Kirjoittaja Aihe: Naiseus/miehisyys  (Luettu 11857 kertaa)

lamie

• Vieras
Naiseus/miehisyys
« : 07.09.2017, 21:39 »
Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?

momoi36

• Vieras
Vs: Naiseus/miehisyys
« Vastaus #1 : 07.09.2017, 21:52 »
Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?

Pah biologia on VIIMEISIN asia mikä määrittää sukupuoleni, mä olen nainen koska musta tuntuu siltä. Mä tunnen olevani nainen koska mulla on leveä lantio, mutta mä tuntisin olevani nainen vaikka mun genitaalit ei olis näin naiselliset ja lantioki olis kapeampi. Miten tunne selitetään? Sitä mä en tiiä, mä oon nainen koska musta tuntuu siltä ja mä tykkään olla nainen.

Mun mielestä naisellisuus kattaa ulkoisia olemuksia, se miten pukeudut ja käytät meikkiä ym. miten yhtieiskuntakin olettaa naisellisuuden olevan. naiseus ja naisena oleminen taas sitten on jotakin muuta, semmosta sisältäpäin lähtevää ja sitä voi olla vaikka olis unisex/maskuliinen ulkopuolelta.

lamie

• Vieras
« Vastaus #2 : 07.09.2017, 22:06 »

Pah biologia on VIIMEISIN asia mikä määrittää sukupuoleni, mä olen nainen koska musta tuntuu siltä. Mä tunnen olevani nainen koska mulla on leveä lantio, mutta mä tuntisin olevani nainen vaikka mun genitaalit ei olis näin naiselliset ja lantioki olis kapeampi. Miten tunne selitetään? Sitä mä en tiiä, mä oon nainen koska musta tuntuu siltä ja mä tykkään olla nainen.

Mun mielestä naisellisuus kattaa ulkoisia olemuksia, se miten pukeudut ja käytät meikkiä ym. miten yhtieiskuntakin olettaa naisellisuuden olevan. naiseus ja naisena oleminen taas sitten on jotakin muuta, semmosta sisältäpäin lähtevää ja sitä voi olla vaikka olis unisex/maskuliinen ulkopuolelta.

Sepä se.. Miten tunne selitetään..
En oikeastaan osaa kunnolla muotoilla tätä kysymystä, sillä minä itse tiedän olevani nainen ja minä olen aina ollut nainen enkä voisi kuvitellakaan olevani mies. Minä vaan olen nainen. Mutta voiko se yhtäkkiä muuttua? Voitko yhtäkkiä herätä ja päättää että nyt en enää ole se mikä kuvittelin olevani vaan joku muu?

Kuulostan ehkä nyt todella suvaitsemattomalta, mitä en todellakaan ole, mutta tämä kysymys on pyörinyt päässäni niin pitkään ja haluaisin oikeastaan vaan kuulla muiden mielipiteitä mikä juuri sinulle määrittää sen sukupuolen joka olet. On se sitten nainen, mies tai mikä tahansa muu.

poisongrrrll

• Vieras
« Vastaus #3 : 08.09.2017, 00:08 »
Sukupuoli on sosiaalinen konstruktio! :popcorn:

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.09.2017, 00:10 »
Mielestäni jokainen määritelköön itse, mitä omaksi sukupuolekseen kokee.

Olen genderqueer. Minulla on naisen vartalo. On joskus pitänyt tehdä pidempi selitys genderqueeriudelleni kun sitä niin moni kyselee, mutten ole saanut aikaiseksi. Koko roska toki voi olla 1980- ja 1990-luvun taitteessa muodissa olleen sukupuolineutraalin kasvatuksen tulosta. Vanhempani eivät kuitenkaan pakottaneet minua mihinkään sukupuolimuottiin - sain lapsena  ihan rauhassa tehdä mitä halusin, kuten pukea veljeni vaatteita, leikkiä Turtles-figuureilla ja pelata videopelejä.

