Kirjoittaja Aihe: Netti ja yksityisen tiedon levittäminen  (Luettu 5398 kertaa)

D79Mies

• Baarikärpänen
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Netti ja yksityisen tiedon levittäminen
« : 06.05.2017, 00:35 »
Luin äsken YLEn jutun kuudesta eri oikeudenkäynnistä liittyen somepostauksiin ja jotenkin tuli myös tämä foorumi mieleen. Suosittelen lukemaan artikkelin! http://yle.fi/uutiset/3-9591462

Oletan oikeudenkäyntien liittyvään tähän lakiin, joka on kattavampi kuin ehkä tänä some-aikana luulisi:
"Joka oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi." -Rikoslaki 24 § 8

Esimerkkejä lukiessa tuli mieleen, että riittääköhän enää kuvattavan suullinen suostumus kuvien julkaisemiseen. Siinä olisi ainakin aikamoinen todistustaakka!

Ja sitten tuo toisen julkaiseman sisällön jakaminen... Ilmeisesti Baariin ei kannata ulkoa linkittää, toisen henkilöllisyyden paljaastamisesta puhumattakaan? Ja nyt tarkoitan lakia, enkä moraalia tai tämän foorumin sääntöjä! :D

Nähtävästi kyseessä on asianomistajarikos, ts. asianomistajan on tehtävä itse tutkintapyynnön.

Sigmamies

• V.I.P.
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Netti ja yksityisen tiedon levittäminen
« Vastaus #1 : 06.05.2017, 01:10 »
Tuo on yksi syy miksen ota kuvia omalla kameralla vaan aina nartun ja narttu saa itse laittaa kuvat  :)

Pip

« Vastaus #2 : 06.05.2017, 01:20 »
Naamalaan en muutenkaan lisää mitään arveluttavia kuvia, mutta täältäkin on pyydetty poistamaan lukuisia kuvia jälkikäteen, eikä syynä ole se, että aihepiiri olisi baarille jotenkin järkyttävä.

Juuttisetä

• V.I.P.
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
« Vastaus #3 : 06.05.2017, 12:11 »
Tuo on yksi syy miksen ota kuvia omalla kameralla vaan aina nartun ja narttu saa itse laittaa kuvat  :)
Pelkäätkö omaavasi ominaisuuden lisätä kuvat tajuamattasi? Vai oletko kostonhimoinen exille/ärsyttäville subeille/kohteille? Taikka ettet osaa kopioida kuvia sille kohteelle? Tokkiinsa jos on pakottava tarve säilöä kuvia vaikka kohde tahtoisi ne deletoiduksi kun on saanut editoidut kuvat, niin saattaa ollakkin parempi kuvata toisen laitteella...
Itsellä on ties mitä kuvia ajansaatossa tullut otettua, mutta ei niitä netissä näy, osalta on lupa lisätä mutta ennen annan kohteen itse laittaa kuvan näkyviin.
Itse ainakin jos jotain "oikeasti kuvaan", tuppaan myös haluta käsitellä kuvaamani kuvat itse haluamikseni....tuohon ei oikein taivu jos toisen laitteella kuvaa ja kuvat katoaa samaa matkaa kohteen kanssa.
Eriasia jos joku idea että "tahdon muiston köysistä" niin sitten se kännäkkäkamera toimii ja saa sidottu pari kuvaa muistoksi.

Alexios

• Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Truuhampster
  • Galleria
« Vastaus #4 : 06.05.2017, 12:29 »
Ongelma olisi pienempi, jos täällä olevia kuvia ei pystyisi linkittämään minne tahansa suoralla linkillä. Ja ne näkyy, vaikkei ole kirjautunutkaan.

HerraE~Horo

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.05.2017, 14:56 »
Mä miettiny -pitäskö lukea ittensä oikeustieteen kandiks (siihen vois mennä 1-2v) vois tulevina vuosina tehdä tiliä agiteeraamalla some-oikeudenkäyntejä...  >:D

Pulse

Ansku

• Vieras
« Vastaus #6 : 06.05.2017, 17:15 »
Ihan ajankohtainen juttu kyllä.

Luuseri

• Asiakas
  • **
  • Olen mielenkiintoinen. Ja kiva!
  • Galleria
« Vastaus #7 : 07.05.2017, 11:48 »
Aina ajankohtaista. Toivon todella, että jokaisen jäsenen oman harkintakyvyn lisäksi tämän saitin tietoturva on erityisen hyvässä kunnossa.

Tietomurto tälle saitille olisi painajaismainen juttu kaikille.

Juuttisetä

• V.I.P.
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
« Vastaus #8 : 07.05.2017, 12:55 »
Aina ajankohtaista. Toivon todella, että jokaisen jäsenen oman harkintakyvyn lisäksi tämän saitin tietoturva on erityisen hyvässä kunnossa.

