Baarin kannatusmaksut
Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?
Lainaus käyttäjältä: lamie - 07.09.2017, 21:39Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä mikä määrittelee oletko nainen tai mies. Biologia tietty, mutta mikä muu? Mikä tekee sinusta naisen/miehen? Mikä on naisellista? Mikä on miehekästä?Pah biologia on VIIMEISIN asia mikä määrittää sukupuoleni, mä olen nainen koska musta tuntuu siltä. Mä tunnen olevani nainen koska mulla on leveä lantio, mutta mä tuntisin olevani nainen vaikka mun genitaalit ei olis näin naiselliset ja lantioki olis kapeampi. Miten tunne selitetään? Sitä mä en tiiä, mä oon nainen koska musta tuntuu siltä ja mä tykkään olla nainen. Mun mielestä naisellisuus kattaa ulkoisia olemuksia, se miten pukeudut ja käytät meikkiä ym. miten yhtieiskuntakin olettaa naisellisuuden olevan. naiseus ja naisena oleminen taas sitten on jotakin muuta, semmosta sisältäpäin lähtevää ja sitä voi olla vaikka olis unisex/maskuliinen ulkopuolelta.
Edit: ketjun aloittajalle siis:^ Sukupuolen moninaisuuden ymmärtämisen voi aloittaa vaikka tutustumalla korrektiin ja ajanmukaiseen sanastoon. Nykyään on vanhentunutta puhua sukupuolen "vaihtamisesta", nykyään käytössä on ilmaisu sukupuolen korjaaminen. Esim Seta ja Trasek (http://trasek.fi) tarjoavat ajankohtaista tietoa suomeksi. Kieli on valtaa ja valitsemalla tietyistä ihmisryhmistä heidän itsensä hyväksymiä ilmaisuja tulee tukeneeksi heitä.
Aiheen sivulta sanastosta ja jargonista. Jokaisella alikulttuurilla, ammattiryhmällä ja millä tahansa ihmisjoukolla on oma sanastonsa josta suurin osa muista ihmisistä ei ole tietoinen. Fyysikkona nopeus ja vauhti ovat eri asioita, energia-termin väärinkäyttö saa aikaiseksi vihantunnetta, kvantti-sitä kvantti-tätä saa aikaiseksi epätoivoa jne. Tästä huolimatta yritän ymmärtää että takana ei ole pahantahtoisuus vaan tietämättömyys (Hanlon's razor). Viestin kokonaisuus on sitten täysin toinen asia, jos viesti on yhä inhottava väärien termien korvaamisen jälkeen niin sitten alan vasta siirtymään epäilemään pahantahtoisuutta.
Lainaus käyttäjältä: tiikki - 08.09.2017, 10:18Aiheen sivulta sanastosta ja jargonista. Jokaisella alikulttuurilla, ammattiryhmällä ja millä tahansa ihmisjoukolla on oma sanastonsa josta suurin osa muista ihmisistä ei ole tietoinen. Fyysikkona nopeus ja vauhti ovat eri asioita, energia-termin väärinkäyttö saa aikaiseksi vihantunnetta, kvantti-sitä kvantti-tätä saa aikaiseksi epätoivoa jne. Tästä huolimatta yritän ymmärtää että takana ei ole pahantahtoisuus vaan tietämättömyys (Hanlon's razor). Viestin kokonaisuus on sitten täysin toinen asia, jos viesti on yhä inhottava väärien termien korvaamisen jälkeen niin sitten alan vasta siirtymään epäilemään pahantahtoisuutta.Rakenteellinen syrjintä ei vaadi aktiivista pahantahtoisuutta, mutta on silti erittäin tuhoisaa, paljolti myös 'näkymättömyytensä' takia. Fyysiikkavertaus on loukkaava. Eximian minäkin siitä kirjoitin. Hiukan eri asia.
Kinkyyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteetteihin liittyy paljon hankalia uusia sanoja ja termejä, jotka menevät välillä pitkään foorumeilla pyörineiltäkin sekaisin. Näissä tilanteissa on vain oikein korjata virheellinen termi, mutta jatkaa sitten keskustelua normaalisti ilman että vihjataan siihen että väärän sanan käyttäjän "olisi pitänyt tietää" tai aletaan saarnaamaan siitä että hänen pitäisi lukea joku sanasto läpi ennen kuin hän voi jatkaa keskustelua.