Muistan jo joskus ala-asteella haaveilleeni olevani poika. Koskaan en kuitenkaan ole kokenut tarvetta korjata sukupuoltani kirurgian ja hormonien avulla. Ei tee mieli saada semmoista kikkeliä, joka ei kuitenkaan toimi niin kuin pitää. Tisseistä olen haaveillut luopuvani kokonaan, ne jotenkin ovat aina tuntuneet vierailta ja niistä on suurehkon kokonsa takia ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Sterilisaatio on vielä hankkimatta, pitää kyllä tässä joskus sekin hoitaa pois alta. Lapsia en tahdo, jo pelkkien huonojen perintötekijöiden vuoksi.

Jos puen päälleni stereotyyppisiä naisten vaatteita, kuten korkokenkiä, stay-up-sukkia, rintaliivejä tai hameita, koen olevani "perverssi ristiinpukeutuja" ja niistä asusteista tulee nopeasti semmoinen olo että ne tahtoo riisua pois. Käytän aika sukupuolineutraaleja vaatteita: huppareita, t-paitoja, housuja. Meikata en osaa. Korkeintaan joskus harvoin saatan laittaa kynsilakkaa. Hiuksiani en osaa hoitaa, ne leikkaan heti kaljuksi jos tuntuu että hiuksista on tullut "liian pitkät".

Jos joku sanoo minua naiseksi, niin se tuntuu pahalta, melkein kuin solvaukselta. Mutta toisaalta mieheksikin tituleeraaminen tuntuu väärältä... Netissä kyllä tykkään että minusta yleensä käytetään him -eikä her-muotoa. Olen nettiprofiileissani jättänyt sukupuolen määrittelemättä, jos se on mahdollista. Jos sukupuolivaihtoehdot ovat joko "nainen" tai "mies" niin valitsen "naisen". Julkisista vessoista käytän naisten vessaa koska en osaa kusta urinaaliin, mutta jos on jotain yhden pöntön vessoja jossain niin sitten on ihan sama mitä ovessa lukee - menen sinne missä ei ole jonoa.

Vihaan sitä että työvaatteissakin on usein nykyaikana erilaisia miesten ja naisten versioita. Olin kerran hirveän iloinen että eräs työsuhteeni loppui juuri ennen kuin naisille oli tulossa jotkut hirveät mekot käyttöön. Cis-naisten mielestä ne olivat aivan ihanat.

lamie

• Vieras
« Vastaus #5 : 08.09.2017, 06:41 »
Kiitos Kettu vinossa vastauksestasi!

Avaan hieman miksi tämä kiinnostaaa minua ja miksi se erityisesti tuli mieleen. Minulla on lähipiirissäni transhenkilö joka tuli kaapista jonkun aikaa sitten. Hänelle asia valkeni vasta muutama vuosi sitten ja nyt hän käy läpi sukupuolenvaihtoprosessia. Hienoa hänelle ja olen todella iloinen että hän uskaltaa olla se mikä kokee olevansa ja käy läpi kuitenkin hyvin rankan prosessin. Mutta se mitä minä jäin pohtimaan on se mikä tekee minut naiseksi. En osanut määritellä sitä, minä vaan olen nainen... Olen aina ollut nainen.

Minun maailmassa sukupuolella ei ole väliä ja jokainen saa olla tai olla olematta, ei se minua hetkauta millään tavalla. Olen joskus seurustellut tiitin kanssa joka nykyään elää naisena täyspäiväisesti.

Tämä kysymys tuli ehkä siksi että haluaisin jollain tavalla paremmin ymmärtää läheistäni ja tukea häntä erittäin rankassa elämänvaiheessa. Minulle sukupuoli on niin ei-asia että on vaikea ymmärtää miksi joku näkee niin suurta vaivaa vaihtaakseen sen. Tosin ymmärrän täysin sen tarpeen että haluaa olla myös ulkoisesti se joka kokee sisäisesti olevansa... Vaikea selittää edes itselleni mitä oikeastaan tarkoitan..  :-\

