Kirjoittaja Aihe: Luonteenpiirteet. Kuinka käsitämme ne?  (Luettu 6401 kertaa)

Isrika

• Baariruusu
  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Read the fucking manual.
  • Galleria
Vs: Luonteenpiirteet. Kuinka käsitämme ne?
« Vastaus #15 : 17.08.2017, 02:03 »
Komppailen Viriä hyvin pitkälti.
Itse käsitän tuon Viisas-älykäs parin oikeastaan päinvastoin kuin Ms. M. Älykkyys on ominaisuus, jota ei voi saada kirjoista. Äo ei nouse kirjoja lukemalla vaan sitä joko on tai ei. Viisaus kasvaa jos on kasvaakseen, siihen auttaa myös älykkyys. Älykäs ihminen osaa paremmin ottaa elämänkokemuksen opiksi ja soveltaa asioita. Viisautta voi näin ollen myös kasvattaa kirjojen avulla, onhan sanontakin olemassa "kirjaviisas". Sitten tähän voi vielä lisätä "maalaisjärjen" joka aika usein puheessa kulkee vastaparina tuon kirjaviisaan kanssa. Kirjaviisas eli kirjoista oppinut ja maalaisjärjen omaava tajuaa käytännön asiat nopeasti ja on niissä hyvä.

Voimakas sanaa itse en osaa käyttää kenestäkään kuvaamaan luonnetta tai persoonallisuutta. Vahva tokikin. Voimakkuus on itselleni enemmän fyysinen piirre ja olemus.

Herkkä on vähän kakspiippuinen juttu. Herkällä ihmisellä on tunnereaktiot voimakkaita, jonka vuoksi ylireagointia tapahtuu usein. Herkät ihmiset kuitenkin usein sitten myös osaavat tukea ja tarjota sympatiaa, auttaa ihmisiä, mutta mikäli heillä on jostain syystä tullut se ylireaktio ensin, he ampuvat itseään jalkaan kuten myös sitä toistakin, joka sitä tukea voisi tarvita myös.
Itsellänikin on tietynsorttista herkkyyttä, mutta sen laukaisee hyvin tietyt asiat. Nuorempana olin herkempi, mutta onneksi olen kasvanut ihmisenä ja oppinut itseäni paremmin. Tai sitten elämä vain on potkinut tarpeeksi päähän. ;D
Joillain herkillä ihmisillä tulee yhdistettyä termiin myös hauras. Itsetunto ei välttämättä ole kohdillaan, voi olla hauras myös jonkun raskaan tilanteen jälkeen jne. Se on mielestäni taas eri asia kuin heikkous.

Heikko ihminen on johdateltavissa, vietävissä. Heikko usein hyökkää puolustautuakseen, esittää jotain muuta kuin on. Myös epävarmuus on usein läsnä.

Sigmamies

• V.I.P.
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Luonteenpiirteet. Kuinka käsitämme ne?
« Vastaus #16 : 17.08.2017, 07:05 »
Älykkäänä tajusin jo nuorena ettei mun tartte olla viisas  >:D
Tajusin myös että elämästä kannattaa nauttia kun sillon se on mukavampaa,tuota harva viisaskaan oikeesti tajuaa vaikka pitäis olla yksinkertaisin asia ja koskettaa jokaista  :)