kauniin miehen. Vaatteilla, meikeillä ja käytöksellä viestitään paljon, myös sukupuolta. Mikä sitten on mitäkin? Hankala vain listata... Solmiota pidän vieläkin perimaskuliinisena, tekoripsiä tai tyllihametta naisellisina. Useimmissa tapauksissa tiedän kun näen. Ja vaikka en jonkin yksilön kohdalla tietäisikään, en mene paniikkiin ja ala tivata hänen kromosomejaan tai ahdistu hänen olemassaolostaan. Olen sillä tavalla kieroon kasvanut.

Eikä unohdeta että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Vaikka ihan siitä 'biologisestakin' näkökulmasta.

Tulenkantaja

• Vieras
« Vastaus #29 : 09.09.2017, 11:56 »
Toisaalta en kyllä näe, miten sukupuolen binäärinen ymmärrys yleisellä tasolla olisi jotenkin erityisen vahingollista, sillä valtaosa transsukupuolisistakin identifioituu loppupeleissä joko mieheksi tai naiseksi. Siihen virallinenkin diagnostiikka perustuu – kokee ja tuntee vahvasti olevansa toista sukupuolta, kuin sitä, miksi on biologisesti syntynyt, jonka vuoksi toivoo feminisoivia tai maskulinisoivia hoitotoimenpiteitä, jotta ulkoinen olomuoto vastaisi paremmin omaksi koettua sukupuolta. Ei ole järin monimutkaista. On kuitenkin hyvin vaikea aika ajoittain ymmärtää, minkä vuoksi ylivoimainen valtaväestö kokee niin uhkaavana ja provosoivana sen, että hyvin pieni ja marginaalinen osa väestöstä vaatii ja toivoo itselleen normaalia ja sivistynyttä kohtelua kanssaihmisiltään, ja haluaakin tämän vuoksi lisätä asiaan liittyvää tietoisuutta yleisellä tasolla. Trans-ihmiset ovat kerta toisensa jälkeen työttömyys- ja syrjintätilastojen kärjessä, mikä kielii siitä, että jokin on pahasti vialla. Turhan moni tosin ottaa kaiken tämän itseensä pahansuopaisena holhouksena ja kiusaamisena.

Näkisin kuitenkin, että valtaosa ihmisistä määrittelee loppupeleissä oman miehuutensa tai naiseudensa oman sisimmäisen tunteen ja itsetutkiskelun kautta enemmän kuin sen, mitä haarojen välissä sattuu olemaan. Enkä usko, että kukaan täysipäinen ihminen on kieltämässä sukupuolen biologista todellisuutta (tässäkin kohdassa auttaisi, jos suomen kielessä olisi erilliset sanat termeille "sex" ja "gender"), mutta kromosomitasollakin on olemassa variaatioita, ja erilaisia ihmisiä on biologisesta sukupuolestaan huolimatta olemassa niin paljon ja niin moneen lähtöön, että perinteinen preussilainen ymmärrys sukupuolesta on vain yksinkertaisesti turhan lokeroiva ja epäkäytännöllinen. Omaan itse miehen kropan – toisaalta en kovinkaan arkityyppisen miehekästä sellaista – enkä näe, miten se estäisi minua kokemasta ja näkemästä joitain asioita naisen näkökulmasta, ulkoisesti katsottuna naisena. Ja onko esimerkiksi naisen roolin omaksuminen tai homoseksuaalisuus viemässä minusta miehisyyttä millään tavoin poissa? Ei. Toki monet ovat olleet asiasta hyvinkin eri mieltä, mutta en ainakaan itse koe, että muiden mielipiteillä ja kommenteilla olisi asiaan liittyen kovinkaan suurta painoarvoa, kun tietää ja ymmärtää sisimmässään, kuka ja mitä on.