CRPulse

• Vieras
« Vastaus #6 : 08.09.2017, 07:55 »
Uskon että monilla ihmisillä on korvienvälissä ajatuksia, toimintamalleja ja "kemiallisia prosesseja", jotka toteuttavat sekä "naisellisia että miehekkäitä" tarkoitusperiä.. Vai pitäskö sanoa että mieskin voi ajatella asioista feminiinisti, viceversa..?! Ehkä on ainoastaan hyväksi etteivät nämä kemialliset reaktiot näy esim. vaatetuksessa/ ulkoisessa habituksessa.. -ja nyt tarkoitan muitakin kuin vain "naismaisia homomiehiä", tai maskuliiniuttaan korostavia butcheja... Olis toki mielenkiintoista nähdä yhteiskunta jossa naiseuden ja mieheyden kaikki ulkoiset merkit olis poispyyhitty jo syntymästä... toimisko, ja vähenisikö esim. syntyvyys !!??

poisongrrrll

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.09.2017, 07:59 »
Edit: ketjun aloittajalle siis:
^ Sukupuolen moninaisuuden ymmärtämisen voi aloittaa vaikka tutustumalla korrektiin ja ajanmukaiseen sanastoon. Nykyään on vanhentunutta puhua sukupuolen "vaihtamisesta", nykyään käytössä on ilmaisu sukupuolen korjaaminen. Esim Seta ja Trasek (http://trasek.fi) tarjoavat ajankohtaista tietoa suomeksi. Kieli on valtaa ja valitsemalla tietyistä ihmisryhmistä heidän itsensä hyväksymiä ilmaisuja tulee tukeneeksi heitä.

Kuvailet postauksessasi kokemustasi cis-sukupuolisena, eli identifioidut siihen sukupuoleen, joka sinulle on syntymässä määritelty. Jos kokee oman sukupuoli-identiteettinsä vakiintuneeksi, silloin ei tule välttämättä miettineeksi asiaa muuten kuin itsestäänselvyytenä. Tällöin toimii etuoikeutetusta asemasta lähtien. Omia etuoikeuksiaan voi haastaa vaikkapa miettimällä miten valkoihoisena näkee rodullistettujen kokemuksen rasismista, miten heterona näkee seksuaalivähemmistöjen kokemukset homofobiasta, cis-sukupuolisena transfobiasta, miehenä naisiin kohdistuvasta syrjinnästä, korkeasti koulutettuna lukutaidottomuudesta, jne. Eihän siinä ole mitään vikaa olla joissain asioissa etuoikeutetussa asemassa, kunhan asemansa tiedostaa eikä käytä sitä lyttäämään marginaaleissa olevia.

Kettu vinossa

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.09.2017, 09:48 »
Edit: ketjun aloittajalle siis:
^ Sukupuolen moninaisuuden ymmärtämisen voi aloittaa vaikka tutustumalla korrektiin ja ajanmukaiseen sanastoon. Nykyään on vanhentunutta puhua sukupuolen "vaihtamisesta", nykyään käytössä on ilmaisu sukupuolen korjaaminen. Esim Seta ja Trasek (http://trasek.fi) tarjoavat ajankohtaista tietoa suomeksi. Kieli on valtaa ja valitsemalla tietyistä ihmisryhmistä heidän itsensä hyväksymiä ilmaisuja tulee tukeneeksi heitä.

Tämä on toki totta. Ongelma vain on siinä että moni puhuu "sukupuolen vaihtamisesta" ihan vahingossakin, vaikka heille olisi oikea sanasto hyvinkin tuttu. Jopa sukupuoltaan korjanneidenkin suusta olen pari kertaa kuullut "vaihdos" -sanan livahtaneen. Tämä ei ole välttämättä siis mitenkään pahantahtoinen sanavalinta. Pitäisi siis katsoa aina asiayhteys, ennen kuin leimaa jonkun trans-vihamieliseksi. Jos viestissä selkeästi kritisoidaan trans-ihmisiä niin sitten se on vihamielinen kirjoitus, ja jos kannatetaan heidän oikeuksiaan niin se on positiivinen kirjoitus, olipa sanavalinnat mitä tahansa.

