Kirjoittaja Aihe: Netti ja yksityisen tiedon levittäminen  (Luettu 5391 kertaa)

disobedient

• Vieras
Vs: Netti ja yksityisen tiedon levittäminen
« Vastaus #15 : 09.05.2017, 11:51 »
^ Jos kyseessä on/olisi joku joka pyörii skenessä, asian julkiseksi tuominen (sillä uhkaaminen) saattaisi auttaa. Harva haluaa varta vasten huonoa mainetta itselleen.
Mutta milläs todistat/varmistat, että kuvat on tuhottu?

Radien

• Vieras
« Vastaus #16 : 09.05.2017, 12:31 »
^ Jos kyseessä on/olisi joku joka pyörii skenessä, asian julkiseksi tuominen (sillä uhkaaminen) saattaisi auttaa. Harva haluaa varta vasten huonoa mainetta itselleen.

Kuvan ottaja omistaa kuvan, joten hänellä ei ole mitään velvollisuutta sitä tuhota. Jakelu on sitten eri asia, mutta kerran kun hän on kuvan omalla laitteella ottanut niin hän sen saa loppuelämänsä pitää. En sitten tiedä kuinka tuollainen "kiristän sinua skenellä"-juttu edes toimisi, koska ihmisiä on monenlaisia. Saattaisi vain itse saada kitisijän maineen. En jaksa uskoa, että skene pelastaisi ketään yhtään mistään. Lähtökohtaisestihan kaikkien pitäisi ymmärtää, että jos kuvan ottaa niin se on sitten otettu. Samalla kaikkien pitäisi tajuta, että jos laitat kuvan nettiin niin se on siellä sitten. Mikään tekniikka ei kykene estämään tehokkaasti kuvien kopiointia esim. tältä foorumilta.

Minusta on vähän turhaa ahdistua siitä voiko joku kräkkeröityä tälle foorumille, koska suurin osa ihmisistä huolehtii todella huonosti digitaalisesta jalanjäljestään. Monissa tapauksissa ei edes tarvitsisi tehdä mitään laitonta jos haluaisi jonkun oikean nimen, puolison, työpaikan ja yhteystiedot selvittää. Jotkut ihmiset tunkevat koko elämänsä nettiin.

Luuseri

• Asiakas
  • **
  • Olen mielenkiintoinen. Ja kiva!
  • Galleria
« Vastaus #17 : 09.05.2017, 12:38 »

Kuvan ottaja omistaa kuvan, joten hänellä ei ole mitään velvollisuutta sitä tuhota. Jakelu on sitten eri asia, mutta kerran kun hän on kuvan omalla laitteella ottanut niin hän sen saa loppuelämänsä pitää. En sitten tiedä kuinka tuollainen "kiristän sinua skenellä"-juttu edes toimisi, koska ihmisiä on monenlaisia. Saattaisi vain itse saada kitisijän maineen. En jaksa uskoa, että skene pelastaisi ketään yhtään mistään. Lähtökohtaisestihan kaikkien pitäisi ymmärtää, että jos kuvan ottaa niin se on sitten otettu. Samalla kaikkien pitäisi tajuta, että jos laitat kuvan nettiin niin se on siellä sitten. Mikään tekniikka ei kykene estämään tehokkaasti kuvien kopiointia esim. tältä foorumilta.

Minusta on vähän turhaa ahdistua siitä voiko joku kräkkeröityä tälle foorumille, koska suurin osa ihmisistä huolehtii todella huonosti digitaalisesta jalanjäljestään. Monissa tapauksissa ei edes tarvitsisi tehdä mitään laitonta jos haluaisi jonkun oikean nimen, puolison, työpaikan ja yhteystiedot selvittää. Jotkut ihmiset tunkevat koko elämänsä nettiin.

Tunnetko lakia vai onko tuo mutua?

Niin se vaan on, että jokainen on lopulta itse vastuussa omista asioistaan.

Mutta että olisi turhaa pelätä realistista uhkaa antamillasi perusteilla... Perustelusi eivät poista uhkaa millään tavalla.

Se on sitten jokaisen oma häpeä, jos tuo elämänsä nettiin, mutta tietomurtouhka koskettaa kaikkia niitäkin, jotka ovat järkevämpiä.

Kahlittu

• Vieras
« Vastaus #18 : 09.05.2017, 12:53 »
Kuvan ottaja omistaa kuvan, joten hänellä ei ole mitään velvollisuutta sitä tuhota.

Juuri näin. Kuvaajen etiikka on sitten eri asia.

http://kuvasto.fi/kuvaoikeuksien-abc/
http://www.valokuvaajaksi.fi/valokuvaajan-tyo/mita-saa-kuvata/

Mulla on tallessa about kaikki kuvat mitä oon koskaan kuvannut ja poikeuksetta vielä kahtena kappaleena. Pitäähän varmuuskopiot olla.

Kuva on sen, ketä painaa laukaisinta! Toki oikeuksista voi luopua joko vapaaehtoisesti, rahalla tai muilla konsteilla ;)
Suosittelen tekemään kirjallisia sopimuksia kuvista jos homma arvelluttaa.

Radien

• Vieras
« Vastaus #19 : 09.05.2017, 14:22 »
Tunnetko lakia vai onko tuo mutua?

Niin se vaan on, että jokainen on lopulta itse vastuussa omista asioistaan.

Mutta että olisi turhaa pelätä realistista uhkaa antamillasi perusteilla... Perustelusi eivät poista uhkaa millään tavalla.

Se on sitten jokaisen oma häpeä, jos tuo elämänsä nettiin, mutta tietomurtouhka koskettaa kaikkia niitäkin, jotka ovat järkevämpiä.

Kahlittu vastasikin tuohon kuvakysymykseen tyhjentävästi.

Tottakai tietomurto uhkaa kaikkia, mutta sen riskit voi minimoida suojelemalla omaa digitaalista jalanjälkeään. Tietoturvauhkia on hyvin monenlaisia, ja suurimman muodostaa aina käyttäjä itse. Aina kun tehdään joku tietokantamurto ja käyttäjälista vuodetaan nettiin niin listoilta löytyy paljon esim. työsähköposteillaan tai muuten henkilökohtaisilla sähköposteillaan rekisteröityneitä ihmisiä, jotka käyttävät samaa salasanaa joka paikassa. Jos tällä foorumilla jakaa kuvia lähinnä pyllystään ja prepaid-numeroita sekä käyttää anonyymia sähköpostia niin kyllä sitä on aika turvassa. Tietomurron sattuessa vaihtaa vain toiseen numeroon ja ottaa uudet pyllykuvat.  Jos nyt mietitään vaikka tätä foorumia: Neljä vuotta vanha softa - näemmä täällä mennään versiolla 2.0.6 vaikka nyt on jo menossa 2.0.13. Sen onko edes tietoturva-patchit asennettu tietävät vain adminit. Pitäisin tietomurron riskiä erittäin korkeana.