10 kohtaa onnistuneeseen eroonMinulle BDSM on aina henkilökohtaista. En ”harrasta” sitä kenen kanssa tahansa. Siksi, suhteiden päättyessä ja jos minä olen se, joka jätetään, arvostan muutamia asioita. Tässä listani siihen, miten ero minun mielestäni hoidetaan ns. oikein.
1. Ole lempeä.Ei ole paljoa pyydetty, varsinkin jos suhde on ollut hyvä, että ero suoritettaisiin lempeästi kertoen omista fiiliksistä ja syistä, miksi suhde halutaan päättää. Äläkä ainakaan nyt ala rikkomaan jätetyn jo muutenkin heikkoa itsetuntoa enempää. Kerro, mitä arvostat hänessä, mikä on hänessä se upeus, mitä näit ja näet edelleen.
2. Ole avoin.Kerro avoimesti siitä, mitä tunnet. Miksi haluat päättää suhteen, mikä on se perimmäinen ongelma, johon ei vaan löydy ratkaisua.
3. Soita tai tapaa, tai lähetä kirje/sähköpostiItse arvostan sitä, että eron tullessa halutaan asia kertoa kasvotusten tai ainakin puhelimessa. Siinä kuitenkin jätetyksi tuleva tuntee itsensä edes sen verran arvostetuksi, että on tartuttu puhelimeen tai haluttu nähdä. Jos kumpikaan ei jostain syystä ole mahdollista, on ihan perinteinen kirje tai sähköposti seuraavat hyvät tavat. Eikä mitään parin rivin
”tää oli tässä”-kirjoitelmia, vaan pidemmästi, kiitos.
4. Ole valmis keskustelemaan asiasta, ota vastaan myös se tunnekuohuItse olen aika tunteilla käyvä ihminen. Ja kun eron hetki tulee, niin yleensä kuohahdan. Tai sitten menen täysin turraksi. Se, että vastapuoli vetäytyy eikä ole valmis keskustelemaan asioista, ottamaan vastaan aiheuttamaansa tunnekuohua, on minusta suhteellisen vastuutonta. Arvostan sitä, että tulen kuulluksi.
5. Anna tilaaLiiallinen asioiden vatvominen on kuitenkin pahasta, joten keskustelun jälkeen on hyvä antaa tilaa jätetylle. Olla vaatimatta turhia. Ota tilaa myös itsellesi, sillä myös sinulla on asioita prosessoitavana.
6. Kanna vastuusiSuru, viha, katkeruus, hämmennys ja lopulta hyväksyminen. Siinä tunneskaala, jota jätetty käy läpi. Toiset ihmiset käyvät sen läpi yksin. Toiset haluavat kertoa tunteistaan jättäjälle. Minusta on oikein, että jättäjä saa kuulla, mitä tunteita on toisessa aiheuttanut. Onhan suhteen vielä ollessa elossa hän kuitenkin saanut kuulla myös niistä positiivisista tunteistakin. Miksei hänen pitäisi kuulla negatiivisetkin tunteet? Toki, rajansa kaikella. Ei ole velvollisuutta kuunnella jätetyn tunteita koko loppu elämää.
7. Tee selkeä eroTurhan toivon herättäminen jätetyssä on ehdoton EI. Kun suhde on ohi, se on ohi. Siinä ei aleta heittelemään toivonpilkahduksia jätetylle suhteen uudelleen sytyttämiseksi. Ei. What's done is done.
8. Mieti tarkkaan, haluatko yrittää kaveruutta”Mut voidaan olla kavereita”- lause on sellainen, jota pitää miettiä erittäin tarkasti. Tunteet kuolevat yleensä aika hitaasti, ja suoraan kaveruuteen hyppääminen vaatii yleensä paljon enemmän jätetyksi tulleelta kuin jättäjältä. Joten, varovasti sen kaveruuden kanssa.
9. Älä odota nopeaa siirtymistä kaveruuteenJos päädytte yrittämään kaveruutta, niin älä odota, että jätetyksi tullut haluaa heti seuraavalla viikolla kuulla uusista virityksistäsi. Empatian käyttö on sallittu!
10. EmpatiaJa niin, se empatia. Sitä harkinnan mukaan. Liiallinen empatia ajaa tilanteen siihen, että löydät itsesi lohduttamassa jätetyksi tullutta liikaa. Sekään ei ole hyväksi, ei jättäjälle eikä jätetyksi tulleelle.
En väitä, että noita kymmentä kohtaa voi joka erotilanteessa käyttää. Joskus ero voi olla riitaisa, tulta ja tappuraa. Silloin pätenevät eri jutut. Tilanteessa, jossa ero on sellainen... Ei riitaisa, nuo asiat ovat niitä, joita arvostan.
Itse en ole kovinkaan montaa suhdetta päättänyt, mutta yleensä olen koettanut noudattaa neuvojani. Tokikaan aina en ole siinä täydellisesti onnistunut, tuskin koskaan. Olen ollut kaveri ihmiselle, joka ei oikeasti ollut kaveri. Olen ollut se, joka jättää tekstiviestillä. Olen ollut se, joka kuuntelee jätettyä osapuolta puhelimessa puoliyötä, kun ei raaski vaan lopettaa.
Virheitä tekee kaikki, ja niistä oppii.
Siitä huolimatta, rakkauden täyteistä (loppu)kesää kaikille!
Ms. M