Muistan kun itsekin kerran pohdin pitkään ja hartaasti sukupuolen korjaamiseen liittyviä asioita täällä BDSM-baarissa, ja minä jos kuka olen kaikkien sukupuolenkorjaajien puolella oman sekavan identiteettini vuoksi. Erehdyin kuitenkin vahingossa käyttämään "sukupuolen vaihtaminen" -termiä ja paria muutakin vanhentunutta termiä (jotka social justice warriorit tulkitsivat heti solvaamiseksi) niin että muutama kirjoittaja ei nähnyt metsää puilta ja suuttui minulle ihan hirveästi. Olin heille vain jälleen yksi trans-vihamielinen idiootti. Heidän mielestään jos olisin oikeasti ollut trans-ihmisten puolella, en olisi moisiin sanavalintoihin päätynyt ja olisin opetellut kaikki trans-tukisivustojen sanastot ulkoa etu- ja takaperin.

Kinkyyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteetteihin liittyy paljon hankalia uusia sanoja ja termejä, jotka menevät välillä pitkään foorumeilla pyörineiltäkin sekaisin. Näissä tilanteissa on vain oikein korjata virheellinen termi, mutta jatkaa sitten keskustelua normaalisti ilman että vihjataan siihen että väärän sanan käyttäjän "olisi pitänyt tietää" tai aletaan saarnaamaan siitä että hänen pitäisi lukea joku sanasto läpi ennen kuin hän voi jatkaa keskustelua.

tiikki

• Vieras
« Vastaus #9 : 08.09.2017, 10:18 »
Aiheen sivulta sanastosta ja jargonista. Jokaisella alikulttuurilla, ammattiryhmällä ja millä tahansa ihmisjoukolla on oma sanastonsa josta suurin osa muista ihmisistä ei ole tietoinen. Fyysikkona nopeus ja vauhti ovat eri asioita, energia-termin väärinkäyttö saa aikaiseksi vihantunnetta, kvantti-sitä kvantti-tätä saa aikaiseksi epätoivoa jne. Tästä huolimatta yritän ymmärtää että takana ei ole pahantahtoisuus vaan tietämättömyys (Hanlon's razor). Viestin kokonaisuus on sitten täysin toinen asia, jos viesti on yhä inhottava väärien termien korvaamisen jälkeen niin sitten alan vasta siirtymään epäilemään pahantahtoisuutta.

CRPulse

• Vieras
« Vastaus #10 : 08.09.2017, 10:46 »
.. Ärsyttävää saivartelua - sukupuolen korjaaminen..?! Ihan vaan mielenkiinnosta: pitäskö allekirjoittaneen käyttää termiä "korjaaminen" jos vaikka operoisin siitintäni suuremmaksi, ottaisin hiusimplantteja kaljuuntumisen estämiseksi ja rutkasti testoa lihasten kasvattamiseksi..?! Eikös moinen nimenomaisesti olisi "korjaamista"?!
Ilmeisesti "marginaalissa" päiviteltäisiin -nyt se on vaihtamassa sukupuolta... xxx

Tiikille kevennyksenä -"makuja on monia"  :D

RedCatherine

• Vieras
« Vastaus #11 : 08.09.2017, 11:01 »
Aiheen sivulta sanastosta ja jargonista. Jokaisella alikulttuurilla, ammattiryhmällä ja millä tahansa ihmisjoukolla on oma sanastonsa josta suurin osa muista ihmisistä ei ole tietoinen. Fyysikkona nopeus ja vauhti ovat eri asioita, energia-termin väärinkäyttö saa aikaiseksi vihantunnetta, kvantti-sitä kvantti-tätä saa aikaiseksi epätoivoa jne. Tästä huolimatta yritän ymmärtää että takana ei ole pahantahtoisuus vaan tietämättömyys (Hanlon's razor). Viestin kokonaisuus on sitten täysin toinen asia, jos viesti on yhä inhottava väärien termien korvaamisen jälkeen niin sitten alan vasta siirtymään epäilemään pahantahtoisuutta.