Jos kuvissa ei ole naamaa se tuskin suuremmin vaikuttaisi, ne ketkä jonkun tattimetsästä tunnistaa on ikäänkuin muutenkin jo samassa kanootissa.
Toisaalta tuskin kukaan on niin urpokaan, että sillä veikko.virtanen työpostillan tänne rekkaa...

Luuseri

• Asiakas
  • **
  • Olen mielenkiintoinen. Ja kiva!
  • Galleria
« Vastaus #9 : 07.05.2017, 13:07 »
Joo, mutta jos murtautuja näkee yksityisviestitkin, joissa usein on puhelinnumeroitakin yms, niin tisselle ja tateille löytyy halutessa naamatkin.

Flikk

• V.I.P.
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
« Vastaus #10 : 07.05.2017, 14:30 »
Niin, mä en enää anna ottaa kuvia muilla kuin omalla kännyllä, että saan tehtyä rajaukset haluamikseni ennen mahdollista levitystä.
Kerran olen täältä kasvoni löytänyt toisen ihmisen galleriasta (luonnollisesti puhtaan väärinkäsityksen syytä?), joten nykyään sitten varovaisemmin. Tuossa tapauksessa ei onneksi tarvinnut muihin toimenpiteisiin ryhtyä, kun ekasta viestistäni kuva poistui.

Sigmamies

• V.I.P.
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
« Vastaus #11 : 07.05.2017, 17:54 »
Pelkäätkö omaavasi ominaisuuden lisätä kuvat tajuamattasi? Vai oletko kostonhimoinen exille/ärsyttäville subeille/kohteille? Taikka ettet osaa kopioida kuvia sille kohteelle? Tokkiinsa jos on pakottava tarve säilöä kuvia vaikka kohde tahtoisi ne deletoiduksi kun on saanut editoidut kuvat, niin saattaa ollakkin parempi kuvata toisen laitteella...
Itsellä on ties mitä kuvia ajansaatossa tullut otettua, mutta ei niitä netissä näy, osalta on lupa lisätä mutta ennen annan kohteen itse laittaa kuvan näkyviin.
Itse ainakin jos jotain "oikeasti kuvaan", tuppaan myös haluta käsitellä kuvaamani kuvat itse haluamikseni....tuohon ei oikein taivu jos toisen laitteella kuvaa ja kuvat katoaa samaa matkaa kohteen kanssa.
Eriasia jos joku idea että "tahdon muiston köysistä" niin sitten se kännäkkäkamera toimii ja saa sidottu pari kuvaa muistoksi.

En pelkää tekeväni koskaan mitään tajuamattani enkä ole kostonhimoinen exille kun ne on mulle rakkaita,miksi ihmeessä olisin kostohimoinen tytteleille jotka antaa mulle kaikkensa ? Jotenkin järjetöntä ajattelua tuollainen. Tykkään vaan että kuvan kohteena olevalla on itsellä päätös mitä niillä tekee ja jos on tarve editoida niin voi sen itse tehdä. Mun ei tartte egooni boostata laittelemalla toisista ihmisistä kuvia nettiin :)

sää teet silleen kuin sää teet ja Mää niinkuin Mää teen,Mun tapa on Mulle oikein ja sun tapa sulle  ;)

Misery

• Asiakas
  • **
  • Juuri siellä, missä pitääkin.
  • Galleria
« Vastaus #12 : 07.05.2017, 19:51 »
Entä jos tilanne on sellainen, että joku on ottanut sinusta kuvia, eikä deletoi niitä, vaikka niin pyydät? Haluaa pitää kuvat muistoina.

Olosi on koko ajan epävarma, että koskahan ne kuvat löytyvät netistä kostoksi tai vahingossa, ja koko elämäsi kaatuu niiden leviämisen myötä.

submit

• Vieras
« Vastaus #13 : 07.05.2017, 19:54 »
^ Jos kyseessä on/olisi joku joka pyörii skenessä, asian julkiseksi tuominen (sillä uhkaaminen) saattaisi auttaa. Harva haluaa varta vasten huonoa mainetta itselleen.

Anonym

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.05.2017, 01:03 »

Tämän foorumin softa on vanha.

Simple Machines Forumia ei ole enää pitkään aikaan kehitetty kunnolla. Kaiken lisäksi tämä baari ei käytä edes uusinta versiota.

Kyllä tämän foorumin kräkkeröisi aika helposti niin halutessaan. Vanha softa on aika tietoturva-altis eikä siihen mm. bottisuojat paljoakaan auta. Tietokannan dumppaus ei kovin hankalaa ole, jos pääsee tunnuksiin käsiksi. Kaikki yksityisviestitkin ovat ihan plain textiä, eivätkä kryptattuna tietokannassa.

Nim. kokenut foorumien säätelijä, kokemusta myös palvelimista.