Rakenteellinen syrjintä ei vaadi aktiivista pahantahtoisuutta, mutta on silti erittäin tuhoisaa, paljolti myös 'näkymättömyytensä' takia. Fyysiikkavertaus on loukkaava. Eximian minäkin siitä kirjoitin. Hiukan eri asia.

Lily

« Vastaus #12 : 08.09.2017, 11:10 »
Jouduin viestejä lukiessani useaan kertaan palaamaan aloittajan viestiin, siis löytääkseni sen alkuperäisen, varsinaisen kysymyksen johon vastata..
Voisin tietenkin vastata esim että iso kalu miehellä on miehekästä, ja isot tissit ja hyvä perse naisella on naisellista, mutta silloin joutuisin jollain vapaaehtoisella ruoskituttamaan itseni stereotyyppisestä hyväksymättömyydestä >:D

Omasta mielestä itsellä naisellisuus on sama asia kuin itseluottamus.. kun tunnen itseni naiselliseksi, niin myös olen. Toki tämä ei tarkoita että olisin kaikkien silmiin naisellinen, kaikilla meillä on omat mieltymykset, ja hyvä niin..

Omaan silmääni/ muita katsellessani naisellisuuden takuuleima on söpöys, ehdottomasti söpöys, naisellisuutta korostaa pehmeät piirteet, hellä ja herkkä, jopa aneleva katse, muistinko jo sanoa söpöys ::)  ( ja isot tissit) ;D

Miehekkyyttä korostaa omaan silmään vakuuttavuus, rehellisyys, luotettavuus sekä vartalon sopusuhtaisuus, ehdottomasti myös hyvä pylly ::) sekä katse, se katse, joka vakuuttaa mun olevan juuri se .. hyvä tuoksu/ ominaistuoksu on myös miehekkyyttä.. :love:( iso kikkeli) ;D

Tällä hetkellä olenkin siinä onnellisessa asemassa, että oon ihastunut maailman naisellisimpaan naiseen :love: sekä rakastunut maailman miehekkäimpään mieheen :love:

poisongrrrll

• Vieras
« Vastaus #13 : 08.09.2017, 11:22 »
Rakenteellinen syrjintä ei vaadi aktiivista pahantahtoisuutta, mutta on silti erittäin tuhoisaa, paljolti myös 'näkymättömyytensä' takia. Fyysiikkavertaus on loukkaava. Eximian minäkin siitä kirjoitin. Hiukan eri asia.
Tämä. Virheiden teko toki sallitaan, kaikkihan niitä tekevät. Halukkuus oppia ja muuttaa kielenkäyttöään inklusiivisempaan suuntaan on keskiössä. Kielenkäyttö on vallankäyttöä, siinä ole useinkaan kyse "vain" väärin muistetuista sanoista vaan tietyn maailmankuvan ylläpitämisestä. Kieli muokkaa ajattelua ja maailmaa sekä toisinpäin. Se maailmankuva voi olla väkivaltainen ja sortava tai jotain ihan muuta. Terkuin CDA-nörtti.  :D

Flikk

• V.I.P.
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
« Vastaus #14 : 08.09.2017, 11:35 »

Kinkyyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteetteihin liittyy paljon hankalia uusia sanoja ja termejä, jotka menevät välillä pitkään foorumeilla pyörineiltäkin sekaisin. Näissä tilanteissa on vain oikein korjata virheellinen termi, mutta jatkaa sitten keskustelua normaalisti ilman että vihjataan siihen että väärän sanan käyttäjän "olisi pitänyt tietää" tai aletaan saarnaamaan siitä että hänen pitäisi lukea joku sanasto läpi ennen kuin hän voi jatkaa keskustelua.
Vähän OT, mut niistä lyhenteistä olisi muutenkin hyvä olla joku checklist.. Mä en ainakaan edes tiennyt olevani CIS-nainen, ennenkuin Googletin sen jostain..